İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği)

Yıl: 2006 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 141 - 160 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği)

Öz:
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim programlarına ilişkin görüşlerinin neler olduğunu belirlemektir. Bu çalışmanın örneklemini (n=52) Düzce ili merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Bu çalışma ile ilgili niteliksel veriler, ilköğretim öğretmenleri ile yapılan görüşme yoluyla 2005-2006 öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır. Çalışma sırasında ilköğretim okulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri, katıldıkları hizmet içi eğitim programlarında meslekleri ile ilgili edindikleri bilgi, beceri ve davranışları kullanmaları ve sınıf içi faaliyetlerinde uygulayıp uygulayamadıklarına ilişkin etkileri araştırmacı tarafından incelenmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda araştırmaya katılanların hizmetiçi eğitim (HİE) programlarını yararlı ve gerekli bulduklarını ancak öğreticilerin uzman olmaması, uygulamanın gayri ciddi olması, anlatılanların kuramsal olması, uygulamanın olmaması ya da az olması, programın zamanlamasının uygun olmaması, fiziki ve teknolojik olanakların yetersizliği gibi konulan HİE'de karşılaşılan sorunlar olarak ifade etmişlerdir. Bütün bunlara karşın öğretmenler program sırasında öğrendikleri mesleki bilgi, beceri ve davranışları sınıf içi faaliyetlerinde uygulayabildiklerini ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Eğitim, Özel Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

Perceptions of Primary School Teachers About the Effects of Inservice Training (INSET) Programs (a Case Study: Düzce)

Öz:
The aim of this study is to identify the perceptions of primary school teachers about inservice training (INSET) programs. During the study, the qualitative data were collected through interviews, held with primary school teachers during the fall semester of 2005-2006 academic year. The subjects (n=52) of this study were primary school teachers who were teaching at various primary schools located in the city center of Düzce. During the study the effects of INSET programs in terms of the perceptions of primary schools teachers in relation to the application of the programs, the implementation and maintanance of the professional knowledge, skills and behaviours acquired and learned during the INSET programs in their daily classroom activities were examined as the effects of INSET programs they participated in by the researcher. The results of interviews indicated that the teachers believed the importance and the necessity of INSET programs; however they pointed out some problems such as competencies of INSET instructors, the application of the programs, emphasizing the theoretical dimension rather than the application dimension, time of the programs lack of physical and technological facilities. On the other hand they pointed out they implement and maintain the professional knowledge, skills and behaviours acquired and learned during the INSET programs in their daily classroom activities.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Eğitim, Özel Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arat, M.V. (1995). "Eğitimde Başarının Sırrı; Öğretmenlerimiz ve Yetiştirilmeleri".Eğitim Yönetimi, 4, 519-520.
  • Armutçuoğlu, G. (1992). " Hizmetiçi Eğitimde Görev Alan Öğretmenlerde Bulunması Gereken Nitelikler". Eğitim Dergisi, 2, (1), 86-117.
  • Aydın, H. (2005). " Sertifika Programına Yönelik Görüş ve Öneriler". Özel Okullar Birliği Bülteni, Ocak 2005, (7), 17.
  • Butler, D.L., Lauscher, H.N., Jarvis - Selinger, S. and Beckingham, B. (2004). "Collaboration and Self- Regulation in Teachers' Professional Development". Teaching and Teacher Education, 20, (5), 435-455.
  • Boyle, B., While, D. and Boyle, T. (2004). "A Longitudinal Study of Teacher Change: What Makes Professional Development Effective". The Curriculum Journal, 15, (1), 45-68.
  • Bozan, M. (2005). "Yönetici ve Denetici Yetiştirmede Hizmet içi Eğitimin Yeri: Bir Örnek Olay Çalışması". Çağdaş Eğitim, (134), 39-48.
  • Bozkurtlu, T. Erbil, S. ve Yiğitsoy, A. (2005). "Sertifika Programına Yönelik Görüş ve Öneriler". Özel Okullar Birliği Bülteni, Ocak 2005, (7), 18.
  • Cengiz, S. (2005). " Sertifika Programına Yönelik Görüş ve Öneriler". Özel Okullar Birliği Bülteni, Ocak 2005, (7), 17.
  • Çelik, Ö. (2005). "Eğitimin Yeni Dinamiği Eğitimde NLP: NLP Seminerine İlişkin Görüşler". Özel Okullar Birliği Bülteni, Ocak 2005, (7), 37-38.
  • Dori,YJ., and Herscovitz,O. (2005). "Case-based Long- term Professional Development of Science Teachers". International Journal of Science Education, 27, (12), 1413-1446.
  • Eroğlu, F. (2005). "Sertifika Programına Yönelik Görüş ve Öneriler". Özel Okullar Birliği Bülteni, Ocak 2005, (7), 17.
  • Güleç, S. (2000). "İlköğretim Denetçilerinin Alan Dışından Atanan Sınıf Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi Konusuna Yaklaşımları".II.Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu" 10-12 Mayıs 2000, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Çanakkale, 157-160.
  • Harrison, J., Lawson, T. and Wortley, A. (2005). "Facilitating the Professional Learning of New Teachers through Critical Reflection on Practice During Mentoring Meetings". European Journal of Teacher Education, 28, (3),267-292.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (2002). " 2000 Yılında Ankara'da Fizik Öğretmenleri için Düzenlenen Hizmet içi Eğitim Yaz Kursunun Etkinliği". Milli Eğitim, (153-154), 37-47.
  • Merriam B. S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey Bass Publishers, No: 2.
  • Mouza, C. (2002/2003). "Learning to Teach with New Technology: Implications for Professional Development". Journal of Research on Technology in Education, 35, (2), 272-289.
  • Özen, R. (1999). " Anadolu Liseleri Fen ve Matematik Öğretmenlerinin Genel İngilizce Düzeylerini Geliştirmek için Düzenlenen Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkinliliği Üzerine Görüşleri". Eğitim ve Bilim, 23, (113), 44-49.
  • Özen, R. (2001). "Perceptions Of English Language Teachers of Fourth And Fifth Graders At Primary School On Various Dimensions Of Future In-Service Training (INSET) Programs". Eğitim ve Bilim, 26, (122), 52-55.
  • Özen (2005)."MEB Personelinin Hizmetiçi Eğitim Programlarında Kalitenin Artırılmasına İlişkin Görüşleri". XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi 28-30 Eylül 2005, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli. Ankara: Anı Yayıncılık (Ed. Prof. Dr. Hüseyin Kıran), 1, 160-165.
  • Özen, R. and Nartgün, Ş. S. (2005). "Perceptions of Primary School Teachers In Relation To The Effects of Inservice Training Trograms". Paper presented at the International Conference on the subject of Lifelong Learning In The Balkans : A Historical Context and Current Trends" held in 1st - 3rd , July,2005, at Belgrade, Serbia Montenegro.
  • Özer, B. (2004). "Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitimi: Katılma Durumları, Beklentileri ve Engelleri". Bildiri Özetleri Kitapçığı. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 06-09 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Malatya. Ankara: PEGEMA Yayıncılık (Ed. Hakan Atılgan ve İkram Çınar), 68-69
  • Özyürek, L. (1981). Öğretmenlere Yönelik Hizmet-içi Eğitim Programlarının Etkinliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları (102). Parlar, H. (2005). " Sertifika Programına Yönelik Görüş ve Öneriler". Özel Okullar Birliği Bülteni, Ocak 2005, (7), 17.
  • Paykoç, F. and Schorn, F.(1993) Strengthening inservice Education for Teachers and Educational Leaders in Türkiye: Final Report. Turkish National Education Development Project. Ankara: Ministry of National Education.
  • www.meb.gov.tr Resmi Gazete (03.09.2005). 2005/9247 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı.
  • Rodriques, S., Marks, A. and Steel, P. (2003). "Developing Science and ICT Pedagogical Content-Knowledge: A Model of Continuing Professional Development". Innovation in Education and Teaching International, 40, (4), 386-394.
  • Seferoğlu, S. S. (2001). "Elementary School teachers Perceptions Of Professional Development". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20),117-125.
  • Shepardson,D.P.,Harbor,J., Cooper,B. and McDonald,J. (2002). "The Impact of a Professional Development Program on Teachers'Understandings about Watersheeds, Water Quality, and Stream Monitoring". The Journal of Environmental Education, 33, (3), 34-40.
  • Şen, S. (2001). "Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Eğitim Gereksinimlerinin Saptanması ve Hizmet içi Eğitimle Yetiştirilmesi". X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Abant İzzet Baysal Üniversitesi 7-9 Haziran 2001 (Bildiriler) III. Cilt Abant İzzet Baysal Üniversitesi Basımevi, Bolu, 1472-1479.
  • Tekin, S. ve Ayaş A. (2005). "Kimya Öğretmenlerine Yönelik Bir Hizmet İçi Eğitim Kursunun Yansımaları: Akçaabat Örneği". Milli Eğitim, (165), 107- 123.
  • Ünal, S.,Varol,C.,Oyman,Y. ,Kar,F., ve Aslan,F. (2000). "Hizmetiçinde Geleceğin Okullarına Öğretmen Yetiştirme". II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu 10-12 Mayıs 2000, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Çanakkale, 161-168.
  • Taymaz, H. (1997). Hizmetiçi Eğitim: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: TAKAV Tapu ve Kadastro Vakfı Matbaası.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ÖZEN R (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). , 141 - 160.
Chicago ÖZEN Raşit İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). (2006): 141 - 160.
MLA ÖZEN Raşit İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). , 2006, ss.141 - 160.
AMA ÖZEN R İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). . 2006; 141 - 160.
Vancouver ÖZEN R İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). . 2006; 141 - 160.
IEEE ÖZEN R "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği)." , ss.141 - 160, 2006.
ISNAD ÖZEN, Raşit. "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği)". (2006), 141-160.
APA ÖZEN R (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 141 - 160.
Chicago ÖZEN Raşit İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no.2 (2006): 141 - 160.
MLA ÖZEN Raşit İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.6, no.2, 2006, ss.141 - 160.
AMA ÖZEN R İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 6(2): 141 - 160.
Vancouver ÖZEN R İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 6(2): 141 - 160.
IEEE ÖZEN R "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği)." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, ss.141 - 160, 2006.
ISNAD ÖZEN, Raşit. "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri (Düzce İli Örneği)". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/2 (2006), 141-160.