Yıl: 2008 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 305 - 323 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması

Öz:
Bu araştırma ilköğretim sınıf öğretmenlerinin araç ve gereç kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik betimsel bir durum saptaması niteliğindedir. Araştırma nitel bir araştırma olup, veri toplama tekniklerinden odak grup görüşme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırma 2006-2007 öğretim yılının güz yarıyılında Kırşehir ili merkezine bağlı bir ilköğretim okulunda yapılmıştır. Çalışma gurubunu toplam 10 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Görüşmeler sırasında ses kayıt cihazı ve video-kamera kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ve NVivo programı kullanılarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak çalışmaya katılan sınıf öğretmenleri; etkili eğitim-öğretim için sınıf ortamında değişik aktiviteler yaptıklarını, derste öğrencilere çoklu öğrenme ortamları oluşturmak için araç-gereç kullanmaya dikkat ettiklerini, araç-gereç kullanımında birçok problemle karşılaştıklarını, uygulamaya konulan yeni programın sınıflarda araç-gereç kullanımını artırdığını fakat programla ilgili yeterli hazırlığın olmayışından kaynaklanan bazı olumsuzlukların da ortaya çıktığını, okulda kendilerinin de araç-gereçler geliştirdiklerini, araç-gereç kullanımı konusunda genel olarak kendilerini yeterli hissettiklerini, geleceğe yönelik araç gereç kullanımı konusundaki beklentilerinin olumlu olduğunu ancak bununla birlikte araç-gereç kullanımındaki olumsuzlukların da artacağını ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelime: öğretmen görüşleri sınıf ortamı sınıf öğretmenleri ilk öğretim okulu öğretmenleri öğretim materyalleri eğitimsel gereç ve materyalleri araç-gereç kullanımı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

A Case Study on the Use of Materials by Classroom Teachers

Öz:
This research has the nature of a descriptive case study aiming to clarify the opinions of primary education classroom teachers about the use of materials and tools in the lessons. It is a qualitative research benefiting from focus group interview method which is one of the efficient data collection techniques. “Semi-Structured Interview Form” has been used as data compilation tool. Research has been conducted in autumn term of 2006-2007 education year, in a primary school in K›rflehir province. Working group is composed of ten classroom teachers. Voice recorders and video cameras have been used in interviews. Data compiled through research have been analyzed by content analysis method and NVivo program. Consequently classroom teachers, who have been interviewed, have stated that they carry out various activities for an efficient and effective education and teaching; they use different materials in lesson in order to create a multi-learning setting for students; they are faced with many problems in terms of material use; the newly adopted education program requires more material use, however, due to the lack of sufficient preparation for the program this has not been possible; they also develop materials at school; they generally feel sufficient and successful in terms of material use; they are optimistic about material use in education in the future, however, they also think that the negative aspects of insufficient material will create problems in the future.
Anahtar Kelime: classroom teachers primary school teachers instructional materials teaching tools and materials use of materials teacher views classroom environment

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Adıgüzel, Y. (1998). İlköğretim okulları 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde Ege bölgesi konusunun arap-gerep kullanılarak öğretiminin değerlendirilmi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri enstitüsü, istanbul.
  • Abbott, J.A., & Faris, S.E. (2000). Integrating technology into preservice literacy insruction: A survey of elementary education students' attitudes toward computers. Journal of Research on Computing in Education, 33, 149-161
  • AI-Batanich, A., & Brooks, L. (2003). Challenges, advantages, and disadvantages of instructional technology in the community college classroom. Community College Journal of Research and Practise, 27, 473-484.
  • Arı, R. (2005). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bacanh, H. (2003). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Brotherson, M.J. (1994). Interactive focus group interviewing: A qualitative research method in early intervention. Topics in Early Childhood Special Education, 14, 1. Retrieved January 05, 2007, from Academic Search Premier database.
  • Clark, K.D. (2000). Urban middle school teachers' use of instructonal technology. Journal of Research on Computing in Education, 33, 178-195.
  • Coşkun, D.G. (2005). Lise (2) ülkeler coğrafyası dersinde görsel araç-gerep kullanımının başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çilenti, K. (1998). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Yargıcı Matbaası. Doğdu, S., & Aslan, Z. (1993). Eğitim teknolojisi uygulamaları ve eğitim arap-gerepleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  • Dumlu, A. (2006). Coğrafya eğitiminde arap-gerep ve materyal kullanmanın önemi ve liselerin durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Eren, G.A. (1998). İlköğretim okullarının 4. sınıf fen bilgisi öğretiminde arap-gerep (deney yapraklan) ve bulmaca tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına katkısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Glesne, C, & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers An Introduction. London:Longman Group Ltd.
  • Hamurcu, H. (2000). İlköğretim fen bilgisi öğretmenlerinin arap-gerep kullanımı ve bu apıdan il eğitim araçları merkezi çalışmalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hızal, A. (1992). İlköğretim uygulamalarında eğitim teknolojisinden yararlanma olanakları. Türkiye'de İlköğretim Sempozyumu Bildiriler. Ankara: H.Ü. Eğitim Fakültesi, 81-85
  • Kulik, C-L. C, Kulik, J.A., & Cohen, P.A. (1980). Instructional technology and college teaching. Teaching of Psychology, 1, 199-205.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction qualitative research interviewing. London: Sage Publication Ltd.
  • Maykut, P., & Morchouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practicalguid. London: The Falmer Press.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed.) Thousand Oaks and London: Sage Publication.
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups. Annual Review of Sociology, 22, 129-152.
  • Morgan, D. L., & Krueger, R. A. (1993). When to use focus groups and why. In D. L. Morgan (Ed),Successfulfocusgroups: Advancing the state of the art. Ncw-bury Park, GA: Sage.
  • Mutlu, T. (2001). Teknoloji eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen görümleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özmen, H. (2005). Öğretim araç-gereçlerinin teorik temelleri. İçinde: Yiğit, N. (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (ss. 71-98). Trabzon: Derya Kitabvvi.
  • Öztürk, T. (2006). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Överlien, C., Aronsson, K., & Hyden, M. (2005). The focus group interview as an in depth method? Young wonun talking about sexuality. Int. J. Social Research Methodology, 8, 331-334.
  • Sarı, H. (2002). Etkili bir öğretim ipin bir öğretmenin planlaması, içinde: Sünbül, A.M. (Ed.), Eğitime yeni bakışlar (ss. 237-257). Ankara: Mikro Yayınları.
  • Sherry, L., Billig, S., Jesse, D., & Watson-Acasta, D. (2001). Instructional technology on student achievement. THE Journal, 28, 40-44.
  • Şahin, M.E. (2005). İlköğretim okulları matematik derslerinde Öğretmelerin araç-gereç ve materyal kullanımlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uçar, M. (1998). İlköğretimde ders arap-gerepleri kullanımı konusunda öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Vural, B. (2004). Fğitim-öğretimde teknoloji ve materyal kullanımı, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Yalın, H.İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık,
  • Yıldız, R., Sünbül, A.M., Halis, L, & Koç, M. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Mikro Yayınları.
  • Türkoğlu, A. (2005). 109 soruda öğretmenlik meslek bilgisine giriş, İstanbul: Kare Yayınları.
APA YILDIRIM K (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. , 305 - 323.
Chicago YILDIRIM Kasım Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. (2008): 305 - 323.
MLA YILDIRIM Kasım Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. , 2008, ss.305 - 323.
AMA YILDIRIM K Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. . 2008; 305 - 323.
Vancouver YILDIRIM K Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. . 2008; 305 - 323.
IEEE YILDIRIM K "Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması." , ss.305 - 323, 2008.
ISNAD YILDIRIM, Kasım. "Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması". (2008), 305-323.
APA YILDIRIM K (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 305 - 323.
Chicago YILDIRIM Kasım Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 8, no.1 (2008): 305 - 323.
MLA YILDIRIM Kasım Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.8, no.1, 2008, ss.305 - 323.
AMA YILDIRIM K Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2008; 8(1): 305 - 323.
Vancouver YILDIRIM K Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2008; 8(1): 305 - 323.
IEEE YILDIRIM K "Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, ss.305 - 323, 2008.
ISNAD YILDIRIM, Kasım. "Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 8/1 (2008), 305-323.