Yıl: 2006 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 411 - 424 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler

Öz:
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin, öğrencilerinden bekledikleri sorumluluklar ve sorumluluk kazandırmada kullandıkları yöntemlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmaya 31 sınıf öğretmeni dahil edilmiştir. Öğretmenlerin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler nitel analize uygun olarak kodlara dönüştürülmüş ve ilişkili kodlar bir araya getirilip üç grup ve bu gruplarla ilişkili temalar oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin öğrencilerden bekledikleri sorumluluklar kapsamında öğretmenler en çok; bireysel çalışmaları, ödev-proje ve grup çalışmalarını yerine getirme; nöbet, başkanlık, kulüp çalışmaları vs öğretmenin verdiği görevleri yerine getirme; derste derse odaklanma; araç-gereci düzenli olarak eksiksiz getirme ve koruma; derse zamanında ve hazırlıklı gelme; diğer arkadaşlarına ve öğretmenine saygılı olma, onları dinleme; sınıfa giriş-çıkış ve oturma düzenine dikkat etme; bireysel temizliğe ve sınıf temizliğine dikkat etme davranışlarını öğrencilerinde görmek istediklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin çoğunlukla yerine getirmedikleri sorumlulukların da yine öğretmenlerin öğrencilerde bulunması gereken temel sorumluluklar için öngördükleri davranışlarla paralellik gösterdiği görülmüştür. Sorumlulukların aksatılmasını önlemede öğretmenlerin kullandıkları baş etme yöntemleri kapsamında ise öğretmenler çoğunlukla, öğrencilerle ve velilerle bire-bir görüşme, sözlü uyarıda bulunma, görev listeleri, not çizelgeleri tutma, olumlu örnekleri göstererek takdir edip, ödüllendirmeyi kullandıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: ilk öğretim öğrencileri öğretmen görüşleri öğrenci davranışları sınıf öğretmenleri öğrenci tutumları sınıf disiplini öğretmen beklentileri öğrenci sorumlulukları ilk öğretim okulu öğretmenleri görüşme disiplin

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ackerman, S., Hughs, L. And Wilder R., (1997). Improving Student Responsibility. Dissertations theses. Saint Xavier University and IRI/Skylight.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Başaran, İ.E. (1971). Eğitim Psikolojisi. İkinci baskı. Ankara.
  • Cüceloğlu, D. (2002). Anlamlı ve Coşkulu Bir Yaşam İçin Savaşçı. İstanbul. Remzi Kitabevi A.Ş.
  • Duke, D.L. ; Jones, V.F. (1985). “What can schools do to foster student responsibility?”Theory Into Practice, v.24 n.4 p.277-285
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Glasser, W. (1990). Reality Therapy. U.S.A. Harper & Row, Publishers, Inc. (1999). Başarısızlığın Olmadığı Okul. Çev. Teksöz, K. Ankara, Beyaz Yayınları.
  • Queen, J.A.; Blackwelder, B.B.; Malen, L.P. (2003). Responsible Classroom Management for Teachers and Students U.S.A. Merrill.
  • Marshall, M. (2005). “Discipline without stress, punishments or rewards” The Clearing House, v.79 n.1 p.51-54
  • Nelson-Jones, R. (1982). Danışma Psikolojisi Kuramları. Ed. Akkoyun, F. TDFO Ltd.Şti. Ankara, 1995.
  • Öncü-Çelebi, E. (2002). “Erken çocukluk döneminde sorumluluk eğitimi”. Çoluk Çocuk Dergisi, 21 s.14-17.
  • Yavuzer, H. (1998) Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul. Remzi Kitabevi A.Ş.
  • Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara.Seçkin Yayıncılık.
APA YURTAL F, YONTAR A (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. , 411 - 424.
Chicago YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. (2006): 411 - 424.
MLA YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. , 2006, ss.411 - 424.
AMA YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. . 2006; 411 - 424.
Vancouver YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. . 2006; 411 - 424.
IEEE YURTAL F,YONTAR A "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler." , ss.411 - 424, 2006.
ISNAD YURTAL, Filiz - YONTAR, ALPER. "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler". (2006), 411-424.
APA YURTAL F, YONTAR A (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 411 - 424.
Chicago YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15, no.2 (2006): 411 - 424.
MLA YURTAL Filiz,YONTAR ALPER Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.15, no.2, 2006, ss.411 - 424.
AMA YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; 15(2): 411 - 424.
Vancouver YURTAL F,YONTAR A Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; 15(2): 411 - 424.
IEEE YURTAL F,YONTAR A "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, ss.411 - 424, 2006.
ISNAD YURTAL, Filiz - YONTAR, ALPER. "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15/2 (2006), 411-424.