Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 953 - 974 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada KPSS'ye girecek mezun ve son sınıf öğretmen adaylarının umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeyleri incelenmiştir. Bu çalışma, Çukurova Üniversitesinde 2005-2006 bahar yarıyılında son sınıfta okuyan 271 ve çeşitli üniversitelerden mezun olan 132, toplam 403 gönüllü öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.Verileri toplamak için araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, “Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri” ve “Beck UmutsuzlukÖlçeği” kullanılmıştır.Verilerin analizinde ise “t” testi, tek yönlü varyans (ANOVA) ve aşamalı regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda öğretmen adaylarının; cinsiyete ve eğitim durumlarına göre umutsuzluk düzeylerinin; daha önce KPSS'ye girme ve dershaneye gitme durumlarına göre durumluk kaygı ve umutsuzluk düzeylerinin;üniversitede verilen öğretmenlik formasyonu derslerinin KPSS'ye katkısına göre durumluk-sürekli kaygı ve umutsuzluk düzeylerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür.Mezun öğretmen adaylarının, umutsuzluklarını yordamada, ilk sırada durumluk kaygı yer almış onu, cinsiyet ve sürekli kaygı izlemiştir. Son sınıfta okuyanlarda ise yordayıcıların sıralaması, sürekli kaygı, durumluk kaygı ve daha önce KPSS'ye girmiş olma şeklinde gerçekleşmiştir.
Anahtar Kelime: çukurova üniversitesi umutsuzluk sınav kaygısı kaygı öğretmen adayları sürekli kaygı ölçeği depresyon kamu personeli seçme sınavı (KPSS)

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Abramson, L. Y., Metalsky, G. I, & Alloy, L. B. (1989). Hopelessness depression: A theory-based subtype of depression. Psychology Revolution, 96, 358-372.
  • Beck, A. T, Steer, R. A., Kovacks, M., & Garrison, B. (1985). Hopelessness and eventual suicide: A 10 year prospective study of patients hospitalized with suicide indentation. American Journal of Psychology, 142, 559-563.
  • Brener, N. D., Krug, E. G., & Simon, T R. (2000). Trends in suicide ideation and suicidal behavior among high school students in the United States, 1991-1997. Suicide and Life-Threatening Behavior, 30, 304-311.
  • Ceyhun, B. (1993). Depresyonun ölçülmesi. Depresyon monograflari serisi 5 içinde (s. 205-241). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Chang, E. C. (2006). Perfectionism and dimensions of psychological well-being in a college students sample: A test of a stress-mediation model. Journal of Social and Clinical Psychology, 25 (9), 1001-1022.
  • Compas, B. E., Malcarne, V. L., & Fondacaro, K. M. (1998). Coping with stressful events in older children and young adolescents. Journal of Consulting Clinical Psychology, 56, 405-411.
  • Çuhadaroğlu, F. (1993). Adolesanlarda depresyon ve anksiyetenin birlikte görülmesi: Gözden geçirme, Türk Psikiyatri Dergisi, 4(3), 183-188.
  • D'Zurilla, T. J., Chang, E. C, Nottingham, E. J., & Faccini, L. (1998). Social problem-solving deficits and hopelessness, depression and suicidal risk in college students and psychiatric inpatients. Journal of Clinic Psychology, 54, 1091-1107.
  • Ebbin, A., & Blankenship, E. (1986). A longitudinal health care study: International versus domestic students. Journal of American College Health, 34(4), 177-182.
  • Greene S. M. (1989). The relations between depression and hopelessness. Implications for current theories of depression. British Journal Psychiatry, 154, 650-659.
  • Greene, S. M. (1981). Levels of measured hopelessness in the general population. British Journal Clinic Psychology, 20,11-14.
  • Gökçakan, Z., & Gökçakan, N. (1998). Öğretmen adaylarında depresyon. VII. ulusal eğitim bilimleri kongresi kitabı içinde (cilt 1) (s. 271-274). Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları: Konya.
  • Hill, K. T., & Wigfield, A. (1984). Test anxiety: A major educational problem and what can be done about it. Elementary School Journal, 85, 105-126.
  • Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış bilimleri ipin istatistik. Ankara: Hatipoğlu Yayınlan.
  • Hugh, S., Judith, P. S., & Priscilla, Q. (2006). Predictors of college student suicidal ideation gender differences. College Student Journal, 40(1), 109-117.
  • Kashani, J. H., Soltys, M. S., Dandoy, A. C, Vaidya, A. F., & Reid, J. C. (1991). Correlates of hopelessness in psychiatrically hospitalized children. Comprehensive Psychiatry, 32(4), 330-337.
  • Keogh, E., Bond, F. W., French, G. C, Richardson, A., & Davis, R. (2004). Test anxiety, susceptibility to distraction and examination performance. Anxiety Stress and Coping, 17(3), 241-252.
  • Marciano, P. L., & Kazdin, A. (19,9-4). Self-esteem, depression, hopelessness and suicidal intent among psychiatrically disturbed inpatient children. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 151-160.
  • Moran, C, & Hughes, L. (2006). Coping with stress: Social work students and humor. Social Work Education, 25(5), 501-517.
  • Öner, N. (1997). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler. (3. Baskı), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 365-373.
  • öngen, D. (2006). Relationships between coping strategies and depression among Turkish adolescents. Social Behavior and Personality, 34(2), 181-196.
  • Pekrun, R., Götz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' şelf-regulated learning and achievement: A program of qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
  • Poch, F. V., Villar, E., Gaparros, B., Juan, J., Cornelia, M., & Perez, I. (2004). Feelings of hopelessness in a Spanish university population: Descriptive analysis and its relationship to adapting to university, depressive symptomatology and suicidal ideation. Social Psychiatry and Psychiatry Epidemiology, 39,326-334.
  • Rich, A. R., Kirkpatrick-Smith, J., Bonner, R. L., & Jans, F. (1992). Gender differences in the psychosocial correlates of suicidal ideation among adolescents. Suicide and Life-Threatening Behavior, 22, 364-373.
  • Savaşır, I., & Şahin, N.H. (1997). Bilişsel-davranşçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınlan:Ankara.
  • Spielberg, C. D., & Vagg, P. R. (1995). Test anxiety: Theory, assessment and treatment. Washington, DC: Taylor & Francis.
  • Stöber, J., & Pekrun, R. (2004). Advances in test anxiety research. Anxiety, Stress and Coping,17 (3), 205-211.
  • Tanaka, E., Sakamoto, S., Ono, Y., Fujihara, S., & Kitamura, T. (1996). Hopelessness in a community population in Japan. Journal of Clinical Psychology, 52, 609-615.
  • Ullman, S. E., & Brecklin, L. R. (2002). Sexual assault history and suicidal behavior in national sample of women. Suicide and Life-Threatening Behavior, 32, 117-130.
  • Wellman, R. J., & Wellman, M. M. (1988). Correlates of suicide ideation in a college population. Social Psychiatry and Psychiatry Epidemiology, 23, 90-95.
  • Wong, M. M. L. (1996). Shadow management in Japanese companies in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Human Resources, 34, 95-110.
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. Plenum Publishing Corporation: Newyork.
APA TÜMKAYA S, AYBEK B, ÇELİK M (2007). KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. , 953 - 974.
Chicago TÜMKAYA Songül,AYBEK Birsel,ÇELİK Metehan KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. (2007): 953 - 974.
MLA TÜMKAYA Songül,AYBEK Birsel,ÇELİK Metehan KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. , 2007, ss.953 - 974.
AMA TÜMKAYA S,AYBEK B,ÇELİK M KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. . 2007; 953 - 974.
Vancouver TÜMKAYA S,AYBEK B,ÇELİK M KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. . 2007; 953 - 974.
IEEE TÜMKAYA S,AYBEK B,ÇELİK M "KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi." , ss.953 - 974, 2007.
ISNAD TÜMKAYA, Songül vd. "KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi". (2007), 953-974.
APA TÜMKAYA S, AYBEK B, ÇELİK M (2007). KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(2), 953 - 974.
Chicago TÜMKAYA Songül,AYBEK Birsel,ÇELİK Metehan KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7, no.2 (2007): 953 - 974.
MLA TÜMKAYA Songül,AYBEK Birsel,ÇELİK Metehan KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.7, no.2, 2007, ss.953 - 974.
AMA TÜMKAYA S,AYBEK B,ÇELİK M KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(2): 953 - 974.
Vancouver TÜMKAYA S,AYBEK B,ÇELİK M KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(2): 953 - 974.
IEEE TÜMKAYA S,AYBEK B,ÇELİK M "KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, ss.953 - 974, 2007.
ISNAD TÜMKAYA, Songül vd. "KPSS'ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7/2 (2007), 953-974.