Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli

Yıl: 2006 Cilt: 2 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 195 - 213 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli

Öz:
Bireylerin yaşamındaki önemli kayıplar (ölümler) çok çeşitli yas tepkilerinin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Kayıplar karşısında birçok birey, ortaya çıkan yas tepkileri ile çeşitli yollarla baş ederek mevcut durumlarına uyum gösterebilmektedir. Bununla birlikte, bazı bireyler ise kayıpları sonucu ortaya çıkan yas tepkilerini çözümleme ve yas süreci ile baş etme sürecinde birçok sorun yaşayabilmektedirler. Yas danışmanlığı ile bu tür durumlarda yaşanan kayba yönelik olarak danışanlara önemli ve etkili yardımlar sunulabilmektedir. Özellikle, 18-23 yaş arası üniversite öğrencileri yaşadıkları kayıplar sonrası ciddi sorunlar yaşayabilmektedirler. Gelişimsel özellikleri açısından bakıldığında, üniversite öğrencilerinin içinde bulundukları yaş dönemi öğrencilerin çoğunlukla ailelerinden ilk defa ayrılarak, kendi bağımsız kimliklerini oluşturmaya çalıştıkları bir süreci kapsamaktadır (Janowiak, Mei-Tal ve Drapkin, 1995). Bu dönemde, çok sevdikleri ya da kendilerine yakın hissettikleri bireylerin ölümü, gençler açısından önemli gelişimsel ve akademik sorunları da beraberinde getirebilmektedir (Toth, Stockton ve Browne, 2000). Bu çalışmada, Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ), Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi (PDRM) bünyesinde yas sürecindeki üniversite öğrencilerine uygulanan ve Worden (2001) tarafından geliştirilen yas danışmanlığı modeli incelenmiştir. Bu kapsamda, genel olarak yas kavramı ve yas tepkileri ile yasın üniversite öğrencileri üzerindeki etkilerine değinilerek, ilgili modelin amaçları, aşamaları ve danışma sürecinde kullanılan ilke ve teknikler ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A Grief Counseling Model for University Students Experiencing Difficulties After a Loss

Öz:
The major losses (deaths) in the lives of the people reveal various grief reactions. Moreover, many of them can cope with these grief reactions and adapt their new circumstances. On the other hand, some people may have significant problems resolving their grief reactions and coping adjustment difficulties. Grief counseling offers significant and effective help to clients who have experienced significant loss. Especially, 18-23 years old university students may have significant problems due to their loss. When their developmental stage were taken into consideration, the basic characteristics of the university students include the process of breaking away from their families for the first time and trying to develop their independent identities (Janowiak, Mei-Tal ve Drapkin, 1995). At this stage, youth struggling with loss due to death of a loved one may also have important developmental and academic problems (Toth, Stockton ve Browne, 2000). In this study, a grief counseling model which is developed by Worden (2001) and offered to bereaved university students at Middle East Technical University (METU), Psychological Counseling and Guidance Center (PCGC) was examined. Besides the concept of grief, basic grief reactions of individuals, and effects of grief on university students were mentioned; the basic goals, tasks, and counseling principles and procedures of the model were discussed.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bonanno, G. A. ve Kaltman, S. (2001). The varieties of grief experience. Clinical Psychology Review, 21, 705-734.
  • Bonanno, G. A. ve Kaltman, S. (1999). Toward an integrative perspective on bereavement. Psychological Bulletin, 125, 760-766.
  • Bowlby, J. (1980). Attachment and loss. New York: Basic Boks.
  • Bowlby, J. (1973). Seperation. New York: Basic Books.
  • Janowiak, S.W., Mei-Tal, R., ve Drapkin, R.G. (1995). Living with loss: A group for bereavement college students. Death Studies, 19, 55-63.
  • Lindemann, E. (1944). Symptomatology and management of acute grief. American Journal of Psychiatry, 101, 141-148.
  • Malkinson, R. (2001). Cognitive-behavioral therapy of grief: A review and application. Research on Social Work Practice, 11(6), 671-698.
  • Mestçioğlu, Ö. ve Sorgun, E. (2003). Travmatik yas. İçinde Aker T. ve Önder M.E. (Ed.), Psikolojik travma ve sonuçları (ss.179-193). İstanbul: 5US Yayınları, Epsilon Reklamcılık.
  • Mrazek, P.J. ve Haggerty, R.J. (1994). Reducing risk for mental disorders: Frontiers for preventive intervention research. Washington, DC: National Academy Press.
  • Oates, M. (2003). Understanding the grief process: A first step to helping clients. TCA Journal, 31(1), 29-39.
  • Parkes, C. M. (2001). A historical overview of the scientific study of bereavement. In Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W., ve Schut H. (Eds.), Handbook of bereavement research: Consequences, coping, and care (ss. 25-46). Washington, DC: APA.
  • Parkes, C. M. (1980). Bereavement counseling: Does it work? British Medical Journal, 281, 3-6.
  • Raphael, B., Minkov, C. ve Dobson, M. (2001). Psychotherapeutic and pharmacological intervention for bereaved persons. In Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W., ve Schut H. (Eds.), Handbook of bereavement research: Consequences, coping, and care (ss. 587-612). Washington, DC: APA.
  • Rich, S. (2002). Caregiver grief: taking care of ourselves and our patients. International Journal of Trauma Nursing, 8(1), 24-28.
  • Servaty-Seib, H.L. (2004). Connections between counseling theories and current theories of grief and mourning. Journal of Mental Health Counseling, 26(2), 125-145.
  • Stroebe, M.S. ve Schut, H. (2001). Models of coping with bereavement: A review. In Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W., ve Schut H. (Eds.), Handbook of bereavement research: Consequences, coping, and care (ss. 375-404). Washington, DC: APA.
  • Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W. ve Schut, H. (2001). Introduction: Cencepts and issues in contemporary research on bereavement. In Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W., ve Schut H. (Eds.), Handbook of bereavement research: Consequences, coping, and care (ss. 3-22). Washington, DC: APA.
  • Toth, P.L., Stockton, R. ve Browne, F. (2000). College student grief and loss. In Harvey J.H. & Miller, E.D. (Eds.), Loss and trauma: General and close relationship perspectives (ss. 237-248). Philadelphia: Brunner-Routlege.
  • Weiss, R.S. (2001). Grief, bonds, and relationships. In Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W., ve Schut H. (Eds.), Handbook of bereavement research: Consequences, coping, and care (ss. 47-62). Washington, DC: APA.
  • Worden, W. (2001). Grief counselling and grief therapy: A handbook for the mental health practitioner. New York: Brunner-Routlege.
  • Zhang, B., El-Jawahri, A. ve Prigerson, H.G. (2006). Update on bereavement research: Evidence-based guidelines for diagnosis and treatment of complicated bereavement. Journal of Palliative Medicine, 9 (5), 1188-1203
APA GİZİR C (2006). Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. , 195 - 213.
Chicago GİZİR CEM ALİ Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. (2006): 195 - 213.
MLA GİZİR CEM ALİ Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. , 2006, ss.195 - 213.
AMA GİZİR C Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. . 2006; 195 - 213.
Vancouver GİZİR C Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. . 2006; 195 - 213.
IEEE GİZİR C "Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli." , ss.195 - 213, 2006.
ISNAD GİZİR, CEM ALİ. "Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli". (2006), 195-213.
APA GİZİR C (2006). Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 195 - 213.
Chicago GİZİR CEM ALİ Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, no.2 (2006): 195 - 213.
MLA GİZİR CEM ALİ Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, no.2, 2006, ss.195 - 213.
AMA GİZİR C Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2(2): 195 - 213.
Vancouver GİZİR C Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2(2): 195 - 213.
IEEE GİZİR C "Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.195 - 213, 2006.
ISNAD GİZİR, CEM ALİ. "Bir Kayıp Sonrasında Zorluklar Yaşayan Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Yas Danışmanlığı Modeli". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/2 (2006), 195-213.