Yıl: 2008 Cilt: 41 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 339 - 357 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi

Öz:
Bu çalışmanın amacı; çocukların sistematik düşünebilen, düşündüklerini özgürce ifade edebilen, kendini ve yaşadığı evreni anlamaya çalışan bireyler olabilmeleri için; sokratik yöntem kullanılarak sorgulama bilincinin geliştirilebilmesidir. Araştırma 2007 Haziran ayında başlamış olup, 2 ay boyunca bir satranç kulübünde yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini satranç kulübündeki 6 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemine dayalı olup 2 aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama sonuçlarına bağlı olarak; çocukların felsefi etkinlikle ilgili hiçbir şey bilmedikleri belirlenmiştir. Bu yüzden öncelikle felsefi etkinlik hakkında bilgi verilmiştir. Bu konuyla ilgili örnek sokratik yöntem kullanılarak yapılmıştır. İkinci aşamada ise; Antoine de Sain-Exupery’nin ‘Küçük Prens’ kitabından hareket edilerek felsefi etkinlik yapılmıştır. Bu aşamada ilk aşamaya göre, çocukların konuyu kavrayışı hızlanmış; akıl yürütmeler sistematikleşmiştir.
Anahtar Kelime: eleştirel düşünme düşünce egzersizi çocuklar felsefi düşünce nitel araştırma felsefe sokratik yöntem

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arat, N. (1989). İdeolojik Bağlamda Din-Bilim-Felsefe. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6, 315-319.
  • Anıl,Y. Ş. (2006). Sokrates. İstanbul: Kastaş Yayıncılık.
  • Aristoteles, (1985). Metafizik (Çev: Ahmet Arslan). İzmir: Ege üni. yayıncılık.
  • Arslan, A. (1989). 2. Felsefe- Mantık ve Bilim Tarihi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 9, 9-19
  • Arslan, A. (1994). Felsefe Tartışmaları. İstanbul: Nisan Yayıncılık
  • Arslan, A. (1998). Felsefeye Giriş. Ankara: Vadi yayıncılık.
  • Aytaç, K. (1998). Avrupa Eğitim Tarihi. İstanbul: M.Ü. yayıncılık.
  • Billington, R.(1997). Felsefeyi Yaşamak (Çev: A.Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı yayıncılık.
  • Çilingir, L. (2003). Niçin Felsefe? Neden Felsefe? Ankara: Elis yayıncılık.
  • Dewey, J.(1996). Demokrasi ve Eğitim. (Çev: T. Yılmaz). İzmir: Ege Üni. Yayıncılık.
  • Direk, N. (2006). Filozof Çocuk. İstanbul: Pan yayıncılık.
  • Eldeklioğlu, J. (2004). Çocuklarda Özgüven Gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 111-112
  • Dorıon, L.A. (2005). Sokrates (Çev: M. N. Demirtaş.). Ankara: Dost yayıncılık.
  • Heidegger, M.(1995). Nedir Bu Felsefe. (Çev: A. Ilgat). İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Exupery, S. A.(2000). Küçük Prens (Çev: F.Erdoğan). Ankara: Mavi bulut yayıncılık
  • Gross, R. (2006). Sokrates Yöntemi. (Çev: İ. Şener,). İstanbul: Pegasus yayıncılık Jaspers, K. (1995). Felsefe Nedir? (Çev: İ. Z. Eyuboğlu ). İstanbul: Say yayıncılık.
  • Karakaya, Z. (2006). Çocuk Felsefesi ve Çocuk Eğitimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 1, 23-35
  • Kaynardağ, A. (1989). Türk Düşüncesinde Dünden Bugüne Sokrates İlgisi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi,6, 123-133
  • Laertios, D. (2003). Ünlü Filozofların Yaşantıları ve Öğretileri, (Çev: C. Şemtuna). İstanbul: Yapıkredi yayıncılık.
  • Matthews B. G.(2000). Çocukluk Felsefesi. (Çev: E. Çakmak). İstanbul: Gendaş yayıncılık Nuran, Montaigne, (1999). Denemeler. (Çev: Hüseyin Portakal). İstanbul: Cem Yayınevi
  • Nuran, D. (2004). Küçük Prens Üzerine Düşünmek. Ankara: Mor Menekşe Yayıncılık.
  • Özlem, D. (1999). Günümüzde Felsefe Disiplinleri. İstanbul: Ara yayıncılık.
  • Platon (1993), Dialoglar, (1993). (Çev: Sabahattin Eyüboğlu, Adnan Cemgil, Melih Cevdet Anday, Teoman Aktürel). İstanbul: Remzi Kitabevi Serter. N. (1997). İnsan Merkezli Eğitim. İstanbul: Sarmal yayıncılık.
  • Şirin R.M.(2007). Aşk Olsun Çocuğum Aşk Olsun. İstanbul: Kök yayıncılık. Türkiye Felsefe Kurumu Çocuklar için Felsefe Birimi, 1998 Ocak, T.F.K., 9, 10.
  • Vansıeleghem, N. (2005). Philosophy for Children as the Wind of Thinking. Journal of Philosophy of Educatio, 39 (1), 19-33
  • Weber, A. (1991). Felsefe Tarihi. (Çev: H. V. Eralp). İstanbul: Sosyal yayıncılık.
  • Yazıcı, S. (2007). Çocuklarla Felsefe. İlköğretmen, 5, 12-14
  • Yapıcı, M. (2007). Öğretmen Tutum ve Yansımaları. Üniversite ve Toplum Dergisi, 3, 13 http://www.meb.gov.tr. (2007, Ağustos)
APA Kefeli İ, KARA U (2008). Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. , 339 - 357.
Chicago Kefeli İdil,KARA Utku Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. (2008): 339 - 357.
MLA Kefeli İdil,KARA Utku Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. , 2008, ss.339 - 357.
AMA Kefeli İ,KARA U Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. . 2008; 339 - 357.
Vancouver Kefeli İ,KARA U Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. . 2008; 339 - 357.
IEEE Kefeli İ,KARA U "Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi." , ss.339 - 357, 2008.
ISNAD Kefeli, İdil - KARA, Utku. "Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi". (2008), 339-357.
APA Kefeli İ, KARA U (2008). Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 339 - 357.
Chicago Kefeli İdil,KARA Utku Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 41, no.1 (2008): 339 - 357.
MLA Kefeli İdil,KARA Utku Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.41, no.1, 2008, ss.339 - 357.
AMA Kefeli İ,KARA U Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2008; 41(1): 339 - 357.
Vancouver Kefeli İ,KARA U Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2008; 41(1): 339 - 357.
IEEE Kefeli İ,KARA U "Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41, ss.339 - 357, 2008.
ISNAD Kefeli, İdil - KARA, Utku. "Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 41/1 (2008), 339-357.