Yıl: 2007 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 131 - 142 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış

Öz:
Problem Durumu: Öğretmenlik uygulaması, öğretmen adaylarının bilgi, beceri ve tu- tumlarını birleştirerek uygulamaya yansıtmalarına imkan sağlar. Fakülte danışman- ları ve uygulama öğretmenlerinin uygulama sürecine yönelik bakış açıları adayların profesyonel gelişimlerini en üst seviyeye çıkarabilirken, adaylarda var olan problem kaynaklarını gerginlik boyutuna da taşıyabilir. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı, ilköğretimin birinci kademesinde “öğret- menlik uygulaması” sürecinde karşılaşılan sorunları saptamaktır. Öğretmenlik uy- gulama sürecini adayların gözlüğüyle inceleyen bu çalışma, öğretmen adaylarının deneyimlerini derinlemesine ortaya koymayı ve öğretmen eğitimi literatürüne katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan du- rum incelemesi kullanılmıştır. Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen- liği bölümlerinden 11 öğrenci ve sekiz uygulama öğretmeni çalışmaya katılmıştır. Araştırmada, veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ve betimleyici gözlemler aracı- lığıyla toplanmış ve içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Bulguları ve Sonuçları: Çalışmada ortaya çıkan temel temalar (1) eylem, (2) profesyo- nel sosyallik ve (3) danışmanlıktır. Birinci tema, adayların sınıfta varlıklarını ortaya koymada zorluk çektiklerini göstermektedir. İkinci tema, adayların yabancılık his- settikleri ve uygulama öğretmenleri ve diğer personelle profesyonel ilişkiler kurma- da zorluk çektiklerini ortaya koymaktadır. Son tema; yapıcı, yıkıcı ve yetersiz da- nışmanlıklardan oluşmaktadır. Öneriler: Yukarıda bahsedilen sorunların çözülebilmesi için: (a) yeterli fakülte-okul işbirliği sağlanması, (b) paydaşlar arası iletişim ağı kurulması ve (c) düzenli semi- nerler ve yansıtıcı günlüklerin tutulması önerilmiştir.
Anahtar Kelime: öğretmen görüşleri ilk öğretim öğretmenleri öğretmenlik uygulamaları öğretmen bakış açısı öğretmen eğitimi öğretmen adayları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerin yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, 159 (3). Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon. Cohn, M. M., & Gellman, V. C. (1988). Supervision: A developmental approach for fostering inquiry in preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 39 (2), 2-8. Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five tradition. Thousand Oaks, CA: Sage. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks, CA: Sage. Eisner, E. W. (1998). The enlightened eye. Qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Upper Sadle River, NJ: Prentice-Hall, Inc. Fine, M. (1986). Why urban adolescent drop into and out of public high school. G. Natriello (Ed.), School dropouts: Parents and policies. New York, NY: Teachers College Press. Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York, NY: Continuum. Freire, P. (1980). Education for critical consciousness. New York, NY: Continuum. Goodfellow, J., & Sumsion, J. (2000). Transformative patways: Field-based teacher educators’ perceptions. Journal of Education for Teaching, 26 (3), 245-257. Goodman, J. (1986). Constructing a practical philosophy of teaching. A study of preservice teachers’ professional perspective. Bildiri: The American Educational Research Association, San Fancisco. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press. Guba, E. G.,& Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA:Sage Publications, Inc. Henry, M. A., & Beasley, W. W. (1989). Supervising student teachers: The professional way (4th ed.) Terra Haute, IN: Sycamore Press. Jones, G. M., & Vesilind, E. (1995). Preservice teachers' cognitive frameworks for class management. Teaching and Teacher Education, 11 (4), 313-330. MacDonald, C. J. (1992). The multiplicity of factors creating stress during the teaching practicum: The student teachers’ perspective. Education, 113 (1), 83-87. Martin, S. D. (2004). Finding balance: Impact of classroom management conceptions on developing teacher practice. Teaching and Teacher Education. 20 (3), 405–422. Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey Bass Publications. Miller, J. P., & Seller, W. (1985). Curriculum: Perspectives and Pactices. New York: Longman Montecinos, C., Cnudde,V., Ow, M., Solis, M. C., Suzuki, E., & Riveros, M. (2002). Relearning the meaning and practice of student teaching supervision through collaborative self-study. Teaching and Teacher Education, 18 (7), 781-793. Perry, R. (1997). Teaching Practice: A guide for early childhood students. New York: Routledge Seidman, I. (1998). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. New York, NY: Teachers College Press. Slick, S. K. (1997). Assessing versus assisting: the supervisor’s roles in the complex dynamics of the student teaching triad. Teaching and Teacher Education, 13 (7), 713-726. Stake, E. R. (1995). The art of case study research. Thousand Oak, CA: Sage. Şişman, M., & Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin al- gılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 235-250. Tang, S. Y. F. (2003). Challenge and support: The dynamics of student teachers’ professional learning in the field experience. Teaching and Teacher Education, 19 (5), 483-498. Weasmen, J., & Woods, A. M. (2003). The role of the host teacher in student teaching experience. Clearing House, 76 (4), 174-77. Yarrow, A., Millwater, J., & Foster, B. (1994). University practicum supervisors: Marching to a different drummer? ERIC Document Reproduction Service No: ED 375 093. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay
APA IŞIKOĞLU N, İVRENDİ A, SAHIN A (2007). Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. , 131 - 142.
Chicago IŞIKOĞLU Nesrin,İVRENDİ Asiye,SAHIN ABDURRAHMAN Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. (2007): 131 - 142.
MLA IŞIKOĞLU Nesrin,İVRENDİ Asiye,SAHIN ABDURRAHMAN Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. , 2007, ss.131 - 142.
AMA IŞIKOĞLU N,İVRENDİ A,SAHIN A Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. . 2007; 131 - 142.
Vancouver IŞIKOĞLU N,İVRENDİ A,SAHIN A Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. . 2007; 131 - 142.
IEEE IŞIKOĞLU N,İVRENDİ A,SAHIN A "Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış." , ss.131 - 142, 2007.
ISNAD IŞIKOĞLU, Nesrin vd. "Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış". (2007), 131-142.
APA IŞIKOĞLU N, İVRENDİ A, SAHIN A (2007). Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. Eurasian Journal of Educational Research, 0(26), 131 - 142.
Chicago IŞIKOĞLU Nesrin,İVRENDİ Asiye,SAHIN ABDURRAHMAN Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.26 (2007): 131 - 142.
MLA IŞIKOĞLU Nesrin,İVRENDİ Asiye,SAHIN ABDURRAHMAN Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.26, 2007, ss.131 - 142.
AMA IŞIKOĞLU N,İVRENDİ A,SAHIN A Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(26): 131 - 142.
Vancouver IŞIKOĞLU N,İVRENDİ A,SAHIN A Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(26): 131 - 142.
IEEE IŞIKOĞLU N,İVRENDİ A,SAHIN A "Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.131 - 142, 2007.
ISNAD IŞIKOĞLU, Nesrin vd. "Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Öğretmen Adaylarının Gözüyle Derinlemesine Bir Bakış". Eurasian Journal of Educational Research 26 (2007), 131-142.