Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1221 - 1261 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması

Öz:
Bu çalışmanın amacı fen lisesi öğrencileri üzerinde insani değerler eğitimi programının öğrencilerin değerlere sahip olma düzeyinde bir değişiklikler meydana getirip getirmediğinin araştırılması ve öğrencilere uygulanan insani değerler eğitim programının bu öğrencilerin değer düzeyini arttırmada etkili olup almadığını incelemektir. Araştırma 2006-2007 öğretim yılında Konya ili Meram Fen Lisesi birinci ve ikinci sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır.. Uygulamada bu kurumda kalan 15'i deney ve 15'i kontrol grubu olmak üzere 30 öğrenci yer almıştır. Araştırma süreci, Nisan-Mayıs 2007 arasını kapsamaktadır. Eğitim programı ve ölçek hazırlandıktan sonra çalışma yapılacak olan öğrenci grubu seçilmiştir. Yansız olarak deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Grupların denk olduğu istatistiksel olarak test edilmiştir. Deney grubunda yer alan 15 öğrenciye 14 oturum süren İnsani Değerler Eğitimi Programı verilmiştir. Bu oturumlar haftada 2 oturum olmak üzere toplam 14 oturum yapılmıştı r. Kontrol grubuna ise herhangi bir eğitim verilmemiştir. Araştırmaya ilişkin bulguları aşağıdaki gibi özetleyebiliriz: Deney grubunun ön-test ölçüm puanları ile sontest ölçüm puanları arasında son-test lehine anlamlı bir farklılık vardır. Kontrol grubu için böyle bir farklılık söz konusu değildir. Deney ve kontrol grubunun son-test ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine sorumluluk, dostluk/arkadaşlık, barışçı olma, saygı, dürüstlük, hoşgörü alt boyutlarında anlamlı bir farklılık söz konusudur. Bu sonuç da vermiş olduğumuz programın etkisini göstermektedir. Vermiş olduğumuz İnsani Değerler Eğitim Programının öğrencilerin yukarıda ifade edilen alt boyutları n duyuşsal, bilişsel ve davranışsal bazda etkili olduğunu göstermektedir. İnsani Değerler Eğitimi Programı çalışmasından elde edilen bulgular ışığında yorumlar yapılmış ve programın, ortaöğretim öğrencilerinin değer edinim düzeylerinin gelişmesinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri Konya değerler eğitimi fen lisesi öğrencileri insani değerler

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Psikoloji Aile Çalışmaları

An Examination of the Humane Values Education Program on a Group of Science High School Students

Öz:
The purpose of this study is to find out whether the humane values education program has produced any changes on the students' level of humane values. The research was conducted with the first-and second-grade students in Konya Meram Science High School in the 2006-2007 academic year. Thirty students participated in the study. Half of the participants were assigned to the experimental group and the other half to the control group. The research period spans April & May. Having prepared the education program and the scale, the experimental and control groups were formed objectively. The experimental group, consisting of 15 students, was provided with the Humane Values Education Program lasting 14 sessions. Two sessions were held in a week. Statistical methods were used to balance the control and experimental group. The control group didn't receive any program. Findings of the research can be summarized as follows: Between the pre-test and post-test of the experimental group, a significant difference can be seen in favor of the post- test. There is no such a difference for the control group. According to the post-test results of the control and experimental group, there are meaningful differences in favor of the experimental group in the sub-dimensions of responsibility, friendship, amiability, respect, honesty, and tolerance. Thus, these results show the effectiveness of the program presented. The sub-dimensions of the Humane Values Education Program given above show that this study is effective with regard to affective, cognitive, and behavioral outcomes. Suggestions are made in the light of the findings and it has been concluded that the program is effective in the development of secondary education students' value acquisition.
Anahtar Kelime: Konya values education science lycee students human values high school students

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Ada, S., Baysal, Z. N. & Korucu, S. (2005). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkileri karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 7-18.
  • Akıncı, A. (2005). Hayata anlam vermede dinî değerlerin ve din öğretimin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (9), 7-24.
  • Alport, G. W. (1937). Personlity: A psychological interpretation. New York: Holt Ang, T. (1996). Gelişmişliğin kriteri olarak eğitim. B. Çotuksöken (Ed.), Felsefe apıdan eğitim ve Türkiye'de eğitim içinde.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (3), 121-144.
  • Ayral, A. E. (1992). Akademisyenlerin pah/mayla ilgili değerleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bağlı, M. & Özensel, E. (2005). Çok kültürlü vatandaşlık "Kanadalı Türklerin aidiyet pahaları ve değer yargıları''. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Baloğlu, M. & Balgalmış, E. (2005). ilköğretim ve ortaöğretim yöneticilerinin öz-değerlerinin betimlenmesi: Tokat ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 19-31.
  • Başaran, T. E. (1992). Yönetimde insan ilişkileri. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik palışmalar. istanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, (çev. D. A. Özçelik). istanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler ipin veri analizi el kitabı. Ankara: Pega-mA Yayıncılık.
  • Cheek, C. J. M. (1992). Building more stately mansions: The impact of teachers and literature on the development of the students values. Unpuslished doctoral thesis, Texas A & M University, Texax, U.S.A.
  • Çağlar, A. (2005). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. (Ed.), M. Sevinç Erken pocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar 2 içinde (s. 304-310). istanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dilmaç, B. (1999). İlköğretim, öğrencilerine insani değerler eğitimi verilmesi ve ahlaki olgunluk ölpeği ile eğitimin sınanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, istanbul.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölpeği ile sınanması. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi "yapılandırmacı bir yaklaşım" içinde. Ankara: PegemA Yayıncılık. 256-284.
  • Durmuş. Ç. (1999). Değerlerin meslek grupları apışından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İs-tanbul.
  • Eyre, L., & Eyre, R. (1993). Teaching your chldren values. New York: Rockefeller Center.
  • Germaine, R. W. (2001). Values education influence on elementary students' self-esteem. Unpublished doctoral thesis, University of San Diego, San Diego, USA.
  • Gökçe, O. (1994). Türk gençliğin sosyal ve ahlaki değerleri. Ata Dergisi, 1, 25-30.
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları.
  • Güngör, E. (1995). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Güngör, E. (1998). Değerler psikolojisi üzerine bir araştırmalar, istanbul: Ötüken Yayınları.
  • Hunt, B. S. (1981). Effects of values activities on content retention and attitudes of students m junior hihg social studies clases. Unpublished doctoral thesis, Arizona State University, Arizaona, USA.
  • Kropp, E. H. (2006). The effects of a cognitive-moral development program on inmates in a correctional educational environment. Unpublished doctoral thesis, Virginia Üniversitesi. USA.
  • Kulaksızoğlu, A. & Dilmaç, B. (2000). insani değerler eğitimi programı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 199-208.
  • Kuşdil, M. E. & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45), 59-76.
  • Lambcrta, G. G. (2004). A values education intervention through therapeitic recreation for adolescants in a psychiatric setting. Unpublished doctoral thesis, Val-den University.
  • Maslow, A. H. (1996). Dinler, değerler, doruk deneyimler (çev. H. K. Sönmez), istanbul: Kuraldışı Yayınevi.
  • Meaney, M. H. (1979). A guide for implementing values education in the primary grades. Unpublished doctoral thesis, Seattle University, Seattle.
  • Mehmedoğlu, U. (2006). Gençlik, değerler ve din. (Ed.) Ü. Mehmetoğlu & Y. Mehmetoğlu Küreselleşme, ahlak ve değerler içinde, istanbul: Litera Yayıncılık.
  • Özgüven. İ. E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Psikolojik Danışma & Rehberlik Eğitim Merkezi (PEDREM).
  • Paykoç, F. (1995). Sosyal bilgiler eğitiminde çağdaş eğilimler. İlköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretimi ve sorunları içinde (s. 46-68). Ankara: TED Yayınları.
  • Perry, A. D., & Wilkenfeld, B. S. (2006). Using an agenda setting model to help students develop & exercise participatory skills and values. Journal of Political Science Education, 2/303-312.
  • Prencipe, A. (2001). Children's reasoning about the teachin of values. Unpublished master thesis, University of Toronto, Toronto.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
  • Topçuoğlu, A. (1999). Üniversite gençliğinin değerleri. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Advances and Empirical Tests İn 20 Countries. In M. P. Zanna (Ed.). Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 25, pp. 1-65). New York: Academic Pres.
  • Yapıcı, A. & Kayıklık, H. (2005). Ruh sağlığı bakımından öz saygı kaygı ile ilişkisi: Çukurova Üniversitesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(9), 177-206.
  • Yapıcı, A. & Zengin, S. Z. (2003). tîahiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları üzerine psikolojik bir araştırma: Çukurova Üniversitesi ilahiyat Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (4), 173-206.
  • Williams, M.M.(1992). How values is treated in middle schools: The Early adolescents'perspective. Unpublished doctoral dissertation, Boston University. USA.
APA Dilmaç B, Kulaksızoğlu A, Eksi H (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. , 1221 - 1261.
Chicago Dilmaç Bülent,Kulaksızoğlu Adnan,Eksi Halil Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. (2007): 1221 - 1261.
MLA Dilmaç Bülent,Kulaksızoğlu Adnan,Eksi Halil Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. , 2007, ss.1221 - 1261.
AMA Dilmaç B,Kulaksızoğlu A,Eksi H Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. . 2007; 1221 - 1261.
Vancouver Dilmaç B,Kulaksızoğlu A,Eksi H Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. . 2007; 1221 - 1261.
IEEE Dilmaç B,Kulaksızoğlu A,Eksi H "Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması." , ss.1221 - 1261, 2007.
ISNAD Dilmaç, Bülent vd. "Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması". (2007), 1221-1261.
APA Dilmaç B, Kulaksızoğlu A, Eksi H (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1221 - 1261.
Chicago Dilmaç Bülent,Kulaksızoğlu Adnan,Eksi Halil Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7, no.3 (2007): 1221 - 1261.
MLA Dilmaç Bülent,Kulaksızoğlu Adnan,Eksi Halil Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.7, no.3, 2007, ss.1221 - 1261.
AMA Dilmaç B,Kulaksızoğlu A,Eksi H Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(3): 1221 - 1261.
Vancouver Dilmaç B,Kulaksızoğlu A,Eksi H Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(3): 1221 - 1261.
IEEE Dilmaç B,Kulaksızoğlu A,Eksi H "Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, ss.1221 - 1261, 2007.
ISNAD Dilmaç, Bülent vd. "Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7/3 (2007), 1221-1261.