Yıl: 2007 Cilt: 3 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 1 - 8 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Öz:
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin mesleki tükenmişlik ve mesleki tükenmişliğin alt boyutları olan duygusal tükenmişlik, duyarsızlaşma ve kişisel başarı duygusu düzeylerinin demografik özelliklerle olan ilişkisini açıklamaktır. Bu amaçla Mersin il merkezinde görev yapmakta olan 228 (121 devlet, 107 dershane) öğretmene ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak Maslach Tükenmişlik Anketi Türkçe'ye çevrilerek kullanılmıştır. Analiz sonucunda, cinsiyet, çalışılan kurum türü ve yaşa göre mesleki tükenmişliğin anlamlı ölçüde farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca erkeklerin kadınlara göre daha çok duyarsızlaşma yaşadıkları ve devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin özel dershanelerde çalışan öğretmenlere göre kişisel başarı duygularının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Duygusal tükenmişlik alt boyutunda ise bu demografik faktörlerin .05 önem derecesinde etkili olmadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İş Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme İktisat Davranış Bilimleri

-

Öz:
The purpose of this study is to examine the burn-out incident and its dimensions among high school teachers in public and private schools. Specifically, we intent to compart teachers in public high schools and those employed in private college preparatory. course teachers on the basis of demographic variables such as gender, age, experience etc. The sample of teachers from Mersin province (228) provided data for the study. To measure burnout level of teachers in the sample we used Maslach's Burnout measurement scale. ANOVA results indicated that there were statistically significant differences between groups in terms of gender, school type and age of respondents.
Anahtar Kelime:

Konular: İş Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme İktisat Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baltaş, A. ve Baltaş Z. (1993). Stres Ve Başa Çıkma Yollan, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Baysal, A., (1995). "Lise ve dengi okul öğretmenlerinde meslekte tükenmişliğe etki eden Faktörler", Yayınlanmamış Doktora Ten, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Çam, M. O. (1995). Tükenmişlik, İzmir: Saray Medikal Yayıncılık
  • Davis, J., & Wilson, S. M. (2000). Principles' efforts to empower teachers: Effects on teacher motivation and job satisfaction and stress. TTie Clearing House, 75(6), 349-357
  • Dolunay A. ve Piyal (2003). Öğretmenlerde Bazı Mesleki Özellikler ve Tükenmişlik, Kriz Dergisi, 11(1), 35-48
  • Dursun, S. (2000). "Öğretmenlerde tükenmişlik ile yükleme biçimi, cinsiyet, eğitim düzeyi ve hizmet süresi değişkenleri arasındaki yordayıcı ilişkilerin incelenmesi", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon
  • Dworkin, A.(2001). "Perspectives on Teacher Burnout And School Reform", International Education Journal, 4(2)
  • Ergin, C. (1996). "Maslaçh Tükenmişlik Ölçeğinin Türkiye Sağlık Personeli Normları", 3 P Dergisi, 4(1).
  • Forlin, C. (2001). "Inclusion: identifying potential stressors for regular class teachers", Educational Research, 43(3),~235-245.
  • Freudenberger, (1974). "Staff Burnout", Journal of Social Issues, 30, 159-165
  • Friedman, I.A. ve Farber, B.A. (1992). "Professeonal self-concept as a predictor of teacher burnout", Journal of Educational Research, 84(1), 28-35.
  • Girgin G. (1995). İlkokul Öğretmenlerinde Meslekten Tükenmişliğin Gelişimini Etkileyen Değişkenlerin Analizi ve Bir Model Önerisi: İzmir ili kırsal ve kentsel yöre karşılaştırması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, DEÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Girgin ve Baysal (2005). Tükenmişlik Sendromuna Bir Örnek: Zihinsel Engelli Öğrencilere Eğitim Veren Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyi, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (4)
  • Güçlü, N. (2001). Stres Yönetimi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 91-109
  • Gündüz.B., (2005). İlköğretim Öğretmenlerinde Tükenmişlik, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Haziran 2005, ss. 152-166.
  • Izgar, H. (2001). Okul Yöneticilerinde Tükenmişlik, Ankara: Nobel Kitapevi.
  • Kırılmaz, A. Y.; Çelen, Ü. ve Sarp, N. (2003). İlköğretimde Çalışan Bir Öğretmen Grubunda "Tükenmişlik Durumu" Araştırması,İlköğretim On-line, 2(1), 2-9
  • Kyriacou, C (1989). The Nature and Prevalence of Teacher Stress. (27-33) Philadelphia, PA: Open University Pres (Pearson, L. C, Moomaw, W. (2005). The Relationship between Teacher Autonomy and Stress, Work Satisfaction, Empowerment, and Professionalism, Educational Reserach Quarterly, 29(1), 37-53)
  • Maslach, C. (1976). Bumed-out. Human Behavior, 5(9): 16-22
  • Maslach, C. (1978). The Client Role in Staff Bum-out, Journal of Social Issues, 34(4), 111-124.
  • Maslach C. ve Jackson S. E. (1981). The Measurement of Experienced Burnout, Journal of Occupational Behavior, 2, 99-11
  • Maslach, C, Schaufeli, W., Leiter, M.P. (2001). Jop burnout, Annual Review of Psychology, (Ulaşım Adresi: http://findarticles.com)
  • Murat M. (2000). "Sınıf Öğretmenlerinde 10 Yıllık Meslek Sürecinde Tükenmişliğin gelişiminin haritalanması ve bazı değişkenlere göre incelenmesi", Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon
  • Oruç, S. (2007). Özel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi (Adana Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana
  • Örmen, U. (1992). "Tükenmişlik Duygusu ve Yöneticiler Üzerinde bir Uygulama", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Pearson, L. C. ve Hall, B. C, (1993). Initial construct validation of the teaching autonomy scale. Journal of Educational Research, 86(3), 172-177
  • Pearson, L. C, Moomaw, W. (2005). The Relationship between Teacher Autonomy and Stress, Work Satisfaction, Empowerment, and Professionalism, Educational Reserach Quarterly, 29(1), 37-53
  • Pines, A. M. (1993). "Burnout: An Existential Perspective In Professional Burnout", Recent Developments in Theory and Research, 33-51
  • Sabuncuoğlu, Z. (1996). Örgütsel Psikoloji, Bursa: Ezgi Kitapevi Yayınları
  • Sılığ, A. (2003). "Banka Çalışanlarının Tükenmişlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Tümkaya, S. (1996). "Öğretmenlerdeki Tükenmişlik, Görülen Psikolojik Belirtiler ve Başa Çıkma Davranışları", Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
APA ERŞEN YOĞUN A (2007). Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. , 1 - 8.
Chicago ERŞEN YOĞUN Ayşe Esmeray Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. (2007): 1 - 8.
MLA ERŞEN YOĞUN Ayşe Esmeray Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. , 2007, ss.1 - 8.
AMA ERŞEN YOĞUN A Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. . 2007; 1 - 8.
Vancouver ERŞEN YOĞUN A Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. . 2007; 1 - 8.
IEEE ERŞEN YOĞUN A "Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme." , ss.1 - 8, 2007.
ISNAD ERŞEN YOĞUN, Ayşe Esmeray. "Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme". (2007), 1-8.
APA ERŞEN YOĞUN A (2007). Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 1 - 8.
Chicago ERŞEN YOĞUN Ayşe Esmeray Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, no.34 (2007): 1 - 8.
MLA ERŞEN YOĞUN Ayşe Esmeray Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, no.34, 2007, ss.1 - 8.
AMA ERŞEN YOĞUN A Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 3(34): 1 - 8.
Vancouver ERŞEN YOĞUN A Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 3(34): 1 - 8.
IEEE ERŞEN YOĞUN A "Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, ss.1 - 8, 2007.
ISNAD ERŞEN YOĞUN, Ayşe Esmeray. "Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Mersin İlinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/34 (2007), 1-8.