Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği

Yıl: 2007 Cilt: 0 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 75 - 87 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği

Öz:
Problem Durumu: Olasılık kavramlarının öğretilmesinde ve öğrenilmesinde çeşitli nedenlerden dolayı zorluklar yaşanmaktadır. Bunun nedenlerinden bir tanesi, uygun öğretim materyallerinin eksikliğidir (Aksu, 1990; Gürbüz, 2006). Öğretim anlayışındaki değişimler çerçevesinde, öğrencilerin öğrenmelerine olumlu etki yapabilecek öğretim materyallerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Öğrenme-öğretme ortamlarındaki etkileşimli kullanım olanakları ile her geçen gün gelişmeye devam eden bilgisayar destekli öğretim, eğitimde hızla ön plana çıkmaktadır. Literatürde bilgisayar destekli öğretimin matematik başarısını olumlu yönde etkilediğine dair araştırmalara rastlamak mümkündür (Chritmann, Badget & Kucking, 1997). Bu çalışmada bilgisayar destekli öğretim materyali ile gerçekleştirilen öğretimin, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin olasılık konusundaki kavramsal gelişimlerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin olasılık konusundaki kavramsal gelişimlerine etkisini belirlemektir. Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırmada “tek grup ön test-son test deneysel yöntem” kullanılmıştır. Örneklemdeki öğrencilerin kavramsal gelişimlerini belirlemek için, literatür desteği ile araştırmacı tarafından geliştirilen kavramsal gelişim testi (Ek A) kullanılmıştır. Elde edilen veriler bağımlı t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular ve Sonuçları: Örneklemdeki öğrencilerin kavramsal gelişim testindeki her bir kavrama ilişkin ön test-son test kavramsal gelişim düzeyleri arasında son test lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bununla birlikte öğrencilerin en çok “Bir Olayın Olma Olasılığı” kavramında en az ise “Şartlı Olasılık” kavramında gelişim gösterdikleri saptanmıştır. Sonuç olarak geliştirilen materyalin olasılık konusuna ilişkin kavramların öğretiminde etkili olduğu belirlenmiştir. Öneriler: Öğrenmenin etkili olabilmesinde, öğrencilerin etkinliklere aktif olarak katılma istekleri önemli rol oynar. Bu bağlamda, bilgisayar destekli öğretim materyalinin öğrencilerin etkinliklere katılma isteklerini arttırdığı bilinmektedir. Dolayısıyla bilgisayar destekli öğretim sayesinde gerçekleştirilecek öğretimin, matematik konu ve kavramlarının birçoğunda öğrenci başarısına olumlu katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu nedenle farklı matematik konularının öğretimi için bilgisayar destekli öğretim yaygınlaştırılmalıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The Effects of Computer Aided Instruction on Students' Conceptual Development: A Case of Probabaility Subject

Öz:
Problem Statement: There are difficulties in both teaching and learning the concept of probability because of the various reasons. One of these reasons for this is the lack of appropriate teaching materials (Aksu, 1990; Gürbüz, 2006). In the light of new developments in the learning-teaching area, it is necessary to develop various educational materials which can affect students’ learning ability positively. Computer aided instruction that develops by means of increasing opportunities in the computer science and softwares which allows students learn actively has become most popular in the educational studies. There are many studies showing the positive effects of the computer aided instruction on the achievement in mathematics in the literature (Chritmann, Badget & Kucking, 1997). This study investigates the effects of computer aided instruction materials on grade-8 students’ conceptual development in terms of probability subject.Purpose of the Study: The aim of study is to determine the effects of the computer aided instruction on grade-8 students’ conceptual development in terms of probability concept.Methods: In this study “experimental design with pre and post-test” is used. To determine the conceptual development of the sample, Conceptual Development Test (Appendix A) developed by the researcher using the other studies in the literature was used. Data obtained in the study were analyzed by means of dependent t-test.Findings: It was found out that there was a significant difference between pre and post-tests for each concept in favor of the post-tests. Also, it was elicited that whereas students showed the most conceptual development in the “The Probability of an Event”, they performed the least conceptual development in the “Conditional Probability”. As a consequence, this study revealed that instructional materials employed in this study was effective in teaching ‘probability’ subject. Recommendations: Students’ eagerness to participate in the activities has a great importance for meaningful learning. It is well known that computer aided instructional materials increase students’ eagerness to participate learning activities. Therefore, it is proposed that computer aided instruction would contribute students’ achievement in mathematics subjects. Computer aided instruction should be used for the teaching of the other subjects in mathematics.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aksu, M. (1990). Problem areas related to statistics in training teachers of mathematics in Turkey. Training Teachers to Teach Statistics. International Statistical Institution (pp:127-137). Voorburg.
  • Baki, A. (1996). Matematik öğretiminde bilgisayar her şey midir?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 135-143.
  • Bulut, S. (2001). Matematik öğretmen adaylarının olasılık performanslarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 33 – 39.
  • Carpenter, T.P., Corbitt, M.K., Kepner, H.S., Lindquist, M.M., & Reys, R.E. (1981). What are the chances of your students knowing probability?. Mathematics Teacher, 73, 342-344.
  • Chritmann, E., Badget, J., & Kucking, R. (1997). Progressive comparison of the effects of computer assisted ınstruction on the academic achievement of secondary students. Journal of Research on Computing Education, 29, 325-336.
  • English, L.D. (1993). Children’s strategies for solving two-and three-stage combinatorial problems. Journal for Research in Mathematics Education, 24(3), 255-273.
  • Fischbein, E., & Schnarch, D. (1997). The evolution with age of probabilistic, ıntuitively based misconceptions. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 96-105.
  • Fischbein, E., Nello, M.S., & Marino, M.S. (1991). Factors affecting probabilistic judgements in children and adolescents. Educational Studies in Mathematics, 22: 523-549.
  • Ford, M.I., & Kuhs, T. (1991). The act of investigating: learning mathematics in the primary grades. Childhood Education, 67(5), 313-316.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramlarının öğretimi için örnek çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111-123.
  • Jones, G.A., Langrall, C.W., Thornton, C.A., & Timothy Mogill, A. (1997). A framework for assessing and nurturing young children’s thinking in probability. Educational Studies in Mathematics, 32: 101-125.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9ncu basım). Nobel Yayın Dağıtım, 9. basım, Ankara.
  • Küçüközer, H. (2004). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Lipeikiene, J., & Lipeika, A. (2006). Animation Tools of CAS for Dynamic Exploration of Mathematics. Informatics in Education - An International Journal, 5(1), 87-96.
  • MEB. (2005). İlköğretim matematik dersi 1-5 ve 6-8. sınıflar öğretim programı. T.C. milli eğitim bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara.
  • Şahin, T. Y., & Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: the roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.
APA GÜRBÜZ R (2007). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. , 75 - 87.
Chicago GÜRBÜZ Ramazan Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. (2007): 75 - 87.
MLA GÜRBÜZ Ramazan Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. , 2007, ss.75 - 87.
AMA GÜRBÜZ R Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. . 2007; 75 - 87.
Vancouver GÜRBÜZ R Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. . 2007; 75 - 87.
IEEE GÜRBÜZ R "Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği." , ss.75 - 87, 2007.
ISNAD GÜRBÜZ, Ramazan. "Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği". (2007), 75-87.
APA GÜRBÜZ R (2007). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. Eurasian Journal of Educational Research, 0(28), 75 - 87.
Chicago GÜRBÜZ Ramazan Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.28 (2007): 75 - 87.
MLA GÜRBÜZ Ramazan Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.28, 2007, ss.75 - 87.
AMA GÜRBÜZ R Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(28): 75 - 87.
Vancouver GÜRBÜZ R Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(28): 75 - 87.
IEEE GÜRBÜZ R "Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.75 - 87, 2007.
ISNAD GÜRBÜZ, Ramazan. "Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Etkisi: Olasılık Örneği". Eurasian Journal of Educational Research 28 (2007), 75-87.