Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi

Yıl: 2008 Cilt: 41 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 299 - 323 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi

Öz:
Bu araştırma İlköğretim Matematik Dersi (1–5) Öğretim Programında yer alan 1. sınıf geometri alt öğrenme alanlarının öğretim sürecinde kullanılan öğretim materyalleri ile öğretme-öğrenme sürecini ve öğrencilerin öğrenme düzeylerini incelenmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması (case study) kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, bir devlet ilköğretim okulunda görev yapan 1. sınıf öğretmeni ve 40 öğrenciden oluşan sınıftan seçkisiz (random) yöntem ile belirlenmiş 12 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın uygulaması 2005–2006 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri video kaydı, görüşme ve yazılı dokümanlar yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada genel olarak şu sonuçlara ulaşılmıştır. Öğretmen teknolojik materyal olarak sadece tepegözden yararlanmış ve konunun amacına uygun materyali sınıfa getirmemiş; bunun yerine dersin işlenişi sürecinde sınıfta bulunan araç-gereçlerden konuya uygun olduğunu düşündüğü materyalleri kullanmıştır. Sınıfta uygulanan etkinliklerde ise çok az somut materyalin kullanıldığı görülmüştür. Öğretim sürecinde yeterince öğretim materyalinin kullanılmaması öğrencilerin öğrenmelerine olumsuz yönde etkilemiş olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime: öğrenme süreçleri ilk öğretim programı öğrenci başarısı öğretme süreci ilk öğretim öğretmenleri öğrenim süresi ilk öğretim öğrencileri matematik öğretim materyalleri geometri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

An Examination of the Teaching-Learning Process and Teaching Materials Used in the Instruction of Geometry Sub-Learning Fields in a First Grade Classroom

Öz:
This research has been conducted in order to examine the teaching materials used in the instruction of geometry sub-learning fields and teaching – learning process as stated in the Turkish Elementary Mathematics (1-5 grades) Curriculum. Case study, which is one of the qualitative research methods, has been used in this research. The participants of the research include one classroom teacher and 12 students selected via random method out of 40 students from a state primary school. The administration of the research was performed in the fall semester of 2005–2006 academic-year. Data were obtained through video recordings, interview and written documents. The results indicated that the teacher used only over – head projector as a technological teaching material, and did not provide other appropriate materials for teaching the subjects and lesson during instruction. Instead, the teacher used teaching tools and materials from the classroom environment that he / she thought as suitable. It has been also seen that the teacher used few and insufficient concrete materials in the activities within the class. The fact that the teacher did not use sufficient teaching and instructional materials affected the learning processes of the students in a negative way.
Anahtar Kelime: mathematics instructional materials geometry learning processes primary education curriculum student success teaching process elementary school teachers learning period elementary school students

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altın Eğitim, (2005), Altın Eğitim _____http://www.altinegitim.k12.tr/site/duyuru/8>. (2005.12.18).
  • Ardahan, H. ve Ersoy, Y. (2004). İlköğretim Okullarında Kesirlerin Öğretimi-II. _____http://www.matder.org.tr/>. (2005.10.18).
  • Balım, G. A. ve Kesecioglu, T. (2004). Observeations on the Science Teacher Training Programs in Turkey and Hungary. Eğitim Araştırmaları: Eurasian Journal of Educational Research. S:17. Ankara.
  • Bulut, S. (2004). İlköğretim Programı Yeni Yaklaşımlar Matematik (1–5 sınıf ). Millî Eğitim. Ankara.
  • Cohen, L. and Manion, L. (1992). Research Methods in Education. (3. edition) Routledge Press. London and New York.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştirma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Güven, B. ve Karataş, İ. (2003). Dinamik Geometri Yazılımı Cabrı ile Geometri Öğrenme: Öğrenci Görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET January April ISSN: 1303–6521 Volume 2, Issue 2, Article 10. _____www.tojet.net/articles/2210.htm>. (2005. 03. 24).
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı), TTKB (Talim ve Terbiye kurul Başkanlığı). (2005). İlköğretim Matematik Dersi (1–5) Öğretim Programı. Devlet Kitapları Müd. Bas. Evi. Ankara.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Jossey-Bass Publishers. San Francisco.
  • Mertens, D. (1998). Research Methods in Education and Psychology. Sage Publications. London.
  • Misretta, R. M. (2000). Enhancing Geometric Reasoning. Adolescence, 35–138: 365–380. (2002 EBSCO Research Database).
  • NCTM. (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston. VA.
  • NCTM. (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Spahe and Space in Geometry. _____http://www.learner.org/teacherslab/math/geometry/shape/index.html#standards>. (2006.01.03).
  • NCTM. (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. 1997-1998 Handbook: NCTM Goals, Leaders, and Positionstatements, Reston. VA: The Council.
  • Olkun, S. ve Altun, A. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Deneyimleri ile Uzamsal Düşünme ve Geometri Başarıları Arasındaki İlişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET October 2003 ISSN: 1303–6521 Volume 2. Issue 4. Article 13.
  • Olkun, S. ve Aydoğdu, T. (2003). Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Araştırması (TIMSS) Nedir? Neyi Sorgular? Örnek Geometri Soruları ve Etkinlikler. İlköğretim Online, 2(1), 28–35. [Online] _____http://ilkogretim-online.org.tr/vol2say1/index.htm>. (2005.02.21).
  • Pesen, C. (2005). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Yeni İlköğretim Matematik Öğretim Programı’nın Değerlendirilmesi. Yeni İlköğretim Öğretim Programlarının Değerlendirme Sempozyumu. 14–16 Kasım 2005 Erciyes Üniversitesi. Kayseri.
  • Plowman, L. (1999), Using Video for Observing Interaction in the Classroom, The Scottish Council for Research in Education, http://www.scre.ac.uk, (2005.10.12).
  • PISA. (Program for International Student Assessment). (2003). Program for International Student Assessment. Meb- earged. _____http://earged.meb.gov.tr/olcmedeg/ulsars/pısa/onrapor.pdf>. (2005.12.18)
  • Scally, S. P. (1990). The Impact of Experience in a Logo Learning Environment on Adolescents’ Understanding of Angle: a van Hiele Based Clinical Assessments. 52: 3.Dissertation Abstracts International.
  • Schrier, D. M. (1994). The Development of Young Children's Geometry Thinking in a Mediated Kindergarten Classroom Environment. Ph. D Thesis. State University Of New York At Buffalo. U.S.A.
  • Strauss, A. and Gorbin, J. (1990). Basics of Qualitative Reseach: Grounded Theory Procedures and Techniques. SAGE. London.
  • Strauss, A. and Gorbin, J. (1998). Basics of Qualitative Reseach: Procedures and Techniques for Grounded Theory. SAGE. London.
  • Strauss, A. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. MA; CambridgeUniversity Press. Cambridge.
  • Yeşildere, S. (2006). Farklı Matematiksel Güce Sahip İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Düşünme ve Bilgiyi Oluşturma Süreçlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Yıldırm, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Warrer, E. and English, L. (1995). Facility With Plane Shapes: A Multifaceted Skill. Educational studies in mathematics. 28(4). 365–383.
  • Werthessen, H. (1999). Instruction in Spatial Skills And its Effect On Self-Efficacy And Achievement in Mental Rotation And Spatial vısualization. Ph. D.Thesis, Columbia Üniversty. _____http://wwwlib.umi.com/dissertations/fullcit/9634439>. (2005.03.24).
APA toptas v (2008). Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. , 299 - 323.
Chicago toptas veli Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. (2008): 299 - 323.
MLA toptas veli Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. , 2008, ss.299 - 323.
AMA toptas v Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. . 2008; 299 - 323.
Vancouver toptas v Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. . 2008; 299 - 323.
IEEE toptas v "Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi." , ss.299 - 323, 2008.
ISNAD toptas, veli. "Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi". (2008), 299-323.
APA toptas v (2008). Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 299 - 323.
Chicago toptas veli Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 41, no.1 (2008): 299 - 323.
MLA toptas veli Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.41, no.1, 2008, ss.299 - 323.
AMA toptas v Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2008; 41(1): 299 - 323.
Vancouver toptas v Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2008; 41(1): 299 - 323.
IEEE toptas v "Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41, ss.299 - 323, 2008.
ISNAD toptas, veli. "Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin Bir Birinci Sınıfta İncelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 41/1 (2008), 299-323.