Yıl: 2005 Cilt: 2 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 26 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları

Öz:
Çalışmada ders olarak verilen iletişim becerileri eğitiminin sonuçlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği programındaki dördüncü yıl öğrencilerden Kişilerarası iletişim dersini seçen 12'i kız, 6'sı erkek toplanı 18 öğrenciden oluşmuştur. Donem boyunca yürütülen derste iletişim becerileri 12 hafta ders saatleri içinde ve sınıf ortamında öğretilmiştir. Veriler sayısal değerlendirmeye olanak veren bir değerlendirme formulya ve yazılı biçimde kendini değerlendirme yoluyla toplanmıştır. Nicel ve nitel verilerin analizi sonucunda elde edilen bulguların oldukça paralel olduğa görülmüştür. Sonuçta; öğrencilerin dersi aldıktan sonra sözsüz mesajlara dikkat etme, kendini ifade etme, başkalarını anlama, etkili dinleme, kişilerarası problemleri çözme, yabancı ortamlarda rahatlık, küçük gruplarda konuşma başlatma ve iletişini çatışmalarını fark edip çözme çabası davranışlarının olumlu yönde değiştiği bulunmuştur. Kişikrarası ilişkilerini olumsuz yönde etkileyen kişilik özelliklerinin farkındahk düzeyinde de artış olduğu görülmüştür. Ayrıca bu öğrencilerin kişilerarası iletişimlerinde daha az savunucu tutum sergileyerek sosyal maskeleri daha etkili kullanıp yakın ilişkilerde daha az tedirginlik yaşadıkları gözlenmiştir. Ancak verilen eğilimin iletişim çalışması yaratacak mesaj vermekten kaçınma davranışları üzerinde olumlu etkisi olmamıştır.
Anahtar Kelime: eğitim fakülteleri kişilerarası iletişim iletişim becerileri öğretmen adayları iletişim becerileri eğitimi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

-

Öz:
The purpose of this study was to examine the outcomes of communication skills training carried out as a course. Participants of this study were 18 (12 female, 6 male) fourth and last year students who attanded interpersonal communication lesson in Preschool Teaching Departmet at Education Faculty in Çukurova University. Communication skills were taught within the course conducted in classroom for the duration of 12 weccks. Data were collected through an assessment form that produce numerical data and self report measures in a written form. Results derived from the analysis of quantitative and qualitative data were very similar. Results showed that having attended the course students made improvement in the following areas: Paying attention to non-verbal messages, self-expression, understandig others, effective listening, solving interpersonal problems, feeling comfortable in unfamiliar settings, initiating speech in small group being aware of conflicts and solving these conflicts. There was an increase in the levels of awareness of personality characteristics that affect interpersonal relationship negatively. In addition, after the course the students had less defencing attitudes in interpersonal communication, used social masks effectively and felt less tension in close relationships. Howewer, the course had no positive effect on avoding messages that cause communication conflicts.
Anahtar Kelime: faculties of education interpersonal communication communication skills prospective teachers communication skills training

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aladağ, M. (2001) İnsan ilişkileri eğitimi programının üniversite öğrencilerinin kişilerarası ilişki tarzlarını geliştirmeye etkisi. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi-Bildih Özetleri Kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.99.
  • Balcı, S. ve Yılmaz, M. (2000) Çocukları anaokuluna devam eden annelere verilen iletişim becerileri eğitiminin ailenin işlevlerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, 14, s. 17-24.
  • Cihangir, Z. (2001) Üniversite öğrencilerine verilen etkin dinleme becerisi eğitiminin başkalarını dinleme becerilerine etkisi. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi-Bildiri Özetleri Kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.37-38.
  • Coşkuner, A. (1994) İletişim becerilerini geliştirme eğitiminin işgörenlerin iletişim çatışmalarına girme eğilimlerine, yalnızlık düzeylerine ve iş doyumlarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cüceloğlu, D. (1991) Yeniden İnsan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çam, S. (1997) İletişim becerileri eğitimi programının öğretmen adaylarının ego durumları ve problem çözme becerisi algılarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi.Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çam, S. ve Akkoyun, F. (2001) The effects of communication skills training on ego states and problem solving. Transactioncd Analysis Journal, 3, 31, pp. 161 -166.
  • Demirci, E. E. (2002) İletişim becerileri eğitiminin mesleki eğitim merkezine devam eden genç işçilerin iletişim becerilerini değerlendirmelerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1986) Yüz ifadeleri konusunda verilen eğitimin duygusal yüz ifadelerini teşhis becerisi ve iletişim çatışmalarına girme eğilimi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1994,) İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul! Sistem Yayıncılık.
  • Egan, G. (1975) The Skilled Helper: Model for Systematic Helping and Interpersonal Relating. (Psikolojik Danışmaya Giriş, Çev. F. Akkoyun, V. Duyan, B.
  • Eylen ve F. Korkut. Ed. F. Akkoyun, Ankara:Form Ofset, 1994.)
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000) Eğitimde İletişim. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Gordon, T. (1993). Etkili Öğretmenlik Eğitimi. (Çev. E. Aksay ve B. Özkan), İstanbul:YA-PA ve YÖRET Vakfı Yayını.
  • Işık, A. Z. (1993) İletişim becerileri konusunda ebeveynlere verilen eğitimin iletişim çatışmalarına girme eğilimi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkut, F. (1996) İletişim becerileri eğitiminin lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerine etkisi. Psikiyatri, Psikoloji ve Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 4, 3, s.191-198.
  • Öğülmüş, S. (2001) Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özen, Y. (2001) İlköğretimde İletişim. Ankara:NobeI Yayın Dağıtım.
  • Özer, A. K. (1995) İletişimsizlik Becerisi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Özgit, Ş. (1991) İletişim becerileri konusunda verilen eğitimin iletişim çatışmalarına girme eğilimi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Schober, O. (1996). Beden Dili-Davranış Anahtarı. (Çev. S. Özbent), 3. Baskı, İstanbul:Arıon Yayınları.
  • Şahin, R. (1999) İletişim becerileri eğitiminin çocukların yalnızlık ve atılganlık düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şeker, A. (2000) Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerileri ile sınıf atmosferi arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şimşek, Y. (2003) Okul müdürlerinin iletişim becerileri ile okul kültürü arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tarhan, R. U. (2000) Kişilerarası ilişkiler eğitiminin öğretmenlerin iletişim becerileri ve öz farkındalıkları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Voltan -Acar, N. ve Bilge, F. (1993) Birleştirilmiş yöntemle (modelden öğrenme, rol oynama ve üç sandalye tekniği) verilen terapötik beceri eğitimi ve sonuçları. VII. ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. (Ed. R. Bayraktar ve İ. Dağ), Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını, s.243-247.
  • Yüksel-Şahin, F. (1997) Grupla iletişim becerileri eğitiminin üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
APA ÇAM S (2005). Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. , 26 - 36.
Chicago ÇAM SABAHATTİN Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. (2005): 26 - 36.
MLA ÇAM SABAHATTİN Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. , 2005, ss.26 - 36.
AMA ÇAM S Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. . 2005; 26 - 36.
Vancouver ÇAM S Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. . 2005; 26 - 36.
IEEE ÇAM S "Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları." , ss.26 - 36, 2005.
ISNAD ÇAM, SABAHATTİN. "Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları". (2005), 26-36.
APA ÇAM S (2005). Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(29), 26 - 36.
Chicago ÇAM SABAHATTİN Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, no.29 (2005): 26 - 36.
MLA ÇAM SABAHATTİN Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, no.29, 2005, ss.26 - 36.
AMA ÇAM S Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2(29): 26 - 36.
Vancouver ÇAM S Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2(29): 26 - 36.
IEEE ÇAM S "Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.26 - 36, 2005.
ISNAD ÇAM, SABAHATTİN. "Ders Olarak İletişim Becerileri Eğitiminin Sonuçları". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/29 (2005), 26-36.