Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 503 - 528 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları

Öz:
Öğretim süreçlerinin etkili bir biçimde sürdürülebilmesi her şeyden önce öğrenmenin niteliğinin ve öğrenmenin nasıl gerçekleştiğinin bilinmesini gerektirmektedir. Öğrenmenin hangi koşullar altında nasıl gerçekleştiğini ise öğrenme kuramları açıklamaktadır. Öğrenme kuramları aynı zamanda öğretim uygulamalarının nasıl gerçekleştirilmesi gerektiğine yönelik ilkeler ortaya koymaktadır. Son zamanlarda, yeni bir öğrenme kuramı olarak ortaya çıkan yapılandırmacılık öğretim uygulamalarını derinden etkilemektedir. Bilginin çevreden pasif bir şekilde alınmasını değil, algılayan birey tarafından etkin olarak yapılandırılmasını öngören yapılandırmacılıkta, genelde öğrencilerin öğrenme sürecinde daha fazla sorumluluk almalarına ve etkin olmalarına olanak sağlayan işbirliğine dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme gibi öğrenme yaklaşımlarından yararlanılmaktadır. Bu çalışmada, önce davranışçılıktan yapılandırmacılığa öğrenme kuramlarının öğrenme ve öğretmeye bakış açılarına değinilmiş; daha sonra, yapılandırmacılığın öğretim uygulamalarına yansıması olan işbirliğine dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme ve proje tabanlı öğrenme yaklaşımlarının temel özellikleri üzerinde durularak bu yaklaşımların ortak ve ayırt edici yönleri açıklanmıştır .
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, Ü. K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. Dördüncü Baskı. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Açıkgöz, Ü. K. (1990). İşbirliğine dayalı öğrenme ve geleneksel öğretimin üniversite öğrencilerinin akademik başarısı, hatırda tutma düzeyleri ve duyuşsal özellikleri üzerindeki etkileri. I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımına yönelik öğrenci görüşleri.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6,9:3-14.
  • Bağcı, N. (2003). Öğretim sürecinde öğrenciye ve öğrenim amacına yönelik yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Bigge, M. L. ve Shermis S. S. (2004). Learning theories for teachers. Sixth Edition. Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
  • Blumenfeld, P. C., Soloway, S., Marx, R. W., Karjcik, J. S., Guzdial, M. ve Palincsar, A. (1991).Motivating projet-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26 (3-4), 369-398.
  • Callahan, F. J. ve Leonard H. C. (1988). Teaching in the middle and secondary schools: planning for computence (Ed. Joseph F. Callahan). New York: Macmillan Pub. Co..
  • Carr, T. ve Jitendra, A. K. (2000). Using hypermedia and multimedia to promote project-based learning of at-risk high school students. Intervention in School & Clinic, 36,1.
  • Confrey, J. (1996). “Constructivist views on the teaching and learning mathematics” What constructivism implies for teaching. (Edit: R. B. Davids; C. A. Maher ve N. Noddings). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Curtis, D. (2002). The power of projects. Educational Leadership, 60,1:50-53, September.
  • Delisle, R. (1997). How to use problem based learning in the classroom USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Dochy, F., Mien S., Piet Van den B. ve David G. (2003). Effects of problem-based learning: A meta analysis. Learning and Instruction, 13, 533-568.
  • Duman, B. (2004). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Durmuş, S. (2001). Matematik eğitiminde oluşturmacı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1: 91-107.
  • Eggen, P. ve Kauchak D. (1997). Educational psychology: windows on classroom. Third edition. New Jersey: A Viacom Company.
  • Erdem, M. (2002). Proje tabanlı öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22,172-179.
  • Erdem, E. ve Demirel, Ö. (2003). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Erdem; M. ve Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler dersi kapsamında beşinci sınıf öğrencileriyle yürütülen ekiple proje tabanlı öğrenme üzerine bir çalışma. İlköğretim On-line, 1,2-11. (erişim tarihi 08.02.2006) http://ilkogretim-online.org.tr/vol1say1/v01s01a.pdf.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara : Arkadaş Yayınevi.
  • Ekinci, N. (2005). İşbirliğine dayalı öğrenme. Eğitimde Yeni Yönelimler, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Felder R. ve Rebecca B. (1994). Cooperative learning in technical courses: Procedures, pitfalls and payoff. ERIC Ed 377038.
  • Ferretti, R. P. ve. Okolo, C. M. (1996). Authenticity in learning: Multimedia design projects in the social studies for students with. Journal of Learning Disabilities, l (29), 5.
  • Fidan, N. (1985). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayınları.
  • Fogarty, R. (1997). Problem based learning & Other curriculum models for the multiple intelligences classroom. Illinois: Arlington Heights.
  • Furman, R.; Jackson R. L.; Downey E. P. ve Shears J. (2003). Social constructivist practice with youth. Child & Adolescent Social Work Journal, 20 (4): 263-275.
  • Glover, A J., Royce R. R. ve Roger H. B. (1990). Cognitive psychology for teachers. Macmillan Punlishing Company.
  • Grant, M. M (2002). Getting a grip on project-based learning: theory, cases and recommendations. Meridian: A Middle School Computer Technologies Journal, 5, (1), (erişim tarihi 15.02.2006). http://www.ncsu.edu/meridian/win2002/514/3.html.
  • “Hacking, I. “Perspective on Quine”(1996). Natural kinds. (Edit: R. B. Barrett ve R. F. Gıbson). Cambridge, Basil Blackwell, 1990.” Olssen, Mark. “Radical constructivism and its failings: antirealism and individualism”. British Journal of Educational Studies, 44 (3): 275-295, s.2762’dakialıntı.
  • Hakan, A. (1991). Eğitim programı ve öğretim yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Hank, K. (1993). Problem solving current issues. Second Edition. Buckingham: Open University Press.
  • Harlen, W. (2000). Teaching learning assesing science. Üçüncü Basım, London: Paul Chapman Publishing Co.
  • Hayes, R. L. ve Oppenhaim R. (1997). “Constructivism: reality is what you make it”, Constructivist Thinking in Counseling Practice, Research and Training. (Editors: T.L. Sexton ve B.L. Griffin). New York: Teachers College Press, 1997”, Trippany, Robyn L.; Patricia G Barrios; Heather M. Helm ; Kathy Rowland. “The web:a constructivist intervention in counseling” Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research. 32 (1), 30-40, 2004, s. 31’deki alıntı.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim ilke ve yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Holst, J. K. (2003). Implementing project-based learning in pre-service teacher education, (erişim tarihi 17.03.2006) http://surveys.canterbury.ac.nz/herdsa03/pdfsnon/N1085.pdf>.
  • Howard, J. (2002). Technology-enhanced project based learning in teacher education: Addressing the goals of transfer. Technology and Education, 10, (3).
  • Jacobsen, A. D., Egen P., Donald K. (2002). Methods for teaching promoting student learning. 6th Edition, Ohio: Merrill Prentice Hall.
  • Jarvis, P., Holford J. ve Griffin C. (2003). The theory and practice of learning. London and Sterling. Kogan Page Limited.
  • Johnson, D. W ve Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work. Theory into Practice, 38, (2).
  • Kagan, S. (1994). Cooperative learning. San Juan Capistrano: Wee Co-op,
  • Kahney, H. (1993). Problem solving : current issues. 2nd ed. Buckingham: Open University Pres.
  • Kılıç, B. G. (2001). Oluşturmacı fen öğretimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1, (1), 7-22.
  • Koç, G. ve Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan yapılandırmacılığa: Eğitimde yeni bir paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • Krajcik, J. S., Phiyllis C. B., Ronald W. M. ve Eliot S. (1994). A collaborative model for helping middle-grade science teachers learn project-based instruction. The Elementary School Journal, 94 (5), 483-497 (EBSCO Research Database).
  • Ladewski, B. G., Joseph S. K. ve Connie L. H (1994). A middle grade science teacher’s emerging understanding of project-based learning. The Elementary School Journal, 94 (5) (EBSCO Research Database).
  • Marshall, H. H. (1992). “Reconceptualizing learning for restructured schools. Annual Meeting of the American Educational Research Association.” Woolfolk, A. (2005). Educational psychology. Pearson: Allyn&Bacon. Ninth Edition. s.321’deki alıntı.
  • Marx, R. W., Phiyllis C. B., Joseph S. K. ve Eliot S. (1997). Enacting project based science: Challanges for practice and policy. The Elementary School Journal. 97 (4), 341-358 (EBSCO Research Database).
  • McAuliffe, G. ve Erikson K. (1999). “Toward a constructivist and developmental identity for the counseling profession: the context-phase-stage-style model, The Journal of Counseling and Development. 77: 267-280.” Trippany, Robyn L.; Patricia G Barrios; Heather M. Helm ; Kathy Rowland. “the web:a constructivist intervention in counseling” Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research. 32 (1), 30-40, 2004, s. 31’deki alıntı.
  • McInerney, D. M. ve McInerney, V. (2002). Educational psychology: constructing learning. Third edition Prentice Hall.
  • Miller, R. ve Driver, R. (1987). “Beyond process”, Studies in Science Education. 14. 33-62.” Olssen,Mark. “Radical constructivism and its failings: anti-realism and individualism”, British Journal of Educational Studies. 44, 3: 275-295, 1996, s.276’daki alıntı.
  • Moursund, D.G. (1999). Implementing a pbl lesson. Reprinted with permission from Project-Based Learning Using Information Technology by David Moursund. (erişim tarihi 26.01.2006).http://www.edteachers.org/documents/PBL/ISTE session6 pdf.
  • Moursund, D.G. (1998). Project-based learning in an information-technology environment. Learning and Leading with Technolog, 25 (8).
  • Moursund, D. Bielefeldt, T ve Underwood, S. (1997). Foundations for the road ahead: Project- based learning and information technologies. (erişim tarihi 18.10.2002) http://www.iste.org/research/roadahead/pbl.htm.
  • Moussiaux, S. J. ve Norman J. T. (2003). Constructivist teaching practices: perceptions of teachers and students, (erişim tarihi 14.12.2006) http://www. ed.psu.edu.
  • Ngeow, K. ve Kong, Y. S. (2001). Learning to learn: preparing teachers and students for problem based learning. (erişim tarihi 16.02.2006) http://eric.indiana.edu D163 EDO-CS-01-04.
  • Oğuzkan, A. F. (1989). Orta dereceli okullarda öğretim: (amaç, ilke, yöntem ve teknikler.) Ankara.
  • Olssen, M. (1996). Radical constructivism and its failings: Anti-realism and individualism. British Journal of Educational Studies, 44 (3), 275-295.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Beşinci baskı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Perkins, D. (1999). The many faces of constructivism. Educational Leadership, 57,(3).
  • Preuss, D. A. (2002). Creating a project based curriculum. Tech Directions, 62 (3) 1062951, Oct(EBSCO Research Database).
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Spot Matbaacılık.
  • Sharan, S. (1999). Handbook of cooperative learning methods. Editor. Westport, Conn.: Greenwood Press.
  • Simkins, M. (1999). Project-based learning with multimedia. Thrust for Educational Leadership, Mar/April, 28 (4) (EBSCOhost).
  • Slavin, R. E. (1990). Cooperative learning: theory, research and practice. Boston: Allyn&Bacon.
  • Solomon, G. (2003). Project-based learning: A primer. Technology&Learning, 23 (6), 1-8, 2003 (EBSCO Research Database).
  • Sprinthall N. A. ve Sprinthall R. C., (1990). Educational pshychology: a developmental approach. 5th ed. New York: McGraw-Hill.
  • Sözer, E. (1998). Kuramdan uygulamaya sosyal bilimlerin öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları .
  • Taş, A. M. (2004). Davranışçı eğitimden yapılandırmacı eğitime. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16-17-18), 423-429.
  • Tezci, E. ve Gürol, A. (2003). Oluşturmacı öğretim tasarımı ve yaratıcılık. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET. January 2 (1).
  • Tinzmann M.B., B.F. Jones, T.F. Fennimore, J. Bakker, C. Fine, ve J. Pierce. (1990). What is the collaborative classroom? NCREL, Oak Brook. (erişim tarihi 04.07.2005).http://www.ncrel.org/sdrs/aeras/rpl_esys/collab.htm.
  • Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. On the Outdesk Foundation Project Based Learning Web site. (erişim tarihi 04.01.2006). http://www.autdesk.com/foundation.
  • Woolfolk, A. (2005). Educational psychology. Pearson: Allyn&Bacon. Ninth Edition.
  • Whitsed, N. (2004). Learning and teaching. Health Information&Libraries Journal. 21 (1), 74-77.
  • Wrigley, H. S. (1998). Knowledge in action: The promise of project based learning. Focus on Basics,2, Dec
  • Yaman, S. ve Yalçın, N. (2005). Fen bilgisi öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme becerisine etkisi. İlköğretim Online. 4 (1), 42-52.
  • Yaman, S. (2004). Öğrenci merkezli eğitim. Eğitimde Çağdaş Yaklaşımlar. Samsun, Birmot Matbaacılık.
  • Yaşar, Ş. (2001). Öğretme ve öğretme sürecinin kuramsal temelleri. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Editör: Mehmet Gültekin, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı kuram ve öğrenme öğretme süreci. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Konya: Selçuk Üniversitesi Cilt I.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M. ve Anagün, Ş. S. (2005). İlköğretimde öğrencilere çevre bilincini kazandırmada probleme dayalı öğrenme kapsamında geliştirilen örnek uygulamalar. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül.
  • Yılmaz, A. (2001). İşbirliğine dayalı öğrenme; etkili ancak ihmal edilen ya da yanlış kullanılan bir metot. (erişim tarihi 06.02.2006) http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/150/yilmaz.htm
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Eğitimde yeni yönelimler. Editör: Özcan Demirel, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Varış, F., Gürkan, T., Gözütok, D., Gürbüztürk, O. ve Babadoğan, C. (1991). Eğitim Bilimine Giriş. Editör: Fatma. Varış, Eskişehir: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
APA GÜLTEKİN M, KARADAĞ R, YILMAZ F (2007). Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. , 503 - 528.
Chicago GÜLTEKİN Mehmet,KARADAĞ Ruhan,YILMAZ Fatih Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. (2007): 503 - 528.
MLA GÜLTEKİN Mehmet,KARADAĞ Ruhan,YILMAZ Fatih Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. , 2007, ss.503 - 528.
AMA GÜLTEKİN M,KARADAĞ R,YILMAZ F Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. . 2007; 503 - 528.
Vancouver GÜLTEKİN M,KARADAĞ R,YILMAZ F Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. . 2007; 503 - 528.
IEEE GÜLTEKİN M,KARADAĞ R,YILMAZ F "Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları." , ss.503 - 528, 2007.
ISNAD GÜLTEKİN, Mehmet vd. "Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları". (2007), 503-528.
APA GÜLTEKİN M, KARADAĞ R, YILMAZ F (2007). Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503 - 528.
Chicago GÜLTEKİN Mehmet,KARADAĞ Ruhan,YILMAZ Fatih Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, no.2 (2007): 503 - 528.
MLA GÜLTEKİN Mehmet,KARADAĞ Ruhan,YILMAZ Fatih Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.7, no.2, 2007, ss.503 - 528.
AMA GÜLTEKİN M,KARADAĞ R,YILMAZ F Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 7(2): 503 - 528.
Vancouver GÜLTEKİN M,KARADAĞ R,YILMAZ F Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 7(2): 503 - 528.
IEEE GÜLTEKİN M,KARADAĞ R,YILMAZ F "Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7, ss.503 - 528, 2007.
ISNAD GÜLTEKİN, Mehmet vd. "Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/2 (2007), 503-528.