The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools

Yıl: 2008 Cilt: 0 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 117 - 132 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools

Öz:
Problem Durumu: Hizmetöncesi öğretmen eğitimi programları genel kültür, alan bilgisi ve meslek bilgisi olmak üzere üç kategoriden oluşmaktadır. Hizmetöncesi öğretmen eğitimi programlarının kategori biçimindeki düzenlemelerinin yanı sıra aynı zamanda kimi derslerin işlendiği yer açısından da sınıflandırıldığı görülmektedir. Sözgelimi Okul Deneyimi I, Okul Deneyimi II ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri hem meslek bilgisi kategorisinde hem de Okul Uygulama Çalışmaları olarak tanımlanabilmektedir. Bu derslerin içerisinde Öğretmenlik Uygulaması dersi, öğretmen adayına fakültede ve uygulama okulunda öğrendiği ve geliştirdiği tüm bilgilerini, becerilerini kullanma ve mesleğe ilişkin değerleri sınama olanağı vermesi ve aynı zamanda bunların önemli bir kısmını gerçek bir ortam olan uygulama okulunda yapma olanağı sağlaması bakımından oldukça kritik bir öneme sahiptir. Dersin kritik olmasını sağlayan bir başka konu, öğretmen adayının gerek kendisine gerekse kendisine mesleki rehberlik yapmak üzere görevlendirilen kişilere mesleki yeterlikleri kazandığını kanıtlama olanağı vermesidir. Nitekim öğretmen adaylarının Öğretmenlik Uygulaması dersini diğer tüm derslerin içerisinde en işlevsel ve en etkili ders olarak değerlendirmeleri dersin kritik olmasını açıklayan önemli göstergelerdendir. Ancak özellikle hizmetöncesi öğretmen eğitimi sınıf öğretmenliği programı son sınıfındaki öğretmen adaylarının bu denli önemli olarak değerlendirdikleri Öğretmenlik Uygulaması dersinin yürütülmesinde kendilerine mesleki rehberlik yapmak üzere görevlendirilenlere dönük beklentileri konusunun alanyazında henüz tanımlanmadığı anlaşılmaktadır. Bu araştırma, bu gereksinimi karşılamak üzere gerçekleştirilmiştir. Amaçlar ve Sorular: Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının önemli olarak gördükleri Öğretmenlik Uygulaması ders programındaki bileşenlere dönük beklentilerini ve bu beklentilerin önceliklerini tanımlamaktır. Buradan hareketle araştırmada, (1) öğretmen adaylarının uygulama öğretmenlerinden beklentileri nelerdir, (2) öğretmen adaylarının öğretim elemanlarından beklentileri nelerdir ve (3) öğretmen adaylarının uygulama okullarından beklentileri nelerdir, sorularına yanıt aranmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Betimsel tarama modelinin kullanıldığı nitel araştırmada veriler, öğretmen adaylarından odak grup görüşmeleri yoluyla elde edilmiştir. Görüşmeler, birbirini izleyen iki günde ve dört oturumda gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya sınıf öğretmenliği programı son sınıfların birinci ve ikinci öğretimlerinde yer alan ikisi ikinci öğretim olmak üzere dört ayrı sınıftan 56’sı kadın toplam 106 öğretmen adayı katılmıştır. Öncelikle, öğretmen adaylarından araştırmacının yürütücülüğünde Öğretmenlik Uygulaması dersi çerçevesinde sırayla uygulama öğretmenlerinden, uygulama okullarından ve uygulama öğretim elamanlarından beklentilerinin neler olduğunu tartışmaları istenmiş, sonrasında beklentilerini üçe bölünmüş ve her bir bölümde meslektaşlık ilişkileri ile mesleki rehberlik konusundaki beklentilerini ifade etmesine olanak ve recek biçimde hazırlanmış kâğıtlara yazmaları istenmiştir. Görüşmeler, öğretmen adaylarının henüz Öğretmenlik Uygulaması dersiyle ilgili hiç bir etkinlik yapmadığı dönemin ilk haftasında gerçekleştirilmiştir. Her bir görüşme yaklaşık olarak 45 dakikalık süreler içerisinde gerçekleştirilmiş, yazma için ayrıca 30 dakikalık zaman ayrılmıştır. Verilerin kodlanmasında kullanılacak tema ve kategoriler, bu konuda yapılmış yeterli araştırma olmaması nedeniyle betimleme sürecinde oluşturulmaya çalışılmıştır. Buna göre veriler, uygulama öğretmeni, uygulama öğretim elamanı ve uygulama okulu olmak üzere üç beklenti kaynağına göre betimlenmiştir. Her bir beklenti kaynağından elde edilen kodlar temalar altında düzenlenmiş, öncelik sırasını belirlemek için yüzde istatistiği kullanılmış ve elde edilen sayısal bulgular tablolar halinde sunulmuştur. Betimleme sonrasında temalar genel olarak değerlendirilmiş iki kategori altında yorumlanmıştır. Bulgular ve Yorumları: Öğretmen adaylarının uygulama öğretmenlerinden sırasıyla birinci olarak (% 57.6) kendilerine karşı meslektaş gibi davranmaları, ikinci olarak (%50) rehberlik etmeleri, üçüncü olarak (% 35.8) kendilerini iletişimde paydaş olarak görmeleri, son olarak (% 33) kendilerine model olmaları ve liderlik yapmaları beklentisi içerisinde oldukları anlaşılmaktadır. Öğretmen adaylarının uygulama öğretim elemanlarından beklentilerinin birinci sırasında (% 45.2) uygulama okuluyla ve kendileriyle sürekli iletişim içerisinde olmalarını sağlayacak biçimde aracı olmaları, ikinci sırasında (% 38.6) rehberlik yapmaları, üçüncü sırasında (% 36.8) sıcak bir iletişim ortamı yaratmaları ve dördüncü sırasında ise (%20.7) çalışmalarını denetlemeleri gelmektedir. Öğretmen adaylarının uygulama okullarından beklentilerinin birinci sırasını (% 38.6) kendilerini meslektaş olarak görmeleri, ikinci sırasını (%36.7) rahat bir ortam sağlamaları ve üçüncü sırasını da (% 22.6) okulda uyulması gereken kurallar konusunda kendilerini bilgilendirmeleri oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının Öğretmenlik Uygulaması dersinde görev alan uygulama öğretmenlerinden, uygulama öğretim elamanlarından ve uygulama okullarından beklenti temalarının gerçekte “meslektaş olarak kabul edilme” ve “öğrenme sürecinde destek” kategorileri adı altında toplanabileceği anlaşılmaktadır. Öğretmen adayları meslektaşlık olarak tanımlanabilecek kategori içerisinde her üç bileşenden öncelikle aynı mesleği paylaşmaları nedeniyle kendilerini bir öğretmen olarak görmeleri ve kendilerine karşı eşitlikçi bir tavır ve tutum içerisinde olmaları beklentisi içerisindeler. Destek olarak tanımlanabilecek kategori içerisinde öğretmen adaylarının bu üç bileşenden beklentilerinin ise henüz öğretmenlik mesleğinde yeni olduklarının farkında olmaları, gereksinim duydukları bilgileri sağlamaları, öğretmenlik uygulaması çalışmalarını izlemeleri, yapıcı bir üslup kullanarak değerlendirmeleri, bunları da cesaretlendirici ve destekleyici bir ortam içerisinde
Anahtar Kelime: teaching practices teacher expectations practice schools supervising teacher prospective teachers cooperating teachers

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akkoç, V. (2003). Türkiye’de beden eğitimi ve spor yüksek okullarında öğrenim gören öğretmen adayı öğrencilerin okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi ve çözüm önerileri. [Determination of the problems faced by student teachers at the higher schools of Physical Education and Sports in Turkey in the School Practice I, II, and Teaching Practice courses and suggestions for solutions]. (Master’s thesis, Dumlupınar University, Kütahya).
  • Alkan, C. (1987). Öğretmenlik uygulamaları el kitabı [Handbook of teaching practices]. Ankara: Yargıçoğlu Matbaası.
  • Atputhasamy, L. (2005). Cooperating teachers as school based teacher educators: student teachers’ expectations. Australian Journal of Teacher Education, 1, 30, No. 2, Retrieved December 14, 2006, from http://ajte.education.ecu.edu.au/issues/PDF/Thirtytwo/ atputhasamy.pdf.
  • Bağcıoğlu, G. (1997). Genel, mesleki ve teknik eğitim fakültelerindeki öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri. [Views of faculty members and students about the teaching practice course at faculties of general, vocational and technical education]. (Master’s thesis, Hacettepe University, Ankara).
  • Beck, C., & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29 (2), 81–97.
  • Cihangir, Z. (2004). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi [Listening skill in interpersonal communication]. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Cope, P., & Stephen, C. (2001). A role for practising teachers in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, 17, 913–924.
  • Cüceloğlu, D. (12th ed.). (2003). İletişim donanımları [Communication equipment]. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakmak, M. (2006). The expectations and views of teacher canditates about school experience. Retrieved December 14, 2007, from Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften, http://www.inst.at/trans/16Nr/08_4/cakmak16.htm
  • Danish, J. S., D’Augelli, A., Haver, R., & Hauer, A. L. (1994). Yardım becerileri [Helping skills]. (Translated by: Füsun Akkoyun). Ankara: Form Ofset.
  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme [Curriculum development in education from theory to practice]. Ankara: Kardeş Kitap ve Yayınevi.
  • Demirkol, İ. (2004). Expectations for the roles of cooperating teachers and university supervisors during the practice teaching period as perceived by university supervisors, cooperating teachers and student teachers. (Master’s thesis, Boğaziçi University, İstanbul).
  • Dökmen, Ü. (7th ed.). (2003). Varolmak gelişmek uzlaşmak [Existance development agreement]. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eby, L. T., & Allen, T. D. (2002). Further investigation of proteges negative mentoring experiences: patterns and outcomes. Group and Organization Management, 27, 456–479.
  • Erden, M. (3th ed.). (1998). Eğitimde program değerlendirme [Curriculum evaluation in education]. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (8th ed.). (1971). Eğitimde program geliştirme [Curriculum development in education]. Ankara: Meteksan Baskı A.Ş.
  • Güven, İ. (2004). Sosyal bilgiler alan öğretmen adaylarının okul uygulamalarına yönelik görüşleri üzerine nitel bir araştırma [A qualitative study on student teachers of social sciences on school practice]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4 (2), 271–300.
  • Hawey, K.R., & Zimpher, N. (1999). Pervasive problems and issues in teacher education. The Education of Teachers. Gary A. Griffin (Ed.), Ninety-eight Year Book of the National Society fort he Study of Education, (pp.279-305). Chicago, IL: National Society for the Study of Education.
  • Hobson, A. J. (2002). Student teachers’ perceptions of school-based mentoring in initial teacher training (ITT). Mentoring & Tutoring, 10 (1), 5–19.
  • Hodkinson, H., & Hodkinson, P. (1999). Teaching to learn, learning to teach? School-based non teaching activity in an initial teacher education and training partnership scheme. Teaching and Teacher Education, 15 (3), 273–285.
  • Kiraz, E. (2004). Uygulama öğretmeni yeterlilik ölçeği: ölçü aracı geliştirme örneği [Measurement of cooperating teacher competence: a sample measurement tool development]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (4), 387–398.
  • Kiraz, E., & Uyangör, N. (1999). Öğretmenlik uygulamalarında okul deneyimi: sorunlar ve çözüm önerileri [School experience in teacher practices: problems and suggested solutions]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nin Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu’nda sunulan bildiri. (Proceedings from Çanakkale Onsekiz Mart University 1999: International Symposium of Teacher Training. Çanakkale: Turkey).
  • Koç, G., & Demirel, Ö. (1999). Öğretmenlik uygulaması dersinin Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi öğrencileri üzerine etkisi. [The effect of teaching practice course on the students of Faculty of vocational Education at Gazi Universtiy] Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. (Özel Sayı) 10, 27–36.
  • Kuyumcu, A. (2003). Foreign language teacher education and teaching practice in Turkey. (Master’s thesis, İstanbul University, İstanbul).
  • La Boskey, V. K., & Richert, A. E. (2002). Identifying good student teaching placements: a programmatic perspective. Teacher Education Quarterly, Spring, 7-34.
  • McNamara, D. (1995). The influence of student teachers' tutors and mentors upon their classroom practice: an exploratory study. Teaching and Teacher Education, 11 (1), 51-61. (ERIC Document Reproduction Service No. EJ 500477)
  • McNeil, J. (5th ed.). (1996). Curriculum: a comprehensive introduction. New York: Harper Collins College Publishers.
  • Merç, A. (2004). Reflections of pre-service EFL teachers throughout their teaching practicum: What has been good? What has gone wrong? What has changed?”. (Master’s thesis, Anadolu University, Eskişehir).
  • Paker, T. (2000). Teaching practice from student teachers' perspective. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (6), 111–118.
  • Parlatır, İ., Gözaydın, N., Zülfikar, H., Aksu, T., Türkmen, S., &Yılmaz, Y. (9th ed.). (1998). Türkçe sözlük [Turkish dictionary]. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Cilt 1-2.
  • Sağlam, Ç., & Sağlam, M. (2002). Okul deneyimi derslerinin yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri [Problems encountered in implementing school practice courses and suggested solutions]. Lefkoşa Yakın Doğu Üniversitesi’nin 23-26 Ekim 2002 tarihleri arasında düzenlemiş olduğu XI. Eğitim Bilimleri Kongresi’ nde sunulan bildiri. [Proceedings from Near East University 2002: The congress of XIth Education Sciences. Nicosia: Turkish Republic of Northern Cyprus].
  • Smith, B. O., Stanley, W.O., & Shores, J. H. (1950). Fundamentals of curriculum development. New York: World Book Company.
  • Sönmez, V. (2th ed.). (1990). Sevgi eğitimi [Affection training] Ankara: Adım Yayıncılık Lmt. Şti.
  • Sherif, M., & Sherif, C. (1956). Sosyal psikolojiye giriş I [Introduction to social psychology I]. (Çev: Mustafa Akay ve Aysun Yavuz). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Tang, S.Y.F. (2003). Challenge and support: the dynamics of student teachers’ professional learning in the field experience. The Teaching and Teacher Education, 19, 483-498.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler [Theory and teachniques in curriculum development in education]. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi yayınları.
  • Wiles, J., & Bondi, J. (4th ed.). (1993). Curriculum development. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Woods, A. W., & Weasmer, J. (2003). Great expectations for student teachers: explicit and implied. Education, summer, 123 (4), 681–688.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (5th ed.). (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma Yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (1998). Okul uygulama çalışmaları [School practice studies]. Retrieved Februrary 1, 2007, from Council of Higher Education Web site: http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/aday_ogretmen/sunus.html.
APA sağ R (2008). The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. , 117 - 132.
Chicago sağ Ramazan The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. (2008): 117 - 132.
MLA sağ Ramazan The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. , 2008, ss.117 - 132.
AMA sağ R The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. . 2008; 117 - 132.
Vancouver sağ R The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. . 2008; 117 - 132.
IEEE sağ R "The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools." , ss.117 - 132, 2008.
ISNAD sağ, Ramazan. "The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools". (2008), 117-132.
APA sağ R (2008). The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. Eurasian Journal of Educational Research, 0(32), 117 - 132.
Chicago sağ Ramazan The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.32 (2008): 117 - 132.
MLA sağ Ramazan The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.32, 2008, ss.117 - 132.
AMA sağ R The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. Eurasian Journal of Educational Research. 2008; 0(32): 117 - 132.
Vancouver sağ R The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools. Eurasian Journal of Educational Research. 2008; 0(32): 117 - 132.
IEEE sağ R "The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.117 - 132, 2008.
ISNAD sağ, Ramazan. "The Expectations of Student Teachers About Cooperating Teachers, Supervisors, and Practice Schools". Eurasian Journal of Educational Research 32 (2008), 117-132.