Yıl: 2008 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 468 - 484 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma

Öz:
Toplumlar insanlarında geliştirmek istedikleri özellikleri eğitim programları aracılığıyla belirlerler ve bu programları okullarda uygulayarak bu özellikleri kazandırmaya çalışırlar. Yaşamın her alanındaki sürekli değişim, toplumların insanlarında görmek istedikleri özelliklerin de değişmesine neden olur ve sonuçta eğitim programlarının sürekli geliştirilme gereği ortaya çıkar. Milli Eğitim Bakanlığı, toplumdaki ve dünyadaki değişimleri dikkate alarak tüm ilköğretim programlarında radikal bir değişime giderek, yeni öğretim programları hazırlamıştır. 2005-2006 eğitim yılında uygulamaya konulan bu programların, uygulamada ortaya çıkan sorunlar ve yeni gelişmeler ışığında yeniden geliştirilmeye gereksinimi vardır. Bu çalışmanın amacı, Adana ilinde Sosyal Bilgiler programını uygulayıcı öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Araştırmanın evrenini Adana ili merkez ilçelerindeki ilköğretim okullarındaki tüm 4-5. sınıf öğretmenleri ve Sosyal Bilgiler branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Evrendeki her bir okul bir küme olarak değerlendirilerek yansız küme örnekleme yoluyla belirlenen 31 okuldaki 170 sınıf ve sosyal bilgiler branş öğretmeni örneklemi oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen "Sosyal Bilgiler Programı Değerlendirme Anketi" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel (frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma) istatistik teknikleri ile içerik analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmenler sosyal bilgiler programının dört temel öğesi arasında en çok ölçme-değerlendirme boyutunu olumsuz bulmuşlardır. Ancak programın genel felsefesi, anlayışı ve varsayımları, uygulanabilirliği ve hizmet içi eğitim gereksinimi program öğelerine göre daha olumsuz bulunmuştur. Öğretmenler programın çağdaş eğitim anlayışını yansıttığını düşünmekle birlikte, uygulamada önemli sorunların bulunduğunu belirtmişlerdir. Bu sorunlardan en önemlileri ise programın uygulanmasında gerekli olan aile, toplum, araç-gereç, fiziki koşullar ve hizmet içi eğitim gereksinimidir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, R. D. (1996). Study of the curriculum reform. Washington, DC: U.S. Department of Education
  • Aykaç, N. & Başar, E. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitimde yansımalar VIII. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu (14-16 Kasım 2005 Kayseri). Ankara: Sim Matbaası.
  • Canerik, H. (2005). Sosyal bilgiler programı ve öğretimi. İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitimde yansımalar VIII. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu (14-16 Kasım 2005 Kayseri). Ankara: Sim Matbaası.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 3l1-384.
  • Gömleksiz, M.N. ve Bulut, İ. (2006). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(4l), 393-421
  • Henson, K. T. (2006). Curriculum planning: Integrating multiculturalism, constructivism and education reform. Third Edition. Long Grove, Illinois: Waveland Press, Inc.
  • Kıroğlu, K. (Editör). (2006). Yeni ilköğretim programları. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum. Sixth edition. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (1998). Curriculum: Foundation, principles, and issues. Boston: Allyn and Bacon.
  • NCSS (1994). Curriculum standards for social studies: Expectations of excellence. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • NCSS (1992). A vision of powerful teaching and learning in the social studies. Building social understanding and civic efficacy. Position statement. Washington DC: : National Council for the Social Studies.
  • Sowell, E. J.(2005). Curriculum: An integrative introduction. Third Edition. Upper Saddle River, New Jersey: pearson Merrill Prentice Hall.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme teoriler teknikler (6. Baskı).Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık
  • Wiles, J. ve Bondi, J. (1984). Curriculum development: A guide to practice (2.nd ed.). New York: Charles E. Merrill Publishing Company.
  • Yaşar, Ş. (2005). Sosyal bilgiler programı ve öğretimi. Eğitimde yansımalar VIII. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu (14-16 Kasım 2005 Kayseri). Ankara: Sim Matbaası
APA DOĞANAY A, SARI M (2008). Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. , 468 - 484.
Chicago DOĞANAY Ahmet,SARI Mediha Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. (2008): 468 - 484.
MLA DOĞANAY Ahmet,SARI Mediha Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. , 2008, ss.468 - 484.
AMA DOĞANAY A,SARI M Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. . 2008; 468 - 484.
Vancouver DOĞANAY A,SARI M Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. . 2008; 468 - 484.
IEEE DOĞANAY A,SARI M "Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma." , ss.468 - 484, 2008.
ISNAD DOĞANAY, Ahmet - SARI, Mediha. "Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma". (2008), 468-484.
APA DOĞANAY A, SARI M (2008). Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. İlköğretim Online (elektronik), 7(2), 468 - 484.
Chicago DOĞANAY Ahmet,SARI Mediha Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. İlköğretim Online (elektronik) 7, no.2 (2008): 468 - 484.
MLA DOĞANAY Ahmet,SARI Mediha Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. İlköğretim Online (elektronik), vol.7, no.2, 2008, ss.468 - 484.
AMA DOĞANAY A,SARI M Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. İlköğretim Online (elektronik). 2008; 7(2): 468 - 484.
Vancouver DOĞANAY A,SARI M Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma. İlköğretim Online (elektronik). 2008; 7(2): 468 - 484.
IEEE DOĞANAY A,SARI M "Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma." İlköğretim Online (elektronik), 7, ss.468 - 484, 2008.
ISNAD DOĞANAY, Ahmet - SARI, Mediha. "Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma". İlköğretim Online (elektronik) 7/2 (2008), 468-484.