Yıl: 2008 Cilt: 17 Sayı: 66 Sayfa Aralığı: 23 - 30 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması

Öz:
Bu çalışmada Batı Karadeniz Sahil Karayolunun Bartın-Amasra arasındaki bölümü incelenmiştir. Yol ve yakın çevresine ilişkin ekolojik ve görsel değerlendirmede 1987 ve 2000 yıllarına ait Landsat 5 TM uydu verisi kullanılmıştır. Görüntü işleme yazılımı olarak PCI Geomatica V9.1 den yararlanılmıştır. Arazi gruplarının tanınmalım ve görüntünün yorumlanabilme yeteneğini yükseltmek amacı ile görüntü zenginleştirme yapılmıştır. Yola ilişkin doğal veriler coğrafi bilgi sistemleri ortamında analiz edilmiş ve elde edilen sonuçlar peyzaj planlama açısından irdelenmiştir. Karayolu inşaatı sırasında toplam 22,03 hektar alanda, başta Kayın meşceresi olmak üzere farklı türdeki meşcerelerin tahrip edildiği tespit edilmiştir. Yol güzergahı boyunca yüksek eğim sınıfındaki alanların toplam alana oranının %71 olduğu belirlenmiştir. Eğimin yüksek olduğu bölgelerdeki şevlerde meydana gelen toprak kaymaları ve taş düşmelerinin trafik güvenliğini tehdit ettiği ve peyzaj estetiğini bozduğu tespit edilmiştir. Çalışma alanının yükseklik, bakı ve iklim özellikleri incelenmiş ve karayolu inşası ile bozulan bitki örtüsünün peyzaj estetiği bakımından yenilenebilirliği için uygun koşullar sunduğu belirlenmiştir. Çalışma alanı ve yakın çevresinin, karayolu ile yakın bir ilişki sağlayabilmesi amacıyla doğal peyzajın korunmasına yönelik öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime: uzaktan algılama Bartın coğrafi bilgi sistemleri yol yapımı peyzaj planlama peyzaj ekolojisi Karadeniz Bölgesi yollar küresel konum belirleme sistemleri Amasra

Konular: Coğrafya Çevre Bilimleri Ekoloji Ziraat Mühendisliği Bitki Bilimleri Orman Mühendisliği Ziraat, Toprak Bilimi

Determination of the ımpacts of Bartin-Amasra Highway location on the natural landscape characteristics

Öz:
In this study a part of Western Black Sea coastal highway located between Bartin and Amasra was investigated. Landsat 5 TM satellite data of 1987 and 2000 was used for ecological and visual evaluation relating to highway and its close vicinity PCI Geomatica V9.1 was made use of as the image processing software. Image enrichment was applied with the aim of identifying the terrain groups and increasing the interpretation capability of image. The data belonging to this section were analyzed in geographical information systems and the results were studied in terms of landscape planning. During highway construction, total of 22,03 ha area consisting primarily of beech stands and other species was damaged. 71% of the total road construction area was classified as high sloped. It was determined that landslides occurred in roadsides having high slopes not only endanger the traffic safety, but also damage the landscape aesthetic. The altitude, aspect and climate characteristics of the study area was investigated, and was determined that the current situation of the study area is appropriate for renovation of the vegetation damaged during the highway construction. For this reason, suggestions were presented to protect natural landscape in order that the study area and its vicinity have a close relation with the highway.
Anahtar Kelime: landscape ecology Black Sea Region roads global positioning systems Amasra remote sensing Bartin geographical information systems road construction landscaping

Konular: Coğrafya Çevre Bilimleri Ekoloji Ziraat Mühendisliği Bitki Bilimleri Orman Mühendisliği Ziraat, Toprak Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdoğan G (1967) Ankara-İstanbul Karayolu Güzergahının Peyzaj Özelliklerinin Etüdü ile Peyzaj Planlaması Yönünden Ele Alınması Gereken Problemler. Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Akdoğan G (1981) Peyzaj planlaması yönünden karayolları sorunlarımız. Peyzaj Mimarlığı Dergisi 4,32-41.
  • Ateşoğlu A, Tunay M (2004) Environmental evaluation of non-natural changes in Bartın province, NW of Turkey. In: Godefroy M (ed), European Association of Remote Sensing Laboratories (EARSeL), 3rd workshop of the EARSeL, 26-29 September 2004, Cairo, 12-16.
  • Campbell JB (2002) Inroduction to Remote Sensing. Taylor and Francis, New York.
  • Crist EP, Laurin R, Cicone RC (1986) Vegetation and soils information contained in transformed thematic mapper data. In: The European Space Agency (ESA), Proceedings of International Geoscience and Remote Sensing Symposium (IGARSS), 8-11 September 1986, Paris, 1465-1470.
  • Gunes E, Kovel JP (2000) Using GIS in emergency management operations. Journal of Urban Planning and Development 126, 136-149.
  • Guttormsen S, Guttormsen H (2003) GIS, GPS, County Uses, Concerns and Consideration. EBSCO Publishing, Idaho.
  • Jackie JA (1987) The Visual Elements of Landscape. The University of Massachusetts Press, Amherst.
  • Kachhwala TS (1985) Temporal monitoring of forest land for change detection and forest cover mapping through satellite remote sensing. In: Deekshatulu BL (ed), Proceedings of the 6st Asian Conference on Remote Sensing, 21 November 1985, Hyderabad, 77-83.
  • Köseoğlu M (1980) Ege Bölgesinde Sosyo Ekonomik Bakımdan Önemli Karayollarının Peyzaj Planlaması Üzerine Araştırmalar. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi, İzmir.
  • Lillesand MT, Kiefer WR, Chipman JW (2004) Remote Sensing and Image Interpretation, John Wiley and Sons Inc., New York.
  • Özgen Y (1982) Doğu Karadeniz Bölgesinde Ordu-Hopa arası kıyı yolunun peyzaj özelikleri; Peyzaj mimarlığı açısından ortaya koyduğu sorunlar ve çözümü üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özhan S (1991) Arazi Kullanma Tekniği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Selimoğlu B (1994) Ülkemiz otoyollarında çevre düzenleme ilkelerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Steiner F (1991) The Living Landscape; an Ecological Approach to Landscape Planning. McGraw Hill; New York.
  • Tannverdi F (1975) Karayolları Ağaçlandırma Rehberi. Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası,Ankara. "
  • Yılmaz H (2001) Bartın ili ve yakın çevresinde biyotopların haritalanması. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yomralıoğlu T (2000) Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Uygulamalar. Seçil ofset, Trabzon.
  • Walker TD (1991) Planting Design. Van Nostrand Rheinhold, New York.
APA TUNAY M, Yilmaz B, Atesoglu A (2008). Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. , 23 - 30.
Chicago TUNAY Metin,Yilmaz Bulent,Atesoglu Ayhan Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. (2008): 23 - 30.
MLA TUNAY Metin,Yilmaz Bulent,Atesoglu Ayhan Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. , 2008, ss.23 - 30.
AMA TUNAY M,Yilmaz B,Atesoglu A Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. . 2008; 23 - 30.
Vancouver TUNAY M,Yilmaz B,Atesoglu A Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. . 2008; 23 - 30.
IEEE TUNAY M,Yilmaz B,Atesoglu A "Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması." , ss.23 - 30, 2008.
ISNAD TUNAY, Metin vd. "Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması". (2008), 23-30.
APA TUNAY M, Yilmaz B, Atesoglu A (2008). Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. Ekoloji, 17(66), 23 - 30.
Chicago TUNAY Metin,Yilmaz Bulent,Atesoglu Ayhan Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. Ekoloji 17, no.66 (2008): 23 - 30.
MLA TUNAY Metin,Yilmaz Bulent,Atesoglu Ayhan Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. Ekoloji, vol.17, no.66, 2008, ss.23 - 30.
AMA TUNAY M,Yilmaz B,Atesoglu A Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. Ekoloji. 2008; 17(66): 23 - 30.
Vancouver TUNAY M,Yilmaz B,Atesoglu A Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması. Ekoloji. 2008; 17(66): 23 - 30.
IEEE TUNAY M,Yilmaz B,Atesoglu A "Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması." Ekoloji, 17, ss.23 - 30, 2008.
ISNAD TUNAY, Metin vd. "Bartın-Amasra karayolu güzergahının doğal peyzaj özellikleri üzerindeki etkilerinin saptanması". Ekoloji 17/66 (2008), 23-30.