Yıl: 2008 Cilt: 23 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 729 - 739 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi

Öz:
Bu çalışmada alternatörlerin paralel bağlantısını gerçekleştirebilecek eğitim amaçlı mikrodenetleyici tabanlı bir deney seti tasarlanmıştır. Tasarlanan deney seti, paralel bağlanma şartlarından öncelikle faz sıralarının doğruluğunu otomatik olarak denetlemekte, uygun değil ise otomasyon yardımıyla düzeltmektedir. Daha sonra ise sırasıyla gerilim, frekans, faz açılarını ölçerek bunların eşitliğini sağlamaktadır. Yapılan ölçümler PIC16F877 mikrodenetleyicisi tarafından değerlendirilmekte ve şartların uygun olması halinde paralel bağlantı otomatik olarak gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin laboratuar ortamında yapacakları paralel bağlantıya yönelik işlem basamaklarını takip etmeleri ve olabilecek hataları görsel ortamda izlemeleri mümkün olmaktadır. Ayrıca deney setinin koruma özellikleri yardımıyla bağlantı ve işlem hatalarından dolayı olabilecek arızaları önlemek mümkün olabilmektedir. Geliştirilen deney seti alternatörlerin dengesiz yüklenmesi, iki faza kalması, uyartım devresi arızası gibi durumlarda endüstriyel kullanıma yönelik koruma ve uyarı ünitesi olarak da kullanılabilecek yapıdadır.
Anahtar Kelime:

Design and implementation of parallel operation set of alternators for educational purpose

Öz:
In this paper a microcontroller based experimental unit for parallel connection of alternators for education purposes has been designed and implemented. This experimental set designed detects the incorrect phase order firstly, which is one of the conditions of parallel connection, and corrects it automatically. The other three conditions of parallel connection, the equality of voltages, frequencies and phase angles of two alternators are then obtained by the experimental set. All these measurements are processed numerically by 16F877 microprocessor and the parallel connection is achieved automatically. As a consequence, students can see the faults of parallel connection which occurred during the application in the laboratory studies. Since all the processes of parallel connection of two alternators are visualised, students can find solutions for the faults and prevent them. In addition, this experimental unit developed can be used as an alarm circuit for industrial purposes at the conditions of phase disconnections.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Çolak İ., “Senkron Makineler”, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2003.
  • 2. Peşint A., “Senkron Makineler”, M.E.B, Ankara, 1975
  • 3. Guru B. S. And Hızıroğlu H. R., “Electric Machinery and Transformers” USA, 1995
  • 4. Mozina J. C., “Interconnection Protection of IPP Generators at Commercial Industrial Facilities” Manager Application Engineering, Protection & Protection Systems IEE 2000, e- mail: marketing@beckwithelectric.com
  • 5. Eberly W. T, Schaefer C. R, “Voltage Versus Var/Power-Factor Regulation on Synchronous Generators” Industry Conference, Toronto 21. June. 2002 IEEE, California Edison Company, e- mail: Thomas.Eberly@sce.com, Basler Electric Company, e-mail: richardschaefer@basler.com
  • 6. Wenhua L., Ding R., Zhonghong W., “Integrated Optimal Control of Speed, Excitation and Load Sharing of Parallel Operating Diesel Generator Sets”, IEE 2nd International Conference on Advances in Power System Control, Operation and Management, Department of Electrical Engineering Tsinghua University December 1993, Hong Kong
  • 7. Lin H. C., “Remote Power System Harmonics Measurement and Monitor via the Internet”, Conference on Cybernetics and Intelligent Systems, Singapore, December, 2004 IEEE Department of Automation Engineering, Chien Kuo Technology University, Taiwan, e-mail: hclin@cc.ckit.edu.tw
  • 8. Montero L. R. R., Wellington S. M., Member, “Monitoring and Control System Based On Microcomputer For Synchronous Generator”, Member, IEEE, 1997 Marlon Wilfred Gemerts Department of Electrical Engineering UFPB/CCT/ - Campus II, Caixa Postal 10105 - 58109-970 - Campina Grande Pb - Brazil e-mail: rosales@dee.ufpb.br
  • 9. Henderson D. S., Lothian K., Priest J., “Pc Based Monitoring and Fault Prediction For Small Hydroelectric Plants”, Conference Publication No.452, IEE, 1998 Napier University.
  • 10. Brock J. L., “Design and Implementation Of A Fuzzy Logic-Based Voltage Controller For Voltage Regulation Of A Synchronous Generator”, Montana State University Bozeman, MT 59717, e-mail: lameres@montana.edu
  • 11. Altınbaşak O., “Mikrodenetleyiciler ve PIC Programlama”, Ekim, 2005
  • 12. Çolak İ., Bayındır R., Sefa İ., “Experimental Study on Reactive Power Compensation Using A Fuzzy Logic Controlled Synchronous Motor”, Energy Conversion And Management, 45 (15-16), 2371-2391, September 2004.
  • 13. Çolak, İ., Bayındır, R., “Güç Katsayısının Bir Mikrodenetleyici Kullanarak Ölçümü”, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 19(1- 2), 50-58, 2003.
  • 14. Bayındır, R., Ateş, H., “PIC Kontrollü Sürtünme Kaynak Makinesi Tasarımı ve Uygulaması”, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Teknoloji Dergisi,
  • 15. Çolak, İ., Bayındır, R., “Elektrik kumanda Devreleri”, Seçkin Yayıncılık 2004 Ankara.
  • 16. Taddune G.,”Unit Load Share Generator System Control Package” 2005, Woodward Data Sheet , USA, www.woodward.com
  • 17. Sülün E., Aslan M., Çakır A., “Elektronik Devre Uygulamaları 2” 2003, İstanbul
  • 18. Analog Devices “AD536 Data sheet” Inc. 1999 www.analog.com
APA sefa i, Demirtaş M, GARİP İ, ÇOLAK İ (2008). Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. , 729 - 739.
Chicago sefa ibrahim,Demirtaş Mehmet,GARİP İLHAN,ÇOLAK İLHAMİ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. (2008): 729 - 739.
MLA sefa ibrahim,Demirtaş Mehmet,GARİP İLHAN,ÇOLAK İLHAMİ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. , 2008, ss.729 - 739.
AMA sefa i,Demirtaş M,GARİP İ,ÇOLAK İ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. . 2008; 729 - 739.
Vancouver sefa i,Demirtaş M,GARİP İ,ÇOLAK İ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. . 2008; 729 - 739.
IEEE sefa i,Demirtaş M,GARİP İ,ÇOLAK İ "Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi." , ss.729 - 739, 2008.
ISNAD sefa, ibrahim vd. "Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi". (2008), 729-739.
APA sefa i, Demirtaş M, GARİP İ, ÇOLAK İ (2008). Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(3), 729 - 739.
Chicago sefa ibrahim,Demirtaş Mehmet,GARİP İLHAN,ÇOLAK İLHAMİ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 23, no.3 (2008): 729 - 739.
MLA sefa ibrahim,Demirtaş Mehmet,GARİP İLHAN,ÇOLAK İLHAMİ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol.23, no.3, 2008, ss.729 - 739.
AMA sefa i,Demirtaş M,GARİP İ,ÇOLAK İ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi. 2008; 23(3): 729 - 739.
Vancouver sefa i,Demirtaş M,GARİP İ,ÇOLAK İ Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi. 2008; 23(3): 729 - 739.
IEEE sefa i,Demirtaş M,GARİP İ,ÇOLAK İ "Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi." Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23, ss.729 - 739, 2008.
ISNAD sefa, ibrahim vd. "Alternatörlerin paralel bağlanma deney setinin eğitim amaçlı tasarımı ve gerçekleştirilmesi". Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 23/3 (2008), 729-739.