Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 39 - 49 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri

Öz:
Bu çalışmada, kavram haritalarının Fen Bilgisi Öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin, biyoloji II dersi kapsamında bulunan 8 biyoloji konusunu öğrenme başarısı üzerindeki etkileri geleneksel öğretim yöntemiyle karşılaştırılarak incelenmiştir. Çalışmaya toplam 140 öğrenci katılmıştır. Bunların 70’i kontrol grubunu 70’i ise deney grubunu oluşturmuştur. Kontrol grubuna konular geleneksel öğretim yöntemi ile anlatılmıştır. Deney grubunda ise konular geleneksel olarak anlatıldıktan sonra öğrencilere kavram haritası hazırlattırılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 11.5 istatistik programı kullanılarak değerlendirilmiştir. İki grup arasındaki başarı, t-testi analiziyle tespit edilmiştir.Konular anlatıldıktan sonra kavram haritası hazırlayan deney grubunun, geleneksel öğretim yönteminin kullanıldığı kontrol grubuna göre daha başarılı olduğu saptanmıştır (t=6,48, p< 0.001). Kavram haritaları zor anlaşılan bazı biyoloji konularının öğretiminde kullanılabilir kanısındayız.
Anahtar Kelime: biyoloji eğitimi öğrenci başarısı fen öğretmenleri fen eğitimi kavram haritaları fen müfredatı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Effect of Concept Map Using on Student Succes in the Teaching of Biology II Subjects Presented in Science Teacher Programme

Öz:
In this study, the effects of concept maps on meaningful learning of science 2.grade students to 8 biological topics presented in Biology II course has been comparatively investigated with classical method. For this purpose 140 students have been divided into two groups (70 control and 70 experimental) and the subjects have been explained with classical method in control group and concept maps have been prepared in experimental group. Before and after the application, both groups received pre-test and post&#8211;test. The data were evaluated using by SPSS 11.5 statistical program. And success relations between samplings were determined using by t-test analyzing.According to data, it has been observed that the experimental group were more successful than control group (t=6,48, p< 0.001). It suggests that Concept maps can be used as teaching strategy in some difficult biology subjects
Anahtar Kelime: concept maps science curriculum biology education student success science teachers science education

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ault, C. R. (1985). Concept Mapping as a Study Strategy in Earth Science. Journal of College Science Teaching. 15(1), 38-44.
  • Ausabel, D. P. (1968). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune& Stratton, Inc.
  • Ausabel, D. P., Novak, J. D. ve Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View, 2nd ed. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Briscoe, C. and LaMaster S. U. (1991). Meaningful Learning in College Biology Through Concept Mapping. The American Biology Teacher. 53 (4), 214-219.
  • Brown, C. R. (1995). The Effective Teaching of Biology. London and New York: Longman.
  • Carin, A. A. (1997). Teaching Modern Science 7th edition. Prentice-Hall Inc, New Jersey.
  • Cliburn Jr, J. W. (1986). Using Concept Maps to Sequence Instructional Materials. Journal of College Science Teaching. 14 (5), 38-44.
  • Cliburn Jr, J. W. (1987). How to do it. Helping Students Understand Physiological Interactions: A Concept Mapping Activity. The American Biology Teacher. 49 (7), 426-427.
  • Çimer, A. ve Çimer, O. S. (2002). Öğrencilerin Biyoloji Konularının Tekrar Edilmesinde Bir Araç Olarak Kavram Haritası Tekniğini Kullanmaya Karşı Tutumları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. ODTÜ, Ankara. Sayfa:16.
  • Esiobu, G. O. and Soyibo, K. (1995). Effects of Concept and Vee Mapping Under Three Learning Modes on Students Cognitive Achievement in Ecology and Genetics. Journal of Research in Science Teaching. 32 (9), 971-995.
  • Fraser, B. J., Nash, R. and Fisher, D. L. (1983). Anxiety in Science Classrooms: Its Measurement and Arelationship to Classroom Environment. Research in Science and Technological Education. 1 (2), 201-208.
  • Güneş, M. H., Çelikler, D. ve Güneş, T. (2005). Sinir Sisteminin Daha İyi Anlaşılması İçin Kavram Haritası Tekniğinin Kullanılması. OMÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi. 20, 70-76
  • Heinze-Fry, J. A. (1987). Evaluation of Concept Mapping as a Tool for Meaningful Education of College Biology Students. Ph. D. Cornell University. Disssertation Abstracts International. 48 (01), July.
  • Jegede, O. J., Alaiyemola, F. F. and Okebukola, P. A. O. (1990). The Effect of Concept Mapping on Student Anxiety and Achievement in Biology. Journal of Research in Science Teaching. 27 (10), 951-960.
  • Kaya, O. N. ve Ebenezer, J. V. (2003). A Longitudinal Study of the Effects of Concept Mapping and Vee Diagramming on Senior University Students Achievement Attitudes and Perceptions in Science Laboratory. Paper Presented at the Annual Conference of the National Association for Research in Science Teaching (NARST, USA), Pliladelphia.
  • Kearsey, J. ve Turner, S. (1999). How Useful are the Figures in School Biology Text Books? Journal of Biological Education. 33(2), 87-94.
  • Kinchin, I. M. (2000). Concept Mapping in Biology. Journal of Biolojical Education. 34 (2), 61-68.
  • Marbach-Ad, G. (2001). Attempting to Break the Code in Student Comprehension of Genetic Concepts. Journal of Biological Education. 35 (4),183-189.
  • Nakhleh, M. B. (1994). Chemical Education Research in Laboratory Environment. Journal of Chemical Education. 71, 201-205.
  • Novak, J. D., Gowin, D. B. ve Johensan, G. T. (1983). The Use of Concept Mapping and Knowledge Vee Mapping With Junior High School Science Students. Science Education. 67 (5), 625-645.
  • Novak, J. D. ve Gowin, D. B.(1984). Learning How to Learn. New York: Cambridge University Pres.
  • Novak, J. D. and Musonda D. (1991). A Twelve-Year Longitudinal Study of Science Concept Learning. American Educational Research Journal Spring. 28 (1), 117-153.
  • Okeukola, P. A. O. and Jegede, O. J. (1989). Student’ Anxiety Towards and Perception of Difficulty of Some Biological Concepts Under the Concept Mapping Heuristic. Rsearch in science and Technological Education. 7 (1), 85-92.
  • Okebukola, P. A.(1990). Attaining Meaningful Learning of Concepts in Genetics and Ecology: An Examination of the Concept Mapping Techniqoe. Journal of Research in Science Teaching. 27 (5), 493-504.
  • Pearsall, N. R., Skipper, J. E. J., and Mintzes, J. J. (1997). Knowledge Restructuring in the Life Sciences: A Longitudinal Study of Conceptual Change in Biology. Science Education. 81, 193-215.
  • Regis, A., Albertazzi, P. G. Ve Roletto, E. (1996). Concept Maps in Chemistry Education. Journal of Chemical Education. 73, 1084-1088.
  • Rice, D. C., Ryan, J. M. and Samson, S. (1998). Using Concept Maps to Ases Student Learning in the Science Classroom: Must Different Methots Compete? Journal of Research in Science Teaching. 35(10), 1103-1127.
  • Robinson, W. R. (1999). A View From the Science Education Research Literature: Concept Map Assesment of Classsroom Learning. Journal of Chemical Education. 76 (9), 1179-1180.
  • Roth, W. M. and Roychoudhury, A. (1993). Using Vee and Concept Maps in Collaborative Settings: Elementary Education Majors Construct Meaning in Physical Science Courses. School Science and Mathematics. 93, 237-243.
  • Stewart, J., Van Kirk, J. and Rowell, R. (1979). Concept Maps:A Tool for Use in Biology Teaching. The American Biology Teacher. 41(3), 171-175.
  • Tekkaya,C., Özkan, ö., Sungur S. ve Uzuntiryaki, E.,(2000). Öğrencilerin Biyoloji Konularını Anlama Zorlukları. IV. Fen Bil. Eğt. Kongresi Bildirileri. 5-9. Ankara.
  • Tobias, S. (1979). Anxiety Research in Educational Psychology. Journal of Educational Psychology. 71(5),573-583.
  • Wallace, J. D. ve Mintzes, J. J. (1990).The Consept Map as a Research Tool: Exploring Conceptual Change in Biology. Journal of Research in Science Teaching. 27 (10), 1033-1052.
  • Wandersee, J. H. (1990). Concept Mappıng and the Cartography of Cognıtıon. Journal of Research in Science Teaching. 27(10), 923-936.
  • Yaman, M. Ve Soran, H.,(2000). Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Öğretiminin Değerlendirilmesi. Hacettepe Eğitim. Fakültesi Dergisi. 18,229-237.
APA GÜNES T, GÜNEŞ M, Çelikler D (2006). Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. , 39 - 49.
Chicago GÜNES TOHIT,GÜNEŞ M. Handan,Çelikler Dilek Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. (2006): 39 - 49.
MLA GÜNES TOHIT,GÜNEŞ M. Handan,Çelikler Dilek Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. , 2006, ss.39 - 49.
AMA GÜNES T,GÜNEŞ M,Çelikler D Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. . 2006; 39 - 49.
Vancouver GÜNES T,GÜNEŞ M,Çelikler D Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. . 2006; 39 - 49.
IEEE GÜNES T,GÜNEŞ M,Çelikler D "Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri." , ss.39 - 49, 2006.
ISNAD GÜNES, TOHIT vd. "Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri". (2006), 39-49.
APA GÜNES T, GÜNEŞ M, Çelikler D (2006). Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 39 - 49.
Chicago GÜNES TOHIT,GÜNEŞ M. Handan,Çelikler Dilek Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2006): 39 - 49.
MLA GÜNES TOHIT,GÜNEŞ M. Handan,Çelikler Dilek Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2006, ss.39 - 49.
AMA GÜNES T,GÜNEŞ M,Çelikler D Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(2): 39 - 49.
Vancouver GÜNES T,GÜNEŞ M,Çelikler D Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 7(2): 39 - 49.
IEEE GÜNES T,GÜNEŞ M,Çelikler D "Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.39 - 49, 2006.
ISNAD GÜNES, TOHIT vd. "Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2006), 39-49.