İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi

Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 313 - 347 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı iş birlikçi öğrenme yöntemine dayalı olarak hazırlanan sosyal beceri öğretim programının, işitme engelli öğrencilerin temel sosyal becerilerini, ilişkiyi başlatma ve sürdürme becerilerini ve grupla bir işi yürütme becerilerini öğrenmelerinde ve bu becerileri genelleyebilmelerinde etkili olup olmadığını ortaya koymaktır. Öğretilmesi hedeflenen üç farklı sosyal becerinin farklı öğrenciler üzerinde denenmesi gerektiğinden üç farklı becerinin her biri için üç olmak üzere toplam dokuz iş birlikçi öğrenme grubu oluşturulmuştur. Öğretim etkililiğini belirlemede, tek denekli araştırma yöntemlerinden denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda iş birlikçi öğrenme yöntemi doğrultusunda geliştirilmiş olan sosyal beceri öğretim programının toplam dokuz işitme engelli öğrencinin hedef sosyal becerileri öğrenmelerinde ve bu becerileri genelleyebilmelerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

Examining the Effectiveness of a Program Developed for Teaching Social Skiils to Hearing Impaired Students Based on Cooperative Learning

Öz:
The aim of this study is to determine whether a social skill instruction program, prepared according to the cooperative learning method, is effective for children with hearing disability in learning the basic social skills, starting and continuing a relationship, conducting a work with a group, and the generalization of these skills. Nine learning groups, that is, three groups for each three different skills, are formed because the three target social skills should be applied on different students. To determine the teaching efficiency, multiple probe model with probe conditions across subject is used. Result showed that this program is affective for hearing impaired students who can learn some social skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Ackermann, K.B., Pierropoulos, V.S., & Yager, K.L. (1999). Enabling cooperati-ve learning through social skills ›nstruction: A first and second grade study. ‹llno-is: Saint Xavier University.
  • Açıkgöz, Ü. K. (1992). ‹fl birlikçi ö¤renme. Kuram, araflt›rma, uygulama. Ma-latya: U¤urel Matbaas›.
  • Akçamete, G., & Avcıoğlu, H. (2005). Sosyal becerileri de¤erlendirme ölçe¤i-nin (7–12 Yafl) geçerlik ve güvenirlik çal›flmas›. Abant ‹zzet Baysal ÜniversitesiE¤itim Fakültesi Dergisi, 5(2), 61-77
  • Akkök, F. (1999). ‹lkö¤retimde sosyal becerilerin gelifltirilmesi anne-baba el kita-b›. ‹stanbul: Özgür Yay›nlar›.
  • Anderson, M., Nelson, L.R., Fox, R.G., & Gruber, S.E. (1988). Integrating co-operative learning and structured learning: effective approaches to teaching so-cial skills. Focus on Exceptional Children, 2(9), 1-7.
  • Andrasik, F., & Matson, J.L. (1985). Social skills training for the mentally retar-ded. In L. L’Abate, & M. A. Milan (Eds.),Handbook of social skills training andresearch. New York: Wiley-Interscience.
  • Antia, S. D., & Kreimeyer, K. H. (1988). Maintenance of positive peer interac-tion in preschool hearing-impaired children. The Volta Review, 18, 325-337.
  • Antia, S. D., Kreimeyer, K. H., & Eldredge, N. (1994). Promoting social inte-raction between young children with hearing impairments and their peers. Ex-ceptional Children, 60, 262-275.
  • Bacanlı, H. (1999). Sosyal beceri e¤itimi. Ankara: Nobel Yay›n Da¤›t›m.
  • Baykoç-Dönmez, N. (1992). Çocu¤un sosyal ve duygusal gelifliminde oyununrolü. Okul Öncesi E¤itimi Dergisi, 43, 10-12.
  • Bierman, K. L., & Furman, W. (1984). The effect of social skills trainind andpeer involvement on the social adjustment of preadolescents. Child Develop-ment, 55, 151-162.
  • Blank, D., Fogarty, B., Wierzba, K., & Yore, N. (2000). Improving social skillsthrough cooperative learning and other instructional strategies. ‹llnois: Saint Xa-vier University.
  • Caissie, R., & Wilson, E. (1995). Communication breakdown management du-ring cooperative learning activities by mainstreamed students with hearing los-ses. The Volta Review, 97, 105-1221.
  • Cartledge, G., & Milburn, J.F. (1986). Teaching social skills to children. NewYork: Pergamon Press.
  • Chiappetta, H., Moncada, L., & White, C. (2000). Improving social competenci-es through cooperative learning, conflict resolution and home/school communica-tion. Illnois: Saint Xavier University.
  • Choi, H. S., & Heckenlaible, G. M. J. (1998). Classroom-based social skills trai-nin: ‹mpact on peer acceptance of first-grade students. Journal of EducationResearch, 91(4), 209-215.
  • Cohen, E.G., Lotan, R., & Catanzarite, L. (1990). Treating status problems inthe cooperative classroom. In S. Sharan (Eds.) Cooperative learning: Theory andresearch(pp. 203-229). New York: Pracger.
  • Cooper, J., Smith, C., & Smith, V. (2000) Enhancing student social skills throughthe use of cooperative learning and conflict resolution strategies. ‹llnois: Saint Xa-vier University.
  • Dawczak, L., Hawk, L., Kolenda, J., & Nye, J. (2000). Improving social skillsthrough the use of direct teaching and cooperative learning. ‹llnois: Saint XavierUniversity.
  • Ducharme, D.E., & Holborn, S.W. (1997). Programming generalization of soci-al skills in presschool children with hearing impairments. Journal of Applied Be-havior Analysis, 30, 639-651.
  • Dunlap, W. R., & Sands, D. I. (1990). Classification of the hearing impaired forindependent living using the vineland adaptive behavior scale. American An-nals of the Deaf, 135, 384-388.
  • Elksnin, L. K., & Elksnin, N. ( 1998). Teaching social skills to students with le-arning and behavior problems. Intervention in School and Clinic, 33(3), 131-141.
  • Erkan, G. (1996). Çocuk ve oyun. Sürekli T›p E¤itimi Dergisi, 5(4), 121-122.
  • Farmer, W.T., Pearl, R., & Acker, R. M. V. (1996). Axpanding the social skillsdeficit framework: A developmental synthesis perspective, classroom socialnetworks and implications for the social growth of students with disabilities. Jo-urnal of Special Education, 30(3), 232-256.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K., & Fulton, C. R. (2003). Effects of creative dramaon self-concept, social skills, and problem behavior. Journal of Educational Re-search, 96(3), 131-139.
  • Goodwin, M. W. (1999). Cooperative learning and social skills: What skills toteach and how to teach them. Intervention In School And Clinic, 35(1), 29-33.
  • Gresham, F.M., & Elliot, S.N. (1987). The relationship between adaptive be-havior and social skills: Issuues in definition and assesment. The Journal of Spe-cial Education, 21(1), 167-181.
  • Gustafson, D., & Matthews, T. (1994). Cooperative learning builds self-confi-dence and social skills. Curriculum Review, 33(6), 14-18.
  • Hall, J.A., & Schlesinger, D. J. (1997). Social skills training in groups with de-velopmentally disabled adults. Research on Social Work Practice, 7(2), 187-202.
  • Johnson, R., T., & Johnson, D.W. (1988). Cooperative learning-two heads learnbetter than one. Retrieved from October 5, 2000 http://www.context.org/IC-LIB/ICI8/Johnson.htm
  • Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1989). Social skills for successful group work.Educational Leadership, 47(4), 29-33.
  • Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1991). Learning together and alone: Coope-reative, competative and individualistic learning. Englewood Cliffs, NJ: Pren-tice Hall.
  • Joseph, D. (1997). Improving conversational skills of language ›mpaired studentsthrough cooperative learning. ‹llnois: Saint Xavier University.
  • Kırcaali-İftar, G. & Tekin, E. (1997). Tek denekli araflt›rma yöntemleri. Ankara:Türk Psikologlar Derne¤i Yay›nlar›.
  • Köklü, N. & Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal bilimler için istatisti¤e girifl. Anka-ra: Pegem Yay›nc›l›k
  • Luckner, J. L. (1991). Promoting the affective development of students withhearing impairments. ACEHI Journal, 17(2), 77-87.
  • Lyman, L. & Folye, H. C. (1991). Cooperative learning strategies and children.Emergency Librarian, 19(1), 34-35.
  • Manning, M. L., & Lucking, R. ( 1991). The what, why, and how of cooperati-ve learning. Social Studies, 82(3), 120-125.
  • Merrel, K.W., & Gimpel, G.A. (1998). Social skills of children and adolescents.New Jersey: Lawrence Erlbaum Assciates, Inc.
  • Orlich, D. C., Kauchak, D. P., Harder, R. J., Pendergrass, R. A., Callahan, R. C.,Keogh, A. J. et al. (1990). Teaching strategies. Toronto: D. C. Heath and Com-pany Lexington.
  • Polvi, S., & Telama, R. (2000). The use of cooperative learning as a social en-hancer in physical education. Scandinavian Journal of Educational Research,44(1), 105-116.
  • Poyraz, H. (1999). Okulöncesi dönemde oyun ve oyuncak. Ankara: An› Yay›nc›l›k.
  • Prater, M. A., Bruhl,S., & Serna, L. A. (1998). Acquiring social skills through co-operative learning and teacher-directed instruction. Remedial And SpecialEducation, 19, 160-172.
  • Quinn, M. M., & Jannasch-Pennell, A. (1995). Using peers as social skills trai-ning agents for students with antisocial behavior. Preventing School Failure, 39(4), 26-31.
  • Rustin, L., & Kuhr,A. (1989). Social skills and the speech impaired. London: In-put Typesetting Ltd.
  • Rutherford, R., Mathur, B., Sarup, J., Quinn, R., & Mary, M. (1998). Promotingsocial communication skills through cooperative learning and direct instruction.Journal Citation: Education and Treatment of Children, 21, 354-369.
  • Schroeder, P.A., Basken, A., Engstrom, L., & Heald, L. (2000). Using coopera-tive learning strategies to ›mprove social skills. ‹llnois: Saint Xavier University.
  • Sorias, O. (1986). Sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Psikoloji Der-gisi, 5(20), 24-29.
  • Strain, P. S., & Odom, S. L. (1986). Peer social initiations: effective interventi-on for social skills development of exceptional children. Exeptional Children,52, 543-551.
  • Tekin, E. & Kırcaali-İftar, G. (2001). Özel e¤itimde yanl›fls›z ö¤retim yöntemle-ri. Ankara: Nobel Yay›n Da¤›t›m.
  • Thorkildsen, R. (1985). Using an interactive videodisc program to teach socialskills to handicapped children. American Annals of the Deaf, 140(5), 295-303.
  • Warger, C. L., & Rutherford, R. (1996). Social skills instruction: A collaborativeapproach. Washington: Foundation for Exceptional Innovations.
  • Westwood, P. (1993). Commonsense methods for children with special needs stra-tegies for the regular classroom. London: RoutledgeFalmer
APA Avcıoğlu H (2007). İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. , 313 - 347.
Chicago Avcıoğlu Hasan İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. (2007): 313 - 347.
MLA Avcıoğlu Hasan İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. , 2007, ss.313 - 347.
AMA Avcıoğlu H İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. . 2007; 313 - 347.
Vancouver Avcıoğlu H İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. . 2007; 313 - 347.
IEEE Avcıoğlu H "İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi." , ss.313 - 347, 2007.
ISNAD Avcıoğlu, Hasan. "İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi". (2007), 313-347.
APA Avcıoğlu H (2007). İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 313 - 347.
Chicago Avcıoğlu Hasan İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7, no.1 (2007): 313 - 347.
MLA Avcıoğlu Hasan İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.7, no.1, 2007, ss.313 - 347.
AMA Avcıoğlu H İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(1): 313 - 347.
Vancouver Avcıoğlu H İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(1): 313 - 347.
IEEE Avcıoğlu H "İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, ss.313 - 347, 2007.
ISNAD Avcıoğlu, Hasan. "İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile Sunulan Öğretim Programının Etkinliğinin İncelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7/1 (2007), 313-347.