Yıl: 2008 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 726 - 737 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören son sınıftaki öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinde yer alan öğretim süreçleri açısından kendilerini ve öğretmenlik uygulaması dersinden sorumlu öğretim elemanları ile uygulama öğretmenlerini nasıl değerlendirdiklerine ilişkin görüşleri saptanmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu sınıf öğretmenliği anabilim dalının son sınıfında öğrenim gören 146 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen bir bilgi toplama formu aracılığıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde maddelerin her biri için yüzde ve frekans hesaplanmıştır. Bulguların işaret ettiği en önemli sonuç, öğretmen adaylarının öğretim ile ilgili birçok durumda kendilerini yeterli olarak değerlendirmeleridir. Benzer şekilde, uygulama öğretmenleri ve öğretim elemanlarının öğretmen adaylarını bu dersle ilgili olarak başarısız bulma oranının oldukça düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adayları öğrencilerin bireysel farklılıkları ile ilgilenme ve ana dillerini etkin kullanma konularında kendilerini yetersiz bulmaktadırlar.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Evaluation of Teaching Practice Course According to Opinions of Teacher Candidates

Öz:
The purpose of this study was to specify the opinions of teacher candidates who are in the department of Primary School Teaching about the course of teaching practice. Around this general purpose it was asked the opinions of teacher candidates about the evaluation of themselves, practice teachers and the instructors in terms of instructional process in teaching practice course. The sample of the study was totally 146 fourth grade teacher candidates from the department of primary school teaching. The data was obtained by means of an instrument that was developed by the researchers. The analysis of the data was actualized with percentile and frequency calculations. The most important result of the study pointed out that the teacher candidates were perceived themselves as sufficient and well in many aspects of instructional process. Similarly, it was determined that the scoring of teacher candidates as under achievers were very low by the instructors and practice teachers. According to another finding, teacher candidates found themselves as not sufficient in dealing with individual differences of the students and using mother language efficiently.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adey, K. (1997). First impressions do count: mentoring student teachers. Teacher Development. 1(1):123-133.
  • Akyıldız, H. (1995). The Evaluations of Teacher Candidates About Effective Teacher Features on The Ideal-Practical Level. Teacher Training for the Twenty First Century, World Conference on Teacher Education, Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education, August 27- September 2,s.39-50, İzmir-Turkey.
  • Aydın, A. (2000). Sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Azar, A. (1999). Öğretmenlerin iş başında gelişimini Destekleyen Modeller. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:11:39-45.
  • Azar, A. (2003). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerine İlişkin Görüşlerinin Yansımaları, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:159, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/azar.htm adresinden 07.05.2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Clift, R.T. & Warner, A.R. (1986). University Contributions to the Education of Teachers. Journal of Teacher Education. March-April: 32-35.
  • Dallmer, D. (2004). Collaborative relationships in teacher education: A personal narrative of conflicting roles. Curriculum Inquiry. 34(1), 29-45.
  • Erkılıç, T.A. (2007). Zaman yönetimi. (s.119-141). Etkili sınıf yönetimi. Editör: Hüseyin Kıran 3.Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Goodman, J. (1988). University culture and the problem of reforming field experiences in teacher education. Journal of Teacher Education, 39(2):45-53.
  • Gökçe, E. & Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulası etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 38(1): 43-71.
  • Hasher, T., Cocard, Y. Ve Moser, P. (2004). Forget about theory-practice is all? Student teachers' learning in practicum. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 10(6): 623-637.
  • Hawley, D.W. (1993). New goals and changed roles: Re-visioning teacher education. Educational Record, 74(3):26-32. [Online]: http://web.ebscohost.com/ehost/ adresinden 27.12.2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Karamustafaoğlu, O. & Akdeniz, A. R. (2002). Fizik öğretmen adaylarının kazanmaları beklenen davranışları uygulama okullarında yansıtabilme olanakları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ-Ankara. [Online]: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/ozetler.htm
  • Killen, R. (1995). Practicum problems: Turning students' difficulties into positive learning experiences. Öğretmen Eğitimi Dünya Konferansı. 27 Ağustos-2 Eylül, İzmir / Türkiye.
  • Kiraz, E. (2002). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi mesleki gelişiminde uygulama öğretmenlerinin işlevi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(1), 183-196.
  • Küçükahmet, L. (1993). Öğretmen Yetiştirme (Programları ve Uygulamaları). Gazi Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Küçükahmet, L. 2002. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Nobel Yayınları 4. Baskı, Ankara.
  • Leask, M. (1995). School-based teacher education in England and Wales: the unanswered questions. Paper presented at the Annual Conference of the A.T.E.A. Inc., Sydney, Australia, July.
  • Maynard, T. (2000). Learning to teach or learning to manage mentors? Experiences of school-based teacher training. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 8(1):17-30. [Online]: http://web.ebscohost.com/ehost/pdf adresinden 14.03.2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Tezel-Özbek, Z., & Aytekin, F. (2003). Eğitim fakültesi öğrencilerin öğretmenlik mesleğine bakış açıları ve öğretmenlik uygulaması dersinde memnuniyet durumları üzerinde bir araştırma. Çağdaş Eğitim Dergisi, 284 (2), 31-39.
  • Topkaya, E.Z. & Yalın, M. (2006). Uygulama Öğretmenliğine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 1(1-2):14-24.
  • Sıdal, C. (1996). Öğretmen eğitiminde okul deneyiminin önemi ve bir yaklaşım önerisi. Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve Yaklaşımlar Sempozyumu, Ankara.
  • Gökçe, E. & Demirhan, C. (2005). Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım mı Yoksa Geleneksel Bir Anlayış mı? Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 38(2),187-195
  • Şişman, M. & Acat, B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1):235-250.
  • Yapıcı, Ş. & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online. 3(2):54-59, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu) (1998). Fakülte-Okulİşbirliği YÖK-Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştrme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu) (1999). Türkiye'de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon YÖK-Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Zanting, A., Verloop, N. & Vermunt, J.D. (2001). Student teachers' beliefs about mentoring and learning to teach during teaching practice. British Journal of Educational Psychology. 71(1):57-80. [Online]: http://web.ebscohost.com/ehost/pdf adresinden 24.02.2006 tarihinde indirilmiştir.
APA ÖZKILIÇ R, BİLGİN A, KARTAL H (2008). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. , 726 - 737.
Chicago ÖZKILIÇ Rüçhan,BİLGİN Asude,KARTAL Hülya Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. (2008): 726 - 737.
MLA ÖZKILIÇ Rüçhan,BİLGİN Asude,KARTAL Hülya Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. , 2008, ss.726 - 737.
AMA ÖZKILIÇ R,BİLGİN A,KARTAL H Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. . 2008; 726 - 737.
Vancouver ÖZKILIÇ R,BİLGİN A,KARTAL H Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. . 2008; 726 - 737.
IEEE ÖZKILIÇ R,BİLGİN A,KARTAL H "Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi." , ss.726 - 737, 2008.
ISNAD ÖZKILIÇ, Rüçhan vd. "Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi". (2008), 726-737.
APA ÖZKILIÇ R, BİLGİN A, KARTAL H (2008). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), 7(3), 726 - 737.
Chicago ÖZKILIÇ Rüçhan,BİLGİN Asude,KARTAL Hülya Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik) 7, no.3 (2008): 726 - 737.
MLA ÖZKILIÇ Rüçhan,BİLGİN Asude,KARTAL Hülya Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.7, no.3, 2008, ss.726 - 737.
AMA ÖZKILIÇ R,BİLGİN A,KARTAL H Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2008; 7(3): 726 - 737.
Vancouver ÖZKILIÇ R,BİLGİN A,KARTAL H Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2008; 7(3): 726 - 737.
IEEE ÖZKILIÇ R,BİLGİN A,KARTAL H "Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi." İlköğretim Online (elektronik), 7, ss.726 - 737, 2008.
ISNAD ÖZKILIÇ, Rüçhan vd. "Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi". İlköğretim Online (elektronik) 7/3 (2008), 726-737.