Yıl: 2007 Cilt: 40 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 41 - 61 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar

Öz:
Bir öğrenme felsefesi olarak yapılandırmacılık 18. yüzyıla ve insanların yalnızca kendi yaptığını anladığını söyleyen filozof Giambattista Vico’nun çalışmalarına dayandırılabilir. Bu fikir üzerinde birçok filozof ve eğitimci çalışmış fakat yapılandırmacılığın ne olduğunu açıklayan fikirler geliştiren ilk önemli kişiler Jean Piaget ve John Dewey olmuştur. Hemen her ülkede okulları geliştirmek için hızlı değişimlerin yaşandığı günümüzde, öğretmenler yapılandırmacı yaklaşıma dayalı eğitim anlayışına büyük ilgi göstermektedirler. Çünkü yapılandırmacılık, yeni karşılaştığımız bilgileri önceki bilgilerimizle ilişkilendirerek öğrenmek ve böylece daha önceden bildiğimiz konulara bağlı olarak yeni öğrenmeler oluşturmak anlayışına dayalı bir yaklaşımdır. Ülkemizde de Milli Eğitim Bakanlığı son yıllarda ilköğretim programlarında köklü değişiklikler yapma yolunda bir uygulama başlatmış ve yeni programlarda hâkim olan yaklaşımın yapılandırmacı (constructivist) bir anlayış olduğunu açıkça belirtmiştir. Öğrenme öğretme anlayışındaki bu temel değişimin, ülkemizdeki öğretmen eğitimini ve öğretmen yetiştirme programlarını etkilemesi kaçınılmaz görünmektedir.
Anahtar Kelime: ilk öğretim programı yapılandırmacılık öğretmen eğitimi eğitim yapılandırmacı öğrenme program geliştirme

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K.,Ü. (2003). Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir., s. 57.
  • Alleman, J. & Brophy, J., “Assesment in a Social Constructivist Classroom”, Social Education 62, Num:1 (Jan 1998): 32-34.
  • Bock, P. K., İnsan Davranışının Kültürel Temelleri, Psikolojik Antropoloji (Çeviren: N. Serpil Altuntek, İmge Yayınevi, Ankara 2001.
  • Brooks. J., & Brooks, M. (1993). The case fort he constructivist classrooms, Alexandria, Va: ASCD.
  • Bruner, J. (1986). Actual Minds, Possible Worlds. Cambridge, MA: Harvard Universty Press.
  • Dewey, J., (2004), Demokratie und Erziehung (Eine Einleitung die philosophische Padagogik, (Hrsg.: Jürgen Oelkers), Beltz Tascehnbuch, Weinheim.
  • Dimitrios, T. (2005). Constructive Learning,
  • http://www3.telus.net/linguisticsissues/constructivist.html
  • Duit, R., & Treaugust, D. (1998). Learning in science: From bahaviorism towards social constructivism and beyond. In B. J. Fraser & K. G. Tobin (eds.) International Handbook of Science Education, Part 1, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. (Alındığı Kaynak: M. Gail Jones, Laura Brader-Araje (2002). The Impact of Constructivism on Education: Language, Discourse, and Meaning, American Communication Journal, Vol:5, Issue:3.
  • Foerster, H. Von (1998), Entdecken oder Erfinden, Wie lasst sich Verstehen verstehen? In: Foerster, Glasersfeld, Hejl, Schmidt, Watzlawick: Einführung in den Konsrtruktivismus, Müchen, s. 45.
  • Gibson, S. & McKay R., What Constructivist Theory And Brain Research Offer Social Studies, Canada’s National Social Studies Journal, Vol:35, Num:4, Summer 2001.
  • Hanley, S., (2005). On Constructivism, Maryland Collaborative for Teacher Preparation, The Universty of Maryland at College Park, www.inform.umd.edu/UMS+State/UMD, Aralık 2005.
  • Hein, E., G., CECA (International Committee of museum Educators) Conference, Jerusalem Israel, 15-22 October 1991 (www.exploratorium.edu)
  • http://www.uni-stuttgart.de/pae/edl/index.php, (13.03.2005), Padagogik-Online-Seminare.
  • www.sedl.org/scimath/compass, (15.12.2005), Constructing Knowledge in the Classroom, Building an Understandig of Constructivism.
  • Jones M. Gail & Brader-Araje Laura (2002). The Impact of Constructivism on Education: Language, Discourse, and Meaning, American Communication Journal, Vol:5, Issue:3.
  • Kant, I., (1986). Kritik der reinen Vernunft, in: Weischedel, W. (Hrsg): Werksausgabe Band 3/4, Frankfurt am Main. (Türkçesi: Mehmet Emin Erişirgil, Kant ve Felsefesi, Saf Aklın Tenkidi, İnsan Yayınları, İstanbul 1997, s. 63-153).
  • Maturana, H., R. (1991), The Origin of the Theory of Autopoietic Systems, In: Fischer, H.R. (Hrsg.): Autopoiesis, Eine Theorie im Brennpunkt der Kritik, Heidelberg, s. 121-123.
  • Messner, F., (2002). Konstruktivistische Erwachsenenbildung – Darstellung, Analyse und Kritik aus integrativer Perspektive-, Genehmigte Dissertation, Padagogischen Hochschule Freiburg im Breisgau.
  • Möller, K., (1999), Konstruktivistisch orientierte Lehr-Lernprozessforschungen im natürwissenschaftlich-technischen Bereich des Sachunterrichts, In: Vielperspektivisches Denken im Sachunterricht, (Hrsg.): Walter Köhnlein, Braunhilde Maruardt-Mau, Helmut Schreier, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, s. 130.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education, 10, 93-106. (Alındığı Kaynak: M. Gail Jones, Laura Brader-Araje (2002). The Impact of Constructivism on Education: Language, Discourse, and Meaning, American Communication Journal, Vol:5, Issue:3)
  • Pisa-Schock (2002), Nach dem Pladoyer für eine Bildungsreform Pisa Schock, (Hrsg: Peter Müler, Hoffmann und Campe Verlag GmbH, Hamburg.
  • Powell, A., Farrar, E., & Cohen, D. (1985). The shopping mall high school: Winners and losers in the educational marketplace, Boston, MA: Houghton Mifflin.
  • Schifter, D., “A Constructivist Perspective on Teaching and Learning Mathematics.” Phi Delta Kappan, (March 1996): 492-499.
  • Sönmez, V. (1991), Eğitim Felsefesi, Adım Yayıncılık, s.44.
  • Suchting, W. (1998). Constructivism deconstructed. In M. Mathews (Ed.), Constructivism in Science Education, Dordrecht, The Netherlands: Kluwer (Alındığı Kaynak: M. Gail Jones, Laura Brader-Araje (2002). The Impact of Constructivism on Education: Language, Discourse, and Meaning, American Communication Journal, Vol:5, Issue:3)
  • Thilly, F. (2002). Felsefenin Öyküsü, Çağdaş Felsefe (Çeviren: İbrahim Şener), İzdüşüm Yayınları, İstanbul.
  • Thomas M. Sherman & Barbara L. Kurshan (2005), Constructing Learning, Learning & Leading with Technology, Vol:32, Number:5.
  • Varış, F. (1988), Eğitimde Program Geliştirme “Teori ve Teknikler”, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, No:157, s:40.
  • Vadeboncouer, J. A. (1997), Child Development and the Purpose of Education: A Historical Context for Constructivism in Teacher Education, (Alındığı Kaynak: Virginia R. (1997), Constructivist Teacher Education: Building New Unterstandings, The Falmer Pres, London-Washington D. C. s. 15-37.)
  • Varela, F., J. (1992), Autonomie und Autupoiese, In: Schmidt, S. J. (Hrsg.): Der Diskurs der Radikalen Konstruktivismus, Frankfurt, s. 119-132.
  • Von Glasersfeld (1987). Wissen, Sprache und Wirklichkeit, Arbeiten zum Radikalen Konstruktivismus, Braunschweig/Wiesbaden.
  • Von Glaserfeld (1995). Einführung in den radikalen Konstruktivismus, in: Watzlawik, P. (Hrsg.): Die erfundene Wirklichkeit, Wie wissen wir, was wir zu wissen glauben, (9. Aufl.), München, s. 16-38.
  • Von Glasersfeld (1996). Radikaler Konstruktivismus, Ideen, Ergebnisse, Probleme, Frankfurt am Main.
  • Von Glasersfeld (1998). Konstruktion der Wirklihkeit und des Begriffs der Objektivitat, In: Foerster, Glasersfeld, Hejl, Schmidt, Watzlawick: Einführung in den Konsrtruktivismus, Müchen, s. 45.
  • Yager, R., “The Constructivist Learning Model: Towards Real Reform in Science Education.” The Science Teacher 58, Num:6 (1991):53-57.
  • Yaşar, Ş., (1998), Yapısalcı Kuram ve Öğrenme-Öğretme Süreci, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:8, Sayı:1-2, Eskişehir, s. 68-75.
APA Arslan M (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. , 41 - 61.
Chicago Arslan Mehmet Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. (2007): 41 - 61.
MLA Arslan Mehmet Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. , 2007, ss.41 - 61.
AMA Arslan M Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. . 2007; 41 - 61.
Vancouver Arslan M Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. . 2007; 41 - 61.
IEEE Arslan M "Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar." , ss.41 - 61, 2007.
ISNAD Arslan, Mehmet. "Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar". (2007), 41-61.
APA Arslan M (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41 - 61.
Chicago Arslan Mehmet Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 40, no.1 (2007): 41 - 61.
MLA Arslan Mehmet Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.40, no.1, 2007, ss.41 - 61.
AMA Arslan M Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2007; 40(1): 41 - 61.
Vancouver Arslan M Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2007; 40(1): 41 - 61.
IEEE Arslan M "Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40, ss.41 - 61, 2007.
ISNAD Arslan, Mehmet. "Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 40/1 (2007), 41-61.