Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi

Yıl: 2008 Cilt: 33 Sayı: 150 Sayfa Aralığı: 1 - 13 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi

Öz:
Bu araştırma, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin Türkçedeki başarı düzeylerinin evlerindeki olanaklara, annenlerinin eğitim düzeylerine, cinsiyetlerine ve kardeş sayılarına göre değişip değişmediğini belirlemeye yöneliktir. Araştırmanın amacı doğrultusunda daha önceden hazırlanıp geliştirilen 25 soruluk Türkçe testi ile öğrencilerin bazı kişisel özelliklerine ve görüşlerine yönelik anket hazırlanarak bilgileri toplanmıştır. Araştırma, Türkiye’deki ilköğretim okullarının sekizinci sınıflarından seçilmiş 30.714 öğrenciden oluşan örneklem üzerinden yürütülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin evlerindeki olanakların artmasıyla başarılarının da arttığı, Türkçe gibi sözel derslerde kızların daha başarılı olduğu, anne eğitim düzeyinin çocuklarının başarısı üzerinde önemli yeri olduğu, annenin eğitim düzeyi ile birlikte evdeki olanakların yüksek olmasının başarıyı daha çok arttırdığı, sahip olunan kardeş sayısı arttıkça başarının düştüğü gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre, öğrencinin evinde kendisine uygun eğitim ortamların hazırlanması, geleceğin anneleri olan kız çocuklarının mümkün olduğunca üst eğitim hizmetlerinden yararlanmasına olanak sağlanması, eğitimine destek verilebilecek sayıda çocuk sahibi olunması gerektiği görülmektedir.
Anahtar Kelime: ilk öğretim ikinci kademe okulları aile ortamı sosyoekonomik özellikler türkçe dersi öğrenci başarısı aile özellikleri sosyoekonomik düzey ilk öğretim öğrencileri ilk öğretim demografik etkenler

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbott, M. L. & Fouts, J. T. (2003). Constructivist teaching and student achievement: The results of a school-level classroom observation study in Washington [Yapılandırmacı öğretim ve öğrenci başarısı: Washington’da bir okulda sınıf içi gözlem çalışması sonuçları]. 28.04.2008 tarihinde https://www.spu.edu/orgs/research/ObservationStudy-2-13-03.pdf adresinden erişildi.
  • Burgaz, B., (2002). Kalabalık sınıf nitelikli öğretmen. Bilim ve Teknik Dergisi, s.420.
  • Çelenk, S. (2003). Okul-aile işbirliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişki, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 33-39.
  • Güleç, S. & Alkış, S. (2003). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin derslerdeki başarı düzeylerinin birbiriyle ilişkisi, İlköğretim-Online, 2 (2), 19-27. 25.05.2007 tarihinde http://ilkogretimonline. org.tr/ adresinden erişildi.
  • Kavak, Y. (2007). Dünyada ilköğretimin genel görünüşü. Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi: Temel sorunlar ve çözüm önerileri içinde (66-68) Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Koç, M, S. Avşaroğlu ve A. Sezer (2007). Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki. 28.04.2007 tarihinde http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler adresinden erişildi.
  • Martin L., Abbott, M. L., & J. T. Fouts, (2003). Constructivist teaching and student achievement: The results of a School-level Classroom Observation Study in Washington [Yapılandırmacı öğretim ve öğrenci başarısı: Washington’da bir okulda sınıf içi gözlem çalışması sonuçları]. Washington: The Washington School Research Center.
  • McCoy, Leah P. (2005). Effect of demographic and personal variables on achievement in eighth-grade algebra [Demografik ve kişisel değişkenlerin sekizinci sınıf cebir dersi üzerindeki etkisi]. Journal of Educational Research, 98, 3, s. 131.
  • Meb.gov.tr (2007). 25.05.2007 tarihinde http://www.meb.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005a). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor. Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005b). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar-taslak basım). Ankara: MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). ÖBBS 2004-İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi: İngilizce bilgisayar okuryazarlığı. Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). ÖBBS 2005-İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi: Türkçe raporu, Ankara: MEB Basımevi.
  • Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi tanıma teknikleri, Ankara:Pdrem Yayınları.
  • Peker, M ve Ş.Mirasyedioğlu, (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2, 14, 157-166.
  • Saracaloğlu, A.S. ve S. R. Varol, (2007), Beden eğitimi öğretmen adaylarının yabancı dile yönelik tutumları ve akademik benlik tasarımları ile yabancı dil başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3, 1, 39-59.
  • Senemoğlu, N. (1987). Bilişsel giriş davranışları ve dönüt-düzeltmenin erişiye etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, İ.(2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 258-267.
APA Gelbal S (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. , 1 - 13.
Chicago Gelbal Selahattin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. (2008): 1 - 13.
MLA Gelbal Selahattin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. , 2008, ss.1 - 13.
AMA Gelbal S Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. . 2008; 1 - 13.
Vancouver Gelbal S Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. . 2008; 1 - 13.
IEEE Gelbal S "Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi." , ss.1 - 13, 2008.
ISNAD Gelbal, Selahattin. "Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi". (2008), 1-13.
APA Gelbal S (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 1 - 13.
Chicago Gelbal Selahattin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim 33, no.150 (2008): 1 - 13.
MLA Gelbal Selahattin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim, vol.33, no.150, 2008, ss.1 - 13.
AMA Gelbal S Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2008; 33(150): 1 - 13.
Vancouver Gelbal S Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2008; 33(150): 1 - 13.
IEEE Gelbal S "Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi." Eğitim ve Bilim, 33, ss.1 - 13, 2008.
ISNAD Gelbal, Selahattin. "Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi". Eğitim ve Bilim 33/150 (2008), 1-13.