Yıl: 2007 Cilt: 2007 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 145 - 155 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi

Öz:
ÖZET: Bu çalışma, gelişim ve öğrenme dersinde grupla bir işi yapma ve yürütme, ilişkiyi başlatma ve sürdürme ile kendini kontrol etme sosyal becerilerinin kazandırılmasına yaratıcı drama yönteminin etkisini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma gelişim ve öğrenme dersi alan toplam 74 öğretmen adayı ile bir deney ve bir kontrol gruplu deneme modeli kullanılarak yürütülmüştür. Rasgele yöntemle öğretmen adaylarından 37 tanesi yaratıcı drama yönteminin kullanıldığı deney, diğer 37 tanesi ise geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubuna atanmıştır. Deney grubunda sosyal becerileri geliştirecek şekilde düzenlenmiş yaratıcı drama aktiviteleri 12 haftalık ders saati süresince uygulanmıştır. Sosyal becerilerin ölçümünde, araştırmacılar tarafından hazırlanan, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (SBDÖ) kullanılmıştır. Ön ölçüm ve son ölçümden elde edilen veriler üzerinde bağımsız t testi uygulanmıştır. Sonuç olarak, bulgular grupla bir işi yapma ve yürütme becerileri, ilişkiyi başlatma ve sürdürme becerileri ile kendini kontrol etme becerilerini kazandırma konusunda yaratıcı drama yönteminin etkili olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime: sosyal becerileri değerlendirme ölçeği gelişim ve öğrenme dersi yaratıcı drama öğretmen adayları sosyal beceriler öğretimi sosyal beceriler

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1, 17-31.
  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun ve yaratıcı drama ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Akçamete, G., ve Avcıoğlu H. (2005) Sosyal becerileri değerlendirme ölçeğinin (7-12 yaş) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 61–77.
  • Akın, M. (1993). Farklı sosyo-ekonomik düzeylerdeki ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin sosyalleşme düzeylerine yaratıcı drama eğitiminin etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bacanlı, H. (1999). Sosyal beceri eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. ve Erdoğan, Filiz, E. (2003). Matson çocuklarda sosyal becerileri değerlendirme ölçeğinin (MESSY) Türkçe’ye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 351-379.
  • Capel, S., Leask, M. ve Turner, T. (1995). Learning to Teach in the Secondary School: A companion to school experience. London: Routledge.
  • Cartledge, G. ve Milburn, J. F. (1983). Social skills assessment and teaching in the schools. Advances in School Psychology, 3, 175–235.
  • Cornish, U. (2003). Social skills training for adolescents with general moderate learning difficulties. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  • Elksnin, L. K. ve Elksnin, N. (1995). Assessment and Instruction of Social Skills. (2. baskı). London: Singular Publishing Group.
  • Genç, H. N. (2003). Eğitimde yaratıcı dramanın alımlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 196-205.
  • Gresham, F. M., ve Elliott, S. N. (1990). Social skills rating system manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Gönen, M. ve Dalkılıç, N. U. (1998). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar. İstanbul: Eplison Yayıncılık.
  • Heathcote, D. ve Wagner, B. (1990). Drama as a learning medium. (6. baskı). Stanley Thornes, Publishers Ltd.
  • James, C. L., Hesselbrock, V. M., Meyers, D. G. ve Penniman, J. H. (1979). Problems boys in young adulthood: Teachers’ ratings and twelve years follow up. Journal of Youth and Adolescence, 8, 435-472.
  • Johnson, L. ve O’Neill, C. (1984). Dorothy heathcote: Collected writings on education and drama. Essex: Anchor Brendon Ltd.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 173–184.
  • Kamen, M. (1992). Creative drama and the enhancement of elementary school students’ understanding of science concepts. Dissertation Abstracts International. DAI-A 52/07, 2489.
  • Kavcar, C. (1985). “Örgün eğitimde dramatizasyon”. Eğitim ve Bilim, TED Yayınları, 56, 32-41.
  • Kelly, J. A. (1982). Social-skills training: A practical guide for interventions. New York: Springer Publishing Company.
  • Kelly, J.A. (1998). Social-skills training - A practical guide for interventions. New York: Springer Publishing Company.
  • Merrel, K. W. ve Gimpel, G. A. (1998). Social skills of children and adolescents. New Jersey: Lawrence Erlbaum Assciates Inc.
  • O’Neill, C. ve Lambert, A. (1995). Drama structures: A practical handbook for teachers. Hutchinson, London.
  • Oral, G. (2002). İlköğretimde öğrencilerin sosyal katılımını özendirmeye yönelik bir program. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19(2), 30–44.
  • Riggio. R. E. (1986) The assessment of basic social skills. Journal of Personality and Social Psychology. 51, 649-660.
  • Özsoy. N, (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması, BAÜ Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 5(2), 112- 119.
  • Saab, J. F. (1988). The effects of creative drama methods on mathematics achievement, attitudes and creativity. Dissertation Abstracts International. DAI-A 48/10, 2538.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim: Amaç mı? Araç mı? Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17, 4–22.
  • San, İ. (2002). Eğitimde Yaratıcı Drama, Yaratıcı Drama, 1985–1995, Yazılar, (1. cilt). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 2(7), 148-160.
  • Sorias,O.(1986).Sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri.Psikoloji Dergisi,5(20),24-29.
  • Uysal,F.N.(1996). Anaokuluna giden 5-6 yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama çalışmalarının sosyal gelişim alanına olan etkisinin incelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Ankara Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Ankara.
  • Üstündağ,T.(1997).Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi.Yayımlanmamış Doktora Tezi,Hacettepe Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Ankara.
  • Westwood,P.(1993). Commonsense methods for children with special needs strategies for the regular classroom.London.
  • Yeğen,G.(2003).Yaratıcı drama.İlköğretim Online,Öğretim Uygulamaları,2(2).28.03.2007 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr/vol2say2/wu1.pdf adresinden alınmıştır.
  • Yüksel,G.(2001).Öğretmenlerin sahip olmaları gerken davranış olarak sosyal beceri.Milli Eğitim Dergisi,150.17.01.2007 tarihinde http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/150kayikci.htm adresinden alınmıştır.
APA KARA Y, ÇAM F (2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. , 145 - 155.
Chicago KARA YILMAZ,ÇAM Figen Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. (2007): 145 - 155.
MLA KARA YILMAZ,ÇAM Figen Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. , 2007, ss.145 - 155.
AMA KARA Y,ÇAM F Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. . 2007; 145 - 155.
Vancouver KARA Y,ÇAM F Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. . 2007; 145 - 155.
IEEE KARA Y,ÇAM F "Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi." , ss.145 - 155, 2007.
ISNAD KARA, YILMAZ - ÇAM, Figen. "Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi". (2007), 145-155.
APA KARA Y, ÇAM F (2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007(32), 145 - 155.
Chicago KARA YILMAZ,ÇAM Figen Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007, no.32 (2007): 145 - 155.
MLA KARA YILMAZ,ÇAM Figen Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2007, no.32, 2007, ss.145 - 155.
AMA KARA Y,ÇAM F Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 2007(32): 145 - 155.
Vancouver KARA Y,ÇAM F Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 2007(32): 145 - 155.
IEEE KARA Y,ÇAM F "Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007, ss.145 - 155, 2007.
ISNAD KARA, YILMAZ - ÇAM, Figen. "Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasına Etkisi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007/32 (2007), 145-155.