Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler
Yıl: 2006 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 411 - 424 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler
Öz: Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin, öğrencilerinden bekledikleri sorumluluklar ve sorumluluk kazandırmada kullandıkları yöntemlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmaya 31 sınıf öğretmeni dahil edilmiştir. Öğretmenlerin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler nitel analize uygun olarak kodlara dönüştürülmüş ve ilişkili kodlar bir araya getirilip üç grup ve bu gruplarla ilişkili temalar oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin öğrencilerden bekledikleri sorumluluklar kapsamında öğretmenler en çok; bireysel çalışmaları, ödev-proje ve grup çalışmalarını yerine getirme; nöbet, başkanlık, kulüp çalışmaları vs öğretmenin verdiği görevleri yerine getirme; derste derse odaklanma; araç-gereci düzenli olarak eksiksiz getirme ve koruma; derse zamanında ve hazırlıklı gelme; diğer arkadaşlarına ve öğretmenine saygılı olma, onları dinleme; sınıfa giriş-çıkış ve oturma düzenine dikkat etme; bireysel temizliğe ve sınıf temizliğine dikkat etme davranışlarını öğrencilerinde görmek istediklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin çoğunlukla yerine getirmedikleri sorumlulukların da yine öğretmenlerin öğrencilerde bulunması gereken temel sorumluluklar için öngördükleri davranışlarla paralellik gösterdiği görülmüştür. Sorumlulukların aksatılmasını önlemede öğretmenlerin kullandıkları baş etme yöntemleri kapsamında ise öğretmenler çoğunlukla, öğrencilerle ve velilerle bire-bir görüşme, sözlü uyarıda bulunma, görev listeleri, not çizelgeleri tutma, olumlu örnekleri göstererek takdir edip, ödüllendirmeyi kullandıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ackerman, S., Hughs, L. And Wilder R., (1997). Improving Student Responsibility. Dissertations theses. Saint Xavier University and IRI/Skylight.
- Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
- Başaran, İ.E. (1971). Eğitim Psikolojisi. İkinci baskı. Ankara.
- Cüceloğlu, D. (2002). Anlamlı ve Coşkulu Bir Yaşam İçin Savaşçı. İstanbul. Remzi Kitabevi A.Ş.
- Duke, D.L. ; Jones, V.F. (1985). “What can schools do to foster student responsibility?”Theory Into Practice, v.24 n.4 p.277-285
- Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara. Anı Yayıncılık.
- Glasser, W. (1990). Reality Therapy. U.S.A. Harper & Row, Publishers, Inc. (1999). Başarısızlığın Olmadığı Okul. Çev. Teksöz, K. Ankara, Beyaz Yayınları.
- Queen, J.A.; Blackwelder, B.B.; Malen, L.P. (2003). Responsible Classroom Management for Teachers and Students U.S.A. Merrill.
- Marshall, M. (2005). “Discipline without stress, punishments or rewards” The Clearing House, v.79 n.1 p.51-54
- Nelson-Jones, R. (1982). Danışma Psikolojisi Kuramları. Ed. Akkoyun, F. TDFO Ltd.Şti. Ankara, 1995.
- Öncü-Çelebi, E. (2002). “Erken çocukluk döneminde sorumluluk eğitimi”. Çoluk Çocuk Dergisi, 21 s.14-17.
- Yavuzer, H. (1998) Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul. Remzi Kitabevi A.Ş.
- Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara.Seçkin Yayıncılık.
APA | YURTAL F, YONTAR A (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. , 411 - 424. |
Chicago | YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. (2006): 411 - 424. |
MLA | YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. , 2006, ss.411 - 424. |
AMA | YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. . 2006; 411 - 424. |
Vancouver | YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. . 2006; 411 - 424. |
IEEE | YURTAL F,YONTAR A "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler." , ss.411 - 424, 2006. |
ISNAD | YURTAL, Filiz - YONTAR, ALPER. "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler". (2006), 411-424. |
APA | YURTAL F, YONTAR A (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 411 - 424. |
Chicago | YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15, no.2 (2006): 411 - 424. |
MLA | YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.15, no.2, 2006, ss.411 - 424. |
AMA | YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; 15(2): 411 - 424. |
Vancouver | YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; 15(2): 411 - 424. |
IEEE | YURTAL F,YONTAR A "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, ss.411 - 424, 2006. |
ISNAD | YURTAL, Filiz - YONTAR, ALPER. "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15/2 (2006), 411-424. |