Yıl: 2008 Cilt: 33 Sayı: 148 Sayfa Aralığı: 77 - 86 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada, 6-8. sınıftaki öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme (SDÖ) becerilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve sosyoekonomik düzey (SED)'e göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 431 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, Kabakçı (2006) tarafından geliştirilen Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDÖBÖ) kullanılmıştır. Veriler bağımsız gruplar için t testi ve tek yönlü varyans analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, kız öğrencilerin SDÖ becerileri ve iletişim becerileri, erkek öğrencilere göre iyi düzeydedir. Altıncı sınıf öğrencilerinin SDÖ becerileri, 8. sınıf öğrencilerden iyi düzeydedir. 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin stresle başa çıkma becerileri, 8. sınıf öğrencilerine göre; 6. sınıf öğrencilerinin kendilik değerini arttıran becerileri, 8. sınıf öğrencilerine göre iyi düzeydedir. Alt SED'e sahip öğrencilerin stresle başaçıkma becerileri, üst SED' e sahip öğrencilere göre iyi düzeydedir.
Anahtar Kelime: ANOVA öğrenme becerileri öğrenci tutumları sosyal-duygusal öğrenme becerileri ölçeği

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The Study of Students' Social-Emotional Learning Skills in Terms of Some Variables at 6-8 Grade Level

Öz:
In this study, social emotional learning (SEL) skills of middle school students were examined. It was investigated whether or not SEL skills differs according to gender, class level, and socio-economic status (SES). The participants are 431 students. Social Emotional Learning Skills Scale (SELSS) which was developed by Kabakçı (2006) was used. In the analysis of the database, independent-samples t test and one-way ANOVA were used. According to the findings, female students have a better level of SEL and communication skills than male students.-Furthermore, sixth grade students have a better level of SEL skills than eighth grade students. Sixth and seventh grade students have a better level of coping with stress skills than eighth grade students. Sixth grade students have a better level of self-esteem enhancing skills than eighth grade students. Students with upper SES have a better level of coping with stress than students who have lower SES.
Anahtar Kelime: student attitudes social - emotional learning skills scale ANOVA learning skills

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alisinanoğlu, F. ve Koksal, A. (2000). Gençlerin ben durumları (ego state) ve empatik becerilerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18,11-16.
  • Bencivenga;,A. S. ve Elias, M. J. (2003). Leading schools of excellence in academics, character, and social-emotional development. Nassp Bulletin, 87, 60-72.
  • Betlow, M. B. (2005). The effect of social skills intervention on the emotional intelligence of children with limited social sA:z7/s. Yayımlanmamış doktora tezi, Seton Hall University, New Jersey.
  • Burke, R. W. (2002). Social and emotional education in the classroom. Kapa Delta Pi Record.
  • Casel. (2005). Safe and sound an educational leader's guide to evidence-based social and emotional learning (SEL) programs. Illinois Edition.
  • Churney, A. H. (2000). Promoting children's social and emotional development: A follow-up evaluation of an elementary school-based program in social desicion-makinglsocial problem-solving. Yayınlanmamış doktora tezi, The State University Of New Jersey, New Jersey.
  • Cohen, J. (1999). Educating minds and hearts social emotional learning and the passage into adolescence. New York: Teachers College Press.
  • Cohen, J. (2001). Social and emotional education: core concepts and practices. In J. Cohen (Ed.) Caring classrooms intelligent schools the social emotional education of young children (3-29). New York: Teacher College Press.
  • Dinatale, S. M. (2000). The impact of an emotional learning curriculum on the emotional intelligence of adolescents. The Union Institute.
  • DİE. (2000). Form nüfus 1 2000 yılı binalar cetveli güncelleme formları. Ankara: DİE.
  • Dupont, N. C. (1998). Update on emotional competency: helping to prepare our youth to become effective adults. Cranston: Rhode Island State Dept. of Mental Health, Retardation, and Hospitals.
  • Elias, M. J., Lantieri, L., Patti, J., Walberg, H. J. ve Dig. (1999). Violence preventable. Education Week, 19,1-4.
  • Elias, M. J. (2006). The connection between academic and social-emotional learning. In M. J. Elias ve H. Arnold (Eds.) The educator's guide to emotional intelligence and academic achievement. Thousand Oaks: Corwin Press.
  • Elias, M. J. (2001). Prepare children for the tests of life, not a life of tests. Education Week, 21,4.
  • Elias, M. J. Arnold, H. ve Hussey C. S. (2003). EQIQ, and effective learning and citizenship. In M. J. Elias, H. Arnold ve C.S. Hussey (Eds.) EQ + IQ best leadership practices for caring and successful schools. California:.Corwin Press Inc.
  • Elias, M. J. (2006). The Connection Between Academic and Social-Emotional Learning. In M. J. Elias ve H. Arnold (Eds.), The educator's guide to emotional intelligence and academic achievement. Thousand Oaks: Corwin Press.
  • Elias, M. J. ve Tobias, S.E. (1996). Social problem solving interventions in the schools. New York: The Guilford Pres.
  • Elias, M. J., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Kress K. S. ve Dig. (1997). Promoting social emotional learning guidelines for educators. ASCD.
  • Eversden, T. (2001). Life skills knowledge of rural and urban high school freshmen in illinois. Yayınlanmamış doktora tezi, Southern Illinois University, Springfield.
  • Frey, K. S., Nolen, S. B., Van Schoiack Edstrom, L. ve Hrrschstein, M.K. (2005). Effects of a school-based socialemotional competence program: linking children's goals, attributions, and behavior. Applied Developmental Psychology, 26,171-200.
  • Johnson, D. W. ve Johnson, R. D. (2004). The three cs of promoting social and emotional learning, In J. E. Zins, R. P. Weissberg, M. C. Wang ve H. J. Walberg (Eds.) Building academic success on social and emotional learning what does the research say? New York: Teacher College Press.
  • Kabakçı, Ö. F. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sosyal-duygusal öğrenme becerileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kaplan, F. B. (2002). Educating the emotions emotional intelligence training for early childhood teachers and caregivers. Yayınlanmamış doktora tezi, Cardinal Stritch University, Milwaukee.
  • Koch, P. G. (2004). Promotion of social and emotional learning (sel) in a group of haitian adolescents. Yayınlanmamış doktora tezi, Union Institute and University Graduate College, Cincinnati.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Martinez, R. S. (2002). A comparison of learning disability subtypes in middle school: self concept, perceived social support, and emotional functioning. Yayımlanmamış doktora tezi, The University of Texas at Austin, Texas.
  • McCombs, B. L. (2004). The learner-centered psychological principles: a framework for balancing academic achievement and social-emotional learning outcomes. In J. E. Zins R. P. Weissberg, M. C. Wang, ve H. J. Walberg (Eds.) Building academic success on social and emotional learning what does the research say? (23-29). New York: Teacher College Press.
  • Mokrue K (2003). Using a social and emotional skills curriculum to decipher the role family environment plays in social competence among urban elementary school children. Yayınlanmamış doktora tezi, Rutgers The State University of New Jersey, New Jersey.
  • Nolan, A. (2003). The reinforcement and impact of social skills education in secondary school and elementary school students. Yayımlanmamış doktora tezi, Pacific Lutheran University, Tacoma Washington.
  • Norris, J. (2003). Looking at classroom management through a social and emotional learning lens. Theory Into Practice, 42, 4, 313-318.
  • Ögel, K., Çorapçıoğlu, A., Sir, A., Tamar M. ve Dig. (2004). Dokuz ilde ilk ve ortaöğretim öğrencilerinde tütün, alkol ve madde kullanım yaygınlığı. Türk Psikiyatri Dergisi, 15, 2,112-118.
  • Ögel, K., Tamar, D., Evren, C. ve Çakmak, D. (2001). Lise gençleri arasında sigara, alkol ve madde kullanım yaygınlığı. Türk Psikiyatri Dergisi, 12,1, 47-52.
  • Ögel, K., Eke, G, Erdoğan, N. Taner, S. ve Diğ. (2005). İstanbul'da gençler arasında cinsellik araştırması raporu, İstanbul: Yeniden Yayın No: 16.
  • Özdamar, K. (2001). SPSS ile biyoistatistik, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pasi, R. J. (2001). Higher expectations promoting social emotional learning and academic achievement in your school, New York: Teacher College Press.
  • Payton, W. ]., Wardlaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth M. R. ve Dig. (2000). Social and emotional learning: a framework for promoting mental health and reducing risk behaviors in children and youth. Journal of School Health, 70, 5,179-185.
  • Pişkin, M. (2002). Okul zorbalığı: tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3, 2, 531-562.
  • Roseberry, L. (1997). An applied experimental evaluation of conflict resolution curriculum and social skills development. Yayımlanmamış doktora tezi, Loyola University, Chicago.
  • Shriver, T. P. ve Weissberg, R. P. (2005). No emotion left behind. New York Times, 16.
  • Springs, B. H. (2002). The effectiveness oflifeskills training in promoting positive social behavior. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of South Carolina, Columbia.
  • Strum, J. R. (2001). An action research study of a social-emotional learning program and its effect on the behavior and academic success of fifth grade students. Yayımlanmamış doktora tezi, Roosevelt University.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2002). Biyoistatistik, Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Van Schoiack, L. (2000). Promoting social-emotional competence effects of a social-emotional learning program and corresponding teaching practices in the schools. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Washington,Seattle.
  • Weissberg, R. P., Shriver, T. P., Bose, S. ve Defalco, K. (1997). Creating a districtwide social development project. Educational Leadership, 37-38.
  • Zins, J. E., Weissberg, R.P., Wang, M.C. ve Walberg, H. J. (2001). Social-emotional learning and school success. CEIC Review, 10, 6,1-3.
  • Zins, J. E. ve Wagner, D. I. (1997). Educating children and youth for psychological competence. In R. J. Illback ve C. T. Cobb (Eds.) Integrated services for children and families: opportunities for psychological practice (137-156).Washington, DC: American Psychological Association.
  • Zins, J. E., Bloodworth, M. R. Weissberg R. P. ve Walberg. H. J. (2004). The scientific base linking social and emotional learning to school success. In J. E. Zins, R. P. Weissberg, M. C. Wang, ve H. J. Walberg (Eds.) Building academic success on social and emotional learning what does the research say? (3-22), New York: Teacher College Press.
APA KABAKÇI Ö, KORKUT F (2008). 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 77 - 86.
Chicago KABAKÇI ÖMER FARUK,KORKUT Fidan 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (2008): 77 - 86.
MLA KABAKÇI ÖMER FARUK,KORKUT Fidan 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 2008, ss.77 - 86.
AMA KABAKÇI Ö,KORKUT F 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2008; 77 - 86.
Vancouver KABAKÇI Ö,KORKUT F 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2008; 77 - 86.
IEEE KABAKÇI Ö,KORKUT F "6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." , ss.77 - 86, 2008.
ISNAD KABAKÇI, ÖMER FARUK - KORKUT, Fidan. "6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". (2008), 77-86.
APA KABAKÇI Ö, KORKUT F (2008). 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 77 - 86.
Chicago KABAKÇI ÖMER FARUK,KORKUT Fidan 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 33, no.148 (2008): 77 - 86.
MLA KABAKÇI ÖMER FARUK,KORKUT Fidan 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.33, no.148, 2008, ss.77 - 86.
AMA KABAKÇI Ö,KORKUT F 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2008; 33(148): 77 - 86.
Vancouver KABAKÇI Ö,KORKUT F 6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2008; 33(148): 77 - 86.
IEEE KABAKÇI Ö,KORKUT F "6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." Eğitim ve Bilim, 33, ss.77 - 86, 2008.
ISNAD KABAKÇI, ÖMER FARUK - KORKUT, Fidan. "6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". Eğitim ve Bilim 33/148 (2008), 77-86.