Yıl: 2007 Cilt: 0 Sayı: 42 Sayfa Aralığı: 77 - 93 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi

Öz:
Filmler, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor niteliklerin öğrencilere kazandırılmasını kolaylaştıran materyallerin başında gelmektedir. Özel­likle tarih derslerinde filmler aracılığıyla geçmiş bugüne getirilebilir. Buna ilaveten, bu araçlar aracılığıyla dersler daha ilginç, basit ve anla­şılır bir biçimde öğrenebilmektedir. Teknolojik ve ekonomik açıdan ge­lişmiş ülkelerde eğitim ve öğretim etkinliklerinde filmlerin kullanılma­sının geçen yüzyılın ilk çeyreğine dayandığı bilinmektedir. Özellikle II. Dünya Savaşı'nın ardından bu materyallerin, tarih derslerinde daha sık ve bilinçli bir şekilde kullanıldığı görülmektedir. Günümüzde ise filmler, gelişmiş ülkelerdeki tarih sınıflarının ayrılmaz bir parçası konumunda­dırlar. Ancak ülkemizdeki tarih öğretimi incelendiğinde, öğretmenleri­mizin bir kısmının derslerinde filmlerden yararlanmadıkları görülmek­tedir. Derslerinde film kullanan tarih öğretmenlerinden bazılarının ise, bu materyalleri etkili bir biçimde kullanamadıkları anlaşılmaktadır. Bu çerçevede, tarih derslerinde filmlerin yeri, önemi ve etkili bir biçimde nasıl kullanılması gerektiğiyle ilgili olarak yapılacak bir araştırmanın, ülkemizdeki tarih öğretmenlerine faydalı olabileceği düşünülerek, bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, ilk aşamada tarih derslerinde filmlerin yeri, önemi ve etkili bir biçimde nasıl kullanılmaları gerekti­ğiyle ilgili literatür taranarak kuramsal bir temel oluşturulmuştur. Daha sonra, elde edilen verilerin ışığı altında ülkemizdeki tarih öğretmenleri için bir dizi öneri getirilmiştir.
Anahtar Kelime: sinema filmi film arşivleri tarih öğretimi eğitim materyalleri belgesel filmler öğretim etkinlikleri etkin öğrenme tarih dersi

The Role And Significance of Films in the Teaching of History

Öz:
Films are among the most effective tools and materials that allow students to acquire cognitive, auditory, and psychomotor qualities. Films are very useful in history lessons, too, since by carrying the past to today's world, they make history lessons easier to follow and much more interesting to students. In developed countries using films in the teaching of history goes back to the first quarter of the last century. In the developed world films have been used in history classes even more frequently following World War II, and today films are among the major tools in the teaching of history. When history teaching in our country is considered, however, it can be observed that a significant number of Turkish history teachers do not make adequate use of films in their classes. It can also be observed that some Turkish history teachers do not have sufficient knowledge of how to use films effectively in their courses. This study has been conducted in order to look into the role and significance of films in history classes and to provide a guideline as to how films can be put to use in the most effective manner. The study first establishes a theoretical basis by reviewing the literature on the use of films in history classes and depending on these, makes a number of recommendations to Turkish history teachers.
Anahtar Kelime: history course movie film archives history teaching educational materials documentary films teaching activities active learning

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BARTH, J. L. ve Demirtaş, A. (1997), İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi: Öğrenci Kılavuzu, Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
  • BROOKS, R., Aris, M. ve Perry, I. (1993), The Effective Teaching of History, London: Longman.
  • CHANSEL, D. (2003), Beyaz Perdedeki Avrupa Tarih Öğretimi ve Sinema, Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Tarih Vakfı.
  • DEMİREL, Ö. (2001), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegem A.
  • DEMİREL, Ö. (2002), Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem A.
  • DICKINSON, A. K. (1972), The Role of Audio-Visual Material. Burston, C. W. Green, E. J. Nicholas, A. Dickinson, D. Thompson (Eds.). Handbook for History Teachers, içinde (ss. 126-136). London: Methuen Educational Ltd.
  • EREN, H, Gözaydın, N., Parlatır, İ., Tekin, T. ve Zülfikar, H. (1988), Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • FARMER, A. ve Knight, P. (1995), Active History in Key Stages 3 and 4, London: David Fulton Publishers.
  • GREINER, G. (1955), Teaching Film, London: British Film Institute
  • HAYDN, T. (2000), Information and Communications technology in the history classroom, James Arthur and Robert Phillips (Eds.). Issues in History Teaching, içinde (ss. 98-112), London: Routledge.
  • http://www.holonet.khm.de/visual_alchemy/lumiere.html [Giriş Tarihi: 15. 12. 2005]
  • http://www.students.itu.edu.tr/~ergonomv'webdergi/2.html [Giriş Tarihi: 24. 07. 2006]
  • MAHMUD, Hj. Rosnaini ve Ismail, Hj. Arif Mohd (2003), The Value of Bukit Kopeng as an Educational Film: A Research, The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), Nisan, Cilt 2, Makale 7, http: //www.tojet.net/articles/227.doc
  • MCCULLOCH, G. ve Richardson, W. (2000), Historical Research In Educational Setting, Buckingham: Open University Press.
  • ÖZTAŞ, S. (2006), TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Konularının Öğretiminde Filmlerin Kullanılması, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 131-150.
  • PAYKOÇ, F. (1991), Tarih Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim fakültesi.
  • PHILLIPS, R. (2002), Reflective Teaching of History 11-18, London: Continuum.
  • SAFRAN, M. (2002), Orta Öğretim Kurumlarında Tarih Öğretiminin Yapı ve Sorun­larına İlişkin Bir Araştırma, Türk Yurdu Dergisi, 22 (175): 73-79.
  • STRONG, G. F. (1964a), History in the Primary School, London: University of London Pres.
  • STRONG, G. F. (1964b), History in the Secondary School, London: University of London Pres.
  • TEKELİ, İ. (1998;, Tarih Bilinci ve Gençlik, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
APA DEMİRCİOĞLU İ (2007). Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. , 77 - 93.
Chicago DEMİRCİOĞLU İsmail H. Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. (2007): 77 - 93.
MLA DEMİRCİOĞLU İsmail H. Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. , 2007, ss.77 - 93.
AMA DEMİRCİOĞLU İ Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. . 2007; 77 - 93.
Vancouver DEMİRCİOĞLU İ Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. . 2007; 77 - 93.
IEEE DEMİRCİOĞLU İ "Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi." , ss.77 - 93, 2007.
ISNAD DEMİRCİOĞLU, İsmail H.. "Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi". (2007), 77-93.
APA DEMİRCİOĞLU İ (2007). Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 0(42), 77 - 93.
Chicago DEMİRCİOĞLU İsmail H. Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi 0, no.42 (2007): 77 - 93.
MLA DEMİRCİOĞLU İsmail H. Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, vol.0, no.42, 2007, ss.77 - 93.
AMA DEMİRCİOĞLU İ Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 0(42): 77 - 93.
Vancouver DEMİRCİOĞLU İ Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 0(42): 77 - 93.
IEEE DEMİRCİOĞLU İ "Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi." Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 0, ss.77 - 93, 2007.
ISNAD DEMİRCİOĞLU, İsmail H.. "Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi". Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi 42 (2007), 77-93.