Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki

Yıl: 2005 Cilt: 11 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 47 - 67 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki

Öz:
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Ayrıca yaş, cinsiyet ve daha önce herhangi bir araştırma etkinliğine katılıp katılmama değişkenlerine göre, eleştirel düşünmeye yönelik tutumların ve araştırma kaygılarının farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 128 lisans öğrencisi oluşmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “Kaliforniya Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutum Ölçeği (CCTDI)” ve “Araştırma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, t-testi ve Kruskall Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, araştırma kaygı ölçeği ile eleştirel düşünmeye yönelik tutum ölçeğinin tüm alt boyutları ve toplam puanı arasında anlamlı ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Öğrencilerin analitiklik, açık fikirlilik ve CCTDI toplam puanları cinsiyetlerine göre anlamlı farklılıklar gösterirken, daha önce herhangi bir araştırma etkinliğine katılıp katılmama durumları kendine güven alt ölçeğinde anlamlı farka yol açmaktadır. Öğrencilerin yaşlarına ilişkin karşılaştırmalar ise hem araştırma kaygılarında hem de analitiklik, merak, kendine güven ve CCTDI toplam puanlarında anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime: eleştirel düşünme üniversite öğrencileri kaygı Ankara üniversitesi tutumlar araştırma kaygısı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Adler, J. E. (1987). On resistance to critical thinking. Thinking: the second international conference. (Edt: David N. Perkins, Jack Lochead & John C. Bishop). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Aksu, A. ve Yüksel, F. (1999). Kocaeli üniversitesi öğretim elemanlarının kaygı düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 23 (111), 60-68.
  • Aytar, G. ve Erkmen, F. (1986). Bir grup üniversite öğrencisinde yaşam olayları, depresyon ve kaygı araştırması. XXI. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Adana-Mersin: Mimeray Ofset.
  • Ben-Chaim, D., Ron, S. & Zoller, U. (2000). The disposition of eleventh-grade science students toward critical thinking. Journal of Science Education and Technology, 9 (2), 149-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 3 (Güz), 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 29-34.
  • Cairns, M. A. (1996). Which should I teach: critical thinking or the facts? can ı do both? a practical thinking, http://www.cewl.com/ cewlollarticlesll20003.html. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Chau-Kiu, C, Rudowicz, E. , Lang, G., Yue, X. D. & Kwan, A. S. F. (2001). Critical thinking among university students: does the fanily backround matter? College Students Journal http://www.findarticles.com. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Connolly, M. (2002). What we think know about critical thinking. hup:y'/www. asia-u. ac.jp Ienglish/cele I articles I Connolly_ criticalthinking.html. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Cüceloğlu, D. (1994,). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çokluk, B. Ö. (2004). Eleştirel düşünmeyi destekleyici işbirlikli öğrenme ortamında gerçekleştirilen öğretimin eleştirel düşünme ve istatistiğe giriş dersindeki öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Facion, P. (1998). Critical thinking: what it is and why it counts?. www.insightassessment.com/pdfJileslwhat&why98.pdf. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Feist, J. (1990). Theories of personality. Chicago: Holt, Rinehart and Winson Inc.
  • Garside, C. (1996). Look who's talking: a comparison of lecture and group discussion teaching strategies in developing sritical thinking skills. Communication Education, 45, 212-227.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde eleştirel düşünme ve öğretimi. İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara:Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Norris, S. & Ernis, R. (1989). Evaluating critical thinking. USA: Thinking Pres and Software.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Wilson, V. A. (2003). Statistics Anxiety: nature, etiology, antecedents, effects, and treatments—a comprehensive review of the literature. Teaching in Higher Education, 8 ( 2), 195-209.
  • Pellegrino, J. (1995). Technology in support of critical thinking. Teaching of Psychology, 22,11-12.
  • Potts, B. (1994). Strategies for teaching critical thinking. ERIC No: ED 385606. Siegel, L. & Carey, H, R. (1989). Critical thinking: a semiotic perspective. £#/CNo:ED306554
  • Trimarco, K. A. (1998). The effect of a graduate learning experience on anxiety, achievement, and expectations in research and statistics. ICOTS 5. Singapore, www.stat.auckland.ac.nz/... İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Türk Dil Kurumu (1988). Türkçe Sözlük. Ankara:Türk Dil Kurumu Yayınları.
APA YILMAZ K (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. , 47 - 67.
Chicago YILMAZ Kürşad Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. (2005): 47 - 67.
MLA YILMAZ Kürşad Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. , 2005, ss.47 - 67.
AMA YILMAZ K Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. . 2005; 47 - 67.
Vancouver YILMAZ K Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. . 2005; 47 - 67.
IEEE YILMAZ K "Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki." , ss.47 - 67, 2005.
ISNAD YILMAZ, Kürşad. "Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki". (2005), 47-67.
APA YILMAZ K (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 11(41), 47 - 67.
Chicago YILMAZ Kürşad Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 11, no.41 (2005): 47 - 67.
MLA YILMAZ Kürşad Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.11, no.41, 2005, ss.47 - 67.
AMA YILMAZ K Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005; 11(41): 47 - 67.
Vancouver YILMAZ K Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005; 11(41): 47 - 67.
IEEE YILMAZ K "Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 11, ss.47 - 67, 2005.
ISNAD YILMAZ, Kürşad. "Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 11/41 (2005), 47-67.