Yıl: 2007 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 452 - 468 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları

Öz:
Çevre eğitimiyle çevreye duyarlı, çevre koruma konusunda olumlu tutum ve davranışlara sahip bireyler yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Ülkemizde temel ve zorunlu olması bakımından ilköğretim, çevre eğitiminde büyük önem taşımaktadır. İlköğretimde uygulanan çevre eğitiminde, öğrencilere bilgi vermekten öte tutum ve davranış değiştirme boyutuna öncelik verilmesi gerekmektedir. Bu nedenle, öğrencilerin tutumları ve tutumlarını etkileyen etmenler bilinmelidir. Yapılan araştırma, ilköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen "İlköğretim Öğrencileri Çevre Tutum Ölçeği (İÇTÖ)" ile toplanmış ve verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin tutumları, cinsiyet, akademik başarı düzeyi, baba ve annenin eğitim düzeyi ve ailenin gelir düzeyi gibi bağımsız değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının cinsiyet ve akademik başarı düzeyine göre farklılaştığı görülürken, baba ve annenin eğitim düzeyi ve ailenin gelir düzeyine göre farklılaşmadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alp, E., Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutum ve bilgileri üzerine bir çalışma. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. (ss.110). (07-09 Eylül 2006). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baez, A.V., Knamiller, G.W. & Smyth, J.C. (1987). The environment and science and technology education. A. Wheaton and Co. Ltd. Exeter.
  • Ceyhan, E. ve Namlu, A. G. (2000). Bilgisayar kaygısı ölçeği(BKÖ):Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 77-93.
  • Chawla, L. (1992). Research priorities in environmental education. Children's Environments, 9(1), 6871.
  • Cordes, C. & Miller, E. (Eds.). (1999). Fool's Gold: A Critical Look at Computers in Childhood. Alliance for Childhood. www.allianceforchildhood.org/projects/computers /computers_reports_fools_gold_contents.htm adresinden 20.09.2002 tarihinde alındı.
  • Davidson, D. & Freudenberg ,W. (1996). Gender and environmental risk concerns: a review of available research. Environment and Behavior, 28, 302-339.
  • DPT. (1994). Yedinci beş yıllık kalkınma çevre özel ihtisas komisyonu raporu. Yayın no: 2360. Ankara: DPT Yayınları.
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin çevre eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim Araştırmaları. 18, 71-83
  • Gardos, V. & Dodd, D. (1995). An immediate response to environmentally disturbing news and the enviroenmental attitudes of college students. Psychological Reports, 77, 1121-1122.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (1999). Türkiye'de ve Çeşitli Ülkelerde İlköğretim: Program-Öğrenci-Öğretmen. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hacıeminoğlu, E., Alp, E. ve Ertepınar, H. (2006). Öğretmen adaylarının çevreye ve çevre konularını öğretmeye yönelik tutumları. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. (ss.113). (07-09 Eylül 2006). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Hsu, S.-J. (2004). The effects of an environmental education program on responsible environmental behavior and associated environmental literacy variables in Taiwanese college students. The Journal of Environmental Education, 35(2): 37-48.
  • Hungerford, R. H. & Peyton, R. B. (1976). Teaching environmental education. Portland, ME: J.
  • Weston Walch. In Hsu, Shih-Jang. (2004). The effects of an environmental education program on responsible environmental behavior and associated environmental literacy variables in Taiwanese college students. The Journal of Environmental Education, 35(2): 37-48.
  • Kavak, Y. (1997). Dünyada ve Türkiye'de ilköğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Kilbourne, W.E., Beckmann, S.C., Lewis, A. & Dam, Y.V. (2001). A multinational examination of the dominant social paradigm in environmental attitudes of university students. Environment & Behavior, 33(2), 209-229.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
  • Özmen, D., Çetinkaya, A. Ç. ve Nehir, S. (2005). Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 4(6), 330-344.
  • Paraskevopoulos, S., Korfiatis, K. J. & Pantis, J. D. (2003). Social exclusion as constraint for the development of environmentally friendly attitudes. Society and Natural Resources, 16, 759-774.
  • Pooley, J. A. & O'Connor, M. (2000). Environmental education and attitudes. Environment & Behavior, 32(5), 711-724.
  • Poortinga, W., Steg, L. & Vlek, C. (2004). Values, environmental concern and environmental behavior. Environment and Behavior, 36(1), 70-93.
  • Roth, C. E. (1992). Environmental literacy: its roots, evolution and directions in the 1990s. Columbus, OH: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2): 99-110.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. İkinci Baskı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Thompson, J. C. & Gasteiger, E. L. (1985). Environmental attitude survey of university students 1971 vs 1981. ERIC No. ED 257648.
  • Tikka, P. M., Kuıtunen, M. T. & Tynys, S. M. (2000). Effects of educational background on students' attitudes, activity levels, and knowledge concerning the environment. The Journal of Environmental Education, 31(3), 12-19.
  • Tuncer, G., Sungur, S., Tekkaya, C. ve Ertepınar, H. (2004). Environmental attitudes of the 6th grade students from rural and urban areas: a case study for Ankara. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 167-175.
  • Tung, C.Y., Huang, C. C. & Kawala, C. (2002). The effects of different environmental education programs on the environmental behavior of seventh-grade students and related factors. Journal of Environmental Healt, 64(7), 24-29.
  • Uljas, J. (2001). Social identity influences on environmental attitudes and behaviors. TRAMES: A Journal of the Humanities & Social Sciences, 5(3), 255-269.
  • UN. (2007). UN Environment chief hails push for protection of ozone layer to combat climate change. htpp://www.un.org/apps/news adresinden 6 Mart 2007 tarihinde alındı.
  • UNESCO. (1980). Environmental education in the light of the Tbilisi conference. In Hsu, Shih-Jang. (2004). The effects of an environmental education program on responsible environmental behavior and associated environmental literacy variables in Taiwanese college students. The Journal of Environmental Education, 35(2): 37-48.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık,
  • Uyeki, E. S. & Holland, L. J. (2000). Diffusion of pro-environment attitudes? American Behavioral Scientist, 43(4), 646-662.
  • Uzun, N. (2005). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları. II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. (ss.30-40). (26-28 Mayıs 2005). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Vaughan, C., Gack, J., Solorazano, H. & Ray, R. (2003). The effect on environmental education on schoolchildren, their parents, and community members: a study of intergenerational and intercommunity learning. The Journal of Environmental Education. 34(3), 12-21.
  • Yılmaz, O., Boone, W. & Andersen, H. O. (2004). Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education. 26(12): 1527-1546.
APA GÖKÇE N, KAYA E, AKTAY S, ÖZDEN M (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. , 452 - 468.
Chicago GÖKÇE Nazlı,KAYA Erdoğan,AKTAY Sayim,ÖZDEN MUHAMMET İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. (2007): 452 - 468.
MLA GÖKÇE Nazlı,KAYA Erdoğan,AKTAY Sayim,ÖZDEN MUHAMMET İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. , 2007, ss.452 - 468.
AMA GÖKÇE N,KAYA E,AKTAY S,ÖZDEN M İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. . 2007; 452 - 468.
Vancouver GÖKÇE N,KAYA E,AKTAY S,ÖZDEN M İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. . 2007; 452 - 468.
IEEE GÖKÇE N,KAYA E,AKTAY S,ÖZDEN M "İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları." , ss.452 - 468, 2007.
ISNAD GÖKÇE, Nazlı vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları". (2007), 452-468.
APA GÖKÇE N, KAYA E, AKTAY S, ÖZDEN M (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online (elektronik), 6(3), 452 - 468.
Chicago GÖKÇE Nazlı,KAYA Erdoğan,AKTAY Sayim,ÖZDEN MUHAMMET İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online (elektronik) 6, no.3 (2007): 452 - 468.
MLA GÖKÇE Nazlı,KAYA Erdoğan,AKTAY Sayim,ÖZDEN MUHAMMET İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online (elektronik), vol.6, no.3, 2007, ss.452 - 468.
AMA GÖKÇE N,KAYA E,AKTAY S,ÖZDEN M İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online (elektronik). 2007; 6(3): 452 - 468.
Vancouver GÖKÇE N,KAYA E,AKTAY S,ÖZDEN M İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online (elektronik). 2007; 6(3): 452 - 468.
IEEE GÖKÇE N,KAYA E,AKTAY S,ÖZDEN M "İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları." İlköğretim Online (elektronik), 6, ss.452 - 468, 2007.
ISNAD GÖKÇE, Nazlı vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları". İlköğretim Online (elektronik) 6/3 (2007), 452-468.