Yıl: 2007 Cilt: 2007 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 243 - 254 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi

Öz:
ÖZET: Bu araştırmada okula hazırlık alan ve almayan çocukların matematik becerileri temelinde ilköğretime hazır bulunuşluk düzeyleri; yaş, cinsiyet, sosyoekonomik düzey değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, okul öncesi eğitim alan 180, almayan 120 5, 5.5, 6 yaş çocukları oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, kişisel bilgileri içeren anket formu ile “Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği”nin Uygulama formunun matematik çalışmaları alt boyutu kullanılarak toplanmıştır. Bulgular t test ve varyans analizi uygulanarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre okul öncesi eğitim alma değişkeni ile çocukların matematik becerileri arasında anlamlı bir ilişki söz konusudur. Bu çocuklar matematik becerilerinde okul öncesi eğitim almayanlara oranla daha yeterlidirler. Cinsiyet açısından çocukların matematik becerilerinde farklılık bulunamamıştır. Çocukların yaşlarına göre matematik becerilerinin yalnızca sıralama ve ölçekten alınan toplam puan açısından farklılaştığı görülmüş, 5 yaş çocuklarının matematik becerileri 5.5, 6 yaş çocuklarına göre daha yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Alt sosyo-ekonomik düzeyden çocukların matematik becerileri bakımından ilköğretime yeteri kadar hazır olmadıkları bulunmuştur. Başka bir deyişle söz konusu çocukların matematik beceri ortalamaları diğerlerine göre daha düşük olarak saptanmıştır.
Anahtar Kelime: okul öncesi dönem okul öncesi çocuklar ilk öğretim matematik becerileri okula hazır olma

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, B., Yükselen, A.İ. Ve Uyanık, G. (2000) Okul öncesinde matematik etkinlikleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Assel, M. A., Landry, S. H. Swank P., Smıth K. E. & Steelman. (2003). Precursors to mathematical skills: Examining the roles of visual-spatial skills, executive processes, and parenting factors. Applied developmental science, 7, (1), 27-38.
  • Blenkın,G. Ve M. Kelly, A.V. (1997). Early childhood education: A developmental curriculum. Liverpool: Paul Chapman Publishing.
  • Clarke, B., & Shınn, M. R. (2004). A preliminary investigation ınto the ,dentification and development of early mathematics curriculum- based measurement. School psychology review, 33, (2), 234-248.
  • Charlesworth, R. (2004). Prekindergarten mathematics: Connecting with national standars. Early childhood education journal. 32, (4), 229- 236.
  • Dodge, D., T. Colker, L. Ve J. Heroman, C. (2002 ). The Creative Curriculum For Preschool: Teaching Strategies. Inc.: Washington, Dc.
  • Espy, K. A., Mc Dıarmıd, M., Cwik, M. F., Stales, M. M., Hamby, A., & Senn, T. E., (2004). The Contribution Of Executtive Functions To Emergent Mathematics Skills İn Preschool Children. Developmental Neuropsychology, 26 (1),465-486.
  • Fantuzzo, J. W., Rouse, H. L., Mcdermott, P. A., Sekıno, Y., Chılds, S., Weıss, A. (2005). Early Childhood Experiences And Kindergarten Success: A Population- Based Study Of A Large Urban Setting. School Psychology Review, 34 (4), 571-588.
  • Fontaıne, N. S., Torre, D. L., & Grafwallner, R. (2004). Effects Of Quality Early Care On School Readiness Skills Of Children At Risk. Early Child Development And Care, 176 (1), 99-109.
  • Güven, Y. (1999). Okul Öncesi Eğitimde Matematik. (Edit: Yrd.Doç.Dr.Rengin Zembat) Marmara Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı (S.72-87). İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Güven, Y. (2000). Erken Çocukluk Döneminde Sezgisel Düşünme Ve Matematik. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Howes, C., Phılıpsen, L. & Peısner-Feınberg, E. (2000). The Consistency Of Perceived Teacher-Child Relationships Between Preschool And Kindergarten. Journal Of School Psychology, 38 (2), 113-132.
  • Oktay, A. Ve Unutkan, Ö.P. (2003). İlköğretime Hazır Oluş Ve Okul Öncesi Eğitimle İlköğretimin Karşılaştırılması. (Edit: Doç. Dr. Müzeyyen Sevinç) Gelişim Ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (S.145-155). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Paganı, L. S., Jalbert, J., Lapoınte, P., Hebert, M. (2003). Effects Of Junior Kindergarten On Emerging Literacy İn Children From Low-İncome And Linguistic-Minority Families. Early Childhood Education Journal, 33, (4), 209- 215.
  • Peısner-Freınberg, E. S., Burchınal, M. R., Clıfford, R. M., Culkın, M. L., Howes, C., Kagan, S. L. Et. Al. (1999) The Children Of The Cost, Quality, And Outcomes Study G Oto School: Executive Summary (Chapel Hill, Nc, University Of North Carolina At Chapel Hill, Frank Porter Graham Child Development Center).
  • Rıvıera-Batız, F. L. (1992). Quantitative Literacy And The Likelihood Of Employment Among Young Adults İn The United States. Journal Of Human Resources, 27, 313-328.
  • Sreb-Southern Regıonal Educatıon Board. (1994). Getting School Ready For Children:The Other Side Of The Rediness Goal-Curriculum And Assessment. Http://Readyweb.Crc.Uiuc.Edu/Library/1994/Sreb-Gsr/Cur-Ass.Html.
  • Tızard, B. Ve Hughes, M. (1984). Young Children Learning: Talking And Thinking At Home And At School. London: Fontana.
  • Unutkan, Ö.P. (2003). Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeğinin Geliştirilmesi Ve Standardizasyonu. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Weiss, A., & Fantuzzo, J. W. (2001). Multivariate İmpact Of Health And Caretaking Risk Factors On The School
  • Adjustment Of First Graders. Journal Of Community Psychology, 29, 141-160.
APA UNAKITAN POLAT Ö (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. , 243 - 254.
Chicago UNAKITAN POLAT Özgül Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. (2007): 243 - 254.
MLA UNAKITAN POLAT Özgül Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. , 2007, ss.243 - 254.
AMA UNAKITAN POLAT Ö Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. . 2007; 243 - 254.
Vancouver UNAKITAN POLAT Ö Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. . 2007; 243 - 254.
IEEE UNAKITAN POLAT Ö "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi." , ss.243 - 254, 2007.
ISNAD UNAKITAN POLAT, Özgül. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi". (2007), 243-254.
APA UNAKITAN POLAT Ö (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007(32), 243 - 254.
Chicago UNAKITAN POLAT Özgül Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007, no.32 (2007): 243 - 254.
MLA UNAKITAN POLAT Özgül Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2007, no.32, 2007, ss.243 - 254.
AMA UNAKITAN POLAT Ö Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 2007(32): 243 - 254.
Vancouver UNAKITAN POLAT Ö Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 2007(32): 243 - 254.
IEEE UNAKITAN POLAT Ö "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007, ss.243 - 254, 2007.
ISNAD UNAKITAN POLAT, Özgül. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007/32 (2007), 243-254.