Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 157 - 161 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması

Öz:
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullara sahip bölgelerde yer alan iki ilköğretim okulunda öğrencilerin ruhsal uyum düzeylerinin değerlendirilmesidir. Yöntem: Çalışma Kasım 2000-Aralık 2001 tarihleri arasında Malatya il merkezinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya yüksek sosyoekonomik koşul-lara sahip bölgede bulunan Gazi İlköğretim Okulu’ndan (GİO) 490, düşük sosyoekonomik koşullara sahip bölgede yer alan Hanımın Çiftliği İlköğretim Okulu’ndan (HÇİO) 386 olmak üzere 4.-8. sınıflardaki toplam 876 öğrenci alınmıştır. Sosyodemografik değişkenleri içeren bilgi formu ile birlikte öğrencilerin ruhsal uyumunu değerlendirmek amacıyla “Hacettepe Ruhsal Uyum Ölçeği (HRÖ)” kullanılmıştır. İstatiksel veriler Ki-kare ve Mann-whitney U testleri ile değerlendirilmiştir. Bulgular: HÇİO’da ortalama HRÖ puanı 9.75±6.13, GİO’da ise 9.68±6.36 bulun-muştur. Okullar arasında HRÖ puanları açısından anlamlı farklılık yoktur (p>0.05). HÇİO’da kekemelik, gece işemesi sorunları ve okul başarısızlığı anlamlı düzeyde yüksek iken, GİO’da tırnak yeme yaygınlığı anlamlı düzeyde yüksektir. Tartışma: Elde edilen bulgular sosyoekonomik koşullar ile ruhsal uyum arasındaki ilişkiyi değerlendirmekte yeterli olmamakla beraber, sosyoekonomik koşulların iyileştirilmesinin koruyucu ruh sağlığı açısından önemini vurgulamaktadır.
Anahtar Kelime: Psikolojik testler Malatya Sosyoekonomik faktörler Çocuk Uyum, psikolojik

Konular: Temel Sağlık Hizmetleri Sosyoloji Psikoloji Davranış Bilimleri

Psychological adaptation on the students who are in two different primary schools which have different socioeconomics conditions in Malatya province

Öz:
Objective: Psychological adaptation problems appear as results of developmental period difficulties of childhood and negative external environmental factors. The aim of this study is to evaluate the psychological adaptation levels of the students who are in two primary schools, located in two different regions of the city which have different socioeconomic conditions in Malatya province. Methods: This study was carried out at November 2000 - December 2001 in Malatya province. Totally 876 students, 490 students in 4-8 classes who have high socio economic conditions from Gazi Primary School (GPS) and 386 students in 4-8 classes who have low socioeconomics conditions from Hanimin Ciftligi Primary School (HCPS) included to study. Socio-demographic information form and Hacettepe Psychological Adaptation Scale (HPAS) used in order to evaluate the psychological adaptation of the sudents. Statistical analysis was evaluated with Khi square and Mann Whitney U tests. Results: HPAS point was found 9.75±6.13 in GPS and 9.68±6.36 in HCPS. There was no statistically significant difference among the HPAS points, between the schools (p>0.05). Prevalence of stammer, enuresis nocturna and the failure at school were high in HCPS, prevalence of nail biting was high in GPS (p<0.05). There was no statistically significant difference among prevalence of tic, finger suction and encopresis between the schools (p>0.05). Discussion: Although this data is insufficient to evaluation of relationship between socio-economic conditions and psychological adaptation, it emphasize that to improve socioeconomic conditions is important for protection psychological health and to improve healthy ways of psychological adaptation of children.
Anahtar Kelime: Child Adaptation, Psychological Psychological Tests Malatya Socioeconomic Factors

Konular: Temel Sağlık Hizmetleri Sosyoloji Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1999, s.87.
  • 2. Duncan GJ, Brooks-Gunn J. Consequences of growing up poor. New York, Russell Sage Foundation, 1997.
  • 3. Brown JL, Pollitt E. Malnutrition, poverty and intellectual development. Scientific American, 1996, p.38-43.
  • 4. McConnochie KM, Russo MJ, McBride JT, Szilagyi PG, Brooks AM, Roghmann KJ. Socioeconomic variation in asthma hospitalization: excess utilization or greater need? Pediatrics 1999; 103:75.
  • 5. Dodge KA, Pettit GS, Bates JE. Socialization mediators of the relation between socioeconomic status and child conduct problems. Child Develop 1994; 65:649-665.
  • 6. Duncan GJ, Brooks-Gunn J, Klebanov PK. Economic deprivation and early childhood development. Child Develop 1994; 65:296-318.
  • 7. Bolger KE, Patterson CJ, Thompson WW. Psychosocial adjustment among children experiencing persistent and intermitent family economic hardship. Child Develop 1995; 66:1107-1129.
  • 8. Conger RD, Conger KJ, Elder GH. Family economic stres and adjustment of early adolescent girls. Develop Psychol 1993, 29:206-219.
  • 9. Hanson TL, McLanahan S,Thompson E. Economic resources, parental practices and children well-being. GJ Duncan, J Brooks-Gunn, (eds), Consequences of Growing Up Poor, New York, 1997, p.191-238.
  • 10. Aber JL, Jones S, Cohen S. The impact of poverty on the mental health and development of very young children. CH Zeanah (ed), Handbook of Infant Mental Health, New York, Guildford Pres, 2000, p.113-125.
  • 11. Pianta RC, Egeland B. Life stres and parenting outcomes in a disadvantaged sample: results of mother child interaction. Project J Clin Child Psychol 1990; 19:329-336.
  • 12. Lyons Ruth K, Easterbrooks MA, Cibelli CD. Predictors of internalizing and externalizing problems at age 7. Develop Psychol 1997; 33:681-692.
  • 13. Doğan O, Gülmez H, Ketenoğlu C, Kılıçkap Z, Özbek H, Akyüz G ve ark. Ruhsal Bozuklukların Epidemiyolojisi. Sivas, Dilek Matbaası, 1995, s.74-85.
  • 14. Doğan S, Kelleci M, Sabancıoğulları S, Aydın D. Anne ve öğretmenlerin değerlendirmesine göre 6-14 yaş grubundaki çocuklarda ruhsal uyum sorunları. 12. Ulusal Sosyal Psikiyatri Kongresi (2-5 Haziran 2005, Eskişehir) Kongre Özet Kitabı, 2005, s.93-94.
  • 15. Gökler B, Öktem F. Bir gecekondu ilkokulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. Toplum ve Hekim 1985, 36:24.
  • 16. Brooks-Gunn J, Duncan GJ, Maritato N. Poor families, poor outcomes: the well-being of children and youth. GJ Duncan, J Brooks-Gunn, (eds), Consequences of Growing Up Poor, New York, 1997, p.1-17.
APA KAYA M, ÖZCAN Ö, Kaya B (2006). Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. , 157 - 161.
Chicago KAYA Mine,ÖZCAN Özel Özlem,Kaya Burhanettin Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. (2006): 157 - 161.
MLA KAYA Mine,ÖZCAN Özel Özlem,Kaya Burhanettin Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. , 2006, ss.157 - 161.
AMA KAYA M,ÖZCAN Ö,Kaya B Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. . 2006; 157 - 161.
Vancouver KAYA M,ÖZCAN Ö,Kaya B Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. . 2006; 157 - 161.
IEEE KAYA M,ÖZCAN Ö,Kaya B "Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması." , ss.157 - 161, 2006.
ISNAD KAYA, Mine vd. "Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması". (2006), 157-161.
APA KAYA M, ÖZCAN Ö, Kaya B (2006). Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7(3), 157 - 161.
Chicago KAYA Mine,ÖZCAN Özel Özlem,Kaya Burhanettin Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. Anadolu Psikiyatri Dergisi 7, no.3 (2006): 157 - 161.
MLA KAYA Mine,ÖZCAN Özel Özlem,Kaya Burhanettin Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, vol.7, no.3, 2006, ss.157 - 161.
AMA KAYA M,ÖZCAN Ö,Kaya B Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2006; 7(3): 157 - 161.
Vancouver KAYA M,ÖZCAN Ö,Kaya B Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2006; 7(3): 157 - 161.
IEEE KAYA M,ÖZCAN Ö,Kaya B "Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması." Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7, ss.157 - 161, 2006.
ISNAD KAYA, Mine vd. "Malatya il merkezinde farklı sosyoekonomik koşullardaki iki ilköğretim okulu öğrencilerinde ruhsal uyum taraması". Anadolu Psikiyatri Dergisi 7/3 (2006), 157-161.