Yıl: 2008 Cilt: 8 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies

Öz:
Problem Durumu: Öğrenme, bireye özgü olan çok sayıda etmene bağlı olarak gerçekleşmektedir. Bu etmenlerden biri olan öğrenme stili ya da biçemi, bireyin bilgiyi alma ve işleme konusunda sahip oldukları güçlü yanları ve bu konudaki tercihlerini temsil eder. Öğrencilerin öğrenme biçemlerinin belirlenmesi ile elde edilen bilgiler, düzenlenecek öğrenme-öğretme ortamlarında nasıl bir yöntem geliştirileceği konusunda eğitimcilere yardımcı olabilir. Bu kapsamda araştırmanın problemini, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) öğrencilerinin öğrenme biçemleri ve tercihleri hakkında bilgi sahibi olmanın BÖTE öğretim elemanları açısından önemi oluşturmaktadır. Araştırmanın alt problemleri ise şu şekilde belirlenmiştir: 1. Öğrencilerin Kolb’ün modeline göre öğrenme biçemleri nasıl bir dağılım göstermektedir? 2. Öğrencilerin Kolb’ün modeline göre öğrenme biçemleri, sınıf düzeylerine göre değişmekte midir? 3. Öğrencilerin Kolb’ün modeline göre öğrenme biçemleri, cinsiyetlerine göre değişmekte midir? 4. Öğrencilerin VARK modeline göre öğrenme tercihleri nasıl bir dağılım göstermektedir? 5. Öğrencilerin VARK modeline göre öğrenme tercihleri, sınıf düzeylerine göre nasıl bir dağılım göstermektedir? 6. Öğrencilerin VARK modeline göre öğrenme tercihleri, cinsiyetlerine göre değişmekte midir? 7. Kolb ve VARK ölçme araçlarından edinilen sonuçlar nasıl bir dağılım göstermektedir? Araştırmanın Amacı: Araştırmanın amacı, Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) öğrencilerinin öğrenme biçemlerini, Kolb’ün Öğrenme Stili Modeli ve VARK-“En iyi nasıl öğrenebilirim?” öğrenme tercihleri modeline göre belirlemektir. Kolb ve VARK öğrenme biçemleri modellerinin ortak yanı, öğrenme biçemlerini, bilgiyi işleme ve zaman içinde dönüştürme tercihleri olarak ele almalarıdır. Bu araştırmada, her iki modele göre, BÖTE öğrencilerinin öğrenme biçemlerini belirleyerek, cinsiyet ve sınıf düzeyi bağımsız değişkenlerine göre dağılımı ortaya çıkarmak ve daha etkili öğrenme-öğretmenin sağlanması için önerilerde bulunmak amaçlanmaktadır.Araştırmanın Yöntemi: Araştırma örneklemini, Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, BÖTE Bölümü’nde 2006-2007 öğretim yılında öğrenim görmekte olan 94 bayan ve 166 erkek öğretmen adayı oluşturmaktadır (n=260). Araştırmada, öğrenci bilgi formu, Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri ve VARK Öğrenme Tercihleri Anketi olmak üzere, üç adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu araçların özellikleri ise aşağıda belirtilmektedir. 1. Öğrenci bilgi formu: Öğrencilerin cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, bilgisayar kullanım düzeyleriyle ilgili soruların yer aldığı kişisel bilgi formu kullanılmıştır. 2. Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri: Aslı, 1985 yılında Kolb tarafından geliştirilmiş olan bu envanterde; her birinden dörder tümce olan 12 tane durum verilmektedir. Envanterin Türkçe’ye çevrilerek güvenirlik çalışması Aşkar ve Akkoyunlu tarafından yapılmıştır. Envanter, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Öğretmenlik Sertifikası kurslarına katılan çeşitli alanlardan mezun 62 bayan, 41 erkek toplam 103 yetişkine uygulanmıştır. Öğrencilerin %37’si Fen Bilimlerinden (Matematik, Kimya, Biyoloji), %52’si Sosyal Bilimlerden (Edebiyat, Tarih, Coğrafya, Kütüphanecilik, Sosyoloji, Psikoloji), %12’si de mühendislikten (Fizik, Kimya, Orman, Jeoloji)‘dir. 4 temel öğrenme biçemi puanları ile birleştirilmiş puanların güvenirliği, Cronbach-alpha ile hesaplanmıştır (n=103). Güvenirlik katsayıları somut yaşantı için .58, yansıtıcı gözlem için .70, soyut kavramsallaştırma için .71, aktif yaşantı için .65, soyut-somut için .77, aktif yansıtıcı için .76 bulunmuştur. Örneklemde “yerleştiren” içerisinde yer alan bireylerin yüzdesinin düşük olması, somut yaşantı ve aktif yaşantı için güvenirlik katsayılarını düşürmüş olabileceği vurgulanmıştır. 3. VARK Öğrenme Tercihleri AnketiVARK modeli, yalnızca bireylerin bilgi alışverişlerini nasıl yaptıklarını, bilgiyi işleme tercihlerinin neler olduğunu ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. İlk olarak 1987 yılında, Yeni Zelanda Lincoln Üniversitesi’nden Neil Fleming tarafından geliştirilmiştir. VARK’ı oluşturan 13 anket sorusunda 13 farklı senaryo yaratılarak, bireyin o durumda ne yapacağı sorulmaktadır. Birey birden fazla yolu tercih edebileceğinden, birden fazla seçeneği işaretleyebilir ya da seçeneklerden hiçbirini uygun bulmuyorsa soruyu boş bırakabilmektedir. Verilerin analizinde öğrenme biçemleri ve tercihleri için frekans ve yüzde istatistiklerinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin cinsiyetine ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stilleri ve tercihleri arasında bir ilişki olup olmadığı parametrik olmayan kikare testiyle analiz edilmiştir. İki değişken arasında ilişkinin olması, bir değişkenin düzeylerindeki cevapların diğer değişkenin düzeylerinde farklılaştığını gösterir. İki sınıflamalı değişkenin düzeylerine göre oluşan gözeneklerde, gözlenen değerlerle, beklenen değerlerin birbirlerinden anlamlı farklılık gösterip göstermediğini sınar. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 11.0 programından yararlanılmıştır. Kolb’ün Öğrenme Stili envanterinin çözümlenmesinden elde edilen birleştirilmiş puanlar bireyin soyuttan somuta (SK-SY), aktiften yansıtıcıya (AY-YG) tercihlerini göstermektedir. Buna göre, öğrenme biçemleri; öğrenmenin somut olduğu yerleştiren ve değiştiren ile öğrenmenin soyut olduğu ayrıştıran ve özümseyen olarak belirlenmiştir. VARK anketindeki her soruda farklı seçenekler görsel (V), işitsel (A), okuyup yazarak (R) ve devinimsel (K) öğrenme tercihlerine karşılık gelir. Analiz için, ilk aşamada yanıtlarda V, A, R, K toplamları elde edilir, büyükten küçüğe sıralanır. 4 tercihe ait sayılar toplanır. Bu sayı 10-16 arasıysa uzaklık 1; 17-22 arasıysa uzaklık 2; 23-30 arasıysa uzaklık 3; 30 üzeriyse uzaklık 4’tür. Tercihlerden en yüksek puan ilk öğrenme tercihidir. 2.yüksek puan, en yüksekten çıkarılır, bu sayı uzaklık değerinden büyükse bu birey tek öğrenme tercihlidir, değilse 3. yüksek puan 2.den çıkarılır, bu sayı uzaklık değerinden büyükse bu birey çift
Anahtar Kelime: computer education learning techniques teachers learning styles vark model ege university learning patterns university students

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aşkar, P. & Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve Bilim, 87 (17), 37-47.
  • Atalay, I. (n.d.). The VARK questionnaire – Turkish version. Retrieved October 30, 2006, from http://www.vark-learn.com/documents/turkish.pdf
  • Babadoğan. C. (2000). Öğretim stili odaklı ders tasarımı geliştirme. Milli Eğitim Dergisi, 147,61-63.
  • Brandt, R. (1990). On learning styles: A conversation with Pat Guild. Educational Leadership,48 (2), 10-12.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Publishing.
  • Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., & Ecclestone, K. (2004). Should we be using learning styles? What research has to say to practice? Retrevied October 25, 2007, from . http://www.lsneducation.org.uk/cims/order.aspx?code=041540&src=XOWEB
  • Felder, R.M. (1996). Matters of style. ASEE Prism, 6(4), 18-23.
  • Fleming, N.D. (2001a). Teaching and learning styles VARK strategies. New Zealand: Digital Print and Copy Centre.
  • Fleming, N.D. (2001b). VARK frequently asked questions. Retrieved March 20, 2007, from http://vark-learn.com/english/page.asp?p-faq
  • Fleming, N.D., & Bonwell, C. (2001). How do I learn best: A student’s guide to improved learning. New Zealand: Digital Print and Copy Centre.
  • Fleming, N.D., & Mills, C. (1992). Not another inventory, rather a catalyst for reflection. To Improve the Academy, 11(1992), 137.
  • Gordon, D. ve Bull, G. (2004). The nexus explored: A generalised model of learning styles, SITE 2004, Atlanta, Georgia, USA. Retrieved October 5, 2007, from http://www.comp.dit.ie/dgordon/Publications/Author/SIITE2004/nexuspaperv4.pdf
  • Hasırcı Kaf, Ö. (2006). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 15-25.
  • Kolb, D. (2000). Facilitator’s guide to learning. Boston, MA: Hay/McBer Training Resources Group.
  • Kolb, D. A., Boyatzis, R.E., & Mainemelis, C. (1999). Experiential learning theory:previous research and new directions. Retrived October 28, 2007, from www.learningfromexperience.com
  • Logan, K., & Thomas, P. (2002). Learning styles in distance education students learning to program. 14th Workshop of the Psychology of Programming Interest Group. Brunel University. Retrived October 1, 2006 from http://www.ppig .org/papers /14thlogan.pdf
  • Numanoğlu, G. ve Şen, B. (2006). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi blümü öğrencilerinin öğrenme stilleri. Proceedings of XVth National Congress of Educational Sciences, Muğla University, 173-175.
  • Zanich, M. L. (1991). Kolb learning style inventory. Retrieved October 28, 2007, from http://www.coe.iup.edu/rjl/instruction/cm150/ selfinterpretation/kolb.htm
APA ATEŞ A, ALTUN E (2008). Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. , 1 - 16.
Chicago ATEŞ Alev,ALTUN Eralp Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. (2008): 1 - 16.
MLA ATEŞ Alev,ALTUN Eralp Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. , 2008, ss.1 - 16.
AMA ATEŞ A,ALTUN E Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. . 2008; 1 - 16.
Vancouver ATEŞ A,ALTUN E Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. . 2008; 1 - 16.
IEEE ATEŞ A,ALTUN E "Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies." , ss.1 - 16, 2008.
ISNAD ATEŞ, Alev - ALTUN, Eralp. "Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies". (2008), 1-16.
APA ATEŞ A, ALTUN E (2008). Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. Eurasian Journal of Educational Research, 8(30), 1 - 16.
Chicago ATEŞ Alev,ALTUN Eralp Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. Eurasian Journal of Educational Research 8, no.30 (2008): 1 - 16.
MLA ATEŞ Alev,ALTUN Eralp Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. Eurasian Journal of Educational Research, vol.8, no.30, 2008, ss.1 - 16.
AMA ATEŞ A,ALTUN E Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. Eurasian Journal of Educational Research. 2008; 8(30): 1 - 16.
Vancouver ATEŞ A,ALTUN E Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies. Eurasian Journal of Educational Research. 2008; 8(30): 1 - 16.
IEEE ATEŞ A,ALTUN E "Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies." Eurasian Journal of Educational Research, 8, ss.1 - 16, 2008.
ISNAD ATEŞ, Alev - ALTUN, Eralp. "Learning styles and preferences for students of computer education and instructional technologies". Eurasian Journal of Educational Research 8/30 (2008), 1-16.