İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması

Yıl: 2007 Cilt: 0 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 113 - 128 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması

Öz:
Problem Durumu: Türkiye’de sayıları 67’yi bulan eğitim fakültelerine, orta öğretim dü- zeyinde öğretmen yetiştirme programı uygulayan Anadolu öğretmen lisesi (AÖL) ile kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi (KMLÇGE) alanlarından gelen öğrencilerin yanı sıra, genel lise, Anadolu lisesi, süper lise, fen lisesi gibi çok sayıda farklı tür liseler- den öğrenci gelmektedir. Öğretmen yetiştirme programı uygulayan liselerin mezunla- rını öğretmen yetiştiren yüksek öğretim programlarına çekmek için YÖK’ün ek puan uygulaması ve MEB’in burs uygulaması dikkat çekicidir. Ancak, bu lise türlerinden ge- len öğrencilerin daha nitelikli bir öğretmen kaynağını oluşturduklarına, yüksek öğre- timdeki öğretmen yetiştiren programlarda fark yarattıklarına ilişkin yeterli düzeyde kanıt bulunmamaktadır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, öğretmen yetiştiren yüksek öğretim prog- ramlarına kaynaklık eden değişik liselerden mezun öğrencilerin bu programlardaki ge- nel akademik başarılarının, meslek derslerindeki başarılarının ve KPSS’deki başarıları- nın lise türlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırmanın Soruları: Bu çalışma ile şu iki sorunun yanıtlanması hedeflenmiştir: 1. İlköğretim bölümü mezunlarının genel akademik ortalamaları, meslek derslerindeki ortalamaları, KPSS puan ortalamaları ve öğretmenliğe atanma durumları mezun olduk- ları lise türlerine göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 2. İlköğretim bölümü mezunlarının genel akademik ortalamaları, meslek derslerindeki or- talamaları ve KPSS puan ortalamaları arasındaki olası bir anlamlı farkın nedenleri nelerdir? Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırmada betimsel araştırmanın bir türü olarak nedensel karşılaştırma yöntemi kullanılmıştır. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümüne beş farklı lise türünden gelerek 2004, 2005 ve 2006 yıllarında bu bölümü biti- ren 1107 mezun bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi ve kay-kare testi kullanılmıştır. Odak grup görüşmesi ve açık uçlu soru formu kullanılarak elde edilen nitel veriler önceden belirlenen kategoriler al- tında sınıflanmaya çalışılmış, bunlara ilişkin frekanslar, yüzdeler alınarak betimlemele- re gidilmiş, katılımcı görüşlerinden alıntılar yapılarak kritik özelliklere dikkat çekilmiş- tir. Araştırmanın Bulguları ve Sonuçları: Genel olarak katılımcıların mezun oldukları lise tür- lerinin genel akademik ortalamalarında, F(4,1102)=27.83, p<.01; meslek dersleri ortala- malarında, F(4, 1102)= 27.131, p<.01 ve KPSS puan ortalamalarında, F(4,1078)=55.421, p<.01, anlamlı bir farklılık yarattığı görülmüştür. Bu farkın büyük ölçüde Anadolu lisesi lehine oluştuğu belirlenmiştir. Katılımcılar, AÖL ve KMLÇGE alanı mezunlarının diğer lise türlerinin gerisinde kalmasının nedenlerinin başında “ek puanın öğrenciler arasın- da yarattığı seviye farklılığını”, “zaten biz bunları AÖL’de öğrendik, biliyoruz düşün- cesini”, “ek puanın ÖSS’de rahatlığa neden olmasını”, “ek puansız gelen öğrencilerin daha disiplinli ve çalışkan oluşunu”, “ek puanlı liselerin iyi öğrencilerinin başka fakül- telere gitmelerini”, “lise düzeyinde verilen meslek eğitiminin niteliksiz oluşunu” sıra- lamışlardır. Araştırmanın Önerileri: AÖL’lerin ve KMLÇGE bölümlerinin kuruluş amaçlarına hizmet etmediğine ilişkin olarak bu araştırmada önemli bulgulara ulaşılmıştır. Ortaöğretim düzeyinde öğretmen eğitimi verme gerekçelerinin geçerli olup olmadığı tartışılmalıdır. Ek puan uygulamasının öğretmen yetiştiren yüksek öğretim programlarına daha nite- likli öğrencilerin girişini sağlayan bir uygulama olduğunu söylemek oldukça güçtür. AÖL ve KMLÇGE mezunlarına eğitim fakültelerine girişte önemli avantajlar sağlayan ek puan uygulamasına son verilmelidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

A Comparison of Elementary Education Teacher Candidates' Performance in Relation to High Schools they Graduated

Öz:
Problem Statement: Teacher candidates accepted to the 67 Faculties of Education all over Turkey come from various high schools including Anatolian teacher training high schools, early childhood education departments of vocational high schools for girls, general high schools, Anatolian high schools, super high schools, and science schools. It is noteworthy that graduates of teacher training high schools are granted extra points in the university selection and placement examination and that they are awarded scholar- ships by MONE if they choose teacher education departments of Faculties of Education. However, there is not enough evidence indicating that teacher candidates coming from these schools form a more qualified source for Faculties of Education and that they sig- nificantly outperform teacher candidates from other sources. Purpose: The aim of the study was to investigate whether teacher candidates' general grade point average (GPA), their achievement in profession related courses, and their performance on the KPSS exam in relation to specific high schools they graduated from. Research Questions: This study aimed to answer the following two questions: 1. Do graduates of elementary education programs significantly differ in their general grade point average (GPA), achievement in profession related courses, and their per- formance on the KPSS exam and their appointment to teaching jobs in relation to spe- cific high schools they graduated from? 2. What are reasons of such significant difference in elementary education program gradu- ates' general grade point average (GPA), achievement in profession related courses, and their performance on the KPSS exam and their appointment to teaching jobs? Methods: Causal-comperative research method was used in this study. The study group in- volved 2004, 2005, and 2006 graduates of the Elementary Education Department in the Fac- ulty of Education of Hacettepe University. The participants were 1107 graduates of depart- ments of elementary education, elementary science education, elementary mathematics edu- cation, early childhood education and they graduated from 5 different high school types - general high schools, Anatolian high schools, super high schools, Anatolian teacher training schools, and early childhood education departments of vocational high schools for girls. One way ANOVA and chi-square test were used to analyze data. In order to find out reasons for significant differences in relation to high school types, a focus group interview was con- ducted. Qualitative data collected through focus group interview and surveys were classi- fied under predetermined categories, and frequencies and percentages were drawn to de- scribe the data, and quotations from participants were reported to draw attention to critical points. Findings and Conclusions: In general, it was found that the type of high school graduated made a significant difference in the participants' GPAs, F(4,1102)=27.83, p<.01; their achievement in profession related courses, F(4, 1102)= 27.131, p<.01, and KPSS scores, F(4,1078)=55.421, p<.01. This difference was in favor of Anatolian high school gradu- ates. The rates of appointment to teaching positions were higher with Anatolian high school graduates and super high school graduates as compared to the other school types. Participants indicated the following as the leading reasons for this gap: "extra points granted in the university entrance exam", "the belief that they have already learnt things at Anatolian teacher training high schools", "extra points giving over confidence", students who are not given extra points are more disciplined and hard working", "stu- dents with extra points go to the other departments", "low quality professional educa- tion provided in high schools." Suggestions: The findings of this study revealed that Anatolian teacher training high schools and early childhood education departments of vocational high schools for girls do not function in line with their original aims. There is a need to discuss whether we need any teacher education at the high school level. It is very difficult to claim that extra points given at the university entrance system result in more qualified teacher candi- dates in higher education programs. This extra point awarding system which puts graduates of Anatolian teacher training high schools and early childhood education de- partments of vocational high schools for girls ahead of other high school graduates should be abandoned.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akyüz, H. (1998). Öğretmen eğitimi konusunda bir öneri. Milli Eğitim, 137, 34-36.
  • Akyüz, Y. (1999). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin başlangıcı ve öğretmenin toplumdaki imajı. Cumhuriyetin Yetmişbeşinci Yılında Öğretmen Yetiştirme Paneli. Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Akyüz, Y. (2001). Türk eğitim tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Akyüz, Y. (2003). Eğitim tarihimizde günümüze kadar öğretmen yetiştirilmesi ve sağlanması ilkeleri,uygulamaları. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2003 Cumhuriyet Üniversitesi Sivas.
  • Aydın, A. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen yetiştirme sorunu. Eğitim Yönetimi, 4, 15.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem teknik ve ilkeler. Ankara: TDFO Yayıncılık.
  • Baskan, G. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Ankara: Denge Matbaacılık.
  • Başaran, S. T., & Aksu, M. (2005). Temel amaçlarına hizmet etme bakımından Anadolu öğretmen liselerinin etkililiği. Eğitim Araştırmaları, 19, 136-154.
  • Bülbül, S. (1999). Öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. 21. Yüzyılın Eşiğinde Yeniden Yapılanma Sempozyumu. Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • Brookhart, S. M., & Freeman, D. J. (1992). Characteristics of entering teacher candidates. Review of Educational Research, 62(1), 37-60.
  • Demir, K. (2000). Eğitim fakültelerinde nitelik bunalımı. Eğitim Araştırmaları, 1,1, 27-30.
  • Eşme, İ. (1998). Eğitim fakültelerinde yeniden yapılanma. Eğitim Yönetimi, 4, 15.
  • Eşme, İ. (1999). Bugünün öğretmen yetiştirme modeli. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 141-142.
  • Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application. (6th ed.).New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Kavcar, C. (2003). Alan öğretmeni yetiştirme. Eğitimde Yansımalar VII: Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, (1-23 Mayıs Sivas), Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • Kızılçelik, S., & Eser, M. (2000). Öğretmen yetiştirme düzenimizde yetiştiricinin rolü. Eğitim Araştırmaları, 2, 45-51.
  • MEB. (2007). Anadolu öğretmen lisesi son sınıf düzeyi öğrencilerinin 2007 ÖSYS sonuçları. http://oyegm.meb.gov.tr/istatistik/2007/oss_basarısı.doc adresinden 3 Eylül 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Okçabol, R., Akpınar, Y., Caner, A., Erktin, E., Gök, F. ve Ünlühisarcıklı. Ö. (2003) Öğretmen yetiştirme araştırması. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
  • Öğretmen Yetiştirmede Kalite Sorunları Çalıştayı. (Mart, 2005). Öğretmen adayı çalıştay alt grup raporu.(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın Nu. 197) Ankara:Tekışık Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2006). Gelecekteki olası eğitim sistemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türkoğlu, P. (2004). Tonguç ve enstitüleri. Ankara: Kültür Yayınları
  • YÖK (2007). Türkiye’de eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin listesi. http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/ egitim_fak_bulunan_uni.htm adresinden 12 Şubat 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Yıldırım, A. (1998). Öğretmen eğitiminde eğitim fakültesi-uygulama okulu işbirliği:YÖK/Dünya Bankası hizmet öncesi öğretmen eğitimi projesi çerçevesinde geliştirilen bir program. Milli Eğitim Dergisi, 140, 5-11.
APA ŞAHİN A (2007). İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. , 113 - 128.
Chicago ŞAHİN Ali E. İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. (2007): 113 - 128.
MLA ŞAHİN Ali E. İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. , 2007, ss.113 - 128.
AMA ŞAHİN A İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. . 2007; 113 - 128.
Vancouver ŞAHİN A İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. . 2007; 113 - 128.
IEEE ŞAHİN A "İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması." , ss.113 - 128, 2007.
ISNAD ŞAHİN, Ali E.. "İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması". (2007), 113-128.
APA ŞAHİN A (2007). İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 0(29), 113 - 128.
Chicago ŞAHİN Ali E. İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.29 (2007): 113 - 128.
MLA ŞAHİN Ali E. İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.29, 2007, ss.113 - 128.
AMA ŞAHİN A İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(29): 113 - 128.
Vancouver ŞAHİN A İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(29): 113 - 128.
IEEE ŞAHİN A "İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.113 - 128, 2007.
ISNAD ŞAHİN, Ali E.. "İlköğretim Bölümü Mezunlarının Başarılarının Mezun Oldukları Lise Türlerine Göre Karşılaştırılması". Eurasian Journal of Educational Research 29 (2007), 113-128.