Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri

Yıl: 2008 Cilt: 33 Sayı: 149 Sayfa Aralığı: 89 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri

Öz:
Tabakalı eş-olasılıklı örnekleme yöntemi ile seçilen Ankara İli’ndeki 14 ilköğretim okulundan 25 ikinci kademe matematik öğretmeni ile yürütülen bu araştırmada, matematik öğretmenlerinin, derslerinde kullandıkları öğretim yöntemleri/yaklaşımları incelenmiş ve buluş yoluyla öğrenmeyi esas alan öğretme yaklaşımının matematik öğretiminde uygulanması konusundaki görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın verileri, ilköğretim matematik öğretmenleri ile yapılan ikili görüşmeler, ders gözlemleri ve öğretmenlerden alınan ders planları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya katılan matematik öğretmenlerinin birçoğunun, gerek ders planlarında, gerekse derslerinde genellikle geleneksel öğretim yöntemlerini kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenlerin birçoğunun, buluş yoluyla öğrenme yaklaşımının, görerek ve yaparak-yaşayarak öğrenmeyi sağlayacağını düşündükleri; fakat sürenin yetersiz olması, öğretim programının yoğun olması gibi nedenlerden dolayı, buluş yoluyla öğrenmeyi esas alan öğretme yaklaşımının ülkemizde uygulanabilir olmadığı görüşünde oldukları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, A. (2001). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi (3. Baskı). İstanbul: ALFA Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Brechting, S. M. C. & Hirsch, C. R. (1977). The effects of small group-discovery learning on student achievement and attitudes in Calculus. MATYC Journal, 11(2), 77-82.
  • Bruner, J. S. (1962). On knowing: Essays for the left hand. Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Bruner, J. S. (1991). Bir Öğretim Kuramına Doğru. (Çev: F. Varış ve T. Gürkan). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Carter, G. & Norwood, K. S. (1997). The relationship between teacher and student beliefs about mathematics. School Science and Mathematics, 97(2), 62-67.
  • Castronova, J. A. (2002). Discovery learning for the 21st century: Article manuscript. Action Research Exchange, 1(1). [Online]: Retrieved on 19-January-2008, at URL: http://chiron.valdosta.edu/are/ Artmanscrpt/vol1no1/castronova_am.pdf
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1997). Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretme (4. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ersoy, Y., Kaya, R., Aksu, M., Tezer, C., Demirbaş, M., ve Özdaş, A. (1991). Matematik Öğretimi. B. Özer (Ed.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gerver, R. K. & Sgroi, R. J. (2003). Creating and using guided-discovery lessons. Mathematics Teacher, 96(1), 6-13.
  • Grant, C. E. (1984). A study of the relationship between secondary mathematics teachers’ beliefs about the teaching-learning process and their observed classroom behaviors (conceptions). Dissertation Abstracts International, 46(4), 919. (UMI No. AAT 8507627).
  • Kızıloğlu, F. N. ve Konyalıoğlu, A. C. (2002). Matematik Öğretmenlerinin Sınıf İçi Davranışları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10(1), 119-124.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  • Muijs, D. & Reynolds, D. (2001). Teachers’ beliefs and behaviors: What really matters? Journal of Classroom Interaction, 37(2), 3-15.
  • Sands, M. ve Özçelik, D. A. (1997). Okullarda Uygulama Çalışmaları: Ortaöğretim. YÖK/Dünya Bankası, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya (3. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Stipek, D. J., Givvin, K. B., Salmon, J. M. & MacGyvers, V. L. (2001). Teachers' beliefs and practices related to mathematics instruction. Teaching and Teacher Education, 17, 213-226.
  • Temizöz, Y. (2005). “Buluş Yoluyla Öğrenmeyi Esas Alan Öğretme ve Sunuş Yoluyla Öğretme Yaklaşımlarının Matematik Öğretiminde Uygulanması Konusunda Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers' conceptions of mathematics and mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics, 15, 105-127.
  • Yazıcı, E. (2002). “Permütasyon ve Olasılık Konusunun Buluş Yoluyla Öğretilmesi.” Yüksek lisans tez özeti, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. [Online]: Retrieved on 18-January-2008, at URL: http://www.fbe.ktu.edu.tr/tezarama/goster.php?ogrenim=yukseklisans&tezno=1259&bolumid=ortaogretim.
APA TEMİZÖZ Y, KOCA ÖZGÜN A (2008). Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. , 89 - 103.
Chicago TEMİZÖZ Yasemin,KOCA ÖZGÜN A. Aslı Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. (2008): 89 - 103.
MLA TEMİZÖZ Yasemin,KOCA ÖZGÜN A. Aslı Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. , 2008, ss.89 - 103.
AMA TEMİZÖZ Y,KOCA ÖZGÜN A Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. . 2008; 89 - 103.
Vancouver TEMİZÖZ Y,KOCA ÖZGÜN A Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. . 2008; 89 - 103.
IEEE TEMİZÖZ Y,KOCA ÖZGÜN A "Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri." , ss.89 - 103, 2008.
ISNAD TEMİZÖZ, Yasemin - KOCA ÖZGÜN, A. Aslı. "Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri". (2008), 89-103.
APA TEMİZÖZ Y, KOCA ÖZGÜN A (2008). Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 89 - 103.
Chicago TEMİZÖZ Yasemin,KOCA ÖZGÜN A. Aslı Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim 33, no.149 (2008): 89 - 103.
MLA TEMİZÖZ Yasemin,KOCA ÖZGÜN A. Aslı Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, vol.33, no.149, 2008, ss.89 - 103.
AMA TEMİZÖZ Y,KOCA ÖZGÜN A Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim. 2008; 33(149): 89 - 103.
Vancouver TEMİZÖZ Y,KOCA ÖZGÜN A Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim. 2008; 33(149): 89 - 103.
IEEE TEMİZÖZ Y,KOCA ÖZGÜN A "Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri." Eğitim ve Bilim, 33, ss.89 - 103, 2008.
ISNAD TEMİZÖZ, Yasemin - KOCA ÖZGÜN, A. Aslı. "Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri". Eğitim ve Bilim 33/149 (2008), 89-103.