Yıl: 2006 Cilt: 2 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 150 - 166 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı

Öz:
Günümüz ve geleceğin öğretmenleri, insan hayatının büyük bir parçası olan ve eğitimdeki etkisi iyice anlaşılmış olan bilgisayarları etkili ve verimli bir şekilde kullanabilmelidir. Yapılan çalışmanın amacı, fen ve matematik alanları eğitimi bölümünde okuyan son sınıf öğretmen adaylarının bilgisayar okuryazarlığını bir ölçek yardımıyla ölçmek ve gruplar arasındaki farklılıkları ortaya koyarak gerekli düzenlemelerin yapılmasını önermektir. Çalışma, 2006-2007 öğretim yılı güz döneminde Gazi Üniversitesi Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü’nde beşinci sınıfta okuyan 24 matematik öğretmenliği, 28 fizik öğretmenliği, 32 kimya öğretmenliği ve 12 biyoloji öğretmenliği öğrencisi ile yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Robin Kay tarafından Toronto üniversitesi’nde 60 öğrenci ile geliştirilmiş ve daha sonra 383 bireye uygulanmış olan Bilgisayar Okuryazarlığı Ölçeği Türkçe’ye çevrilerek kullanılmıştır. Ölçek sonuçlarına göre öğretmen adaylarının bilgisayar ile ilgili temel becerileri en yüksek iken yazılım becerilerine başvurma ikinci sırada, bilgisayar farkındalığı üçüncü sırada ve programlama ise son sırada yer almıştır. Şubelerin ölçekten aldığı puanlar kıyaslandığında ise sadece programlama bölümünde anlamlı farklılıklar oluştuğu ve bu farklılığın matematik öğretmenliği ile fizik, kimya ve biyoloji öğretmenliği arasında ve matematik öğretmenliğinin lehine olduğu gözlenmiştir. Gelecekte büyük bir önem kazanacak olan eğitim yazılımları ve programlama alanında öğretmen yetiştiren kurumlarda bu derslere ağırlık verilmeli ve eğitim programlarına katılmalıdır. Ayrıca ülke okullarının bilgisayarla donatıldığı günümüz koşullarında öğretmen yetiştiren şubelerde bilgisayar destekli öğretim ile ilgili özel bir derse yer verilmelidir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, R.E., ve Klassen, D.L. (1981). A conceptual framework for developing computer literacy instruction. AEDS Journal, 14, 128-143.
  • Anderson, R.H., Biksan T.K., ve Mitchell, B.M. (1995). Universal access to a mail: Feasibility and societal implications. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
  • Battista, M.T., ve Steele, K.J. (1984). The effect of computer-assisted and computer programming instruction on the computer literacy of high ability fifth grade students. School Science and Mathematics, 84(8), 649-658.
  • Bitter, G.G. (1989). Microcomputers in education today. California: Mitchell Publishing Inc.
  • Blubaugh, W.L. (1988). A course designed to prepare teachers to better utilize computers. School Science and Mathematics, 88(4), 295-300.
  • Brownell, G. ve Brownell N. (1991). Designing tomorrow: Preparing teachers as change agents fort he classroom of the future. Computers in the Schools, 8, 147-149.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Gözden geçirilmiş 5. baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Chiero, R.T. (1997). Teachers’ perspectives on factors that affect computer use. Journal of Research on Computing in Education. 30(2), 133-146.
  • Cheng, T.T., Plake, B., & Stevens, D.J. (1985). A validation study of the computer literacy examination: Cognitive aspect. AEDS Journal, 18(3), 139-151.
  • Fox, L., Thompson, D., ve Chan, C. (1996). Computers and curriculum integration in teacher education. Action in Teacher Education, 17(4), 64-73.
  • Gabriel, R. M. (1985a). Assessing computer literacy: A validated instrument and empirical results. AEDS Journal, 18(3), 153-171.
  • Gabriel, R. M. (1985b). Computer literacy assessment and validation: Empirical relationships at both student and school levels. Journal of Educational Computing Research, 1(4), 415-425.
  • Galanter, E. (1984). Homing in on computers. Psychology Today, 30-33.
  • Ganske, L., & Hamamoto, P. (1984). Response to crisis: A developer's look at the importance of needs assessment to teacher educators in the design of computer literacy training programs. Educational Computer Technology Journal, 32(2), 101-113.
  • Haigh, R. W. (1985). Planning for computer literacy. Journal of Higher Education, 56(2), 161-171.
  • Handler, M.G. ve Strudler, N. (1997). The ISTE foundation standards: Issues of implementation. Journal of Research On Computing in Education, 25(4), 487-497.
  • Hasset, J. (1984). Computers in the classroom. Psychology Today, 22-28.
  • Hoffman, E. ve Vance, D.R. (2005). Computer literacy: What students know and from whom they learned it. USA, 356-360. ACM Digital library, İnternetten 20 Mart 2007’de _____http//acm.org/dl> adresinden alınmıştır.
  • Johnson, D.C., Anderson, R.E., Hansen, T.P., ve Klassen, D.L. (1980). Computer literacy—What is it? Mathematics Teacher, 91-96.
  • Jhonson D.M., Lester M.L. ve Ferguson, J.A. (2001). Analysis of the relationship between computer experiences, self-efficacy, and knowledge of undergraduate students entering a college of agriculture. 28th Annual National Agricultural Education Research Conference. December 12. 1-13. İnternetten 20.03.2007’de alınmıştır _____http://eaaeonline.ifas.ufl.edu/NAERC/2001/papers/ Jhonson.pdf>.
  • Kay, R. (1990). The relation between locus of control and computer literacy. Journal of Research on Computing in Education, 22 (2), 464.
  • Keller, C.A. (2006). Baby boomers as adult learners of computer applications in higher education: A case study. Presented in Partial fulfillment of the requirements for degree of doctor of philosophy with major in education in the college of graduate studies. Universty of Idaho. İnternetten 20 Mart 2007de EBSCO veri tabanından alınmıştır:_____http://www.ebscho.com>.
  • Kocasaraç, H. (2003). Bilgisayarların öğretim alanında kullanımına ilişkin öğretmen yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (3), Article 10.
  • Köksal, A. (1988). Eğitimde bilgisayar ve bilgisayar destekli öğretim alanında avrupa deneyimi İstanbul:V.Türkiye Bilgisayar Kongresi, 6-8 Haziran 1988. 57-65.
  • Leh A.S.C. ve Myers P.F.C. (2006). Level of computer literacy of school teachers and students: Case studies. ERIC document (ED44544). İnternetten 20 Mart 2007de EBSCO veri tabanından alınmıştır:_____http://www.ebscho.com>.
  • Levin, D. (1983). Everyone wants 'computer literacy' so maybe we should know what it means. The American School Board Journal, 25-28.
  • Levine, T. ve Danitsa, S.S. (1998). Computer uses confidence, attitudes, and knowledge: A causal analysis. Computers in Human Behaviour, 14(1), 125-146.
  • Luehrrnann, A. (1981). Computer literacy: What should it be? Mathematics Teacher, 682-686.
  • MEB. (2002). Öğretmen yeterlilikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Meierhenry, W.C. (1982). Microcomputers and adult education. Training and Developmental Journal, 58-66.
  • National Council of Teacher of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. V.A., Reston.
  • Niess, M. (1990) Preparing computer-using educators fort he 90s. Journal of Computing in Teacher Education, 7(2), 11-14.
  • Norton, P. ve Wiburg, K.M. (1998). Teaching with technology. New York: Harcourt Press.
  • Owerbaugh, R.C. (1993). Critical elements of computer literacy for teachers. ERIC document (ED355922). İnternetten 20 Mart 2007de EBSCO veri tabanından alınmıştır: _____http://www.ebscho.com>.
  • Pickert, S.M., ve Hunter, B. (1983). Redefining "literacy." Momentum, 14(3), 7-9.
  • Şafak, E., (1999). Bilgisayar destekli eğitim veren ilköğretim okullarının birinci kademe okur yazarlığı kurs programının üçüncü sınıflarda uygulanabilirlik derecesine ilişkin bir deneme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Troutman, A.P. (1991). Attitudes toward personal and school use of computers. Technology and Teacher Education. Annual 1991.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli öğretim. Ankara: PEGEM Yayıncılık.
  • Yalın, H.İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazıcı, A. (2006). Ülkemizde bilgisayar okur yazarlığı üzerine. Yüce Bilgi Akademisi e.dergisi. İnternetten 12.11.2006’de alınmıştır. _____www.yecis.com/e-dergi/makaleler/aliyazici.htm>.
  • Walters, J.E. ve Necessary, J.R. (1996). An attitudinal comparison toward computers between underclassmen and graduating seniors. Education, 116(4), 623-632.
APA Kilinc A, Salman S (2006). Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. , 150 - 166.
Chicago Kilinc Ahmet,Salman Selahattin Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. (2006): 150 - 166.
MLA Kilinc Ahmet,Salman Selahattin Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. , 2006, ss.150 - 166.
AMA Kilinc A,Salman S Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. . 2006; 150 - 166.
Vancouver Kilinc A,Salman S Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. . 2006; 150 - 166.
IEEE Kilinc A,Salman S "Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı." , ss.150 - 166, 2006.
ISNAD Kilinc, Ahmet - Salman, Selahattin. "Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı". (2006), 150-166.
APA Kilinc A, Salman S (2006). Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 150 - 166.
Chicago Kilinc Ahmet,Salman Selahattin Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, no.2 (2006): 150 - 166.
MLA Kilinc Ahmet,Salman Selahattin Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, no.2, 2006, ss.150 - 166.
AMA Kilinc A,Salman S Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2(2): 150 - 166.
Vancouver Kilinc A,Salman S Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2(2): 150 - 166.
IEEE Kilinc A,Salman S "Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.150 - 166, 2006.
ISNAD Kilinc, Ahmet - Salman, Selahattin. "Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/2 (2006), 150-166.