Yıl: 2007 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 377 - 389 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuarı uygulamalarının sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç becerileri ve akademik başarı düzeylerine etkisini incelemektir. Bu araştırma, 2004-2005 akademik yılının ilkbahar döneminde, eğitim fakültesinin 2 farklı sınıfında bulunan 94 sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda, laboratuar uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli yapılırken, kontrol grubunda, geleneksel laboratuar uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, deney grubundaki öğretmen adaylarının akademik başarı açısından, kontrol grubundaki öğretmen adaylarından anlamlı bir şekilde daha başarılı ve bilimsel süreç becerisi açısından da anlamlı bir şekilde daha gelişmiş oldukları belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular dikkate alınarak, fen eğitimi açısından, sonuçlar tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The effect of creative and critical thinking based laboratory applications on academic achievement and science process skills

Öz:
The purpose of the study was to investigate the effect of creative and critical thinking based laboratory method on prospective primary teachers’ science process skills and academic achievement. This research was conducted with 94 prospective elementary teachers who were enrolled in two classes of education faculty in the spring semester of the 2004-2005 academic year. While the creative and critical thinking based laboratory applications were conducted in the experimental group, traditional laboratory applications were conducted in the control group. As a result of the investigation, it was determined that the experimental group was successful than the control group in terms of the science process skills and academic achievement. Implications for science education at the teacher education level were discussed.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksu, M. (1989). Biçimlendirmeye, yetiştirmeye dönük değerlendirmenin okullardaki öğrenmeye etkisi. Doktora Tezi . Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Bonk, J. G,& Smith, S.G.(1998). Alternative ınstructional strategies for creative and critical thinking in the accounting curriculum. Journal of Accounting Education.16 (2), 261293.
  • Dam, G. & Volman, M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and Instruction. 14, 359-379.
  • Demirel, Ö. (2004) Eğitimde Program Geliştirme. (6.baskı). Ankara:Pegem Yayıncılık
  • Duchscher, B. E. J. (1999). Catching the wave: understanding the concept of critical thinking. Journal of Advanced Nursing. 29(3),577-583.
  • Enger, K.S. & Yager, R.E. (1998). The Iowa assessment handbook. The Iowa- SS&C Project, (pp.5-13) Science Education Center, The University of Iowa, Iowa City.
  • Jackson, L.(2000). Increasing Critical Thinking Skills To Improve Problem-Solving Ability İn Mathematics. Master thesis of arts in teaching and leadership. Saint Xavier University. Northern Illinois.
  • Kimmel, P. (1995). A Framework For Incorporating Critical Thinking into Accounting Education. Journal of Accounting Education. 13(3), 299-318.
  • Koray, Ö. (2003), Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünmeye Dayalı Öğrenmenin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurfiss, J. G. (1988). Critical Thinking, theory, research, practice and possibilities.Washington, D.C:Association for the Study of Higher Education.
  • Oğuz, M.(2002). İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Yaratıcı Problem Çözme Yönteminin Başarıya ve Tutuma Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Özdemir, M. (2004). Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuar yönteminin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. Zonguldak.
  • Özden, Y. (2004). Öğrenme ve öğretme. (6. Baskı).Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Parners, S.J.& Reese H.W(1970). Programming creative behaviour, Child Development, 41, 413-423.
  • Paul, R. & Elder, L. (2004). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools.. [online]: Retrieved on 09-May-2005, at URL: http://www.criticalthinking.org
  • Sandwith, N.D. (1978). The Effect Of Trainning For Creativity On The Divergent Thinking Abilities Of A Sample Of Turkısh Nineth Graders. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saeki, N., Xitao F. and Lani, V. D. (2001). A Comparative Study of Creative Thinking of American and Japanese Colloge Students The Journal of Creative Behavior. 35 (1),24-26
  • Sungur, N. (1988). Yaratıcı Sorun Çözme Programının Etkililiği: EYTP Öğrencilerine İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tamir, P. (1997) How are laboratories used?, Journal of Research in Science Teaching, 14(4), 311-316.
  • Vural, B. (2004) Öğrenci Merkezli Eğitim ve Çoklu Zeka. Ankara: Hayat Yayınevi
APA Koray Ö, Köksal M, ÖZDEM İR M, PRESLEY İRFAN A (2007). Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. , 377 - 389.
Chicago Koray Özlem,Köksal Mustafa,ÖZDEM İR Muhammet,PRESLEY İRFAN Arzu Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. (2007): 377 - 389.
MLA Koray Özlem,Köksal Mustafa,ÖZDEM İR Muhammet,PRESLEY İRFAN Arzu Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. , 2007, ss.377 - 389.
AMA Koray Ö,Köksal M,ÖZDEM İR M,PRESLEY İRFAN A Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. . 2007; 377 - 389.
Vancouver Koray Ö,Köksal M,ÖZDEM İR M,PRESLEY İRFAN A Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. . 2007; 377 - 389.
IEEE Koray Ö,Köksal M,ÖZDEM İR M,PRESLEY İRFAN A "Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi." , ss.377 - 389, 2007.
ISNAD Koray, Özlem vd. "Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi". (2007), 377-389.
APA Koray Ö, Köksal M, ÖZDEM İR M, PRESLEY İRFAN A (2007). Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik), 6(3), 377 - 389.
Chicago Koray Özlem,Köksal Mustafa,ÖZDEM İR Muhammet,PRESLEY İRFAN Arzu Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik) 6, no.3 (2007): 377 - 389.
MLA Koray Özlem,Köksal Mustafa,ÖZDEM İR Muhammet,PRESLEY İRFAN Arzu Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik), vol.6, no.3, 2007, ss.377 - 389.
AMA Koray Ö,Köksal M,ÖZDEM İR M,PRESLEY İRFAN A Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik). 2007; 6(3): 377 - 389.
Vancouver Koray Ö,Köksal M,ÖZDEM İR M,PRESLEY İRFAN A Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik). 2007; 6(3): 377 - 389.
IEEE Koray Ö,Köksal M,ÖZDEM İR M,PRESLEY İRFAN A "Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi." İlköğretim Online (elektronik), 6, ss.377 - 389, 2007.
ISNAD Koray, Özlem vd. "Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi". İlköğretim Online (elektronik) 6/3 (2007), 377-389.