Yıl: 2007 Cilt: 10 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 42 - 51 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması

Öz:
Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlarını ve diğer problem alanlarını saptamak amacı ile ilişkisel tanımlayıcı tasarım olarak yapılmıştır. Araştırma kapsamına Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencileri alınmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Ruhsal Belirti Tarama Ölçeği (SCL–90-R), Problem Tarama Envanteri (PTE) kullanılarak 1-15 Mart 2004 tarihleri arasında 314 öğrenciden toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirmede yüzdelik, Kruskall Wallis, korelasyon, tek yönlü varyans analizi ve t testi kullanılmıştır. Araştırma kapsamına alınan 314 öğrencinin %28’i 1. sınıfta olup ve %72.5’inin 20 yaş ve üzerinde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin Ruhsal Belirti Düzeyi (GSI) sınırda (1.0±0.5) bulunmuştur. SCL-90-R’nin alt ölçeklerinden; depresyon, kişiler arası duyarlılık, öfke-düşmanlık ve somatizasyon için 1.2 ve anksiyete için 1.1 ortalama değeriyle hafif sorunlu olarak bulunmuştur. PTE alt gruplarında en yüksek ortalamalar; gelecekle, okulla ve insan ilişkileriyle ilgili problem alanlarında görülmüştür. Öğrencilerin sınıf düzeyi, kronik hastalığının olması ile SCL-90-R ve PTE arasındaki ilişki anlamlıdır(p<0.01). Öğrencilerin aile ve kendi gelirleri ile SCL-90-R ve PTE arasında negatif yönlü ilişki saptanmıştır(p<0.01).
Anahtar Kelime: Psikiyatrik durum derecelendirme ölçekleri Öğrenciler, hemşirelik Psikolojik olay ve süreçler Mental durum ölçeği

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

The state of having mental problems of the nursing students and the determination of their problem areas

Öz:
This research was carried out as correlational descriptive design study to investigate the aim of determining mental problems and other problematic areas of nursing students. The study included the students in School of Nursing; Atatürk University. The data were collected using personal information form; Symptom Check List (SCL-90-R) and Problem Scanning Inventory (PSI) from 314 students between 1 and 15 March 2004. In the evaluation of the data, Kruskal wallis, correlation and one-way variance analysis and t test were used. It was found out that twenty-eight percent of 314 students included in the research sample was in the first class; 72.5 % of the students; were 20 or over years old. The level of mental demonstration of the students was found on the verge (1.0±0.5) of the sub-scales of SCL-90-R, the scale of depression, interpersonal vulnerability, anger-hostile and somatization were found as slightly problematic with 1.2 and for anxiety with 1.1 average point. The highest averages in PSI subgroups were observed in problem areas about future, school and human relationships. The relationship between the level of class of the students and having a chronic disease, with SCL &#8211; 90-R and PSI was significant (p<0.01). It was found out that there was a negative correlation between SCL-90-R and PSI, the students families and their own income (p<0.01).
Anahtar Kelime: Psychiatric Status Rating Scales Students, Nursing Psychological Phenomena and Processes Mental Status Schedule

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aalto-Setala T, Poikolainen K, Tuulio-Henriksson A et al. (2002). Predictors of mental distress in early adulthood: a five-year follow-up of 709 high-school students. Nordic Journal of Psychiatry 56(2): 121-125.
  • Buzlu S, Bostancı N, Özbaş D ve ark. (2005). İstanbul’da bir sağlık ocağına başvuran kadınların genel sağlık anketine göre ruhsal durumlarının değerlendirilmesi. 3. Uluslararası– 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, İzmir 221.
  • Dağ İ (1991). Belirti Tarama Listesi (SCL-90-R)’nin üniversite öğrencileri için güvenirliği ve geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi 2(1): 5-12.
  • Dağ İ (2000). Belirti Tarama Listesi (SCL-90-R). Psikiyatride kullanılan klinik ölçek-ler. Editörler: Aydemir Ö. & Köroğlu E. Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
  • Dülgerler Ş, Engin E, Gürkan A ve ark. (2005). Öğrenci hemşirelerin aile işlevleri ve ruhsal belirti dağılımlarının değerlendirilmesi. 41. Ulusal Psikiyatri Kongresi Özet Kitabı Erzurum 230
  • Gürkan A, Engin E, Dülgerler Ş ve ark. (2005). Üniversite öğrencilerinin intihar düşünce ve eğilimleri ile psikiyatrik semptomlar arasındaki ilişki. 3. Uluslararası - 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, İzmir 49.
  • İmamoğlu O, Gültekin YY (1993). Önerilen dengelenmiş toplumsal birey modeli ışığında üniversite gençliğinin sorunları. Türk Psikoloji Dergisi 8(30): 27-41.
  • İnanç N (1998). Hemşirelik Eğitiminde Kalite. Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu. Editör: Öztürk Y. Kayseri.
  • Kaygusuz C (2002). Üniversite öğrencilerinin problem alanları ve bunların bazı değişkenlerle ilişkileri. Eğitim Araştırmaları Dergisi (7): 76-86.
  • Keser N (2001). Gençlik ve Sorunları. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi 2(15)
  • Kılıç M (1987). Değişik psikolojik arazlara sahip olan ve olmayan öğrencilerin sorunları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kocaman G (2003). Türkiye’de hemşirelik eğitim sorunları. Hemar-G Dergisi:12 Mayıs 2003 Dünya Hemşireler Günü (özel baskı). Ankara, 71-75.
  • Konan M (1997). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde lisans öğrenimi gören öğrencilerin ruhsal durumları ve ruhsal durumlarıyla gelecek beklentisi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniv. Sağlık Bil. Enst. Van.
  • Kulaksızoğlu A (2001). Ergenlik Psikolojisi. 4. Baskı. Remzi Kitabevi, İstanbul, 32-36, 235-238.
  • Okanlı A (1999). Hemşirelik öğrencilerinin aile ve arkadaşlarından algıladıkları sosyal destek ile anksiyete düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniv. Sağlık Bil. Enst., Erzurum.
  • Öner N (1997). Türkiyede Kullanılan Psikolojik Testler. 3. Baskı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 453-454, 461-464.
  • Özkürkçügil AÇ (1999). Bir mediko-sosyal merkeze genel sağlık sorunları ile başvuran öğrencilerden psikiyatrik tanı alanlarda bazı sosyodemografik özellikler. Türk Psikiyatri Dergisi 10(2): 115-122.
  • Saraçoğlu S (1993). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin belli başlı problemleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Samsun.
  • Sever AD, Hotun N, Sabuncu HH ve ark. (1993). İstanbul Üniversitesi Florance Nightingale Hemşirelik Yüksek Okulu ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin benlik saygıları ve ruhsal durumlarının araştırılması. Hemşirelik Bülteni 7(28): 95-100.
  • Terakye G (1990). Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygıları ve ruhsal durum etkileşimlerinin değerlendirilmesi. Hemşirelik Bülteni 4(15); 71-81.
  • Uğurlu N (2002). Hemşirelerde kontrol odağı inancı ile stresle başa çıkma stratejileri ve psikolojik belirti gösterme durumları arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi, Erzurum.
  • Yeşilyaprak B (1986). Üniversite gençlerinin psikolojik sorunları. Psikoloji Dergisi 5(20): 80-83.
  • Yıldırım A, Karakurt P, Hacıhasanoğlu R (2005). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. 41. Ulusal Psikiyatri Kongresi Özet Kitabı Erzurum 240-241.
  • Yılmaz S, Hacıhasanoğlu R, Avcı Z (2003). Hemşirelerin genel ruhsal durumlarının incelenmesi. 2. Uluslararası -9. Ulusal Hemşirelik Kongresi, Antalya 275-279.
  • Yörükoğlu A (2000). Gençlik Çağı Ruh Sağlığı, Eğitimi ve Ruhsal Sorunları. 11. Basım. Özgür Yayınları, İstanbul.
  • Ziyalar A (1999). Sosyal Psikiyatri. 2. Baskı. Çevik Matbaacılık. Yüce Yayım A.Ş. İstanbul.
APA Tanrıverdi D, Ekinci M (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. , 42 - 51.
Chicago Tanrıverdi Derya,Ekinci Mine Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. (2007): 42 - 51.
MLA Tanrıverdi Derya,Ekinci Mine Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. , 2007, ss.42 - 51.
AMA Tanrıverdi D,Ekinci M Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. . 2007; 42 - 51.
Vancouver Tanrıverdi D,Ekinci M Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. . 2007; 42 - 51.
IEEE Tanrıverdi D,Ekinci M "Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması." , ss.42 - 51, 2007.
ISNAD Tanrıverdi, Derya - Ekinci, Mine. "Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması". (2007), 42-51.
APA Tanrıverdi D, Ekinci M (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(4), 42 - 51.
Chicago Tanrıverdi Derya,Ekinci Mine Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 10, no.4 (2007): 42 - 51.
MLA Tanrıverdi Derya,Ekinci Mine Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, vol.10, no.4, 2007, ss.42 - 51.
AMA Tanrıverdi D,Ekinci M Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007; 10(4): 42 - 51.
Vancouver Tanrıverdi D,Ekinci M Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007; 10(4): 42 - 51.
IEEE Tanrıverdi D,Ekinci M "Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması." Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10, ss.42 - 51, 2007.
ISNAD Tanrıverdi, Derya - Ekinci, Mine. "Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması". Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 10/4 (2007), 42-51.