Yıl: 2006 Cilt: 17 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 173 - 180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar

Öz:
Amaç: Çocuklarda okul korkusu yakınması genellikle ayrılık bunaltısına bağlı bir kaçınma davranışıdır. Bu çalışmanın amacı, okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozuklukları incelemektir.Yöntem: Bu çalışmada iki grup ana baba karşılaştırılmıştır: 1) Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babaları (n= 50) 2) Ruhsal muayeneleri normal olan çocukların ana babaları (n= 50). Tüm ana babaların ayrıntılı ruhsal değerlendirmeleri, çocukların tanılarına kör bir araştırmacı tarafından DSM-IV için Yapılandırılmış Klinik Görüşme Formu (SCID-I) ile yapılmıştır. Özellikle bunaltı ve duygudurum bozukluklarını belirlemek amacıyla Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ), Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ), Liebowitz Sosyal Anksiyete Skalası (LSAS) uygulanmıştır. Araştırma grubundaki ana babaların okul korkusu olan çocukları (n= 25), kontrol grubundaki ana babaların çocuklarıyla (n= 25) yaş ve cinsiyet açısından benzerdir ve tüm çocuklar DSM-IV tanı ölçütlerine dayalı olarak değerlendirilmiştir. Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇGDÖ), ana babalar tarafından doldurulmuştur.Bulgular: Okul korkusu olan çocukların tümü değişik bunaltı bozuklukları tanıları almıştır. Bu çocukların ana babalarında psikopatoloji normal çocukların ana babalarından yüksek bulunmuştur. BDÖ, BAÖ ve LSAS korku/kaygı alt ölçeği puanları da daha yüksek olarak saptanmıştır. Sonuç: Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında psikopatoloji görülme oranlarının daha yüksek bulunması, bunaltı bozukluğu olan çocuklarda sağaltım girişimlerinin ana babaları kapsayacak biçimde olması gerektiğini düşündürmüştür.
Anahtar Kelime: Psikiyatrik durum derecelendirme ölçekleri Okullar Ebeveynler Psikopatoloji Ebeveyn-çocuk ilişkileri Fobik bozukluklar

Konular: Sosyoloji Pediatri Psikoloji Aile Çalışmaları Psikiyatri

Psychopathology in parents of children with school phobia

Öz:
Objective: In children, what is referred to as school phobia is usually avoidant behavior secondary to separation anxiety. The purpose of this study was to examine the psychopathology in parents of children with school phobia.Method: The study compared 2 groups of parents: 1) parents of children with school phobia (n = 50); 2) parents of children free of any psychiatric diagnosis (n = 50). Parents were assessed with the Structured Clinical Interview for DSM-IV (SCID-I) to determine rates of overall psychopathology by a second clinician blind to the diagnostic status of their children, and they were also administered the Beck Depression Inventory (BDI), Beck Anxiety Inventory (BAI), and Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) to determine the presence of anxiety and mood disorders. Children with school phobia (n = 25), aged 6-12 years, and an age-and gender-matched control group (n= 25) were assessed based on the criteria of the DSM-IV. Parents completed the Child Behavior Checklist (CBCL) 4-18.Results: All of the children with school phobia met the criteria for an anxiety disorder. Parental psychopathology was higher in parents of children with school phobia than in parents of normal children. BDI, BAI, and fear and anxiety subscale scores of the LSAS were significantly higher in the parents of school phobic children than in the control group parents.Conclusions: The high rates of psychopathology in parents of children with school phobia suggested that treatment of children diagnosed as anxiety disorder should include the treatment of parents as well.
Anahtar Kelime: Parent-Child Relations Phobic Disorders Psychiatric Status Rating Scales Schools Parents Psychopathology

Konular: Sosyoloji Pediatri Psikoloji Aile Çalışmaları Psikiyatri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Achenbach TM, Edelbrock C (1983) Manual for the Child Behavior Checklist/4?18 and Revised Child Behavior Profile. University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington VT.
  • Akçakın M (1985) Çocukların davranışlarını değerlendirme ölçeği?nin tanıtımı ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 5:3-6.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği (1994) Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı, Dördüncü Baskı (DSM-IV) (çev. Ed: E Köroğlu, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1995.
  • American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (1997) Practice parameters for the assessment and treatment of children, adolescent with anxiety disorders. Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 36 (suppl): 69S-84S.
  • Aschenbrand SG, Kendall PC, Webb A ve ark. (2003) Is childhood separation anxiety disorder a predictor of adult panic disorder and agoraphobia? A seven-year longitudinal study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 42:1478-1485.
  • Barrett PM, Dadds MR, Rapee RM (1996) Family treatment of childhood anxiety: a controlled trial. J Consult Clin Psychol, 64: 333-342.
  • Battaglia M, Bertella S, Politi E (1995) Age of onset panic disorder: influence of familial liability to the disease of childhood separation anxiety disorder. Am J Psychiatry, 152:1362-1364.
  • Beck AT (1961) An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry, 4:561-571.
  • Beck AT, Epstein N, Brown G ve ark. (1988) An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol, 56:893-897.
  • Beidel DC, Turner SM (1997) At risk for anxiety: I. Psychopathology in the offspring of anxious parents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 36:918-924.
  • Bernstein GA, Massie ED, Thuras PD ve ark. (1997) Somatic symptoms in anxious-depressed school refusers. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 36:661-668.
  • Biederman J, Rosenbaum JF, Hirshfeld DR ve ark. (1990) Psychiatric correlates of behavioral inhibition in young children of parents with and without psychiatric disorders. Arch Gen Psychiatry, 47:21-26.
  • Borchardt CM, Giesler J, Bernstein GA ve ark. (1994) A comparison of in patient and out patient school refusers. Child Psychiatry Hum Dev, 24:255-264.
  • Erol N, Şimşek Z (1998) Türkiye Ruh Sağlığı Profili: Çocuk ve Gençlerde Ruh Sağlığı: yeterlik alanları, davranış ve duygusal sorunların dağılımı. Birinci baskı.
  • N Erol, C Kılıç, M Ulusoy, M Keçeci, Z Şimşek (Ed), Ankara. Eksen Tanıtım Ltd. Şti, s. 25-75.
  • First MB, Spitzer RL, Gibbon M ve ark. (1997) Structured Clinical Interview for DSM-IV Clinical Version (SCID-I/CV). American Psychiatric Pres, Washington DC.
  • Gençöz T, Soykan Ç, Özgüven HD (2003) Liebowitz social anxiety scala: The Turkish version. Psychol Rep, 93:1059-1069.
  • Hayward C, Wilson K, Lagle K ve ark. (2004) Parent-reported predictors of adolescent panic attacks. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 43:613-621.
  • Heyne D, King NJ, Tonge BJ ve ark. (2002) Evaluation of child therapy and caregiver training in the treatment of school refusal. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 41:687-695.
  • Hirshfeld DR, Rosenbaum JF, Fredman SJ ve ark. (1999) The neurobiology of childhood anxiety disorders. Neurobiology of Mental Illness. DS Charney, EJ Nestler, BS Bunney (Ed), New York. Oxford University Press, s. 823-838.
  • Hisli N (1988) Beck Depresyon Ölçeği?nin bir Türk örnekleminde geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 6:118-122.
  • Johnson AM, Falstein EI, Szurek SA ve ark. (1941) School phobia. Am J Orthopsychiatry, 11:702-711.
  • King NJ, Bernstein GA (2001) School refusal in children and adolescent: a review of the past 10 years. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 40:197-205.
  • Klein RG, Pine DS (2002) Anxiety disorders. Child and Adolescent Psychiatry, 4. baskı, M Rutter, E Taylor (Ed), Oxford, Blackwell Publishing Ltd, s. 486-509.
  • Last CG, Strauss CC (1990) School refusal in anxiety-disordered children and adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 29: 31?35.
  • Liebowitz MR (1987) Social phobia. Mod Probl Pharmacopsychiatry, 22:141-173.
  • Lipsitz JD, Martin LY, Mannuzza S (1994) Childhood separation anxiety disorder in patient with adult anxiety disorders. Am J Psychiatry, 151:927-929.
  • Martin C, Cabrol S, Bouvard MP ve ark. (1999) Anxiety and depressive disorders in fathers and mothers of anxious school refusing children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 38:916?922.
  • Martin JL, Ford CB, Dyer-Friedman J ve ark. (2004) Patterns of agreement between parent and child ratings of emotional and behavioral problems in an outpatient clinical setting: when children endorse more problems. J Dev Behav Pediatr, 25:150-155.
  • Mendlowitz SL, Manassis K, Bradley S ve ark. (1999) Cognitive-behavioral group treatments in childhood anxiety disorders: the role of parental involvement. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 38: 1223-1229.
  • Moore PS, Whaley SE, Sigman M (2004) Interaction between mother and children: impacts of maternal and child anxiety. J Abnorm Psychol, 113:471-476.
  • Mufson L, Weissman V (1992) Depression and anxiety disorders in parents and children: a direct interview study. J Anxiety Disord 6: 1-13.
  • Muris P, Steerneman P, Merckelbach H ve ark. (1996) The role of parental fearfulnes and modelling in children fear. Behav Res Ther, 34:266-258.
  • Nauta MH, Scholing A, Emmelkamp PM ve ark. (2003) Cognitive-behavioral therapy for children with anxiety disorders in a clinical setting: no additional effect of a cognitive parent training. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 42:1270-1278.
  • Özkürkçügil A, Aydemir Ö, Yıldız M ve ark. (1999) DSM-IV Eksen I Bozuklukları İçin Yapılandırılmış Klinik Görüşmenin Türkçe?ye Uyarlanması ve Güvenilirlik Çalışması. İlaç ve Tedavi Dergisi, 12:233-236.
  • Pine DS, Cohen B, Gurley D ve ark. (1998a) The risk for early adulthood anxiety and depressive disorders in adolescent with anxiety and depressive disorders. Arch Gen Psychiatry, 55:56-64.
  • Pine DS, Coplan JD, Paap LA ve ark. (1998b) Ventilatory physiology of children and adolescents anxiety disorders. Arch Gen Psychiatry, 55:123-129.
  • Thienemann M, Moore P, Tompkins K ve ark. (2006) A parent-only group intervention for children with anxiety disorders: pilot study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 45:37-46.
  • Türkbay T, Söhmen T (2001) Ayrılık kaygısı bozukluğunda bireysel ve ailesel etmenler. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 8:77-78.
  • Ulusoy M, Şahin NH, Erkmen H ve ark. (1996) Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: Psychometric properties. J Cogn Psychother, 12:163-172.
  • Whaley SE, Pinto A, Sigman M ve ark. (1999) Characterizing interactions between anxious mothers and their children. J Consult Clin Psychol, 67:826-836.
  • Yurtbay T (1997) Okul fobisi vakalarında depresif belirti incelenmesi. Düşünen Adam, 10:40-46.
APA Özcan Ö, KILIÇ B, AYSEV SOYKAN A (2006). Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. , 173 - 180.
Chicago Özcan Özlem,KILIÇ BİRİM GÜNAY,AYSEV SOYKAN Ayla Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. (2006): 173 - 180.
MLA Özcan Özlem,KILIÇ BİRİM GÜNAY,AYSEV SOYKAN Ayla Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. , 2006, ss.173 - 180.
AMA Özcan Ö,KILIÇ B,AYSEV SOYKAN A Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. . 2006; 173 - 180.
Vancouver Özcan Ö,KILIÇ B,AYSEV SOYKAN A Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. . 2006; 173 - 180.
IEEE Özcan Ö,KILIÇ B,AYSEV SOYKAN A "Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar." , ss.173 - 180, 2006.
ISNAD Özcan, Özlem vd. "Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar". (2006), 173-180.
APA Özcan Ö, KILIÇ B, AYSEV SOYKAN A (2006). Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(3), 173 - 180.
Chicago Özcan Özlem,KILIÇ BİRİM GÜNAY,AYSEV SOYKAN Ayla Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi 17, no.3 (2006): 173 - 180.
MLA Özcan Özlem,KILIÇ BİRİM GÜNAY,AYSEV SOYKAN Ayla Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi, vol.17, no.3, 2006, ss.173 - 180.
AMA Özcan Ö,KILIÇ B,AYSEV SOYKAN A Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi. 2006; 17(3): 173 - 180.
Vancouver Özcan Ö,KILIÇ B,AYSEV SOYKAN A Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi. 2006; 17(3): 173 - 180.
IEEE Özcan Ö,KILIÇ B,AYSEV SOYKAN A "Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar." Türk Psikiyatri Dergisi, 17, ss.173 - 180, 2006.
ISNAD Özcan, Özlem vd. "Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar". Türk Psikiyatri Dergisi 17/3 (2006), 173-180.