Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness

Yıl: 2008 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 127 - 140 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness

Öz:
Problem Durumu: Yalnızlık hoş olmayan bir duygu olup üzüntü, sıkıntı, kaygı, çaresizlik gibi negatif duyguların eşlik ettiği bir durumdur. Bununla birlikte yalnızlık tüm psikolojik fenomenler arasında en az anlaşılabileni olarak tanımlanmıştır. Yalnızlıkla ilgili olarak yapılan kavramsal analizlerde sosyal yalnızlık ve duygusal yalnızlık tanımlamaları yapılmıştır. Sosyal yalnızlıkta bireyin yalnızlık duygusunu yaşamasında önemli olan bireyin kaç kişiyle birlikte olduğu değil, bu ilişkileri nasıl yaşayıp yorumladığıdır. Bu yüzden yalnızlık tamamen bireyin kendisi hakkında algısı olup içsel bir yaşantıdır. Duygusal yalnızlıkta ise başka insanlarla yakın ve içten ilişkiler kurulamaması sonucunda kaygı ve üzüntü yaşanmaktadır. Farklı yazarlar tarafından ergenlik döneminde yalnızlık duygusunun arttığı belirtilmektedir. Yalnız ergenler kendilerini üzgün, karamsar ve ümitsiz hissetmektedir. Özetle yalnızlık, psikolojik ve bedensel sağlık için risk oluşturmaktadır. Bu nedenle üzerinde önemle durulan bir konu olmuştur. Yalnızlık birçok değişkenle ilgilidir. Yalnızlığın ilişkili olduğu önemli değişkenlerden biri sosyal beceri eksikliğidir. Sosyal becerileri gelişmemiş bireyler diğer insanlarla duygusal yakınlık kuramadıkları için yüzeysel ilişkiler kurarak, bunun sonucunda sosyal ilişkilerinde yetersizlik ve doyumsuzluk yaşamaktadırlar. Yapılan çalışmalarda yalnızlığın ilişkili olduğu diğer bir önemli değişkenin de sosyal destek olduğu görülmektedir. Araştırmalar sosyal destek yoksunluğu ile yalnızlık ve diğer psikolojik bozukluklar arasındaki ilişkileri açıkça ortaya koymaktadır. Cinsiyet ve yalnızlık ilişkisi çok araştırılan konulardan biri olmuştur. Bazı çalışmalarda cinsiyet ve yalnızlık arasında önemli bir farklılık bulunamazken, bazı çalışmalarda erkeklerin kızlardan daha yalnız olduğu bulunmuştur. Duygusal birliktelik ve yalnızlık ilişkisini araştıran az sayıdaki çalışmada ise romantik ilişkinin yalnızlığın önemli bir belirleyicisi olduğunu belirtilmektedir. Son yıllarda internet kullanımının hızla aratması da, yalnızlık ve internet kullanımı asındaki ilişkilerin araştırılmasına yol açmış, ancak birbirinden farklı bulgular elde edilmiştir. Bazı çalışmalarda sık internet kullanımının yalnızlığa yol açtığını belirtilirken bazı çalışmalarda yoğun internet kullanımının yalnızlığı azalttığı belirtmektedir. İlgili literatür incelendiğinde yalnızlık ve yukarda bahsedilen değişkenlerin birlikte ele alındığı bir çalışmaya rastlanmamıştır. Tüm Bu nedenlerden dolayı, yalnızlıkla ilişkili olduğu düşünülen ve aşağıda sıralanan değişkenlerin yalnızlığı yordayıp yordamadığı bu araştırmanın problemini oluşturmaktadır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde cinsiyet, duygusal ilişki, internet kullanımı aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve sosyal beceri değişkenlerinin yalnızlığı anlamlı olarak yordayıp yordamadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırma Uludağ Üniversitesinin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören 18-23 yaş arası(yaş ortalaması, 20.41) 329 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin 200’ü(%61) kız, 129’u(%39) erkektir. Araştırmanın verileri sırası ile, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Türk toplumuna uyarlaması Demir tarafından yapılan (1990) “UCLA” (University of California Los Angeles) Yalnızlık Ölçeği, Eskin (1992) tarafından uyarlanan Arkadaştan ve Aileden Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Yüksel (1998) tarafından uyarlanan Sosyal Beceri Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada ölçeklerden elde edilen puanların Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmış, daha sonra ele alınan tüm değişkenlere çoklu regresyon analizi tekniği uygulanmıştır. Araştırmanın Bulguları: Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, regresyona giren tüm yordayıcı değişkenlerin(cinsiyet, romantik ilişki, aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek, internet kullanımı, sosyal beceri) yordanan değişken(yalnızlık) üzerindeki etkileri sırası ile tek tek ele alındığında cinsiyet değişkeninin yalnızlık puanını anlamlı olarak yordamadığı görülmüştür. Aynı şekilde romantik ilişki değişkeni ve aileden algılanan sosyal destek değişkeni de yalnızlık puanını anlamlı olarak yordamamaktadır. Diğer yordayıcı değişkenler olan arkadaştan algılanan sosyal destek ve sosyal beceri değişkenleri ikisi birlikte yalnızlık puanını negatif yönde anlamlı olarak yordamaktadır. Regresyona giren bağımsız değişkenlerin hepsi birlikte yalnızlık puanındaki toplam varyansın % 33 ü’nü açıklamaktadır. Standardize edilmiş regresyon katsayısına göre (B), yordayıcı değişkenlerin yordanan değişken(yalnızlık) üzerindeki göreli önem sırası arkadaştan algılanan sosyal destek ve sosyal beceridir. Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t testi sonuçları incelendiğinde arkadaştan algılanan sosyal destek ve sosyal beceri değişkenlerinin her ikisinin de yalnızlık puanı üzerinde anlamlı yordayıcılar olduğu görülmüştür. Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonuçlarına göre, arkadaştan algılanan sosyal destek yalnızlığı anlamlı olarak yordarken, aileden alınan sosyal desteğin yalnızlık üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Bu sonuçlara göre geç ergenlik döneminde, arkadaşlık ilişkilerinin Türk ergenler tarafından aile ilişkilerine göre daha önemli algılandığı söylenebilir. Araştırmanın diğer bulgusu sosyal beceri değişkeninin yalnızlık üzerinde negatif yönde anlamlı etkisinin olmasıdır. Sosyal beceri yalnızlığın neredeyse üçte birini açıklamaktadır. Bu oldukça önemli bir orandır. Sosyal becerinin arkadaşlık ilişkilerinin kurulması ve devam ettirilmesi, böylelikle arkadaşlık ilişkilerinden alınan psikolojik doyum ve sosyal desteğin artırılmasında önemli rol oynadığı düşünülürse sosyal beceri eğitimin önemi bir kez daha ortaya çıkmaktadır. Araştırmanın beklenilmeyen sonuçlarından birisi duygusal birlikteliğin yalnızlık üzerinde anlamlı bir etkisinin olmamasıdır. Yalnızlık ve duygusal birliktelik ilişkisini gösteren çok fazla çalışma olmamakla birlikte, romantik ili
Anahtar Kelime: social support emotionality peer support internet usage social skills romantic relationship family support gender perceived social support feelings adolescents loneliness university students gender differences

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Avery, A. W. (1982). Escaping loneliness in adolescence: The case for androgyny. Journal of Youth and Adolescence, 11, 451-459.
  • Barrera, M. (1986). Distinctions between social support concepts, measures and models. Journal of Community Psychology, 14, 413-445.
  • Berg, J. H. & Peplau, L. A. (1982). Loneliness: The relationships of self-disclosure and androgyny. Personality and Social Psychology Bulletin, 8, 624-630.
  • Brage, D., Meredith, W., & Woodward, J. (1993). Correlates of loneliness among Midwestern adolescents. Adolescence, 28, 685-693.
  • Bilgiç, N. (2000). The effect of friendship skills training on the loneliness levels of elementary education 2nd grade students. Unpublished Master’s Thesis, Gazi University Educational Sciences Institute, Ankara.
  • Boivin, M. , Hymel, S. & Bukowski, W. M. (1995). The role of social withdrawal, peerrejection, and victimization by peers predicting loneliness and depressed mood in childhood. Development and Psychopathology, 7, 765-785.
  • Brennan, T. (1982). Loneliness at adolescence. In L. Peplau & D. Perlman (Eds.), Loneliness: A sourcebook of current theory, research and therapy (pp. 269-290). New York: John Wiley.
  • Cheng, H. & Furnham, A. (2002). Personality, peer relations and self confidence as predictor of happiness and loneliness. Journal of Adolescence, 25, 327-339.
  • Cohen, S. (1988). Psychological models of the role of social support in the etiology of physical disease. Healt Psychology, 7, 269-297.
  • Cohen, S. & Wills, T. A. (1985). Stress, Social Support and the Buffering Hypothesis. Psychological Bulletin, 77, 153-171.
  • Cornwel, B. (2003). The dynamic properties of social support: Decay, growth and staticity and their effects on adolescent depression. Social Forces. Chapel Hill, 81(3), 953-979.
  • Davis, M. H. & Franzoi, S., L. (1986). Adolescent loneliness, self- disclosure, and private self-consciousness: A longitudinal investigation. Journal of Personality and Social Psychology, 51,595-608.
  • Demir, A. (1990). Some factors affecting the loneliness levels of university students Unpublished PhD thesis. Hacettepe University Social Sciences Institute. Ankara.
  • Demir, A. & Tezer, E. (1995). The effect of psychological counseling in groups on the depression and loneliness levels of university students Psychiatry Psychology Psychopharmacology Journal, 3(4), 243-248.
  • Deniz, M. E., Hamarta, E., & Arı, R. (2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students. Social Behavior and Personality, 33, 19-32.
  • DiTommaso, E., McNulty, C., Ross, L., & Borges, M. (2003). Attachment styles, social skills and loneliness in young adults. Personality and individual Differences, 35(2), 303-312.
  • Duru, E. (2008). The direct and indirect roles of social support and social embeddedness in predicting loneliness in adaptation to university. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 29(3), 13-24.
  • Duy, B. (2003). The effect of psychological counseling in groups based on cognitive behaviorist approach on loneliness levels and nonfunctional attitudes. Unpublished PhD thesis, Ankara University Social Sciences Institute, Ankara.
  • Engelberg, E., & Sjöberg, L. (2004). Internet use, social skills, and adjustment CyberPsychology & Behavior, 7 (1), 41-50
  • Eren, A. (1994). An Analysis of high school students’ loneliness levels and psychological needs. Unpublished Master’s thesis, Gazi University Social Sciences Institute, Ankara.
  • Eskin, M. (1993). Reliability of the Turkish version of the perceived social support from friends and family scales, scales for interpersonal behavior and suicide probability scale. Journal of Clinical Psychology, 49(4), 515-522.
  • Flora, J., & Segrin, C. (2000). Relationship Development in dating couples implications for relational satisfaction and loneliness. Journal of Social and Personal Relationships, 7(6), 811-825.
  • Franzoi, S.L., & Davis, M.H. (1985). Adolescent self- disclosure and loneliness: Private selfconsciousness and parental influences. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 768-780.
  • Gerson, A.C., & Perlman, D. (1979). Loneliness and expressive communication. Journal of Abnormal Psychology, 88, 258-261.
  • Goldenberg, S. (1981). Adolescent loneliness, Annual Conference of the Canadian Psychological Association, Toronto Ontario, Canada, 3-5 June.
  • Hamarta, E. (2000). An analysis of university students’ loneliness and social skills levels in terms of their characters, Unpublished Master’s Thesis, Selçuk University Social Sciences Institute, Konya.
  • Hamamcı, Z., & Duy, B. (2005). The effect of social skills training based on cognitive behaviorist approach on loneliness levels and nonfunctional attitudes. Educational Sciences and Practice, 4(7), 4-19.
  • Hamamcı, Z., & Duy, B. (2007). The relationship among social skills, dysfunctional attitudes irrational bliefs, interpersonal cognitive disortions and loneliness. Eurasian Journal of Educational Research, 26, 121-130.
  • Jones, W. H., Freemon, J.E., & Goswick, R.A. (1981). The persistence of loneliness: self and other determinants. Journal of Personality, 49, 27-48.
  • Jones, H., W., & Hebb, L. 2003. The experience of loneliness: Objective and subjective factors. The İnternational Scope Rewiev, 5(9), 41-62.
  • Jones, W.H., Hobbs, S.A., & Hockenbury, D. (1982). Loneliness and social skill deficits. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 682-689.
  • Kafetsios, K. (2002). Attachment, social support and well-being across the life-span, 11. International Conference on Personal Relationships, Poster, Halifax, Canada.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). Human, family, culture. Remzi Publishing House, İstanbul.
  • Koçak, R. (2003). The effect of emotional expression training program on university students’ levels of alexithymia and loneliness. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kulaksızoğlu, A. (2001). Adolescent Psychology. İstanbul: Remzi Publishing House. Kozaklı, H. (2006). A comparison of the relationships between university students’ levels of loneliness and social support. Mersin University Social Sciences Institute.
  • Jones, W. H. & Moore, T. L. (1987). Loneliness and social support. Journal of Social Behavior and Personality, 2, 145-156.
  • Larson, R. W. (1999). The uses of loneliness in adolescence. In K.J. Rotenberg & S.Hymel(Eds), Loneliness in childhood and adolescence.(pp. 244-262). Camridge:Camridge University Press.
  • Lee, R. M., & Robins, S.B. (1998). The relationtionship between social connectedness and anxiety, self esteem, and social identity. Journal of Counseling Psychology, 45, 338-345.
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A., Yarcheski, T. J., Cannella, B. J., & Hanks, M. M. (2006). A meta-analytic study of predictors for loneliness during adolescence. Nursing Research, 55, 308-315.
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A., & Yarcheski, T. J. (1994). Differences in social support and loneliness in adolescents according to developmental stage and gender. Public Healt Nursing, 11, 361-368.
  • Matsuba, M. K. (2006). Searching for self and relationships online, CyberPsychology & Behavior, 9, 275-284.
  • Morahan-Martin, J., & Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the internet, Computers in Human Behavior, 19, 659-671.
  • Moody, E. J. (2001). Internet use and its relationship to loneliness, CyberPsychology & Behavior, 4, 393-401.
  • Peplau, L., & Perlman, D. (1982). Perspectives on loneliness. In L. Peplau & D. Perlman (Eds.), Loneliness: A sourcebook of current theory, research, and therapy (pp.1-20). New York: John Wiley & Sons.
  • Pengilly, J., & Dowd, E. T. (2000). Hardiness and social support as moderators of stress. Journal of Clinical Psychology, 56(6), 813-820.
  • Riggio, R. E. (1989). Manual for the Social Skills Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Riggio, R.E. (1986). Assessment of Basic Social Skills. Journal of Personality and Social Psychology, 51 (3), 649-660.
  • Riggio, R. E., Watring, K. P., & Throckmorton, B. (1993). Social skills, social support, and psychosocial adjustment. Personality and Individual Differences, 15, 275-280.
  • Russell, D. W., Peplau, L. A., Cutrona, C.E. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480.
  • Rook, K. (1984). Promoting social bonding: Strategies for helping the lonely and socialy isolated. American Psychologist, 39, 1389-1407.
  • Seligman, L. (1983). An introduction to the new DSM-111. The Personnel and Guidance Journal, 6, 601-605.
  • Schultz, N.R., & Moore, D.W. (1986). The loneliness experience of college students: sex differences. Personality and Social Psychology Bulletin, 12, 111-119.
  • Sorias, O. (1988). Life stress of healthy and unhealthy students, an analysis of the relationship between social support and mental diseases. Ege University, Faculty of Letters Psikoloji Seminer Journal.
  • Stokes, J. P., & Levin, I., (1986). Gender differences in predicting loneliness from social network characteristics. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1069-1074.
  • Terzi, Ş. (2008). The relationship between university students’ psychological resistance and the social support they perceive. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 29(3), 1-11.
  • Tornstam, L. (1992). Loneliness in marriage. Journal of Social and Personal Relationships, 9, 197-217.
  • Van Buskirk, A. M., & Duke, M. P. (1991). The relationship between coping style and loneliness in adolescents: Can sad passivity be adaptive?, The Journal of Genetcic Psychology, 152, 144-157.
  • Yıldırım, İ. (2004). Examination anxiety, daily problems and social support as predictors of depression. H.U. Journal of Education, 27, 241-250.
  • Yüksel, G. (2004), Social Skills Inventory, Ankara. Asıl Publishing House.
  • Weis, R.S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isolation. Cambridge: MIT Press.
  • Williams, E. G. (1983). Adolescent loneliness. Adolescence, 18, 51-66.
  • Wittenberg, M.T., & Reis, H.T. (1986). Loneliness, social skills and social perception. Personality and Social Psychology Bulletin, 12, 121-130.
  • Woodward, J. C., & Frank, B. D. (1988). Rural adolescent loneliness and coping strategies, Adolescence, 23, 559-565.
APA ELDELEKLIOGLU J (2008). Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. , 127 - 140.
Chicago ELDELEKLIOGLU JALE Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. (2008): 127 - 140.
MLA ELDELEKLIOGLU JALE Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. , 2008, ss.127 - 140.
AMA ELDELEKLIOGLU J Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. . 2008; 127 - 140.
Vancouver ELDELEKLIOGLU J Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. . 2008; 127 - 140.
IEEE ELDELEKLIOGLU J "Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness." , ss.127 - 140, 2008.
ISNAD ELDELEKLIOGLU, JALE. "Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness". (2008), 127-140.
APA ELDELEKLIOGLU J (2008). Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. Eurasian Journal of Educational Research, 0(33), 127 - 140.
Chicago ELDELEKLIOGLU JALE Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.33 (2008): 127 - 140.
MLA ELDELEKLIOGLU JALE Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.33, 2008, ss.127 - 140.
AMA ELDELEKLIOGLU J Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. Eurasian Journal of Educational Research. 2008; 0(33): 127 - 140.
Vancouver ELDELEKLIOGLU J Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness. Eurasian Journal of Educational Research. 2008; 0(33): 127 - 140.
IEEE ELDELEKLIOGLU J "Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.127 - 140, 2008.
ISNAD ELDELEKLIOGLU, JALE. "Gender, Romantic Relationships, Internet Use, Perceived Social Support and Social Skills as the Predictors of Loneliness". Eurasian Journal of Educational Research 33 (2008), 127-140.