Yıl: 2008 Cilt: 0 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 210 - 219 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması

Öz:
Marka değeri ile ilgili yapılan farklı tanımlamalar, marka değerinin hesaplanmasında kullanılan yöntem sayısının artmasına neden olmakta, dolayısıyla da, hesaplanan marka değerleri arasında büyük farklar ortaya çıkmaktadır. Bu farklar, marka değerinin muhasebeleştirilmesi ve bilânçoya yansıtılmasında sorunlar yaratmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada, marka değerinin anlamı, hesaplama yöntemleri üzerinde genel olarak durulmuş, marka değerinin işletme bilânçosuna yansıtılmasına ilişkin uluslararası muhasebe standartlarındaki düzenlemeler ile Türkiye muhasebe uygulamasına ilişkin düzenlemeler karşılaştırılmalı olarak incelenmiş, son bölümde bir öneri sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih İşletme İktisat

Brand Valuation Methods and Reflection of Brand Value to Balance-Sheet

Öz:
Different definitons of brand value is excited different brand valuation methods and arised big differences among brand values that are calculated by different methods. However, true calculation of brand value is an important point for especially accounting. Only if, it can be used in accounting and reflected in balance-sheet. Because of this reasons, this study, is emphasized on meaning of brand value, brand valuation methods, checked out comperatively, settings in international accounting standarts with settings in Turkish accounting application, and at last, a suggestion is offered.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AAKER, David, Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name, The Free Press, New York, 1991.
  • AKDOĞAN, Nalan, Orhan SEVİLENGÜL, Tekdüzen Muhasebe Sistemi Uygulaması, İSMMMO Yayınları, Yayın No: 7, İstanbul, 1995.
  • AKGÜÇ, Öztin, Mali Tablolar Analizi, Arayış Basım ve Yayımcılık, İstanbul: 2002.
  • BALDAUF, A., CRAVENS, K.S., BINDER, G.,“Performance Consequences Of Brand Equity Management: Evidence From Organizations In The Value Chain”, Journal Of Product&Brand Management, Vol.12, Issue 4, 2003, 220-236.
  • CRAVENS, K.S., C. GUILDING, “Strategic brand Valuation: A Cross Functional Perspective”, Business Horizons, July-August 1999, 53-62.
  • ÇIKRIKÇI, Mustafa, Abdülkerim DAŞTAN, Entelektüel Sermayenin Temel Finansal Tablolar Aracılığı İle Sunulması, Bankacılar Dergisi, Sayı: 43, 2002.
  • DURUSOY, Refik Yaşar, “Marka Değerleme Yöntemleri ve Bu Yöntemlerin Türkiye’de Kullanılması”, Vergi Dünyası, Sayı 290, Ekim 2005, 50 – 54.
  • HAFTACI, Vasfi, İşletmelerde Finansal Çözümleme, Avcı Ofset Basım, İstanbul, 2005.
  • ILDIR, Ali, “Marka değerlemesi ve Marka De-ğerinin Bilânçolarda Gösterilmesi”, Analiz, Ekim 2005, Sayı: 14.
  • KAPFERER, Jean Noël, Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term, 2nd Ed., London, 2001.
  • KAYA, Yusuf, “Marka Değerleme Metotları ve Bu Metotların Kullanılmasında Sermaye Piyasası Mevzuatı Açısından Çıkabilecek Sorunlar”, SPK Denetleme Dairesi Yeterlilik Etüdü, 2002.
  • KAYA, Yusuf, “Marka Değerleme İhtiyacı ve Marka Değerleme Yöntemleri”, Pazarlama Dünyası, Yıl 20, Sayı 2006-6, Kasım-Aralık 2006.
  • KELLER, Kevin Lane, “Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity”, Journal of Marketing, Vol. 57, (January 1993), 1-22.
  • KELLER, Kevin Lane, Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, Prentice-Hall, Inc., USA, 1998.
  • KRIEGBAUM,Catharina,“Valuation Of Brands: A Critical Comparison Of Different Methods”, Working Paper, Dresden University, 1998.
  • KURTULDU, Hüseyin Sabri, Çiğdem ŞAHİN, “Marka Sermayesinin Hesaplanmasında Kullanılan Davranışsal Modellere Yönelik Bir İnceleme Ve Değerlendirme”, Pazarlama Dünyası, 2006, Sayı, 2006-3, 42-52.
  • LEIFER, Andrew et al.“Brands and Customer Values”,The Stapple Inn Actuarial Society Report, 2002.
  • PIRNAR, İge, Ortak Marka ve Turizm Sektöründe Uygulanması, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, Sayı; 18, 2006/4 PricewaterhouseCoopers, (a), Genel Hatlarıyla Finansal Raporlama Standartları Eğitimi Notları. PricewaterhouseCoopers, (b), Migros A.Ş. 2005 yılı Bağımsız Denetçi Raporu.
  • SHAW, Robert, “Brand Valuation”, www. mbpi.biz/Brand_Valuation.PDF(11 Ekim 2006)
  • SIMON, Carol J, Mary W SULLIVAN, “The Measurement And Determinants Of Brand Equity: A Financial Approach”, Marketing Science (1986–1998); Winter 1993; 12, 1; 28-52.
  • Tollington, “Brand Accounting and Marketing Interface”, Management Accounting: Magazine For Chartered Management Accountants, Jul/Aug, 1995, vol.73, Issue 7, 58-59.
  • TÜRMOB Yayınları, Muhasebenin Temel Kavramları ve Tekdüzen Hesap Planı, Yayın No: 243.
  • YÜKSEL, Ülkü, Aslı YÜKSEL-MERMOD, Marka Yönetimi ve Marka Değerinin Ölçülmesi, Beta Yayınları, İstanbul, 2005.
  • ZIMMERMANN, Rainer et al. “Brand Equity Review”, Brand Equity excellence Projesi, Cilt 1, 2001.
  • www.interbrand.com (11 Ekim 2006)
  • www.ntvmsnbc.com/news/387497.asp (11 Ekim 2006).
  • www.tmsk.gov.tr, Tebliğ, Sıra No: 26, Maddi Olamayan Duran Varlıklara İlişkin Türkiye Muhasebe Standardı - TMS 38
APA FIRAT D, BADEM A (2008). Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. , 210 - 219.
Chicago FIRAT Duygu,BADEM A. Cemkut Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. (2008): 210 - 219.
MLA FIRAT Duygu,BADEM A. Cemkut Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. , 2008, ss.210 - 219.
AMA FIRAT D,BADEM A Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. . 2008; 210 - 219.
Vancouver FIRAT D,BADEM A Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. . 2008; 210 - 219.
IEEE FIRAT D,BADEM A "Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması." , ss.210 - 219, 2008.
ISNAD FIRAT, Duygu - BADEM, A. Cemkut. "Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması". (2008), 210-219.
APA FIRAT D, BADEM A (2008). Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi (. e-Muhasebe ve Finansman Dergisi), 0(38), 210 - 219.
Chicago FIRAT Duygu,BADEM A. Cemkut Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi (. e-Muhasebe ve Finansman Dergisi) 0, no.38 (2008): 210 - 219.
MLA FIRAT Duygu,BADEM A. Cemkut Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi (. e-Muhasebe ve Finansman Dergisi), vol.0, no.38, 2008, ss.210 - 219.
AMA FIRAT D,BADEM A Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi (. e-Muhasebe ve Finansman Dergisi). 2008; 0(38): 210 - 219.
Vancouver FIRAT D,BADEM A Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi (. e-Muhasebe ve Finansman Dergisi). 2008; 0(38): 210 - 219.
IEEE FIRAT D,BADEM A "Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması." Muhasebe ve Finansman Dergisi (. e-Muhasebe ve Finansman Dergisi), 0, ss.210 - 219, 2008.
ISNAD FIRAT, Duygu - BADEM, A. Cemkut. "Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması". Muhasebe ve Finansman Dergisi (. e-Muhasebe ve Finansman Dergisi) 38 (2008), 210-219.