Yıl: 2007 Cilt: 32 Sayı: 144 Sayfa Aralığı: 36 - 48 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması

Öz:
Bu araştırmada, Üçüncü Uluslararası Fen ve Matematik Çalışmasına (TIMSS 1999) katılan Türk öğrencilerden elde edilen veriler kullanılarak fen başarısı ile ilişkili etmenler doğrusal yapısal modelleme ile ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin başarısızlık algısı, öğrenci merkezli etkinlikler ve öğrencilerin fene yönelik tutumları ile öğrencilerin fen başarıları arasında negatif yönde ilişkiler gözlenirken, öğretmen merkezli etkinlikler ile öğrencilerin fen başarıları arasında olumlu yönde ilişki bulunmuştur. Bulgulara dayanarak Türk eğitim sisteminin özellikle yenilenen müfredatlar kapsamında gözden geçirilmesi gereken noktalarına dikkat çekilmiştir.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri matematik dersleri doğrusal yapısal modelleme öğrenciler başarısızlık algısı üçüncü uluslararası fen ve matematik çalışması fen başarısı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Abu-Hilal, M. (2000). A structural model of attitudes towards school subjects, academic aspiration and achievement. Educational Psychology, 20(1), 75-84.
  • Berberoğlu, G., Çelebi, Ö., Özdemir, E., Uysal, E., & Yayan, B. (2003). Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Çalışmasında Türk Öğrencilerinin Başarı Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(3), 3-14.
  • Bergin, D.A. (1992). Leisure activity, motivation, and academic achievement in high school students. Journal of leisure Research, 24(3). 225-239.
  • Bos, K., & Kuiper, W. (1999). Modeling TIMSS data in a European comparative perspective: Exploring influencing factors on achievement in mathematics in Grade 8. Educational Research and Evaluation, 5(2), 157-179.
  • Harty, H., Beall, D. & Scharmann, L. (1985). Relationship between elementary school students’ science achievement and their attitudes toward science, interest in science, reactive curiosity and scholastic aptitude. School Science and Mathematics, 85(6), 472-479.
  • Holland, A.. & Andre, T. (1987). Participation in extracurricular activities in secondary school: What is known. What needs to be known? Review of Educational Research, 57(4) 437-466.
  • House, J.D. (2006). Mathematics beliefs and achievement of elementary school students in Japan and the United States: Results from the Third International Mathematics and Science Study. Journal of Genetic Psychology, 167(1), 31-45.
  • İş, Ç. (2003). “A cross-cultural comparison of factors affecting mathematical literacy of students in programme for international student assessment (PISA).” Unpublished Mater Thesis, Middle East Technical University.
  • Joreskog, K.G. & Sorbom, D. (1999). LISREL 8.30. Chicago: Scientific Software International, Inc.
  • Kline, R.B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford.
  • Koballa, T. R. & Glynn, S. M. (2004). Attitudinal and motivational constructs in science learning. In S. K. Abell and N. Lederman (Eds.), Handbook for Research in Science Education. Mahwah, NJ: Earlbaum.
  • Lee, V. E. & Burkan, D. J. (1996). Gender differences in middle grade science achievement: Subject domain, ability and course emphasis. Science Education, 80, 613-650.
  • Leung, F.K. (2002). Behind the High Achievement of East Asian Students. Educational Research and Evaluation, 8, 87-108.
  • Marsh, H.W. (1992). Extracurricular activities: Beneficial extension of the traditional curriculum or subversion of academic goals? Journal of Educational Psychology, 84(4). 553-562.
  • Martin, M.O., Gregory, K.D., & Stemler, S.E. (2000). TIMSS 1999 technical report: IEA’s repeat of the Third International Mathematics and Science Study at the eighth grade. Chestnut Hill, MA: Boston College.
  • Martin, M.O: (1996). TIMSS: an overview. In M:O. Martin & D.L. Kelly (Eds), TIMSS Technical Report, Volume 1: Design and Development (Chesnut Hill, MA: Boston College).
  • Mullis. I.V.S., Martin. M.O. Gonzales, E.J.. Gregory, K.D.., Smith, T.A., Chrostowski, S.J., Garden, R.A., & O’Connor, KM. (2000). TIMSS I999
  • international mathematics report: Findings fi-om IEA’s Repeat of the Third International Mathematics and Science Study at the Eighth Grade. Chestnut Hill, MA: Boston College.
  • Papanastasiou C. & Papanastasiou, E.C. (2004). Major Influences on Attitudes Towards Science. Educational research and Evaluation. 10(3), 239-257.
  • Papanastasiou, E. C. & Zembylas, M (2004). Differential effects of science attitudes and scienceachievement in Australia, Cyprus, and the USA. International Journal of Science Education, 26(3), 259-280.
  • Papanastasiou. C. (2000). Effects of attiudes and beliefs on mathematics achievement. Studies in Educational Evaluation, 26, 27-42.
  • Papanastasiou. C. (2002). Effects of background and school factors on the mathematics achievement. Educational Research and Evaluation, 8(1), 55-70.
  • Papanastasiou. E. (2002). Factors that Differentiate Mathematics Students in Cyprus, Hong Kong, and the USA. Educational Research and Evaluation, 8(1), 129-146.
  • Pelgrum, W.J., & Plomp, T. (2002). Indicators of ICT in mathematics: Status and covariation with achievement measures. In D.F. Robitaille & A.E. Beaton (Eds.), Secondary analysis of the TIMSS data (pp. 3 17-330). Dordrecht, Netherlands: Kluwer.
  • Robitaille, D.F., & Robeck, E. D., (1996). The character and the context of TIMSS. In D.F. Robitaille and R.A. Garden (Eds.), Research questions and study design. TIMSS Monograph N. 2. Vancouver, Canada: Pasific Educational Press.
  • Schmıdt, W. H. & Cogan, L. S. (1996). Development of the TIMSS context questionnaires. In M. O. Martin and D. L. Kelly (Eds.), Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) Technical Report, Volume 1: Design and Development (Chestnut Hill, MA: Boston College).
  • Schumacher, R.E., & Lomax, R.G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. New Jersey: Erlbaum.
  • Shen, C. (1999). Social values associated with cross-national differences in mathematics and science achievement: Assessment in Education, 8(2), 193-223.
  • Shen C., & Pedulla J.J. (2000). The relationship between students’ achievement and their self- perception of competence and rigour of mathematics and science: A cross-national analysis. Assessment in Education, 7(2), 237-253.
  • Shen, C. (2002). Revisiting the relationship between students’ achievement and their self- perceptions: A cross-national analysis based on TIMSS 1999 data. Assessment in Education, 9(2), 161-184.
  • Simpson, R. D. & Oliver, J. S. (1990). A summary of major influences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education, 74, 1-18.
  • Özdemir, E. (2003). Modeling of the Factors Affecting Science Achievement of Eight Grade Turkish Students Based on Third International Mathematics and Science Study-Repeat (TIMSS-R) Data, Unpublished Mater Thesis, Middle East Technical University.
  • Valas, H. (2001). Learned helplessness and psychological adjustment: effects of age, gender and academic achievement, Scandinavian Journal of Educational Research, 45(l), 7 l-90.
  • Webster, B.J., & Fisher, D.L. (2000). Accounting for Variation in Science and Mathematics Achievement: A Multilevvel Analysis of Australian Data Third International Mathematics and Science Study. Scholl Effectiveness and School Improvement, 11, 339,-360.
  • Yayan, B. & Berberoğlu, G. (2004). A Re-Analysis of the TIMSS 1999 Mathematics Assessment Data of the Turkish Students. Studies in Educational Evaluation. 30, 87-104.
  • Yore, L.D., Anderson, J.O., & Shymansky, J.A. (2002). Modelling the Relationships of Classroom Characteristics and Students Attributes to Students’ Science Achievement. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, LA.
APA CEYLAN E, BERBEROĞLU G (2007). Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. , 36 - 48.
Chicago CEYLAN Eren,BERBEROĞLU Giray Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. (2007): 36 - 48.
MLA CEYLAN Eren,BERBEROĞLU Giray Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. , 2007, ss.36 - 48.
AMA CEYLAN E,BERBEROĞLU G Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. . 2007; 36 - 48.
Vancouver CEYLAN E,BERBEROĞLU G Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. . 2007; 36 - 48.
IEEE CEYLAN E,BERBEROĞLU G "Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması." , ss.36 - 48, 2007.
ISNAD CEYLAN, Eren - BERBEROĞLU, Giray. "Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması". (2007), 36-48.
APA CEYLAN E, BERBEROĞLU G (2007). Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. Eğitim ve Bilim, 32(144), 36 - 48.
Chicago CEYLAN Eren,BERBEROĞLU Giray Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. Eğitim ve Bilim 32, no.144 (2007): 36 - 48.
MLA CEYLAN Eren,BERBEROĞLU Giray Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. Eğitim ve Bilim, vol.32, no.144, 2007, ss.36 - 48.
AMA CEYLAN E,BERBEROĞLU G Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2007; 32(144): 36 - 48.
Vancouver CEYLAN E,BERBEROĞLU G Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2007; 32(144): 36 - 48.
IEEE CEYLAN E,BERBEROĞLU G "Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması." Eğitim ve Bilim, 32, ss.36 - 48, 2007.
ISNAD CEYLAN, Eren - BERBEROĞLU, Giray. "Öğrencilerin Fen Başarısını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması". Eğitim ve Bilim 32/144 (2007), 36-48.