Yıl: 2008 Cilt: 2008 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 178 - 188 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterliklerini belirlemektir. Çalışma kapsamında, bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterlikleri arasındaki ilişki ile öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterliklerinin sınıf ve cinsiyetlerine göre değişip değişmediğine bakılmıştır. Çalışmada, bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeği olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Sonuçlar, öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık öz-yeterliklerinin oldukça yüksek olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık öz-yeterlikleri arasında pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık öz-yeterliklerinin sınıf ve cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediği incelendiğinde, adayların bilgi okuryazarlık öz-yeterlik puanları arasında sınıflarına ve cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca, öğretmen adaylarının bilgisayar okuryazarlık öz-yeterlik puanları arasında sınıflarına göre anlamlı bir farklılık bulunmazken, cinsiyetlerine göre ise erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Anahtar Kelime: bilgi okuryazarlığı öz yeterlik cinsiyet farklılıkları bilgisayar okuryazarlığı bilgisayar özyeterliği öğretmen adayları yabancı dil öğretmenleri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Foreign Language Teacher Candidates' Information and Computer Literacy Perceived Self Efficacy

Öz:
This study is aimed to determine foreign languages teacher candidates’ self-efficacy for information literacy and computer literacy. Besides, relation between self-efficacy for information and computer literacy was also investigated. Two instruments were used for the study: information literacy and computer self efficacy scales. The results showed that information literacy and computer literacy self efficacy of the teacher candidates were quite high and there was a positive relationship between their information and computer literacy self efficacy. It was also found out that their information literacy self efficacy did not differ significantly by their gender and grades. However, their computer literacy self efficacy did not differ significantly by their grades, it did differ significantly by their gender.
Anahtar Kelime: computer literacy computer self-efficacy prospective teachers foreign language teachers information literacy self efficacy gender differences

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • American Association of School Librarians ve Association for Educational Communications and Technology (1998). Information Literacy Standards for Student Learning. Chicago: American Library Association,
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24(1), 1- 10.
  • ALA (American Library Association) (1998). Presidential Committee on Information Literacy: Final report. 22 Mart 2007 tarihinde http://www.ala.org/acrl/ilstandardlo.html adresinden alınmıştır.
  • ALA (American Library Association). (2000). Information literacy: a position paper on information problem solving. ALA. 19 Şubat 2000 tarihinde http//www.ala.org/aasl/positions/PS_infolit.html adresinden alınmıştır.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğretmen adaylarınınin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1- 8.
  • Avrupa Konseyi (Conseil de l’Europe). (1993). Apprentissage des langues et citoyenneté européenne. Conseil de la coopération culturelle. Belçika.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman and Company.
  • Breivik, P. S., Hannock, V. ve Senn, J. (1998). A progress report on information literacy: An update on the American Library Association Presidential Committee on Information Literacy: Final report. Chicago: ALA.
  • Candy, P. C. (2002). Lifelong learning and information literacy. UNESCO’da sunulmuş olan White Paper. 11 haziran 2007 tarihinde http://www.nclis.gov/libinter/infolitconf&meet/candy-paper.html adresinden alınmıştır.
  • Carr, J. A. (1998). Information literacy and teacher education. 22 Mart 2007 tarihinde http://www.libraryinstruction. com/information-lit.html adresinden alınmıştır.
  • Cuq, J.-P. ve Gruca, I. (2003). Dictionnaire de didactique du français étrangère et seconde. Paris: Cle International.
  • ISTE. (2000). National educational technology standards for teachers. Eugune: International Society for Technology Education.
  • Karsten, R. ve Roth, M. R. (1998). “The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy courses”. Journal of Research on Technology Education, 31, 14-24.
  • Korkut, E. (2004). Pour apprendre une langue étrangère (FLE). Ankara: Pegema.
  • Koul, R. ve Rubba, P. (1999). An analysis of the reliability and validity of personal internet teaching efficacy beliefs scale.
  • Kurbanoğlu S. ve Akkoyunlu, B. (2003). A study on the relationship between students perceived computer self-efficacy and self-efficacy for information literacy skills. eLit 2003, Conferenca, Glasgow, 9-11 June 2003.
  • Kurbanoglu, S., Akkoyunlu, B. ve Umay, A. (2006). Developing the information literacy self-efficacy scale. Journal of Documentation, 62(6), 730-743.
  • Majid, S. ve Abazova, A. F. (1997). Computer literacy and use of electronic information sources by academics: A case study of International Islamic University Malaysia. Asian Librarie,. 8(4), 100 – 111.
  • MEB (2004). 1 – 8 Matematik ilköğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Clearing up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Secretary's Commission on Achieving Necessary Skills (SCAN). (1991). What work requires of schools: A SCANS report for America 2000, Washington, DC: U.S. Government Printing Office. (ED 332 054).
  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı BilişimTeknolojileri ve Politikaları Özel İhtisas Komisyonu raporu. (2001) (Yayın No. DPT: 2560-öİK 576). Ankara: DPT.
  • TÜSİAD (1998). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin yeniden yapılandırılması. Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği. (Rapor No: TY/184/1999). 14 Nisan 2001 tarihinde http//www.tusiad.org/turkish/rapor/mesleki/mesleki02-1.pdf adresinden alınmıştır.
  • Usluel, Y. K. (2007). Can ICT usage make a difference on student teachers' information literacy self-efficacy. Library & information science research 2007, 29(1), 92-102
  • Volman, M. (1997). New technologies, new literacies, new differences. Gender and ethnic differences in pupils' use of ICT in primary and secondary education. Journal of Curriculum Studies, 29(3), 315-328
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (46-68). Cambridge: Cambridge University Press.
APA KORKUT Ş, Akkoyunlu B (2008). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. , 178 - 188.
Chicago KORKUT ŞEVKİYE ECE,Akkoyunlu Buket Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. (2008): 178 - 188.
MLA KORKUT ŞEVKİYE ECE,Akkoyunlu Buket Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. , 2008, ss.178 - 188.
AMA KORKUT Ş,Akkoyunlu B Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. . 2008; 178 - 188.
Vancouver KORKUT Ş,Akkoyunlu B Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. . 2008; 178 - 188.
IEEE KORKUT Ş,Akkoyunlu B "Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri." , ss.178 - 188, 2008.
ISNAD KORKUT, ŞEVKİYE ECE - Akkoyunlu, Buket. "Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri". (2008), 178-188.
APA KORKUT Ş, Akkoyunlu B (2008). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008(34), 178 - 188.
Chicago KORKUT ŞEVKİYE ECE,Akkoyunlu Buket Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008, no.34 (2008): 178 - 188.
MLA KORKUT ŞEVKİYE ECE,Akkoyunlu Buket Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2008, no.34, 2008, ss.178 - 188.
AMA KORKUT Ş,Akkoyunlu B Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 2008(34): 178 - 188.
Vancouver KORKUT Ş,Akkoyunlu B Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 2008(34): 178 - 188.
IEEE KORKUT Ş,Akkoyunlu B "Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008, ss.178 - 188, 2008.
ISNAD KORKUT, ŞEVKİYE ECE - Akkoyunlu, Buket. "Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008/34 (2008), 178-188.