Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 97 - 111 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü

Öz:
Problem çözme, yalnızca matematik derslerinin amaçları arasında değil, bütün derslerin amaçları arasında yer almaktadır. Bu nedenle problem ve problem çözmenin yapısı ile problem çözmede başarının artırılması pek çok eğitimci tarafından üzerinde çalışılan bir konudur. Bu bağlamda çalışmanın amacı; öğrencilerin problem çözmedeki güçlüklerinin ve hatalarının tespit edilmesidir. Çalışmanın örneklemini; Erzurum ili Oltu ilçesi merkezinde bulunan Oltu İlköğretim okulundaki 13 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Örnekleme katılan öğrencilere 10 alıştırma testi ve aynı işlemi gerektiren 10 sözel problemlik test uygulanmıştır. Ayrıca bu 13 öğrenci 6 hafta boyunca takip edilmiştir. Öğrencilerin bu süre zarfında; testlerde sorulan sorulara vermiş oldukları cevaplardan ve öğrencilerin derste izlenmesi esnasında öğrencilerle yapılan mülakatlardan veriler toplanmıştır. Öğrencilerin test sınav kâğıtlarının incelenmesinden ve yapılan mülakatlardan elde edilen sonuçlara göre, toplama-çıkarma-çarpma ile ilgili işlemsel bilgileri gerektiren alıştırmalarda öğrencilerin zorluk yaşamadıkları buna rağmen kavramsal ve işlemsel bilgileri gerektiren problemlerde zorluk yaşadıkları görülmüştür.
Anahtar Kelime: matematik dersleri Erzurum egzersizler öğrenciler ilk öğretim öğrencileri problem çözme matematik öğretimi kavramsal bilgi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The role of problem solving in mathematics lessons for success

Öz:
Problem solution is included not only among the aims of mathematics lessons; but also those of all others courses. Therefore, problem and structure of problem solution with increasing the success in problem solution has been a research subject for many educators. The aim of the study was to determine students’ difficulties and errors in problem solving. The subjects of this study consist of 2nd grade students in 13 classes who attend to Oltu Primary School, Erzurum. A test consisting of 10 exercises and 10 essay problems that require the same process was applied to the students. Besides, 13 students were observed strictly for 6 weeks. Research data was obtained through the answers that students gave during the tests, and the interviews, conducted with the subjects. According to the examination of the students’ answer sheets, and to the results of the interviews, it was found that the students did not have difficulty in answering the exercises that required operational knowledge related to addition-subtraction-multiplication, whereas they had a difficulty in solving the problems that required conceptual and operational knowledge. Under the lights of the findings were some suggestions offered.
Anahtar Kelime: problem solving mathematics teaching conceptual knowledge mathematics lessons Erzurum exercises students elementary school students

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydoğdu, T. ve Oklun, S. (2004). İlköğretim öğrencilerinin toplama-çıkarma içeren standart sözel problemlerde işlem seçme başarıları. Eurasion Journal of Educational Research, 16, 27–38. Baki, A. (1997). Educating mathematics teachers. Medical Journal of Islamic Academy of Sciences, 10 (3). Baki, A. (1998). Matematik öğretiminde işlemsel ve kavramsal bilginin dengelenmesi. Atatürk Ünv., 40. Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempozyumu, Erzurum. Çakmak, M. (2003). Matematik derslerinde problem çözme yaklaşımının değerlendirilmesi. Matematikçiler Derneği Bilim Köşesi. www.matder.org.tr. 2003. Dede, Y. (2004). Öğrencilerin cebirsel sözel problemleri denklem olarak yazarken kullandıkları stratejilerin belirlenmesi. Matematikçiler Derneği Bilim Köşesi. www.matder.org.tr, Gür, H. ve Korkmaz, E. (2003). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin problem ortaya atma becerilerinin belirlenmesi. Matematikçiler Derneği Bilim Köşesi. www.matder.org.tr. İşleyen, T. ve Işık, A. (2003). Conceptual and procedural learning in mathematics. Journal of The Korea Society of Mathematical Education Series D: Research in Mathematical Education, 7(2), 91–99. Karataş, İ. ve Güven, B. (2003a). Problem çözme davranışlarının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler: Klinik mülakatın potansiyeli. İlköğretim-Online, 2(2), s.9. Karataş, İ. ve Güven, B. (2003b). 8. Sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecince kullandığı bilgi türlerinin analizi. Matematikçiler Derneği Bilim Köşesi. www.matder.org.tr. Karataş, İ. ve Güven, B. (2004). 8. Sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir özel durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 163. Kennedy, L. M. V. (1980). Educational psychology: In theory and practice. New York: Random House. Kılıç, D. ve Samancı, O. (2005). İlköğretim okullarında okutulan sosyal bilgiler dersinde problem çözme yönteminin kullanılışı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:11, 100–112. Korkmaz, E., Gür, H. ve Ersoy, Y. (2004). Problem kurma ve çözme yaklaşımlı matematik öğretimi-II: Öğretmen adaylarının alışkanlıkları ve görüşleri, Matematikçiler Derneği Bilim Köşesi. www.matder.org.tr. Morgan, C. T. (1995). Psikolojiye giriş. (10. Baskı). Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara. MacGregor, M. ve Stacey, K. (1996). Learning to formulate equations for problems. PME 20, July 8–12, Valencia, Spain, vol 3, 289–303. Olkun, S. ve Toluk, Z. (2004). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara:Anı Yayıncılık, Ertem Matbaacılık, Reusser, K. ve Stebler, R. (1997). Every word problem has a solution: The social rationality of mathematical modeling in schools. Learning and Instruction, 7(4), 309-327. Sabella, M. S. & Redish, E. F. (1995). Student understanding of topics in linear algebra. Physics Education Research Group Unıversity of Maryland Physics Departmant College Park, 1–6, 1995. Stacey, K. ve MacGregor, M. (2000). Learning the algebraic method of solving problems. Journal o Mathematıcal Behavir. 18 (2), 149–167. Yıldızlar, M. (2001). Matematik problemlerini çözebilme yöntemleri. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi,
APA soylu y, SOYLU C (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. , 97 - 111.
Chicago soylu yasin,SOYLU Cevat Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. (2006): 97 - 111.
MLA soylu yasin,SOYLU Cevat Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. , 2006, ss.97 - 111.
AMA soylu y,SOYLU C Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. . 2006; 97 - 111.
Vancouver soylu y,SOYLU C Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. . 2006; 97 - 111.
IEEE soylu y,SOYLU C "Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü." , ss.97 - 111, 2006.
ISNAD soylu, yasin - SOYLU, Cevat. "Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü". (2006), 97-111.
APA soylu y, SOYLU C (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97 - 111.
Chicago soylu yasin,SOYLU Cevat Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.11 (2006): 97 - 111.
MLA soylu yasin,SOYLU Cevat Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.11, 2006, ss.97 - 111.
AMA soylu y,SOYLU C Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(11): 97 - 111.
Vancouver soylu y,SOYLU C Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(11): 97 - 111.
IEEE soylu y,SOYLU C "Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.97 - 111, 2006.
ISNAD soylu, yasin - SOYLU, Cevat. "Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/11 (2006), 97-111.