Yıl: 2007 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 441 - 451 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği

Öz:
Bu çalışmanın amacı ilköğretimde çalışan öğretmenlerin bilgisayar özyeterlik düzeylerini belirlemek, yaş, cinsiyet, kıdem, branş, bilgisayara sahip olma durumu ve bilgisayar kullanma sıklığı değişkenlerine göre öğretmenlerin bilgisayar özyeterliklerinin farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin bilgisayar özyeterlik düzeyleri 71,52 puanla orta düzey bulunmuştur. 20-25 yaş öğretmenlerin ve 0-5 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin bilgisayar özyeterlik düzeyleri diğer gruplara göre daha yüksektir. Cinsiyet değişkeni ile öğretmenlerin bilgisayar özyeterlikleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Branş değişkeni ile bilgisayar özyeterliği arasında, bilgisayar öğretmenleri ile diğer tüm branşlar arasında bilgisayar öğretmenleri lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bilgisayara sahip olan öğretmenlerin ve bilgisayarı çok sık kullanan öğretmenlerin bilgisayar özyeterlikleri diğer öğretmenlere göre daha yüksektir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Özyeterlik İnancı İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 2 (3), Article 11, [Online]: http://www.tojet.net adresinden 25 Mart 2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S. ve Koray, Ö. (2005). Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnanç Düzeyleri Ve Problem Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma- Kastamonu İli Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 93-102.
  • Arsal, Z. (2006). "Self-efficacy beliefs of teacher candidates on using a computer in teaching." Paper presented at the annual meeting of the 6thInternational Educational Technologies Conference, Cyprus.
  • Aşkar, P.ve Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Özyeterlik Algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. NJ: Prentice-Hall.
  • Chao, W. Y. (2001).Using computer self-efficacy scale to measure the attitudes of Taiwan elementary preservice teachers toward computer technology (China). Unpublished Master Thesis. Florida Atlantic University.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Compeau, D. R.& Higgins., C. A. (1995). Computer self-efficacy: development of a measure and ınitial test. MIS Quarterly, 19(2), 189-211.
  • Decker, C. A. (1999). Technical education transfer: Perceptions of employee computer technology self-efficacy. Computers in Human Behavior, 15(2), 161-172.
  • Galpin, V. C., Senders, I., Turner, H. & Venter, B. (2003). Gender and educational background and their effect on computer self- efficacy and perceptions. Technical Report TR-Wits-CS-2003-0, School of Computer Science, University of the Witwatersrand.
  • Gürcan, A. (2005). Bilgisayar Özyeterliği Algısı İle Bilişsel Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki.Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19,179-193.
  • Işıksal, M. ve Aşkar, P. (2003). İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik Ve Bilgisayar Özyeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109-117.
  • Karsten, R.& Roth, M.R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in ıntroductory computer literacy courses. Journal of Research on Technology Education,. 31(1), 14-24.
  • Keskinkılıç, G. ve Alabay, E. (2006). Selçuk Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Kullanımına Yönelik Özyeterlik İnançlarının Belirlenmesi. 6. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı 'nda sunulan bildiri, Kıbrıs
  • Kinzie, M. B., Delcourt, M. A. B. & Powers, S. M. (1993). Computer technologies: Attitudes and self-efficacy across undergraduate disciplines. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, GA. ED 357 064.
  • Lev, E.L. (1997). Bandura's theory of self-efficacy: applications to oncology. Scholary Inquiry for Nursing Practice, 11(1), 21-42.
  • Maibach, E. & Murphy, D. A. (1995). Self-efficacy in health promotion research and practice: conceptualization and measurement. Health Education Research, 10(1), 37-50.
  • Morgil, İ., Seçken, N. ve Yücel, S. (2004). Kimya Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1).
  • Mudasiru, O. Y. (2005). An investigation into teacher's self-efficacy in implementing computer education in Nigerian secondary schools, Meridian: A Middle School Technologies Journal, 8(2), 1-5.
  • Ng, Y, C. (2006). Levels of computer self-efficacy, computer use and earnings in China. Economics Letters, 90(3), 427-432.
  • O'Leary, A. (1985). Self-efficacy and health. Behavioral Research & Therapy. 23, 437-451.
  • Salanova, M. R., Grau, M., Cifre, E. & Llorens, S. (2000). Computer training, frequency of usage and burnout: the moderating role of computer self-efficacy. Computers in Human Behavior, 16(6), 575-590.
  • Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and achievement behaviors. Educational Psychology Review, 1(3), 173-208.
  • Seferoğlu, S. S.ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Torkzadeh, G., &Van Dyke. T. P. (2002). Effects of training on ınternet self-efficacy and computer user attitudes. Computers in Human Behavior, 18(5), 479- 494.
  • Usluel, Y. ve Seferoğlu. S. S. (2003). Eğitim Fakültelerindeki Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Kullanımı Ve Özyeterlik Algıları. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı'nda sunulan bildiri, Ankara
  • Zhang, Y. & Espinoza, S. (1998). Relationships among computer self-efficacy, attitudes toward computers, and desirability of learning computing skills. Journal of Research on Technology in Education, 30(4), 420-439.
APA ÖZÇELİK H, Kurt A (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. , 441 - 451.
Chicago ÖZÇELİK Hatice,Kurt Adile Aşkım İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. (2007): 441 - 451.
MLA ÖZÇELİK Hatice,Kurt Adile Aşkım İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. , 2007, ss.441 - 451.
AMA ÖZÇELİK H,Kurt A İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. . 2007; 441 - 451.
Vancouver ÖZÇELİK H,Kurt A İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. . 2007; 441 - 451.
IEEE ÖZÇELİK H,Kurt A "İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği." , ss.441 - 451, 2007.
ISNAD ÖZÇELİK, Hatice - Kurt, Adile Aşkım. "İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği". (2007), 441-451.
APA ÖZÇELİK H, Kurt A (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. İlköğretim Online (elektronik), 6(3), 441 - 451.
Chicago ÖZÇELİK Hatice,Kurt Adile Aşkım İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. İlköğretim Online (elektronik) 6, no.3 (2007): 441 - 451.
MLA ÖZÇELİK Hatice,Kurt Adile Aşkım İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. İlköğretim Online (elektronik), vol.6, no.3, 2007, ss.441 - 451.
AMA ÖZÇELİK H,Kurt A İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. İlköğretim Online (elektronik). 2007; 6(3): 441 - 451.
Vancouver ÖZÇELİK H,Kurt A İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. İlköğretim Online (elektronik). 2007; 6(3): 441 - 451.
IEEE ÖZÇELİK H,Kurt A "İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği." İlköğretim Online (elektronik), 6, ss.441 - 451, 2007.
ISNAD ÖZÇELİK, Hatice - Kurt, Adile Aşkım. "İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği". İlköğretim Online (elektronik) 6/3 (2007), 441-451.