Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 61 - 79 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması

Öz:
Bu çalışmanın ana amacı, Williams Yaratıcılık Değerlendirme Ölçeğinin Türk Kültürüne uyarlanmasıdır. Bu Ölçek 6 ile 18 yaş arasındaki bireylerin yaratıcılıklarını ölçmek amacıyla geliştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Diyarbakır ili Büyükşehir Belediye sınırları içinde alt-orta-üst sosyo ekonomik düzeydeki okullardan seçkisiz olarak belirlenen ve aynı öğretmen tarafından beş yıl boyunca okutulan beşinci sınıf öğrencileri (n= 692) üzerinden elde edilmiştir. Ölçeğin Farklı Düşünme Testi (Divergent Thinking) A ve B formlarının paralel testler yöntemiyle elde edilen güvenirlik katsayıları .14 ile .48, Farklı Hissetme Testinin (Divergent Feeling) test-tekrar test yöntemiyle elde edilen güvenirlik katsayıları .30 ile .48, Williams Ölçeğinin (The Williams Scale) ise .25 ile .71 arasında değişmektedir. Ölçeğin geçerlik çalışması için öğrencilerin öğretmenlerinin ve anababalarının gözüyle yaratıcılığını ortaya koyan Williams Ölçeğinden elde edilen puanlar ölçüt olarak alınmış, Farklı Düşünme Testi A Formunun ölçüt bağımlı geçerlik katsayıları .11 ile .18, B Formunun ise .11 ile .18 arasında değişmektedir. Farklı Hissetme Testinin ölçüt bağımlı geçerlik katsayıları da .12 ile .16 olarak hesaplanmıştır. Williams Ölçeği’nin madde analizi ile gerçekleştirilen madde ayırt edicilik değerleri (item discriminations) de .25 ile .49 arasında değişmektedir.
Anahtar Kelime: diyarbakır yaratıcı düşünme ölçek geliştirme ölçek uyarlama yaratıcılık türk kültürü

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksu, A. Y. (1985). The Effect of Method and Sex on Science Achievement: Logical Thinking ability and Creativity Thinking Ability of 5th Grade Students (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • Anastasi, A. (1988). Psychological Testing. London: The Macmillan Company.
  • Baykul, Y.(2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bessis, P. ve Jaqui, H. (1973). Yaratıcılık Nedir? İstanbul: İstanbul Reklam Ofset.
  • Carin, A. ve Sund, B. (1985).Teaching Modern Science (4th ed.). Columbus, Ohio: C. E. Merrill Publishing Co.
  • Cronbach, L. J. (1990). Essentials of Psychological Testing. New York: Harper and Row Publisher.
  • Fyle, B. (1985). Encouraging Creative Thinking in Children. Teacher Education Quarterly, 12 (1), 30-35.
  • Güven, K. (1999). Testler ve Kültür. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (1), Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Karakuş, M. (2001). Eğitim ve Yaratıcılık. Eğitim ve Bilim, 26 (119), s. 3-3.
  • Öncü, T. (1998). Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri ile Wartegg Biedma Kişilik Testi Aracılığıyla 7-11 Yaş Çocuklarının Yaratıcılığı ve Kişilik Yapıları Arasındaki İlişki (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öner, N. (1996). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. İstanbul:Boğaziçi Üniversitesi Matbaası.
  • Özden, Y. (1993). Yaratıcılığı Geliştirme Düşünmeyi Öğrenme Öğretme Biçimleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özoğlu, S. Ç. (1996). Ders Notları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Rouqette, M. L. (1992). Yaratıcılık. İstanbul: Şefik Matbaası.
  • San, İ. (1979). Sanatta Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık (2. Basım). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Shouksmith, G. (1970). Intelligence, Creativity and Cognitive Style. London: B.T.Batsford Ltd.
  • Torrance, E. P. (1965). Rewarding Creative Behavior : Experiments in Classroom Creative. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice Hall.
  • Torrance , E. P. (1968). Education and the Creative Potential. Minneapolis: The University of Minnesota Press.
  • Turgut, M. F. (1997). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları.(Onuncu Baskı). Ankara: Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Williams, F. (1980). Creativity Assessment Packet, Examiner’s Manual. Pro. Ed. Texas.
APA YÜKSEL E (2006). Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. , 61 - 79.
Chicago YÜKSEL Erdoğdu Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. (2006): 61 - 79.
MLA YÜKSEL Erdoğdu Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. , 2006, ss.61 - 79.
AMA YÜKSEL E Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. . 2006; 61 - 79.
Vancouver YÜKSEL E Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. . 2006; 61 - 79.
IEEE YÜKSEL E "Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması." , ss.61 - 79, 2006.
ISNAD YÜKSEL, Erdoğdu. "Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması". (2006), 61-79.
APA YÜKSEL E (2006). Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 61 - 79.
Chicago YÜKSEL Erdoğdu Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.12 (2006): 61 - 79.
MLA YÜKSEL Erdoğdu Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.12, 2006, ss.61 - 79.
AMA YÜKSEL E Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(12): 61 - 79.
Vancouver YÜKSEL E Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(12): 61 - 79.
IEEE YÜKSEL E "Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.61 - 79, 2006.
ISNAD YÜKSEL, Erdoğdu. "Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/12 (2006), 61-79.