Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 477 - 502 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler

Öz:
Türkiye’de ilköğretim, dünya ülkeleri ile karşılaştırıldığında gerek on milyonu aşan öğrenci sayısı, gerekse yapı ve işleyişi bakımından farklı özelliklere sahip bulunmaktadır. Bu çalışmada, önce, dünya ülkeleri ile Türkiye’de ilköğretimin durumu karşılaştırılmaya çalışılmış, daha sonra, dünyada ve Türkiye’de ilköğretimdeki yönelimlere değinilmiştir. Sonuçta, dünya ülkeleriyle karşılaştırıldığında Türkiye’de ilköğretimin en önemli özelliğinin nüfusuna göre, öğrenci sayısının fazla olmasının olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, Türkiye’de zorunlu eğitim süresinin yetersiz olduğu görülmüştür. Öte yandan, dünyadaki eğilimlere koşut olarak, okulöncesi eğitimde okullaş- ma oranının artırılması; zorunlu eğitim süresinin ortaöğretimi kapsayacak biçimde uzatılması¸ ilköğretimin 2 ya da 3 basamak olarak öngörülmesi; öğretim döneminin 3 ya da 4 dönemden oluşmasının yarar ve sınırlılıklarının araştırılması; ilköğretim programlarının bakanlıktan bağımsız uzman kuruluşlar tarafından hazırlanması; ilköğretim programları yoluyla yaşam boyu öğrenme kapsamında, istihdam ve sosyal katılımla ilişkili yetenek ve becerilerin kazandırılmasına önem verilmesi; öğrencilerin etkin ve sorumlu birer yurttaş olmaları için gerekli değer ve becerilerin kazandırılmasına yönelik etkinliklere ağırlık verilmesi ve öğretmenlerin öğretim becerilerinin geliştirilmesi gibi eğilimlerin dikkate alınması gerektiği anlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amadio, M., Gross, S., Ressler, P. and Truong N. (2004). Quality education for all? World trends in educational aims and goals between the 1980s and the 2000s. (erişim tarihi 16.05.2006) http://portal.unesco.org/education/en/ev.phpURL_ID=37331&URL_DO=DO_TOPIC&URL_S ECTION=201.html’den
  • Andersen, F. O. (2005). International trends in primary school education an overwiew based on case studies in Finland, Denmark, Japan. Lego Learning Institute & Danish University Of Education.(erişim tarihi 25 Nisan 2006)www.legolearning.net/download/Learning_Trends_FØA.pdf
  • Aydoğan, İ. (2002). Etkili yönetim. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13; 61-75. (erişim tarihi 10 Temmuz 2006).ww.sbe.erciyes.edu.tr/dergi/04_Aydogan.pdf
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim-Online, 2(1), 42-51.
  • Bayrakçı, M. (2005). Ders kitapları konusu ve ilköğretimde ücretsiz ders kitabı dağıtımı projesi. Milli Eğitim Dergisi, 165. (erişim tarihi 01.07.2007) http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/165/bayrakci.htm
  • Demirel, Ö. (2005). Avrupa konseyi dil projesi ve Türkiye uygulaması. Milli Eğitim Dergisi, 167.(erişim tarihi 06.02.2006)http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/167/index3-demirel.htm
  • DPT (2005). Bilgi ve iletişim teknolojileri sektörü raporu: Bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün talepleri sunuşu. (erişim tarihi 10 Temmuz 2006) http://www.bilgitoplumu.gov.tr
  • Dünya Bankası (2005). Okulöncesi eğitimden ortaöğretime etkili, adil ve verimli bir eğitim sisteminin sürdürülebilir yolları. Türkiye Eğitim Sektörü Çalışması. Yönetici Özeti. Dünya Bankası Yayını.
  • Easton, C.; Knight, S. ve Kendall, L. (2004). Annual survey of trends in primary education. National Fooundation for Educational Research. (erişim tarihi 10 Mayıs 2006) http://www.nfer.ac.uk/publications/other-publications/downloadable reports/pdf_docs/ast17.PDF
  • Eğitim Reformu Girişimi (2003a). Üçüncü uluslararası matematik ve fen bilgisi araştırmasında(TIMSS) yüzde onluk dilime sekizinci sınıf öğrencilerimizin ancak %1’i girebildi.Öğrencilerimizin %65’i en alt %25’lik dilimde. Bilgi Notu. (erişim tarihi16 Temmuz 2005) http://www.erg.sabanciuniv.edu/docs/erg_timss_bilginotu.pdf
  • Eğitim Reformu Girişimi (2003b). PIRLS 2001: Uluslararası okuma becerilerinde gelişim projesi.Bilgi Notu. (erişim tarihi16 Temmuz 2005)http://www.erg.sabanciuniv.edu/docs/erg_pirls_bilginotu.pdf
  • EPÖ Profesörler Kurulu (2006). Eğitim programları ve öğretim alanı profesörler kurulu ilköğretim 1-5. sınıflar öğretim programlarını değerlendirme toplantısı (Eskişehir) sonuç bildirisi. (erişim tarihi10 Ekim 2006) ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5D.pdf
  • Huebler, F. (2005). 115 million children out of school. Education Statistics (erişim tarihi16 Ağustos 2006) http://huebler.blogspot.com/2006/02/115-million-children-out-of-school.html
  • Kavak, Y. ve Ergen, H. (2004). Türkiye’de ilköğretime katılım ve okula gidemeyen çocuklar. TED Eğitimde Yeni Ufuklar Sempozyumu II - Eğitim Hakkı ve Okula Gidemeyen Çocuklar Sempozyumu, 3-4 Aralık 2004, Ankara.
  • Kepenekçi, Y. K. (2004). Eğitim yoluyla Avrupa Yurttaşlık Yılı Projesi. Çoluk Çocuk Dergisi. (erişim tarihi 25 Mart 2006)http://www.bianet.org/2006/09/01_c/49244.htm
  • Koç, İ. ve Hancıoğlu, A. (2003). Hanehalkı nüfusu ve konut özellikleri. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması Kitabı. (erişim tarihi 20 Haziran 2005)www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2003/data/turkce/bolum2.pdf
  • MEB (2004a). OECD ‘nin PISA Projesine Türkiye’nin katılımı. (erişim tarihi 20 Haziran 2006)http://digm.meb.gov.tr/DUYURU/OECD/OECD_pisa2004sonucu.htm
  • MEB (2004b). MEB Müfredat geliştirme süreci. (erişim tarihi 20 Haziran 2006) http://programlar.meb.gov.tr/index/index.htm
  • MEB. (2004c). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (4-5. Sınıflar) Öğretim Programı. (Eğitim Amacıyla Hazırlanan Taslak Baskı.) Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2004d). Demokrasi eğitimi ve okul meclisleri projesi. (erişim tarihi 25 Haziran 2006)http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular/Proj/DemEgitimiveOkulMeclisleriProjesison.htm
  • MEB. (2005). İktisadî işbirliği ve gelişme teşkilâtı (OECD) Türkiye temel eğitim politikası incelemesi ön rapor. (erişim tarihi 30 Haziran 2006) digm.meb.gov.tr/uaorgutler/OECD/OECD_onrapor_TRMart06.pdf
  • MEB. (2006a). Türk Milli Eğitim sisteminde kademeler arası geçişler, yönlendirme ve sınav sistemi. Milli Eğitim Bakanlığı On Yedinci Milli Eğitim Şurası Ön Hazırlık Komisyonu Raporu.
  • MEB (2006b). Program çalışmaları: İnsan hakları konularına materyal geliştirme. (erişim tarihi 20 Temmuz 2006) http://earged.meb.gov.tr/
  • MEB (2006c). Demokratik yurttaşlık eğitimi projesi, Avrupa Konseyi ve Eğitim. (erişim tarihi 20 Haziran 2006) http://digm.meb.gov.tr/uaorgutler/ak.html
  • MEB (2006d). Millî Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin atama ve yer değiştirme yönetmeliği. (erişim tarihi 20 Haziran 2006) http://programlar.meb.gov.tr/index/index.htm
  • MEB (2006e). MEB Internete erişim projesi, (erişim tarihi 20 Haziran 2005) http://www.meb.gov.tr/ADSL/adsl_index.html
  • MEB (2006f). Milli Eğitim Bakanlığı öğrenci başarısının belirlenmesi projesi. (erişim tarihi 20 Haziran 2005) www.earged.meb.gov.tr/odbs/AMAC.htm - 7k
  • MEB (2006f). Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği. (erişim tarihi 12 Mart 2007)http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225.html
  • Metais, J. L. (2003). Internatinational trends in primary education. INCA Thematic Study. (erişim tarihi 25 Ekim 2005)www.inca.org.uk/pdf/thematic_study_9.pdf -
  • Microsoft.Life (2005). Eğitimde teknoloji devrimi. Microsoft.Life Teknoloji ve Yaşam Kültürü Dergisi, Sayı:29 Aralık 2005-Ocak Şubat 2006. (erişim tarihi 20 Haziran 2006)http://www.microsoft.com/turkiye/mslife/sayi29/kapakKonusu.mspx
  • NCCA. (2006). Primary school curriculum. Primary curriculum review. (erişim tarihi 10 Ocak 2006) http://www.ncca.ie/index.asp?locID=261&docID=-1 web
  • O’Donnel, S. (2004). International review of curriculum and assesment frameworks. Comperative tables and factual summaries-2004. (erişim tarihi 25 Haziran 2006) www.inca.org.uk
  • OECD. (2005a). Education trends in perspective: Analysis of the world education indicators. (erişim tarihi 12 Haziran 2006)www.oecd.org/document/62/0,2340,en_2649_37455_35525374_1_1_1_37455,00.html’den
  • OECD (2005b). Türkiye temel eğitim politikaları incelemesi raporuna ilişkin not. Dışişleri Bakanlığı Çok Taraflı Ekonomik İşler Genel Müdür Yardımcılığının talebiyle YÖK tarafından üniversitelerine gönderilen yazı.
  • Olkun, S. ve Aydoğdu, T. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMMS): nedir?neyi sorgular?, örnek geometri soruları ve etkinlikler?” İlköğretim-Online, 2(1), 28-35.
  • UN Millenium Projet. (2005). Toward universal primary education: investments, incentives, and institutions. Task Force on Education and Gender Equality. (erişim tarihi 12 Temmuz 2006) http://www.unmillenniumproject.org/reports/tf_education.htm
  • UNICEF. (2005). Millennium development goal 2015: Achieve universal primary education. (erişim tarihi 20 Mayıs 2006)http://www.unicef.org/mdg/education.html
  • Yaşar, Ş. (2005). Sosyal bilgiler programı ve öğretimi. Eğitimde Yansımalar:VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu (14-16 Kasım 2005) Kitabı. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı, 2005.
APA GÜLTEKİN M (2007). Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. , 477 - 502.
Chicago GÜLTEKİN Mehmet Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. (2007): 477 - 502.
MLA GÜLTEKİN Mehmet Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. , 2007, ss.477 - 502.
AMA GÜLTEKİN M Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. . 2007; 477 - 502.
Vancouver GÜLTEKİN M Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. . 2007; 477 - 502.
IEEE GÜLTEKİN M "Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler." , ss.477 - 502, 2007.
ISNAD GÜLTEKİN, Mehmet. "Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler". (2007), 477-502.
APA GÜLTEKİN M (2007). Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 477 - 502.
Chicago GÜLTEKİN Mehmet Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, no.2 (2007): 477 - 502.
MLA GÜLTEKİN Mehmet Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.7, no.2, 2007, ss.477 - 502.
AMA GÜLTEKİN M Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 7(2): 477 - 502.
Vancouver GÜLTEKİN M Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 7(2): 477 - 502.
IEEE GÜLTEKİN M "Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7, ss.477 - 502, 2007.
ISNAD GÜLTEKİN, Mehmet. "Dünyada ve Türkiye'de İlköğretimdeki Yönelimler". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/2 (2007), 477-502.