Yıl: 2006 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 669 - 699 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı, okul kavramına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yönetici¬lerin sahip oldukları algıları, metaforlar aracılığıyla analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2004-2005 öğretim yılında Bolu ili merkez ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında öğrenim gören 600 beşinci sınıf öğrencisi, görev yapan 203 sınıf öğretmeni ve 51 yönetici oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen bir ölçek yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans ve Tukey testi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre, okulun bilgi ve aydınlanma yeri, büyüme ve olgunlaşma yeri, değişme ve ilerleme yeri, aile ve çakım olduğunu vurgulayan metaforlar katılımcılar tarafından kabul edilirken, okulun karmaşa ortamı, hapishane, fabrika, iş yeri ve alışveriş merkezi olduğunu vurgulayan metaforlar ise tercih edilmemiştir. Katılımcıların görüşleri arasında cinsiyete, göreve ve kıdeme göre farklılıklar bulunurken, eğitim durumuna göre herhangi bir fark tespit edilmemiştir.
Anahtar Kelime: okul kavramı eğretileme

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Arnett, R. C. (1999). Metaphorical guidance: Administration as building and renovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
  • Baker, G. (1995). Zorunlu eğitime hayır. (çev. A. Sönmezay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baker, P. S. (1991, April). Metaphors of mindful engagement and a vision of better schools. Educational Leadership, 48 (6), 32-35.
  • Balcı, A. (2001). Öğrenci, öğretmen ve velilerin okul kavramlaştırmaları: Okul'un metaforik bir analizi. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu III. Cilt içinde (ss. 130-135). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları.
  • Bell, D. R. (2005). Environmental learning, metaphors and natural capital. Environmental Education Research, 11 (I), 53-69.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N., & Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational context view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Burgi, P. & Roos, J. (2003). Images of strategy. European Management Journal, 21 (1), 69-78.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Cook-Sather, A. (2003). Movements of mind: The Matrix, metaphors and re-imaging education. Teachers College Record, 105 (6), 946-977.
  • Çelik, V. (1997). Okul kültürü ve yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Dumas, A. & Fentem, A. (1998). Totemics: New metaphor techniques to manage knowledge from discovery to stroge and retrieval. Technovation, 18, 513-521.
  • Erdem, F. & Şatır, Ç. (2000). Farklı örgütlerde kültürel yapının metaforlarla analizi. VIII. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresinde sunulan tebliğ, Erciyes Üniversitesi, Nevşehir.
  • Goldstein, L. B. (2005). Becoming a teacher as a hero's journey: Using metaphor in preservice teacher education. Teacher Education- Quarterly, 32(1), 7-24.
  • Grady, N., Fisher, D., & Fraser, B. (1996). Images of school through metaphor development and validation of a questionnaire. Journal of Educational Administration, 34(2), 41-53.
  • Illes, L. (1999). Ecosystems and villages: Using transformational metaphors to build community in higher education. Journal of Higher Education Policy & Management, 21 (1), 57-70.
  • Illich, I. (1998). Okulsuz toplum (çev: M. Özay). İstanbul: Şule Yayınları. Inbar, D. E. (1996). The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38 (1), 77-92.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar hayat, anlam ve dil. (çev: G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Lamberg, J. A. & Parvinen, P. (2003). The River metaphor for strategic management. European Management Journal, 21 (5), 549-557.
  • Mahlios, M. & Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice teachers' thinking. International Journal of Educational Research, 29, 227-240.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N., & Huber, G, L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerde metafor, (çev: G. Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Morgan, G. (1993). Imaginization. California: Sage Publications. Oswick, C. & Montgomery, J. (1999). Images of a organization: The use of metaphor in a multinational company Journal of Organizational Change Management, 12 (6), 501-523.
  • Oxford, R., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R., Saleh, A., et. al. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: PegemA Yayıncılık. Öztel, H. & Hinz, O. (2001). Changing organizations with metaphors. The Learning Organization, 8(4), 153-168.
  • Pipen, T. (2001). Metaphors and organizational identity in the Italian public services, Scandinavian Journal of Management, 16, 391-409.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19 (8), 829-846.
  • Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers' metaphorical images of selves and comparing them to those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development, 24, 617-635.
  • Şimşek, H. (1997a). Metaphorical images of an organization: The power of symbolic constructs in reading change in higher education organizations. Higher Education, 33, 283-307.
  • Şimşek, H. (1997b). 21. yüzyılın eşiğinde paradigmalar savaşı, istanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Şişman, M. (1998). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırmada alternatif paradigma ve yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16, 395-422.
  • Tsoukas, H. (1991). The missing link: A transformational view of metaphors in organizational science. The Academy of Management Review, 16(3), 566-585.
APA CERİT Y (2006). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. , 669 - 699.
Chicago CERİT Yusuf Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. (2006): 669 - 699.
MLA CERİT Yusuf Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. , 2006, ss.669 - 699.
AMA CERİT Y Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. . 2006; 669 - 699.
Vancouver CERİT Y Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. . 2006; 669 - 699.
IEEE CERİT Y "Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri." , ss.669 - 699, 2006.
ISNAD CERİT, Yusuf. "Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri". (2006), 669-699.
APA CERİT Y (2006). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669 - 699.
Chicago CERİT Yusuf Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 6, no.3 (2006): 669 - 699.
MLA CERİT Yusuf Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.6, no.3, 2006, ss.669 - 699.
AMA CERİT Y Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2006; 6(3): 669 - 699.
Vancouver CERİT Y Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2006; 6(3): 669 - 699.
IEEE CERİT Y "Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, ss.669 - 699, 2006.
ISNAD CERİT, Yusuf. "Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 6/3 (2006), 669-699.