Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları

Yıl: 2006 Cilt: 31 Sayı: 335 Sayfa Aralığı: 15 - 21 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları

Öz:
Okullar, öğrencileri hazırlamaya çalışan kuruluşlardır. Bu hedefe ulaşmada ölçme ve değerlendirme, öğrenci başarısındaki gelişimin izlenmesinde ve öğretim sürecinin yapılandırılmasında öğretmene katkılar sağlamaktadır. Uzun yıllar başarı testleri, öğrencilerin dersle ilgili bilgileri ne derece kazandıklarını belirlemek (alt düzey zihinsel süreçler) amacıyla kullanılmıştır. Oysa günümüzde bilgilerin yaşam durumlarında, ne derece yetkinlikle kullanılabildiğini ölçen sorular (performans görevi) kullanmak ve öğrenci başarısındaki gelişimi belirlemek (assessment) önem kazanmıştır. Bu tür sorular, üst düzey zihinsel süreçleri ölçen sorulardır ve eleştirel düşünme, karar verme, problem çözme, yaratıcı düşünme, okuduğunu anlama gibi öğrencilerin uzun zamanda gelişen özelliklerini belirlemeyi hedeflemektedir. Bu çalışma öğrencilerin üst düzey zihinsel süreçlerinin belirlenmesinde kullanılan yeni durum belirleme yaklaşımları hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Anahtar Kelime: performansa dayalı değerlendirme ölçme ve değerlendirme öğrenci başarısı portföy değerlendirme üst düzey düşünme becerileri öğretim yöntemleri eğitim süreci bilişsel süreçler

Ways of Assessing High Level Cognitive Processes: New Assessment Approaches

Öz:
Schools are institutions that attempt to prepare students. In achieving this goal, assessment and evaluation has a contributory role in following and evaluating student achievement as well as in structuring instructional processes. For years, achievement tests have been used to determine the extent to which the students acquire the lesson based information(low-cognitive academic skills). Today, however, what has gained significance is using questions that assess how efficiently lesson-based information is applied in real-life situations (performance task) and assessing the improvement in student achievement. These types of questions assess high-level cognitive academic skills, and they aim at determining student behavior that develops in long range, such as critical thinking, decision-making, problem solving, empathy, and reading comprehension. This study intends to provide information on new assessment approaches that are applied in assessing students’ high-level cognitive processes.
Anahtar Kelime: teaching methods educational process cognitive processes performance based evaluation assesment and evaluation student success portfolio assessment higher level thinking skills

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aiken, L. R. (1985). Psychological Testing and Assessment. USA: Allyn and Bacon, Inc.
  • Airasian, P. W. (1994). Classroom Assessment. USA: McGraw Hill Inc.
  • Alison, A. T. (1999). Authentic Assessment. England: Friends & Friends Puplishing.
  • Anastasi, A. & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. USA: Prentice-Hall, Inc.
  • Anonim. (2002). “ÖBBS 2002, İlköğretim Öğrencilerinin Başarılarının Belirlenmesi, Durum Belirleme Raporu.” Ankara: MEB-EARGED.
  • Anonim. (2003a). “Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Bilgisi Çalışması. Ulusal Rapor.” Ankara: MEB-EARGED.
  • Anonim. (2003b). “PIRLS 2001 Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Projesi. Ulusal Rapor.” Ankara: MEB-EARGED.
  • Anonim. (2004). “PISA 2003 Projesi. Ulusal Ön Rapor.” Ankara: MEB-EARGED.
  • Anonymous. (1998). Implementing Performance Assessment in The Classroom. ERIC.
  • Anonymous. (2000a). “International Mathematics Report 1999.” -TIMSS- Boston: IEA.
  • Anonymous. (2000b). “International Science Report 1999.” -TIMSS- Boston: IEA.
  • Anonymous. (2003a). “International Science Report 2001.” -PIRLS- Boston: IEA.
  • Anonymous. (2003b). “Learning For Tomorrow’s World. First Results From Pisa 2003” -PISA- France: OECD.
  • Aslanoğlu, A. E. ve Kutlu, Ö. (2003). Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 36 (1-2): 25-36.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bird, T. (1990). The Schoolteacher’s Portfolio: An Essay On Possibilities. In J. Millman and L., Darling-Hammond (Eds.). The New Handbook Of Teacher Evaulation. Netbury Park, CA: Sage.
  • Brown, J. D. & Hudson T. (1998). The Alternatives in Language Assessment. Tesol Quarterly, 32: 657.
  • Clemmons, J.; Laase, L.; Cooper D.; Areglado N. & Dill M. (1992). Portfolios in The Classroom: A Teachers’s Sourcebook. New York.: Scholastic Professional Books.
  • Cronbach, L. J. (1990). Essentials of Psychological Testing. New York: Harper & Row.
  • Dietel, R-J. L.; Harman, J. L. & Knurh, R. A. (1991). What Does Research About Assessment. NCREAL. Oak Brook. http://www.ncrel.org Erişim tarihi: 12.04.2004.
  • Doğan, D. (2005). Okul Öğretiminde Dosya Oluşturma (Portfolyo) Uygulamalarının Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalışma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Haladyna, T., M. (1997). Writing Test Items to Evaluate Higher Order Thinking. USA: Allyn & Bacon.
  • Kutlu, Ö. (2006). Performans Sorularının Yaşam Becerileriyle İlişkisi. Eğitimde Çağdaş Yönelimler-3: Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu. 29 Nisan 2006. 114-117. İzmir: Özel Tevfik Fikret Okulları.
  • Linn, R. L. & Gronlund, N. E. (1995). Measurement Assessment In Teaching (7th). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Popham, J. W. (2000). Modern Educational Measurement. Needham: Allyn & Bacon.
  • Stark, J. F. (1998). Measurement and Evaluation in Education. Ohio: Great & Great Puplishers.
  • Tekin, H. (1979). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası.
  • Tierney, J. R., Carter, A. R. & Desai, E. L. (1991). Portfolio Assessment In The Reading-Writing Classroom. Norwood, M. A. Christopher-Gordon Publisher.
  • Turgut, M. F. (1984). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
APA Kutlu Ö (2006). Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. , 15 - 21.
Chicago Kutlu Ömer Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. (2006): 15 - 21.
MLA Kutlu Ömer Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. , 2006, ss.15 - 21.
AMA Kutlu Ö Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. . 2006; 15 - 21.
Vancouver Kutlu Ö Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. . 2006; 15 - 21.
IEEE Kutlu Ö "Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları." , ss.15 - 21, 2006.
ISNAD Kutlu, Ömer. "Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları". (2006), 15-21.
APA Kutlu Ö (2006). Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 31(335), 15 - 21.
Chicago Kutlu Ömer Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. Çağdaş Eğitim Dergisi 31, no.335 (2006): 15 - 21.
MLA Kutlu Ömer Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. Çağdaş Eğitim Dergisi, vol.31, no.335, 2006, ss.15 - 21.
AMA Kutlu Ö Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2006; 31(335): 15 - 21.
Vancouver Kutlu Ö Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2006; 31(335): 15 - 21.
IEEE Kutlu Ö "Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları." Çağdaş Eğitim Dergisi, 31, ss.15 - 21, 2006.
ISNAD Kutlu, Ömer. "Üst Düzey Zihinsel Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları". Çağdaş Eğitim Dergisi 31/335 (2006), 15-21.