Yıl: 2008 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 627 - 639 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretimde öğrenim gören 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ve bu dersin kapsamında yapılan etkinliklere yönelik tutumlarını tespit etmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Ayrıca bu tutum ölçeği ile mevcut tutum ölçeklerine yenilikçi bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmektedir. Ölçeği geliştirme aşamasında, mevcut olan tutum ölçekleri incelendikten sonra uzman görüşleri de alınarak oluşturulan tutum maddeleri, çeşitli aşamalardan geçerek en son halini aldı. Geliştirme aşamasında ölçeğin örneklemini, İstanbul il merkezinde bulunan toplam 3 ilköğretim okulu oluşturmaktadır. Ölçekte, 10'u olumlu, 10'u olumsuz olmak üzere toplam 20 tutum maddesi bulunmaktadır. Faktör analizi yapılarak son halini alan tutum ölçeğinin Cronbach- Alfa iç tutarlık katsayısı a = 0,8739 olarak bulundu. 3'lü likert türünde olan ölçek ile, ilköğretim öğrencilerinde fen ve teknoloji dersi ile bu derste yapılan etkinlikler hakkında görüşlerini ifade etmeleri istendi. Öğrencilerin tutum ölçeğine verdikleri cevaplar doğrultusunda verilerin istatistiksel analizleri yapılarak araştırmalarda kullanılmak üzere hazır hale geldi. Son olarak da, fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğini geliştirirken karşılaşılan sorunlar dikkate alınarak ve onu diğer ölçeklerden farklı kılan 3'lü likert tarzında hazırlanması, yeni öğretim programının içeriğine uygun olacak şekilde fene, teknolojiye ve fen ve teknoloji dersinde yapılan etkinliklere yönelik tutum maddeleri içermesi gibi özellikler tespit edilerek öneriler sunuldu.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arseven, A. (2001). Alan Araştırma Yöntemi . Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Başar, H. (Kasım, 2006). Araştırmalarda Likert yanılgısı. yunus.hacettepe.edu. tr/~alerbas/Likert. doc
  • Baysan, C. & Tekarslan, E. (1998). Davranış bilimleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Best, J. W. (1970). Research in Education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.
  • Bilgin, İ., Özarslan, M. & Bahar, M. (2006). İlköğretim 8. Sınıf Alan Bağımlı ve Bağımsız, Bilişsel Stile Sahip Öğrencilerin Fen Dersine Karşı Tutum ve Maddenin Doğası Konusundaki Başarılarının Karşılaştırılması. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Boone, W. J. (1997). Science attitudes of selected middle school students in China: A preliminary investigation of similarities and differences as a function of gender. School science and mathematics, 97 (2): 96-103.
  • Bryman, A. & Cramer, D. (1997). Quantitative data analysis with spss for windows: A guide for social scientists. New York: Routledge.
  • Budak, E. (2001). Üniversite analitik kimya laboratuarlarında öğrencilerin kavramsal değişimi, başarısı, tutumu ve algılamaları üzerine yapılandırıcı öğretim yönteminin etkileri. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Buldu, N. (2005). Attitudes of Pre-Service Elementary Teachers Towards Science: A Cross-National Study Between The USA and Turkey. Unpublished PhD dissertation. Indiana University, faculty of the University Graduate School, USA.
  • Buluş, M. (2001). Kişi algı ölçeğinin öğretmen adayları için güvenirlik ve geçerlik çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5, 29-35.
  • Dağ, İ. (2002). Kontrol odağı ölçeği (KOÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17, 77-90.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ekici, G., (2002). Biyoloji Öğretmenlerinin Laboratuvarı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 62-66.
  • Francis, L. J. & Greer, J. E. (1999). Attitude toward science among secondary school pupils in Northern Ireland: Reltionship with sex, age and religion. Research in Science & Technological Education, 17, (1): 67-74.
  • Geban, O., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Atlan, A. & Şahbaz, O. (1994). Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına ve Fen Bilgisi İlgilerine Etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Hovardaoğlu, S. & Sezgin, N. (1998). Eğitimde ve psikolojide ölçme standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği ve ÖSYM yayını.
  • Kadhiravan, S. & Balasubramanian, N. (1999). Computer anxiety and attitude towards computers in relation to achievement in computer science. Paper presented at the annual meeting of the International Conference on Collaborative & Networked Learning. New Delhi. India.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Basım Yayım dağıtım, 7. basım.
  • Kaiser, H.F. (1974). An index of factorial simplicity, Psychometrika, 39, 31-6.
  • Kind, P., James, K. & Barmby, P. (2007). Developing attitudes towards science measures. Internatial Journal of Science Education, 29 (7): 871-893.
  • Koballa, T.R. (1988). The determinants of female junior high school students' intentions to enroll in elective physical sciences in high school: testing the applicability of the theory of reasoned action. Journal of Research in Science Teaching, 25, 479-492.
  • Likert, R. (1967). " The Method of Constructing an Attitude Scale". Readings in Attitude Theory and Measurements. Ed. Martin Fishbein. John Wiley and SonsInc. New York.
  • Misiti, F. L., Jr., Shrigley, R. L. & Hanson, L. (1991). Science attitude scale for middle school students. Science education. 75, 525-540.
  • Morgan, Cliford T. (1991). Psikolojiye Giriş. 8. Baskı (çev. Hüsnü Arıcı, Orhan Aydın ve diğerleri), Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara.
  • Morrell, P. D. & Lederman N. G. (1998). Students' attitudes toward school and classroom science: Are they independent Phemonema? School Science and Mathematics, 98, (2): 76-83.
  • Nuhoğlu, H. & Yalçın, N., (2004). Fizik Laboratuvarına Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Fizik Laboratuvarına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 5, 2: 317-327.
  • Osborne, J. W. & Costello, A. B. (2004). Sample size and subject to item ratio in principal components analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(11). Retrieved October 14, 2007 from http://PAREonline. net/getvn. asp?v=9 &n= 11
  • Öner, N. (1997). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özgüven, İ.E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Pell, T. & Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from 5 to 11. Internatial Journal of Science Education, 23 (8): 847-862.
  • Reid, N. & Skryabina, E. A. (2002). Attitudes toward phsics. Research in science and technology education, 20 (1): 67-81.
  • Selvi, K. (1996). Tutumların ölçülmesi ve program değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 39-53.
  • Shrigley, R.L., Koballa, T. R., & Simpson, R. D. (1988). Defining attitudes for science educators. Journal of Research in Science Teaching, 25(8), 659-678.
  • Şimşek, N. (2002). Kimya Eğitimine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Hazırlanması ve Buna Yönelik Çeşitli Değerlendirmelerin Yapılması. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı yayınları, no: 17.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. İkinci baskı, Türk Psikologlar Derneği Yayını, Ankara.
  • Turgut, M. F. (1990). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Saydam Matbaası, Yedinci basım, Ankara.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. ÖSYM Yayını, Ankara.
  • Turgut, M.F. (1997). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Tyler, L. E., (1971). Test and Measurement. Second Edition Prentice- Hall.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim psikolojisi. Ankara: Bilim Yayınları.
APA NUHOĞLU H (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 627 - 639.
Chicago NUHOĞLU Hasret İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. (2008): 627 - 639.
MLA NUHOĞLU Hasret İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 2008, ss.627 - 639.
AMA NUHOĞLU H İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2008; 627 - 639.
Vancouver NUHOĞLU H İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2008; 627 - 639.
IEEE NUHOĞLU H "İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi." , ss.627 - 639, 2008.
ISNAD NUHOĞLU, Hasret. "İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi". (2008), 627-639.
APA NUHOĞLU H (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), 7(3), 627 - 639.
Chicago NUHOĞLU Hasret İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online (elektronik) 7, no.3 (2008): 627 - 639.
MLA NUHOĞLU Hasret İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.7, no.3, 2008, ss.627 - 639.
AMA NUHOĞLU H İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2008; 7(3): 627 - 639.
Vancouver NUHOĞLU H İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2008; 7(3): 627 - 639.
IEEE NUHOĞLU H "İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi." İlköğretim Online (elektronik), 7, ss.627 - 639, 2008.
ISNAD NUHOĞLU, Hasret. "İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi". İlköğretim Online (elektronik) 7/3 (2008), 627-639.