Süleyman DÜNDAR
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Afyonkarahisar, Türkiye)
Hatice ÖZUTKU
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Afyonkarahisar, Türkiye)
Fatih TAŞPINAR
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar, Türkiye)
Yıl: 2007Cilt: 0Sayı: 2ISSN: 1301-4838Sayfa Aralığı: 105 - 119Türkçe

243 0
İçsel ve Dışsal Motivasyon Araçlarının İşgörenlerin Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir İnceleme
İşgörenleri motive etmeye yönelik olarak geçmişten günümüze çeşitli motivasyon araçlarından yararlanılmıştır. Bu çalışmada motivasyon araçları başlıca motivasyon teorilerinin sentezinden hareketle içsel ve dışsal motivasyon araçları olarak iki grupta ele alınmıştır, içsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerinde etkili olup olmadığını ve işgörenleri motive etmesi açısından söz konusu motivasyon araçlarının farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak amacıyla Afyonkarahisar il merkezinde yerleşik termal otel işletmelerinde bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, hem içsel hem de dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerinde etkili olduğunu ortaya koymuştur. İçsel motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisinin dışsal motivasyon araçlarına göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisinin cinsiyete, çalışılan departmana, yaşa ve çalışma süresine göre farklılık göstermediği anlaşılmıştır.
DergiAraştırma MakalesiErişime Açık
  • BRIEF P., Arthur ve ALDAG, Ramon J. (July 1976), The Instrinsic-Extrinsic Dichotomy: Toward Conceptual Clarity, Academy of Management Review, pp. 496-500.
  • BRISLIN, Richard W., KABIGTING, Florencio, MACNAB, Brent, ZUKIS, Bob, WORTHLEY, Reginald (2005), Evolving Perceptions of Japanese Workplace Motivation, International Journal of Cross Cultural Management, Vol: 5, No: 1, pp.87-103.
  • CHEN, Chao C, FORD, Cameron M. (1999), Do Rewards Benefit the Organization? The Effects of Reward Types and the Perceptions of Diverse R & D Professionals, IEEE Transactions on Engineering Management, Vol: 46, No: 1,pp.47-55.
  • DE VOE, Sanford E. ve IYENGAR, Sheena S. (2004), Managers' Theories of Subordinates: A Cross-Cultural Examination of Manager Perceptions of Motivation and Appraisal of Performance, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol: 93, pp. 47-41.
  • FISHER, D. Cynthia ve YUAN, Ya Xue (1998), What Motivates Employees? A Comparison of US and Chinese Responses, The International Journal of Human Resource Management, Vol: 9, No: 3, pp.516-528.
  • HACKMAN, J, Richard ve LAWLER, Edward., E. (1971), Employee Reactions to Job Characterstics, Journal of Applied Psychology Monograpy, Vol.55, pp.259- 286.
  • HACKMAN, J, Richard ve OLDHAM Grey R., (1975), Development of the Job Diagnostic Survey, Journal of Applied Psychology, Vol: 60, pp. 159-170.
  • JONES-BASSETT, Nigel, LLOYD, C. Geoffrey (2005), Does Herzberg's Motivation Theory Have Staying Power?, The Journal of Management Development, Vol. 24, No: 10, pp.929-943.
  • KOVACH, A. Kennth (1987), What Motivates Employees? Workers and Supervisors Give Different Answers, Business Horizons, Vol: 30, No: 5, pp. 58-66.
  • LATHAM,, P.Gary ve PINDER, C. Craig (2005), Work Motivation Theory and Research At The Dawn of the Twenty-First Century, Annual Review of Psychology, Vol: 56, No: 1, pp. 485-516.
  • LEETE, Laura (2000), Wage Equity and Employee Motivation in Nonprofit and For- Profit Organizations, Journal of Economic Behaivor and Organization, Vol: 43, pp.423-446.
  • LEONARD, H. Nancy, BEAUVAIS L. Laura ve SCHOLL, W. Richard (1999), Work Motivation: The Incorporation of Self-Concept-Based Processes, Human Relations, Vol: 52, No: 8, pp. 969-974.
  • MAHANEY C. Robert ve LEDERER Albert L. (2006), The Effect of Intrinsic and Extrinsic Rewards for Developers on Information Systems Project Success, Project Management Journal, Vol: 37, No: 4, pp.42-54.
  • MAK, Brenda L. ve SOCKEL, Hy (2001J, A Confirmatory Factor Analysis of IS Employee Motivation and Retention, Information and Management, Vol: 38, pp.265-276.
  • MOTTAZ J. Clifford (1985), The Relative Importance of Intrinsic and Extrinsic Rewards as Determinants of Wok Satisfaction, The Sociological Quarterly, Vol: 26, No: 3, pp.365-385.
  • ÖZDAMAR, Kazım (2004) Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, Kaan Kitabevi, Eskişehir
  • ROBBINS, Stephen P. (1993), Organizational Behavior (6ed.), Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • ROSS, Darren Lee (1995), Attitudes and Work Motivation of Subgroups of Seasonal Hotel Workers, The Services Industries Journal, Vol: 15, No: 3, pp.295-313.
  • SHAMIR, Boas (1990), Calculations, Values and Identites: The Source of Collective Work Motivation, Human Relations, Vol: 43,No: 4, pp. 313-332.
  • STEERS, M. Richard, MOWDAY, T. Richard ve SHAPIRO, L. Debra (2004), The Future of Work Motivation Theory, Academy of Management Review, Vol: 29, No: 3, 379-387.
  • WIERSMA, Uco J. (1992), The Effects of Extrinsic Rewards in Intrinsic Motivation: A Meta Analysis", Journal of Occupational and Organizational Psychology, Vol: 65, No: 2, pp. 101-114.
  • WILEY, Carolyn (1997), What Motivates Employees According to Over 40 Years of Motivation Surveys, International Journal of Manpower, Vol: 18, No: 3, pp.263-280.

TÜBİTAK ULAKBİM Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi Cahit Arf Bilgi Merkezi © 2019 Tüm Hakları Saklıdır.