Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 23 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi

Öz:
İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelendiği bu araştırma için, Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. sınıfında okuyan 210 öğrenciden 1 deney 1 kontrol grubu oluşturulmuştur. Öğretim etkinliklerinin gerçekleştirileceği ders olarak, Fizik II Dersi Laboratuvarı seçilmiş ve uygulama “Elektrik” ünitesinin işleneceği haftaları kapsamıştır. Verilerin toplaması amacıyla, uygulama düzeyinde 8 Essey tipi sorudan oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin güvenirliği için, KR–20 güvenirlik analizi yapılmış, analiz sonucunda testin KR–20 güvenirlik katsayısı 0.72 olarak bulunmuştur. Deney ve Kontrol gruplarının bilimsel süreç beceri testleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını belirlemek için yüzde, frekans ve t-Testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, her iki grup öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ön test son test puanları arasında anlamlı farklılığın olduğu görülmüştür. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri son test puanları arasındaki ilişki incelenmiş, deney grubundaki öğrencilerin son test puanlarının kontrol gurubundaki öğrencilerin son test puanlarından yüksek olduğu görülmüştür. Bu sonuçlara göre, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin fen konularındaki bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkileri için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: öğrenci performansı fen öğretmenleri fen eğitimi aktif eğitim bilimsel süreç işbirlikçi öğrenme öğretim yöntemleri fizik laboratuvarı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz Ün, K. (1992). İşbirlikçi öğrenme kuram araştırma uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Açıkgöz Ün, K. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Bağcı Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), s.42–51.
  • Çilenti, K. (1985). Fen eğitimi teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirel, Ö. (1993). Genel öğretim yöntemleri. Ankara: Pagem yayıncılık.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi
  • Hegarty-Hazel, E. (1990). Learning technical skills in the student laboratory. The Sutudent Laboratory and The Science Curriculum. Edited by: Elizabeth Hegarty-Hazel. London: Firt Published 1990 by Routledge. 75–95.
  • Germann, P. J. ve Roberta A. (1996). Student Performances on the Science Processes of Recording Data, Analyzing Data, Drawing Conclusions, and Providing Evidence. Journal of Research in Science Teaching Vol. 33 (7): 773–798.
  • Germann, P. J.; Roberta,A. ve Gerald B. (1996). Identifying patterns and relationships among the responses of seventh-grade students to the science process skill of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching Vol. 33 (1): 79–99.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Teknikleri. Ankara: Sanem Matbaacılık, 4.Basım.
  • Karasar, N. (1991). Rapor Hazırlama. Ankara: Sanem Matbaacılık, 5.Basım.
  • Quinn, M. M. ve A. Jannasch-Pennell. (1995). Using peers as social skills training agent for students with antisocial behavior. Preventing School Failure. 39(4). p26.
  • Sönmez, V. (1994). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Pagem Yayıncılık.
  • Taşar, M. F.; Temiz, B. K.; Ve Tan. M. (2003) İlköğretim fen öğretim programında hedeflenen öğrenci kazanımlarının bilimsel süreç becerilerine göre sınıflandırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi.(1997a). İlköğretim fen öğretimi. Ankara: YÖK.
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi. (1997b). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK.
  • Walters, Y. B.ve Soyıbo. K. (2001). An Analysis of High School Students’ Performance on Five Integrated Science Process Skills. Research in Science & Technological Education. Vol. 19 (2).
APA BOZDOĞAN A, TAŞDEMİR A, DEMİRTAŞ M (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. , 23 - 36.
Chicago BOZDOĞAN Aykut Emre,TAŞDEMİR Adem,DEMİRTAŞ Murat Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. (2006): 23 - 36.
MLA BOZDOĞAN Aykut Emre,TAŞDEMİR Adem,DEMİRTAŞ Murat Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. , 2006, ss.23 - 36.
AMA BOZDOĞAN A,TAŞDEMİR A,DEMİRTAŞ M Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. . 2006; 23 - 36.
Vancouver BOZDOĞAN A,TAŞDEMİR A,DEMİRTAŞ M Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. . 2006; 23 - 36.
IEEE BOZDOĞAN A,TAŞDEMİR A,DEMİRTAŞ M "Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi." , ss.23 - 36, 2006.
ISNAD BOZDOĞAN, Aykut Emre vd. "Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi". (2006), 23-36.
APA BOZDOĞAN A, TAŞDEMİR A, DEMİRTAŞ M (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23 - 36.
Chicago BOZDOĞAN Aykut Emre,TAŞDEMİR Adem,DEMİRTAŞ Murat Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.11 (2006): 23 - 36.
MLA BOZDOĞAN Aykut Emre,TAŞDEMİR Adem,DEMİRTAŞ Murat Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.11, 2006, ss.23 - 36.
AMA BOZDOĞAN A,TAŞDEMİR A,DEMİRTAŞ M Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(11): 23 - 36.
Vancouver BOZDOĞAN A,TAŞDEMİR A,DEMİRTAŞ M Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(11): 23 - 36.
IEEE BOZDOĞAN A,TAŞDEMİR A,DEMİRTAŞ M "Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.23 - 36, 2006.
ISNAD BOZDOĞAN, Aykut Emre vd. "Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/11 (2006), 23-36.