Yıl: 2006 Cilt: 23 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 113 - 118 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Görsel analog hasta tatmini skalası

Öz:
Amaç: Hasta tatmininin ölçülmesi, verilen tıbbi bakımın kalitesini değerlendirmenin vazgeçilmez unsurlarından biridir. Bununla birlikte, bu ölçümü gerçekleştirmek isteyen bir hekimin değişik hastalık gruplarında uygulayabileceği, pratik, dilimize uyarlanmış ve yaygın olarak kullanılan bir skala yoktur. Bu yazıda, verilen tıbbi bakımdan hastanın tatmin olma derecesini ölçmek üzere düzenlenmiş “Görsel analog hasta tatmini skalası” isimli yeni bir skorlama sistemi sunulmaktadır.Çalışma planı: Sondurum ve hasta tatminini ölçmeye yönelik skalalar gözden geçirildi. Hastalarla olan uygulama ve gözlemlerden elde edilen deneyim doğrultusunda yeni bir skala oluşturuldu.Bulgular: Bu skalada dikey duran düz bir çizgi ve çizginin alt ve üst uçlarında tam tatminsizlik ve en üst seviyede tatmini temsil eden iki yüz çizimi bulunur. Hasta, dikey çizgi üzerinde tıbbi bakımdan tatmin olma derecesine karşılık gelen noktayı bir çarpı işaretiyle belirtir ve on üzerinden puanlanır. Görsel analog hasta tatmini skalası işlerlikleri kanıtlanmış ve yaygın olarak kullanılan iki skalanın (Görsel Analog Ağrı Skalası ve Wong-Baker Skalası) özelliklerini birleştirmektedir. Skalanın anlaşılması ve uygulanması kolaydır. Her yaş ve kültür düzeyindeki hastalarda ve tüm hastalıklar için uygulanabilecek bir ölçüm aracıdır. Zayıf tarafı ise hasta tatmininin bileşenlerine, yani hastayı bakımla ilgili neyin tatmin edip neyin etmediğine hassas olmamasıdır.Sonuç: Skala, kısıtlılıkları bilinmek şartıyla, hastanın “tıbbi bakımdan duyduğu genel tatmin derecesini” objektif ve pratik bir şekilde ölçmekte kullanılabilir.
Anahtar Kelime: Sağlık bakımında kalite Hasta memnuniyeti

Konular: Genel ve Dahili Tıp

Visual analog patient satisfaction scale

Öz:
Objectives: Measuring patient satisfaction is one of the essential parts of determining the quality of medical care. However, for a physician wishing to perform this measurement, there is no practical, commonly used, and Turkish-adapted scoring tool which can be used for different diseases. In this paper, a novel scoring tool called “Visual Analog Patient Satisfaction Scale,” which aims to measure patient satisfaction with medical care, is presented.Study Design: Outcome and patient satisfaction scales were reviewed. A novel scaling system was developed using the experience obtained by the practice and by observations with patients.Results: This scale includes a vertical line and accompanying two faces at its inferior and superior ends, representing complete dissatisfaction and full satisfaction. The patient signs the point on the line which matches his/her level of satisfaction with the medical care. The scoring is made between 0 to 10. The Visual Analog Patient Satisfaction Scale takes advantage of two validated and commonly-used scales (Visual Analog Pain Scale and Wong-Baker Scale). It is an easy-to-understand and practical scoring tool which can be applied to patients of every age and educational level. The drawback of the scale is its insensitivity to the components of satisfaction, in other words, what makes the patient satisfied or dissatisfied.Conclusion: By knowing its limitations, one can use the scale to measure “the general level of satisfaction with medical care” objectively and practically.
Anahtar Kelime: Quality of Health Care Patient Satisfaction

Konular: Genel ve Dahili Tıp
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1) Sitzia J, Wood N. Patient satisfaction: a review of issues and concepts. Soc Sci Med 1997;45:1829-43.
  • 2) Wassersug JD. From ‘patient' to ‘customer'. A dangerous trend in healthcare. Postgrad Med 1986; 79:255-7.
  • 3) Normand C. Economics, health, and the economics of health. BMJ 1991;303:1572-7.
  • 4) Donabedian A. The quality of care. How can it be assessed? JAMA 1988;260:1743-8.
  • 5) Hall JA, Dornan MC. Meta-analysis of satisfaction with medical care: description of research domain and analysis of overall satisfaction levels. Soc Sci Med 1988;27:637-44.
  • 6) Campbell JL, Ramsay J, Green J. Age, gender, socioeconomic, and ethnic differences in patients' assessments of primary health care. Qual Health Care 2001;10:90-5.
  • 7) Jackson JL, Chamberlin J, Kroenke K. Predictors of patient satisfaction. Soc Sci Med 2001;52:609-20.
  • 8) Weingarten SR, Stone E, Green A, Pelter M, Nessim S, Huang H, et al. A study of patient satisfaction and adherence to preventive care practice guidelines. Am J Med 1995;99:590-6.
  • 9) Grumbach K, Selby JV, Damberg C, Bindman AB, Quesenberry C Jr, Truman A, et al. Resolving the gatekeeper conundrum: what patients value in primary care and referrals to specialists. JAMA 1999; 282:261-6.
  • 10) Lin CT, Albertson GA, Schilling LM, Cyran EM, Anderson SN, Ware L, et al. Is patients' perception of time spent with the physician a determinant of ambulatory patient satisfaction? Arch Intern Med 2001;161:1437-42.
  • 11) Cooper-Patrick L, Gallo JJ, Gonzales JJ, Vu HT, Powe NR, Nelson C, et al. Race, gender, and partnership in the patient-physician relationship. JAMA 1999; 282:583-9.
  • 12) Weiss GL. Patient satisfaction with primary medical care. Evaluation of sociodemographic and predispositional factors. Med Care 1988;26:383-92.
  • 13) Huskisson EC. Measurement of pain. J Rheumatol 1982;9:768-9.
  • 14) Million R, Hall W, Nilsen KH, Baker RD, Jayson MI. Assessment of the progress of the back-pain patient 1981 Volvo Award in Clinical Science. Spine 1982;7:204-12.
  • 15) Wong DL, Baker CM. Pain in children: comparison of assessment scales. Pediatr Nurs 1988;14:9-17.
  • 16) Scott J, Huskisson EC. Vertical or horizontal visual analogue scales. Ann Rheum Dis 1979;38:560.
  • 17) Chambers CT, Giesbrecht K, Craig KD, Bennett SM, Huntsman E. A comparison of faces scales for the measurement of pediatric pain: children's and parents' ratings. Pain 1999;83:25-35.
  • 18) Bieri D, Reeve RA, Champion GD, Addicoat L, Ziegler JB. The Faces Pain Scale for the self-assessment of the severity of pain experienced by children: development, initial validation, and preliminary investigation for ratio scale properties. Pain 1990;41:139-50.
  • 19) Hicks CL, von Baeyer CL, Spafford PA, van Korlaar I, Goodenough B. The Faces Pain Scale-Revised: toward a common metric in pediatric pain measurement. Pain 2001;93:173-83.
  • 20) Ireson CL, Schwartz RW. Measuring outcomes in surgical patients. Am J Surg 2001;181:76-80.
APA KILINCER C, Zileli M (2006). Görsel analog hasta tatmini skalası. , 113 - 118.
Chicago KILINCER Cumhur,Zileli Mehmet Görsel analog hasta tatmini skalası. (2006): 113 - 118.
MLA KILINCER Cumhur,Zileli Mehmet Görsel analog hasta tatmini skalası. , 2006, ss.113 - 118.
AMA KILINCER C,Zileli M Görsel analog hasta tatmini skalası. . 2006; 113 - 118.
Vancouver KILINCER C,Zileli M Görsel analog hasta tatmini skalası. . 2006; 113 - 118.
IEEE KILINCER C,Zileli M "Görsel analog hasta tatmini skalası." , ss.113 - 118, 2006.
ISNAD KILINCER, Cumhur - Zileli, Mehmet. "Görsel analog hasta tatmini skalası". (2006), 113-118.
APA KILINCER C, Zileli M (2006). Görsel analog hasta tatmini skalası. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 23(3), 113 - 118.
Chicago KILINCER Cumhur,Zileli Mehmet Görsel analog hasta tatmini skalası. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 23, no.3 (2006): 113 - 118.
MLA KILINCER Cumhur,Zileli Mehmet Görsel analog hasta tatmini skalası. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol.23, no.3, 2006, ss.113 - 118.
AMA KILINCER C,Zileli M Görsel analog hasta tatmini skalası. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2006; 23(3): 113 - 118.
Vancouver KILINCER C,Zileli M Görsel analog hasta tatmini skalası. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2006; 23(3): 113 - 118.
IEEE KILINCER C,Zileli M "Görsel analog hasta tatmini skalası." Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 23, ss.113 - 118, 2006.
ISNAD KILINCER, Cumhur - Zileli, Mehmet. "Görsel analog hasta tatmini skalası". Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 23/3 (2006), 113-118.